oppervlakte: gevlochten of nylon


Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

23-06-2005 00:34

Nu het zo'n mooi weer is, wil ik graag wat meer weten over het oppervlaktevissen (heb het nog nooit gedaan, ben een fervent boilie visser :wink:maar ik wil mijn wereld verbreden :lol: ) alle vissen azen op dit moment aan het oppervlak, nu heb ik 2 vragen: wat voor een soort onderlijn kan ik het beste gebruiken voor kattebrokjes die direct op de haak gaan?(nylon of gevlochten) en wat voor soort drijvende kattebrokjes kan ik het beste nemen? hiermee bedoel ik kattebrokjes die je eerst moet weken zodat ze goed op de haak kunt zetten. Ik hoop dat jullie me willen helpen.


met afwachtende groet,
Maik van de Camp
Laatst gewijzigd door Maik van de Camp op 23-06-2005 01:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Carpe Diem...!
killian de bruijne

23-06-2005 00:55

nylon en dan wel ingevet, dan blijft ie drijven
Christiaan van der Staaij
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-12-2004 08:48
Locatie: H.I. Ambacht

23-06-2005 16:44

Gevlochten lijn kan de karper behoorlijk beschadigen door insnijden. Een goed ingevette nylonlijn is ideaal, ook een stuk minder zichtbaar.

Vangse
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-06-2005 17:08

Laat dat invetten maar zitten hoor.......

Het vissen met kattebrokken doe ik het liefst met variantjes van tom poes. Je kunt ook kleine boilies maken met een hoog gehalte aan krill- of garnalenmeel.

Eerst maar even het optuigen van de hengel. Ik gebruik geen "floater controller", maar in plaats daarvan een ouderwetse vlokdobber met centraal gat. Een 5 grams model is meestal wel goed. Plaats het lood aan de bovenkant alswel aan de onderkant, zodat het fungeert als stopper. Het gevolg is, dat je dobber plat op het water ligt, wat bij het drijvend vissen goed uitkomt. Dit is ook je werpgewicht.

Knoop nu gewoon een haak aan je lijn. Ik gebruik hiervoor graag het type "Jack Hilton". Rechte steel en verder geen fratsen. Knoop in de haakbocht een hairtje van ca 2 cm. Mag gevlochten materiaal zijn. Hierop rijg je zoveel brokjes, dat ie net vol zit. Al stoppertje een stukje siliconeslang, dat je zo ver in het laatste brokje trekt, dat het hele zaakje vast zit. Knip het overtollige silicone weg.

Nu laat je die opgetuigde hengel staan.

Eerst gaan voeren. Windopwaarts van je stek gooi je de kattebrokken in het water. Rustig aan beginnen, tot de vissen gaan azen. Vervolgens door gaan voeren, totdat de vissen azen met vertrouwen. Pas dan pak je je hengel en gooi je je montage ruim voorbij de vissen en laat je je handeltje rustig naar de stek toedrijven, of je trekt het heel rustig boven de vis naar keuze.

Als de vis het aas neemt, aanslaan als de lijn strak staat.

Geen mooiere visserij :D
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

23-06-2005 17:09

Oh ja....zowat vergeten. Gewoon een nylon hoofdlijn 28/100 is prima....
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

23-06-2005 18:23

Bedankt voor de zeer duidelijke uitleg mitsz, ga het morgen even proberen.




mvg Maik van de Camp
Carpe Diem...!
Robert Franssen
Berichten: 85
Lid geworden op: 16-05-2005 16:23
Locatie: Borculo

23-06-2005 20:17

Mijn methode is: Gewoon aan je nylon een haak ( size 6/7) knopen. Verder geen poespas dr omheen dus ook geen lood ofwat.
Vervolgens vis je dan met de zachte korst van het brood dus de onderkant. Aan deze korst laat je klein beetje 'brood' zitten. Je gooit em tussen de plompen en vangen maar.

