oppervlakte: gevlochten of nylon


Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

23-12-2005 09:49

Sorry ik had deze topic even niet in de gaten gehouden, vandaar de wat late reactie.

Er wordt idd weinig gepraat over drijvend vissen, wat mij betreft gebeurt dit veel meer, want 's zomers doe ik bijna niet anders.

Het systeem, wat jij beschrijft Peter gaat op de wateren waar ik vis niet werken. Ik heb daar teveel last van eenden en andere watervogels, zeker als ik zo ver bij de hengels vandaan ga zitten. Verder vraag ik me af of er niet wat haken en ogen aan dit systeem zitten. Ik heb het meeste ervaring op übergedreseerde stadswateren, zo erg dat je er bijna geen vorostelling van kan maken.

Ik vraag me af of het zelfhakend effect van dit systeem wel goed genoeg is voor heel voorzichtige karpers. De ervaring die ik heb, is dat ze het aas heel voorzichtig benaderen, vervolgens net het in de bek nemen, en zodra ze ook maar een fractie van weerstand of iets anders ongewoons voelen het weer uitspugen. Dit levert met een broodkorst alleen maar missers op, met hondenbrokken aan een hair, vaak verspeelde vissen.

Het vissen met brokken op een hair doe ik heel veel. Dit heeft voordelen en nadelen. Nadeel is inderdaad dat de lijn een cm of tien onder water hangt, naar de haak toe. Voordeel is dat je keiharde brokken kunt monteren, en dus zonder enige verzwaring grote afstanden kunt overbruggen. Meestal kies ik voor dit systeem tussen de begroeiing. Door drijfvuil en planten zal de haak niet opvallen of zelfs blijven drijven op de rommel. Als de karpers schrikken van het stukje lijn dat onder water ligt, pak ik regelmatig een stokje van 0.5 cm dik en een cm of twee lang. Door een inkerving te maken in het stokje kun je de lijn daarin vastklemmen, op ongeveer 20 cm van de haak. Dit zorgt ervoor dat slechts een minimaal stukje lijn zichtbaar onder water hangt. Helaas krijg je soms een aanbeet op deze natuurlijke beetverklikker :(

Ik hoop dat we een beetje dieper kunnen ingaan op oppervlaktevisserij.

MVG,
Pieter
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

23-12-2005 11:21

Het probleem van de zinkende haak heb ook proberen op te lossen door een hair van een houten tandenstoker te maken. Dit heb ik alleen in een emmer water geprobeerd maar ook dit bleek niet te werken, want het hele zaakje wordt te stijf, en de haak 'hangt' alsnog schuin naar beneden.

Wat ook werkt om de hangende haak op te lossen is de lijn net over een takje van een struik (mits aanwezig natuurlijk) te hangen. Je krijgt dan hetzelfde systeem als christiaan hier beschrijft:
Als ik nu mijn haakaasje ertussen leg probeer ik de korst altijd zo neer te leggen dat de haak als het ware in de lucht steekt en de korst eronder hangt (vat je 'm nog ).


Voordeel is dat je nadat de lijn over het takje ligt, iets meer afstand van de waterkant kan nemen, nadeel is dat het lasti is om de haak en brokken/korst over een geschikt takje te krijgen. Na veel oefenen en verspeelde haken, lukt het me inmiddels redelijk om over een meter of 10 dit voor elkaar te krijgen.

MVG,
Pieter
peter andrae

23-12-2005 15:04

Pieter haken en ogen idd ook ik vis op wateren waar de karpers zeer terughoudend zijn,het is ook niet een systeem dat je overdag gebruikt dat had ik er bij moeten zeggen ik zet het altijd in tijdens de nachtelijke uren dan heb je ook niet zo een last van watervogels en de karpers zoeken meestal op die tijdstippen hun kostje onder de kant,ook op dressuur water meestal maak ik een klein voerspoortje van voorgeweekte hondebrokje,s om zo de vis erop te krijgen ik kan zo meerdere plekje,s maken.


Ik vis dit systeem met 1 brokje dat ik over het oog schuif,eigenlijk hangt de haak onder het aas de karper pakt het brokje wil weer terug zakken en kan de haak niet meer kwijt een fluiter is het gevolg,als je met brood vist doe je hetzelfde alleen neem dan een klein stukje en geen hele korst.


Het beste is het om zo strak mogenlijk tegen de kant aan te vissen.


Dat is idd een probleem ik ben bang dat je de lijn dan alleen kunt camoufleren met een stukje riet of wat je zegt over een takje gooien er zijn wel dobbers op de markt die je lijn vrij houden van het water zover mogenlijk maar dat zijn van die grove dingen dat wil je niet met drijvend vissen.


