Hoe vissen jullie ? - Tactiek/Techniek topic


Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

10-04-2006 16:04

Aan mijn antwoord op vraag twee heb je weinig, Wouter:

Ik doe het omdat het zo in de boekjes staat. Ben dus ook wel benieuwd wat Douwe te melden heeft.

Foam is tof, trouwens. Ik heb wél van dat spul uit de hengelsportwinkel. Op een scherpe haak lukt het best. Een klein stukje gele foam tussen de maiskorrels op je haak zorgt dat het haakaas lekker ligt te schommelen op of vlak boven de bodem. Ik zou er zélf bijna trek van krijgen...

Groet, Bert.
ff v==
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

10-04-2006 16:22

Ik lood mijn pen eigenlijk ook nooit zo uit.

Waarom sommigen het wel doen, misschien.

Als het laatste loodje de pen zou doen zinken, dan kun je op die manier snel zien of het laatste loodje op de bodem ligt of niet.

Als je dan vlak boven dat laatste loodje nog een loodje zou plaatsen, die dan dus niet op de bodem ligt, dan zou je een goede opsteker krijgen als dat loodje door de vis wordt opgetild.

Aangezien mijn laatste loodje echt super klein is, heeft dit vrij weinig invloed op de stand van de pen in het water. Ik zorg sowieso dat het laatste loodje altijd op de bodem ligt. Mijn pen stel ik eigenlijk ook nooit zo af dat het maar 2 mm boven water staat, met een beetje golfslag is het dan al een stuk moeiljker te zien, plus dat je moeilijker de aanbeet kunt volgen. Een pen dat zo scherp is afgesteld gaat bij het kleinste tikje al onder water, en mocht je dan een lijnzwemmer krijgen dan lijkt het meteen op een aanbeet.
Bij een iets minder scherp afgestelde pen (ongeveer 1.5cm boven water) kun je vaak de pen volgen hoe die de diepte in gaat.
Wordt hij gewoon zijwaards geduwd door een lijnzwemmer, dan kun je dit vaak wel zien, dit scheeld een schub op je haak en/of een boeggolf.

Mijn pen is in totaliteit licht genoeg voor een scherpe visserij.

Ik ben ook wel een beetje benieuwd (Douwe?) waarom het verder nog wordt gedaan.

gr

Koen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

10-04-2006 16:33

Koen,

Mag ik je vragen waarom er bij deeg geen foam te pas komt? Een hairtje met een kurken balletje of stukje foam met daarover wat deeg gekneed blijft beter zitten dan het deeg op de haak. Wat je ook kan doen is een stukje foam op de haak en daar dan het deeg omheen kneden. Zo heb je meteen het voordeel dat de haak niet door het deeg heen snijdt.
Zelf heb ik afgelopen weekend weer eens deeg een kans gegeven. Helemaal geen actie op gekregen terwijl de vis toch actief was. Even later met vleesbrokken uit blik gevist en toch nog vis op de kant gekregen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

10-04-2006 18:47

Mag je best vragen Kevin :wink:

Ik vis het liefst met het aas op de haak wanneer mogelijk.
Mijn deeg is zo stevig dat ik het met gemak 30 minuten in het water kan laten liggen. Maar dit komt eigenlijk nooit voor aangezien ik in de tussentijd altijd wel een paar keer ophaal en/of naar een andere stek verhuis.
Het is stevige genoeg, maar een haak wordt er met gemak door heen geslagen.
Aangezien ik ook met deeg/grondvoer bijvoer, liggen er ook grotere stukjes deeg bij m'n pen gevoert van verschillende afmetingen.
Als ik met tarwe vis, dan is al het bijgevoerde tarwe van ongeveer hetzelfde gewicht, een haak plus meerdere tarwekorrels erop valt hierdoor meer op. Vandaar dat ik hierbij wel foam toepas.

Dat vleesbrokken beter vangen dan je deegje, zegt meer over de instantheid van je deegje. Mijn deeg vist qua instantheid de vleesbrokken eruit.

mvg

Koen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

10-04-2006 22:07

Koen,

Het leuke van het deegje is dan weer dat er vrijwel niks anders inzit dan die brokken met een heel klein gehalte aan binders en een drupje water om er een balletje van te kneden. Blijkbaar maakt dat of het feit dat er om die brokken vaak nog die gelei hangt toch het verschil. De brokken die ik gebruikt heb (vleesbrokken hondenvoer, huismerk van de plus) zijn echter wel perfect. Een half brokje of een hele brok (heb je wel echt een flinke brok vlees) of de onderlijn rijgen en een takje in de haakbocht zodat het wat steviger blijft zitten bij een eventuele worp. Als je dan binnen enkele seconde's een aanbeet krijgt is het ook nog eens goed voor het vertrouwen.