Mvg,

Robert
Ze bijten of ze bijten niet.
Lex Roording
Berichten: 396
Lid geworden op: 02-12-2004 11:50

23-06-2005 20:30

:o
Laatst gewijzigd door Lex Roording op 26-06-2005 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan: KSN!
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

23-06-2005 21:38

Klopt misschien robert, maar wil met een floater controller vissen. Om redelijke afstanden te halen. En kattebrokjes wou ik eerst op de haak doen, maar zoals mitsz aangeeft, is het denk ik makkelijker aan een hair.
Ga het gewoon proberen zoals mitsz aangaf. Misschien eventueel later nog wat aanpassingen maken.


mvg Maik van de Camp
Carpe Diem...!
Robert Franssen
Berichten: 85
Lid geworden op: 16-05-2005 16:23
Locatie: Borculo

24-06-2005 20:56

Ja floater is goede oplossing maar als ze in de vijver op bv: 5 a 7 meter van de kant zwemmen en ook azen aan het oppervlakte (belangrijkste natuurlijk anders van je ze cker niet) zou ik gewoon de korst monteren.

En van die (iets minder fijne) eenden word ik echt niet goed. Dus ga niet bijvoeren, want dan kun je het wel vergeten.

Robert
Ze bijten of ze bijten niet.
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

25-06-2005 12:46

Christiaan van der Staaij schreef:Gevlochten lijn kan de karper behoorlijk beschadigen door insnijden.


COMPLEET mee eens. Heb ooit een penmolen voorzien van gevlochten lijn. Dit heeft er maximaal een week opgezeten, na enkele beschadigde vissen vond ik het genoeg. Geen gevlochten lijn meer voor frankie
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-09-2005 20:59

Hier zit toch al de hele zomer gevlochten lijn op de penmolen en voor het oppervlaktevissen bevalt ie prima. Gebruik wel een nylon onderlijn, nog geen beschadigde vis gehad hoor.
Voormijn gevoel komt de aanslag met die gevlochten lijn veel beter door, zeker als ik wat verder weg aan de oppervlakte lig te vissen.
Onder de top met de pen gaat de nylon spoel er wel weer op.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
peter andrae

14-09-2005 14:18

Wel oppassen he met die variantje,s laatst was mijn hele zak verdwenen :lol: blijkt dat honden ze ook wel lekker vinden.
niels bennink
Berichten: 384
Lid geworden op: 13-03-2005 08:38

18-12-2005 13:57

als ik drijvend vis knoop ik gewoon een haak aan een 30/100 lijn.
geen dobber of zoiets maar gewoon kijken of ze jou brokje pakken en dan de lijn strak laten lopen

mvg,
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

20-12-2005 23:52

als ik drijvend vis knoop ik gewoon een haak aan een 30/100 lijn.
geen dobber of zoiets maar gewoon kijken of ze jou brokje pakken en dan de lijn strak laten lopen



Dan zijn die karpers waarsschijnlijk voor het eerst een hondenbrok.
Ik moet heel erg mn best doen om ze met 22/100 niet te verjagen doordat ze mijn lijn in de gaten hebben
peter andrae

21-12-2005 05:40

Pieter dan moet je de hengel eens op steunen leggen bijna net zo als statisch vissen dus beetverklikker er op wat brokje,s langs de kant en je aas zo laten zaken dat het net op het water ligt dan ziet die karper geen lijn en geloof mij maar dat ze het naar binnen zuigen sommige karpers zijn gewoon lijnschuw ze zien het en laten hun weer zakken,dat heb je met dit systeem dus niet.

Heb op deze manier zeer schuwe vissen weten te vangen en je kan strak tegen de kanten vissen wat je met de normale standaard manier niet kunt of je moet zelf dicht langs de waterkant gaan zitten anders zie je niks,dat heb je met dit systeem dus niet dus verstoor je ook niks :wink: vaak zijn wij ook de boosdoener 1 factor teveel aan de waterkant.

Ik heb weleens een vis proberen te vangen op de standaard manier broodkorstje of hondebrok maar elke keer als ik vlak bij de vis was dan zat hij weer een 10 tal mtr verderop en ik ben een sluiper hoor als het om drijvend vissen gaat maar deze vis maakte het mij moeilijk 8),ik heb toen deze opstelling gebruikt een bijde hengels 25 mtr uit elkaar gezet binnen 15 minuten hing de vis er aan en een prachtvis die ik waarschijnlijk op de normale manier niet gevangen had.


Wat soms ook wil helpen en vooral in het voorjaar is wat maaitje,s eraan of een paar wormpje,s als het maar beweegt vooral op veel beviste wateren soms doorslaggevend omdat iedereen daar stereotiep zit te vissen,en ik heb gemerkt dat de karper soms voorkeur heeft voor aas dat beweegt en eens een andere vorm heeft als een bolletje of korst,en daar leent deze manier van vissen zich ook weer uitstekend voor.