Ik probeer met je mee te denken voor een oplossing al ben ik bang dat het moeilijk word.

De haak ik neem aan dat je met een zo licht mogenlijke vist je kan die hair er gewoon op monteren en daarna er een heel klein stukje kurk op monteren/rijgen met een naald je hair er doorheen en op je haak schuifen wel even kijken hoe hij het best blijft drijven ik denk dat een tandestoker te weinig drijf vermogen heeft om de punt van je haak omhoog te houden.



mvg peter.
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

23-12-2005 17:27

Die tandenstoker heeft idd te weinig drijfvermogen, dat heb ik getest in een emmer water.

Ik denk dat ook een kukje op de haak lastig gaat worden. Kurk mag dan een groot drijfvermogen hebben, volgens mij moet het balletje toch nog vrij groot zijn in verhouding tot de grootte van de haak.
Ik ben bang, dat het draaien van de haak op het moment dat je 'aanslaat' (aantikt) bemoeilijkt wordt door een kurken balletje. Een slecht draaiende haak levert veel missers op, ik spreek uit ervaring.

Heb je dit effect ook niet als je op jouw statische manier vist, dus met de haak hangend onder de brok?

Op cultuurwater, stadsvijvers, parkwater, enz, enz, (dus meestal dressuurwater) ga ik vaak net als jij 's avonds laat of 's nachts op pad. Ik vis dan ook strak tegen de kant, ik gebruik een vrij grote witte korst, en gebruik het strooilicht van lantaarnpalen, flats, enz. om de korst te zien. Meestal lukt dit nog net. Een volle maan kan ook net genoeg zijn. Ik trek dan donkere kleding aan en kan zo ongehinderd recht boven de karper staan. Ik gebruik bij deze visserij het liefst een spinhengel van 2,70 (30-60 gram werpgwicht) zodat ik gemakkelijker onder mijn eigen voeten kan vissen.

In het donker voer ik meestal een aantal hele boterhammen tegen de kant aan. Ik heb het gevoel dat karpers in het donker veel minder goed zijn dan gedacht wordt, want vaak zie ik karpers compleet naast de korst happen. Het geluid wat je dan hoort is echt magnifiek en trekt je steeds weer naar de waterkant. SLURRRRRPPPPP........... Het is dan een koud kunstje om de korst aan de haak bijna letterlijk in zijn bek te leggen.

Die dobbers zijn idd dingen waarmee ik misschien op marlijn zou gaan vissen ofzo, ik ben er ook niet over te spreken.

MVG,
Pieter
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

24-12-2005 09:48

Ergens in het voorjaar komt er een Rotary over drijvend vissen, waarin ik mee zal schrijven. Hopelijk zal daaruit een leerzame 'discussie' ontstaan. Vreemde periode trouwens, om over drijvend aas te vissen ;)
peter andrae

24-12-2005 12:32

Ja Pieter dat draaien van de haak heb ik wel eens over zitten nadenken alleen met een hondenbrok is het 99% raak op het systeen wat ik beschreef dus ga ik daar niks aan veranderen ik heb het weleens van de zijlijn zitten te bekijken en de karper pakt de korst en laat zich zakken en dat laatste doen ze allemaal dus hij heeft niet meer de kans de haak uit te spugen eigenlijk valt er niks uit te spugen omdat door de spanning van de hengel de vis zich ophangt.


Ik zou overschakelen op kleiner aas als ik jou zo hoor variantje,s of ander klein drijvend aas voorweken thuis en er aan de waterkant mee voeren laat er maar een paar eenden of weet ik wat op komen dat trekt ook karper aan ze weten gewoon als je dit een tijdje volhoud dat er wat te halen valt,met de traditonelen manier word het moeilijk wat ik uit jou woorden haal.


:lol: Ja die karpers hebben soms echt een bril nodig zwemmen nog geen mtr bij de korst vandaan en soms duurt het gewoon een tijdje voor ze het door hebben ook dit is een van de rede dat ik wat brokken strooi soms moet je ze wat de goede richting in sturen.

Ja Martijn we zijn er vroeg bij dit jaar :D we zitten ook nog niet echt in de periode voor de hondenbrok of korst maar dat geeft niks nog ff geduld.

Leuk dat je een stukje in de rotary schrijft over drijvend vissen ik zal het zeker lezen als het zover is penvissen en drijvend vissen zijn altijd mijn ding geweest het visuele de spanning als je een karper in de buurt van je korst ziet of al hij er onder gaat hangen om hem op te slurpen een lelliebed dat je uit elkaar ziet gaan omdat er een vis in aantocht is 8) ik hou er over op ik zou zowaar mijn hengel pakken.



mvg peter.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

24-12-2005 17:21

peter andrae schreef:Leuk dat je een stukje in de rotary schrijft over drijvend vissen ik zal het zeker lezen als het zover is penvissen en drijvend vissen zijn altijd mijn ding geweest het visuele de spanning als je een karper in de buurt van je korst ziet of al hij er onder gaat hangen om hem op te slurpen een lelliebed dat je uit elkaar ziet gaan omdat er een vis in aantocht is 8) ik hou er over op ik zou zowaar mijn hengel pakken.