Wat jij doet met de foam bij de tarwe doe ik eigenlijk ook altijd bij sweetcorn en kippenmais maar dan in de vorm van een plastic maiskorrel. Werkt eigenlijk hetzelfde, hoewel ik ook vaker vis met alleen een plastic korrel als haakaas.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

12-04-2006 12:05

Ik wil ook nog even een kleine bijdrage leveren wat betreft mijn manier
van pennen. Een hoop goede info is al gegeven! meerdere stekken
maken, ondiep vissen, foampje bij het aas, enz... Hier nog een paar van
mijn tips

1: Probeer er bij het voeren op te letten dat je je voer tegen een
natuurlijke visindicator aangooid. Wat ik daarmee bedoel, gooi een
handje duivenvoer, hennep, mais of wat dan ook rond een rietstengeltje
of lelijblaadje. Je kunt dan vaak in één oogopslag zien of je stek actief is
doordat er lichte trillingen aan het oppervlak verschijnen.

2: Witvisstekken en eendenvoerplaatsen doen het vaak goed als penstek.
Als je weet dat er op een bepaalde plaats veel met lokvoer gevist wordt,
of dat er vaak eenden gevoerd worden kun je hier meestal wel karper
verwachten. Ik neem zo nu en dan een zak brood en een blikje mais
mee. Ik voer wat eenden vanaf een bruggetje ofzo en laat tussen het
brood door wat pitjes mais naar beneden dwarrelen. De eenden zorgen
dan voor een hoop opschudding op het water, ook karper herkent dit en
vinden tussen het eendengespatter en de ronddrijvende broodvlokken
een paar lekkere pitjes op de bodem... jummmm

3: Uitloden. Sinds dit jaar ben ik met een uitgelode pen gaan vissen. Ik
zorg ervoor dat er nét genoeg lood vlak onder mijn pennetje hangt om
hem recht op te laten staan. Eén knijploodje 4 cm boven de haak zorgt
ervoor dat het hele zaakje (maar nét) zinkt. Wanneer de karper dan je
aas oppakt schiet je pen een paar cm omhoog (opsteker), je kunt vrijwel
meteen aanslaan! Ook zijn aanbeten op deze manier goed van
lijnzwemmers te onderscheiden.

4: Mijn pennetjes maak ik heel gemakkelijk zelf. Ik pluk een stukje riet
en prik er een opgedraaid stukje ijzerdraad voorzien van een warteltje
onderin. Boven in de pen prik ik vervolgens een klein oranje antennetje
(stukje bezemhaar kan ook!). kijk:

Afbeelding

5: Pen bevestiging op de lijn. Daarover heb ik al een stukje geschreven.
(zie link) ben er heeel trots op hahaha!
http://www.karperwereld.nl/board/viewto ... highlight=

Veel sccs met de zaken!

Grs Sebastian
Laatst gewijzigd door Sebastian Huvenaars op 13-04-2006 09:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

12-04-2006 20:30

Sebastian,

Puntje 3.

Als je op die manier je pen zo kunt uitloden is dat natuurlijk erg scherp.
Maar ik heb het in de praktijk nooit zo practisch gevonden aangezien ik meerdere stekken aanvoer met verschillende dieptes. Op jouw manier moet je in elk geval op de 4 cm precisie weten hoe diep je vist.

Als ik op een stekje aankom dan heb ik vaak maar een ruime inschatting van hoe diep het is (10-15cm speling), en vaak kan ik me niet permiteren om een paar keer op nieuw in te gooien(leggen) wanneer er karper aanwezig is. Dus daarom vis ik vaak wat overdiepte. Het laatste loodje(s) is heel erg licht, en ik hoop (ga er van uit) dat mijn aaspresentatie zo subtiel is dat de vis er in elk geval wel 20cm mee in z'n bek wil zwemmen. Want dat is echt de maximale afstand in de ergste gevallen voordat ik de aanbeet kan onderscheiden.