Nog een tip mocht iemand het eens zo willen proberen zet je hengel wel vast met een elastiek anders is ie weg als je van fluiters houd kun je zo je hart ophalen.


dat smak slurp swieppppp word dan smak slurp pieeeeeep :lol:.


mvg peter.
peter andrae

21-12-2005 05:54

Over gevlochten lijn en drijvend vissen wou ik niks zeggen maar ik doe het toch.


Op sommige watertje,s lukt het om de karper die wat verder uit de kant zit aan de oppervlakte te krijgen dan bespaar ik mij de ergenis van een nylon lijn en pak de spoel met dyneema die drijft de laatste anderhalve mtr is nylon ik vis nou al heel wat jaren drijvend op karper maar ik heb nog nooit een vis gevangen die iets had opgelopen van de dyneema.


Vis ik onder de kant of een stukje daaruit dan vis ik ook met een nylon lijn ik kijk meestal naar de situatie voer wat hier voer wat daar en dan bepaal ik pas hoe te vissen.



mvg peter.
peter andrae

21-12-2005 06:07

Jammer trouwens dat er zo weinig word gebabbeld over drijvend vissen.
Christiaan van der Staaij
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-12-2004 08:48
Locatie: H.I. Ambacht

21-12-2005 12:37

Hoi Peter,

Jij zegt dat je nog nooit een vis hebt gevangen die beschadigingen vertoonde door het vissen met gevlochten lijn. Dan is mijn vraag: Met welke dikte gevlochten lijn viste je? Mijn ervaring is dat ik wel beschadigingen aantrof door het vissen met deze lijnen, maar dan moet ik er wel bijzeggen dat ik met 0,14ste gevlochten lijn viste. Volgens mij is dat ook de bedoeling van gevlochten lijn, dat je je te werpen meters kunt vergroten en je je aas zo natuurlijk mogelijk kunt presenteren.

Een tussenweg is natuurlijk je spoel vullen met gevlochten lijn en je laatste stuk van bijvoorbeeld ongeveer 2 meter gewoon van nylon houden. Dan heb je wel het voordeel van gemakkelijker je aas wegzetten, maar de presentatie blijft hetzelfde. Plus dat je een extra knoop in je lijn hebt. Deze techniek heb ik overigens nog nooit uitgeprobeerd...

Stel dat jouw gevlochten lijn een stuk dikker is dan het mijne, bijvoorbeeld 0,25ste. Dan kan ik me indenken dat insnijden in bijvoorbeeld de staart een stuk lastiger word. Maar wat is dan nog het voordeel van een gevlochten lijn?

Ben benieuwd hoe jij hier tegenaan kijkt.

M.vr.gr.

Chris
Christiaan van der Staaij
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-12-2004 08:48
Locatie: H.I. Ambacht

21-12-2005 12:45

En je hebt gelijk dat je zegt dat het jammer is dat er weinig over drijvend vissen word gepraat. Zou dit komen door de te leveren inspanningen tijdens deze visserij?

Volgens mij is er niets mooier dan in de schemering van een vroege zomerochtend een vis je aas van de dampende waterspiegel te zien slurpen.. Vochtig gras, druppende rietstengels, je ogen nog half dicht, echt fantastisch!

Trouwens, heb jij wel eens een echt dikke vis op deze manier weten te haken? Tot mijn spijt is me dit tot op heden nog niet gelukt... Gelukkig hoeft het niet altijd zwaar en groot te zijn om ontzettend veel lol in je visserij te hebben.

Ik hoor 't wel.
niels bennink
Berichten: 384
Lid geworden op: 13-03-2005 08:38

21-12-2005 14:40

Pieter Stam schreef:
als ik drijvend vis knoop ik gewoon een haak aan een 30/100 lijn.
geen dobber of zoiets maar gewoon kijken of ze jou brokje pakken en dan de lijn strak laten lopen



