Penvissen + gevlochten lijn


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

01-03-2006 23:18

Wat ik niet snap:

Met het penvissen kan men gebruik maken van gevlochten lijn. Als ik nylon gebruik, knoop ik de haak in de meeste gevallen rechtstreeks aan de hoofdlijn. Met name een gevlochten lijn heeft de eigenschap om door "alles" heen te snijden. Als je gevlochten lijn gebruikt met penvissen, gebruik je dan een 'losse onderlijn' met vanaf de wartel de tube richting topoog, of wordt hier nu helemaal geen tube voor gebruikt?

Aad
Ik zet mijn huupie in
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

02-03-2006 09:22

Aad / Arjen (?),

Wat ik niet snap is wat je met een tube moet bij het penvissen. Dat is net zoiets als met vast lood gaan korstvissen :D .

Ik zweer voor het penvissen bij schuurvast nylon met minimaal 10% rek. Ik zweer sinds een jaar of wat ook bij standaard een soepel onderlijntje en een uitgebalanceerde haak.

Als ik jou niet heb begrepen, moet je me maar even een PB sturen, via het board mag overigens ook.

Met vriendelijke groet,

Frank Huisman
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

02-03-2006 11:08

Oók mijn favo montage; nylon hoofdlijn met genoeg rek, soepel onderlijntje met hair...
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

02-03-2006 11:10

Ook mijn favo montage, nylon hoofdlijn met genoeg rek, maar zonder onderlijntje, maar wel met hair...
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

03-03-2006 12:08

Hierbij de reactie van Frank Huisman voor de andere medeboarders:

Arjen,

Aha, ik snap 'em!

Ik vis, vanwege het doorgaans korte stukje lijn dat zich bij het penvissen tussen topoog en haak bevindt, nooit met gevlochten lijn tijdens het pennen. De rek van de nylon lijn is dan echt nodig om de klappen op te vangen, zeker in de eerste fase van de dril. Daarnaast vis je als je met de pen vist nogal eens bij obstakels en dan is (dik) nylon absoluut beter dan welke gevlochten lijn dan ook. Om dan toch een goede aaspresentatie over te houden vis ik tegenwoordig standaard met een gevlochten soepel onderlijntje van een cm of 15. Meestal is de wartel dan mijn eerste 'loodje', gezien vanaf de haak.

Die tube moet je gewoon vergeten, al vind ik de reden waarom je je dat afvroeg erg goed (welzijn van de vis). Ik heb zelfs praktisch nooit een vis gevangen die snijwonden had door mijn dunne onderlijn, ook niet statisch.

Ik heb wel erg vervelende taferelen gezien bij karpers waar een gevlochten lijn zich rond de bek/vinnen/lichaam had gewikkeld.... eens temeer voor mij een reden om gevlochten lijnen af te zweren.

Op mijn statische hengels zit nu Shimano Technium 0.35mm, maar ik ga dat vervangen voor het even goede, maar veel goedkopere Nash Bullet XT. Wellicht is dit ook een goed optie voor het pennen, maar ik weet niet hoe de dunnere lijnen van Nash zijn.

Groet,

Frank
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

03-03-2006 13:54

arjan?

pennen met heel dun gevlochten is zeker ook een optie,
de eerste klappen na het aanslaan worden perfect door de hengel opgevangen,ligt er natuurlijk wel aan wat voor een hengel je gebruikt.
zo pen ik doorgaans in kleine slootjes met een nylon onderlijntje,werkt prima...althans voor mij wel.

mvg

viktor
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

03-03-2006 14:44

Ik snap wel wat er ondertussen allemaal mogelijk is, maar het gaat mij om dit:

Bij statisch vissen met gevlochten lijn als hoofdlijn (zowel nylon) hoor ik "iedereen" over het gebruik van een lange tube omdat de vis anders zal beschadigen vanwege de snijdende werking van (vooral gevlochten lijn) (in mindere mate nylon)

Bij penvissen met gevlochten lijn lijkt het niet uit te maken wat de gevolgen zijn van gevlochten materiaal als hoofdlijn.

Waarom is het wel gerechtvaardigd om bij penvissen geen tube te gebruiken, beschadigd de vis dan niet ofzo?

Ik hoop dat jullie me snappen nu :wink:
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

03-03-2006 15:06

Het maakt bij het pennen wel degelijk uit wat de gevolgen zijn voor de vis. :o Er zijn echter zoveel redenen om NIET voor gevlochten lijn te kiezen, daarom wordt er ook bijna niet mee gevist. Even een paar redenen op een rijtje.

1. Beschadigt vissen, en met een tube vissen is praktisch onmogelijk.
2. Gevlochten lijn drijft.
3. Gevlochten lijn gaat vaak pluizen.
4. Een van de belangrijkste: er zit geen rek op.

Dit optelsommetje zorgt ervoor dat bijna niemand met gevlochten lijnen aan het pennen is. De eigenschappen van nylon zijn veel beter. Dan komt het tube-vraagstuk dus niet aan de orde.

De enige manier om 'safe' met een gevlochten lijn te vissen is door een voorslag te gebruiken van minimaal 2 meter nylon. En als je dan dus anderhalve meter uit de kant vist op een diepte van een halve meter, komt het er op neer dat je alsnog beter gewoon heel de spoel vol had kunnen spoelen met nylon. :-? :wink:

Zelf nylon kan trouwens vissen beschadigen. Vooral spiegels willen nog wel eens een schubje verliezen als er geen tube wordt gebruikt, tijdens de dril. Omdat met het pennen tube niet gebruikt kán worden, neem ik dit risico voor lief. UIteraard probeer ik beschadigingn zoveel mogelijk te voorkomen. De verloren schub is binnen een paar maanden weer volledig terug overigens.

Gr. Pieter
Plaats reactie