Dat is ook een van de redenen dat ik wel van een beetje trek op het water houd. Daardoor wordt de lijn tussen het laatste loodje en de pen al strak getrokken waardoor de aanbeet over het algemeen erg scherp doorkomt.

Ik ben dan ook benieuwd hoe jij je stekken afvist. Peil je alles extreem scherp uit, of vis je maar op 1 stek? En wat als er nu een karper net 2 meter vanaf je voerplek begint te azen, dan zit je alweer met een verkeerde diepte en een verkeerde uitloding van de pen.

Dat van die rietstengels vind ik overigens zeer innovatief!
Hoewel ik het niet gauw zou gebruiken.

Met benieuwde groet,

Koen
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

13-04-2006 09:20

Hey Koen. Pijlen gaat eigenlijk vrij gemakkelijk. Ik begin met de pen te
ondiep af te stellen (zodat hij zinkt dus). Dan zie ik dat hij bijvoorbeeld
nog 3cm onder het oppervlak blijft staan, ik schuif de pen 3,5cm omhoog
en klaar is kees.

Het puntje van de pen steekt nu 5mm boven water uit. Wanneer een
karper het aas (en automatich ook het loodje dat 4cm van de haak op de
bodem ligt) oppakt komt je pen een stukje uit het water omhoog. Klein
tikje geven en je bent aan het drillen... Maar op deze manier kan ik dus
ook vrij makkelijk een aantal stekken met verschillende dieptes per
ochtend afvissen.

Wanneer je zoals jij meestal in licht stromend water vist is deze methode
inderdaad wat minder geschikt. Een beetje wind daarintegen maakt weer
helemaal niks uit, dit omdat het drijflichaam van je pennetje onder water
zit en de wind er daarom weinig grip op heeft.

Grs seb
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

13-04-2006 10:21

Uitloden, het blijft een lastig punt.
Zelf lood ik mijn pen uit met al het lood op ongeveer 1 meter van de haak. Vaak is die niet mogelijk, dan zet ik alles een paar centimeter onder de pen.
Net voor de haak doe ik 2-4 loodjes van 0.1 gram over een afstand van 10 tot 30 cm. Heeft te maken met het vissen op extreem dressuurwater. Daar was dit noodzaak omdat de vissen een rechtopstaande lijn direct beantwoordden met een boeggolf. Door een rijtje loodhagels te plaatsen krijg je een 'onderlijn' die plat tegen de bodem ligt, en ook niet snel opdwarrelt als de vissen met hun vinnen wapperen.

Sindsdien ben ik nooit meer afgestapt van dit systeem. Ik krijg ook niet de indruk dat ik aanbeten mis door dit systeem. Wel dat ik een berg lijnzwemmers voorkom.

Gr. Pieter
Jelle Bijker
Berichten: 51
Lid geworden op: 24-09-2004 16:40
Locatie: Zuidhorn (Groningen)

13-04-2006 16:42

ik vis zelfs met maar 1 loodhagel(tje) op pakweg 10 a 15 cm van de haak. op deze hagel zinkt mijn dobber ook direct.

ik peil het dus zo uit dat deze loodhagel op de bodem licht, en mijn dobber precies goed staat... gaat verrassend gemakkelijk.

overigens... voor wie zich afvragen of die loodhagel dan zo zwaar is... nee... het dobbertje is zo licht!
zomaar een vismoment:

Ik geniet van de serene rust die heerst tussen de langzaam wegtrekkende dampen van de ochtendschemering. Op een meter van mijn korst zie ik af en toe een karper door het wateroppervlak breken. De tijd lijkt stil te staan.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-12-2006 11:07

Wouter je hebt het antwoord volgens mij zelf al gegeven, je moet zo dik vissen als nodig is.

Je zegt zelf dat 0.25 te dun kan zijn ivm obstakels dat je het veiliger vindt om 0.31 te gebruiken.

De vraag is dan: krijg je meer aanbeten door dunner te gaan dan raadzaam is?

Antwoord van mij is dan: misschien wel, wat ik overigens ook wel weer durf te betwijfelen, maar je verspeeld er dus meer vissen door.

Per saldo krijg je meer vissen op de kant door dikker te gaan.

Op die manier benader ik vragen die bij mij opkomen.

HALLO ik ben ietsje laat met reageren, zeker gemist. :D :D :D :D

Nou ja better let dan net!
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

02-01-2007 20:01

Ik heb tot mijn genoegen dit topic ook doorgenomen.