Voor mij is het vissen met drijvend aas de meest spannende manier van vissen die ik ken. Ik heb al lichte hartaanvallen gehad, omdat een dikke/mooie vis met de lippen tegen mijn korstje lag te vrijen :) En soms is het ook nog eens een hele effectieve en efficiente manier van vissen. In een tweetal verloren uurtjes kan je zomaar meerder karpers vangen.

Sinds kort ga ik vreemd door te gaan snoeken. Met ondiep duikende pluggen en drijvende jerk-baits heb je toch die kick van een zichtbare aanbeet: PLONS! Dus in de warmere maanden drijven op karper, in de winter op snoek ;)
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

03-01-2006 20:52

Martijn,

Wel de goede tijd toen ik dit topic startte :wink:

Lijkt me trouwens wel leuk een rotary over drijvend vissen. Volgens mijn een van de mooiste manieren om op karper te vissen. Heb er zelf ook een aantal gevangen afgelopen zomer. En het was erg spannend om te doen. Kan zoveel efficienter zijn dan het bodemwerk.




mvg Maik
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

03-01-2006 22:31

Dag Brokkenpiloten!

Bij wat voor omstandigheden vinden jullie het weer tijd voor oppervlaktevissen?
Ik begrijp bijvoorbeeld dat Peter vaak al in het voorjaar met deze techniek actief is.

- groeiende bewegingsactiviteit aan de oppervlakte?
- snel stijgende (water)temperatuur?
- gewoon als de winter wijkt af en toe eens proberen?
- anders?

Ik ben heel benieuwd, want ik ga het dit jaar zeker weer doen (met jullie handige tips op zak)!
Had tot voor kort bijna dertig jaar niet gevist, maar herinner me de drijvende korst nog levendig...

m.v.g.

Bert
ff v==
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

03-01-2006 22:33

Of is dit eigenlijk een nieuwe topic?!
Meld dat dan svp even.
Ik ben nieuw hier, moet nog even wennen...

Groet, Bert
ff v==
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

04-01-2006 15:07

Ach Bert,

Je zou een nieuwe topic kunnen openen (wellicht bestaat die zelfs al. In dat geval is er een zoek functie beschikbaar), maar hier gaat het natuurlijk altijd prima ;)

Voor mij begint het korst-vis-seizoen in het vroege voorjaar. Meestal maak je al een goede kans op de eerste dagen dat je de lente ruikt. Klinkt vaag, maar ik denk dat iedereen wel weet wat ik bedoel. Als je goed kijkt zie je dan vanzelf zonnebadende karpers aan de oppervlakte.
Het seizoen eindigt voor mij zodra de herfst echt gebonnen is, dus meestal oktober/november. Zodra de eerste koude herfst regebuienm beginnen, is het beste vangen er wel af.

Mijn advies is heel simpel: als je langs water rijdt of loopt, kan dan altijd even. Je ziet soms vissen aan de oppervlakte op de vreemdste plekken op de vreemdste momenten. Je ziet dan vanzelf wanneer het tijd is om je struin uitrusting te pakken ;)
peter andrae

04-01-2006 19:24

Hoi Bert.

Ik heb weinig toe te voegen aan het verhaal van Martijn.


Ik weet niet hoe de ervaring van andere is maar ik heb het heel af en toe gehad dat ik de karper maar niet kon verleiden mijn korstje of brokje te pakken,nou ben ik niet het type dat het hoofd laat hangen.


Dus een paar wormen uit de grond getrokken :wink: baarsdrijvertje op de lijn op 5 cm mijn haakje,en een paar kronkelaartje,s erop,waar de karpers geen aandacht schonken aan mijn broodkorst kreeg ik nu binnen een paar seconden een vis op het aas daarna ging het een stuk beter,ook een manier om karpers te vangen op water waar je de karpers moeilijk tot bijna niet op je drijvend aas krijgt.


Een trosje maden kan ook natuurlijk je kan het kurkje ook iets schuiven zodat je wat kan varieren met de diepte wat je wilt.

Ik heb het hier dus puur over het vissen in het begin van het seisoen zodra de eerste zonnenstralen het oppervlakte water iets opwarmt.



mvg peter.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

04-01-2006 20:15

Martijn, Peter,

TNX. Heldere taal.