Dan zijn die karpers waarsschijnlijk voor het eerst een hondenbrok.
Ik moet heel erg mn best doen om ze met 22/100 niet te verjagen doordat ze mijn lijn in de gaten hebben


de karpers worden niet voor het eerst met drijvende hondenbrokken gevangen. alle karpers worden daar heel veel gevangen. En toch pakken ze iedere keer die hondenbrokken weer aan 30/100 nylon

mvg,
peter andrae

21-12-2005 15:51

Christiaan ik ben snel klaar met je eerste vraag veel vissers zijn liever lui dan moe en ik vermoed ook onkunde ik ken heel veel vissers die best wel goed vangen alleen als het op drijvend vissen aankomt dan hoor je ze niet meer en dat terwijl je in bepaalde periode,s deze heren compleet naar huis vist het voorjaar is zo een periode de vissen trekken naar andere gedeelte,s van het water zwemmen sloten in je moet er dan achteraan ik denk dat dit de mannen net iets teveel is.


Voordeel is dat je op een warme dag niet contineu met lijnvet in de weer bent,gooiafstand word groter ik vis soms met floater controllers en dat knoopje maakt dan ook niet echt veel uit op afstanden boven de 30 mtr zet je beter je haak ik had met nylon heel vaak dat ik sloeg en het gevolg was een kolk maar geen karper en dat strakzwemmen van de lijn is een leuke optie maar op sommige wateren ben je dan dus al te laat.



Ik vis zelf met 12/100 ste en moet mijn eerste lijnbreuk nog krijgen dit heeft ook alles te maken met de hengel waar ik mee vis geen strakke pook maar een lekker soepel buigende stok die alle uitbraakpogingen opvangt,in combi met een goede molen.


Als je dat laatste stukje nylon doet dan zal de vis heus niet beschadigen ik heb het in ieder geval nog niet meegemaakt.


Niet dat ik nu iedereen aanraad om met dyneema lijnen te gaan vissen integendeel maar in sommige gevallen doe je er je voordeel mee.


Niels ik vang nooit dikke vissen :wink:.



mvg peter.
peter andrae

21-12-2005 16:07

Nog even dat was ik vergeten ik heb het gehad dan was een vis door een lelliebed gesjeest en zat de zaak muurvast dan ga ik er dus in en ga niet staan te rukken en trekken,het nadeel is dat het mij al enkele pantoffels heeft gekost :lol: vastgezogen in de modder ik ook trouwens.


Dus mocht er een pantoffel gigant actief zijn op dit board mt44 met 5 paar kom ik al een eind de prijs komen we wel uit.




mvg peter.
Christiaan van der Staaij
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-12-2004 08:48
Locatie: H.I. Ambacht

22-12-2005 08:20

He Peter,

Snelle reactie zeg!

Dat van die floater controllers klinkt interessant. Heb er zelf ook ooit een gekocht alleen nog nooit gebruikt... Kan me indenken dat je op die grotere afstanden veel beter je haak kan zetten met gevlochten lijn inderdaad.

Leuk is dat he vissen bevrijden uit takken of waterplanten! Zowieso is het je plicht, maar de lol die erbij komt is ook onvergetelijk. Mooier is het natuurlijk ze daar weg te houden...

He vangse jonge.
Christiaan van der Staaij
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-12-2004 08:48
Locatie: H.I. Ambacht

22-12-2005 08:35

Hoi Mitz,

Las net je beschrijvingen over de vlokpen etc. Hier zeg je je brokjes niet op de haak maar op een hair te monteren. Hier heb ik geen ervaring mee, dus hier komt mijn vraag: Doordat je een hair gebruikt hangt je haak toch als het ware onder je aas? Het lijkt mij dat bij interesse in je haakaas je haak het eerst gezien of aangeraakt word wat een schrikactie teweeg brengt? Ook je lijn ligt het laatste stukje onder water...

Zal je een voorbeeld geven: hier in omgeving zijn wateren waar vissen zowieso al schrikken van een korst (dit even ter zijde). Natuurlijk zijn er momenten (bijvoorbeeld de avondschemering) wanneer ze wel willen happen op wat korstjes. Als ik nu mijn haakaasje ertussen leg probeer ik de korst altijd zo neer te leggen dat de haak als het ware in de lucht steekt en de korst eronder hangt (vat je 'm nog :wink: ). Soms is het zo dat ik de haak iets te ver door de korst heb getrokken en je aan allebei de kanten de haak ziet blinken. Deze korst pakken ze dus never nooit niet. Mede hierdoor stelde ik aan jou die vraag.

M.vr.gr.