Er zitten veel bruikbare tips bij. Bedankt mannen.
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

04-01-2007 16:40

Douwe,

Bedankt voor je late antwoord :D. Maar goed, die lijndikte. Ik heb er toen achteraf toch 26/00 opgelegd en ik heb daar een deel vissen mee gevangen zonder problemen. Wat me wel opviel was dat ik precies minder snel missloeg... Misschien door de soepelere lijn zodat de haak bij het zetten minder gehinderd werd door de stugge lijn?
Maar bon,
de komende maand moet ik me weer richten op schoolzaken, daarna misschien nog maar eens pennen (hoewel februari niet bepaald mijn favoriete vismaand is :) )

Groeten,
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

26-03-2007 23:38

Hallo,

vette topic zoals al meerdere malen gezegd is!!

Mijn vraag:

als jullie 3, 4 of soms 5 voerplekjes aanmaken en je zit bijvoorbeeld op voerplekje a te vissen, 20 meter verder op ligt voerplekje b en je ziet daar teken van karper....wat doe je dan?
Verkas je per direct naar voerplek b??

Mvg Niek
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

26-03-2007 23:54

Steelt een dief spullen, Niek? :wink:
ff v==
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

27-03-2007 00:31

Haha....als het een goeje is wel ja... :lol:
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

27-03-2007 00:42

Hoi Niek,

Het hangt natuurlijk af van wat je verwacht op de plek waar je aas al ligt.
Maar mijn ervaring is dat je op zulke momenten beter meteen kunt anticiperen.
Waar leven is, is kans.

Bert.
ff v==
Jasper Veerbeek
Berichten: 46
Lid geworden op: 20-03-2007 18:46
Locatie: De Heurne/ in de Achterhoek

01-04-2007 19:33

Ik vis meestal een een smal beekje van 7 meter breed met de pen.
Hier strooi ik een paar keer per week een paar handjes bolies, en dat het hele voorjaar door.
In het vroege voorjaar vis ik hier gewoon met 20/100 alles is dan nog planten vrij, later als er wat meer planten groeien ga ik over op 25/100 dat is ruim voldoende.
Ik vang hier ook wel eens een karper van 20 pond die kun je met 20/100 nog prima baas.
Mijn tuigje bestaat uit een stuitje op de lijn een licht pennetje 1 loodhageltje en een gevlochten onderlijntje met een hairtje.
De karpers zitten na een tijdje voeren zo op het aas dat ik vaak meerdere karpers op een avond vang.

Zo vis ik meestal met de pen gr Jasper
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

05-06-2007 18:04

Kan iemand me vertellen hoe je gemengt kippenvoer nou precies moet bereiden. Op een DVD hadden ze het over 24 uur weken, meer niet. Op t board las ik ergens dat het ook gekookt moest worden... ?
Gebruikersavatar
Barry Koster
Berichten: 154
Lid geworden op: 31-03-2006 14:43
Locatie: Muntendam

06-06-2007 13:11

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=36644

hier staan de meeste aas soorten wel bij hoe je die moet bereiden:)
Waarom hip doen als je Groninger kan zijn??
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

07-06-2007 12:15

net weer eentje op de brokken 8)
Gerben Akkerboer
Berichten: 221
Lid geworden op: 13-04-2005 13:47

08-06-2007 12:20

Barry Koster schreef:http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=36644

hier staan de meeste aas soorten wel bij hoe je die moet bereiden:)


Thnx, k had em inmiddels ook al gevonden.
Apart dat ze dan op die DVD zeggen dat het alleen 24 uur geweekt hoeft te worden. Mja die DVD is ook al redelijk oud.
niels bennink
Berichten: 384
Lid geworden op: 13-03-2005 08:38

10-06-2007 13:41

Iemand ervaring met deze brokken? Ik heb een paar proefverpakkingen van de buren gekregen. Er zitten wel wat zachtere elastische brokjes tussen, misschien vissen zonder eerst voor te weken?

Afbeelding

Gr.
niels bennink
Berichten: 384
Lid geworden op: 13-03-2005 08:38

10-06-2007 13:45

Zie dat hij in de verkeerde topic staat :oops:
guido berkmortel
Berichten: 1860
Lid geworden op: 25-06-2003 02:00

10-06-2007 22:27

Afbeelding