De geur van de lente herken ik wel, denk ik. En die struinuitrusting heb ik gelukkig al bij me.
Sta elke dag wel een uurtje te pennen, ook deze koude dagen.
Ik moet binnenkort alleen een extra spoeltje mee gaan nemen, gezien de eerdere bijdragen in de topic.
Aan die tros wormen/maden zal ik denken als het er straks op aankomt.

Bedankt voor jullie antwoord. Ik blijf deze topic - en andere over oppervlaktevissen - volgen!

Groet, Bert.
ff v==
Peter Van Eynde
Berichten: 9
Lid geworden op: 17-01-2006 11:57

17-01-2006 18:27

Afgelopen zomer , met die hoge temperaturen lekker op het oppervlakte gevist , meestal brood en altijd met nylon draad , vele visser hebben mij gevlochten draad afgeraden , zoals vele het al vermeld hebben , beschadigingen aan de vis ......(en dit is de bedoeling niet ...)
Maar een klein vraagje , een penhengel het beste voor aan oppervlakte vissen te doen?
Ik heb voorlopig enkel met een gewone karphengel gevist.


Maar op deze manier vissen is idd een fijne manier........
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

17-01-2006 20:18

Martijn Julien schreef: Vreemde periode trouwens, om over drijvend aas te vissen ;)


Waarom Martijn?
Ik heb ze hartje winter ook aan de oppervlakte gehad. Het is een beetje hetzelfde verhaal als met het statisch vissen. Blijf je ze aan de gang houden ( dus hoeveel tijd/inzet steek je in jouw visserij ) kan je ze gewoon het hele jaar door vangen mits het water het toelaat. Vaak de wat ondiepere plassen/sloten/haventjes lenen zich uitstekend voor deze visserij.

Zelf vis ik met een 25/00 nylon hoofdlijn ook tussen de plompebladen ( Peet die sloffen zijn van mij nu ).. Vaak nemen ze 1 schot + een kleine versnelling door de stengels heen ( eerst met bruut kracht zijn kop aan de oppervlakte te houden ) gaat ie, laat hem dan ook gaan en begin daarna met touwtrekken. Vaak voel je zijn kop schudden en beetje bij beetje terug komen. Trek hem er bij wijs van spreken door heen ( feeling/ervaring ). Zit ie vast dan is het *paaaaalons*

Het probleem van Pieter is in een artikel verlede jaar beschreven door Dave Lane in Karper nr 31.. Jouw probleem is om jouw haakpunt naar de oppervlakte te krijgen, dus om gekeerde wereld. Hij bevestigd op de haaksteel een namaak brokje/stukje kurk en doormiddel van een loodhageltje erin te lijmen krijg je een contra gewicht wat je haak naarboven doet wijzen.
Zelf was ik ook altijd opzoek naar iets en ik camoufleerde op het laatst mijn haak doormiddel van wormen(aanrader!!!!!!) of een klein fluimpje wit brood...

Kan wel doorgaan maar laat dat maar aan de rotery schrijvers over..

Groetjes,

Ruud
peter andrae

18-01-2006 06:37

Aha dus dat waren mijn sloffen die in de bus lagen wanneer dacht je die terug te geven :wink:.

Mijn muts bij Mitsz laten liggen ik word een beetje vergeetachtig geloof ik.

gatver ben alweer vrij tot maandag hmzzzz zal ik gaan doen met al die vrije tijd :lol:.



groeten peet.
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

18-01-2006 08:52

Zelf was ik ook altijd opzoek naar iets en ik camoufleerde op het laatst mijn haak doormiddel van wormen(aanrader!!!!!!) of een klein fluimpje wit brood...


Afgelopen zomer najaar heb ik kleine boomblaadjes gebruikt (±3 cm). Eerst de haak door het steeltje van het blaadje getrokken, toen aan de achterkant van het blaadje de haakpunt er weer uit laten steken. Door de vorm van het blaadje blijft alles nu prachtig op het oppervlak drijven. Het systeem is alleen mogelijk onder de eigen kant, want inwerpen lukt niet goed. Zodra het blaadje een keer gezonken is blijft ie nooit meer drijven.

Ruud, je kan een gastbijdrage leveren als het onderwerp wordt behandeld?
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

18-01-2006 11:59

Ruud Visser schreef:
Martijn Julien schreef: Vreemde periode trouwens, om over drijvend aas te vissen ;)


Waarom Martijn?
Ik heb ze hartje winter ook aan de oppervlakte gehad. Het is een beetje hetzelfde verhaal als met het statisch vissen. Blijf je ze aan de gang houden ( dus hoeveel tijd/inzet steek je in jouw visserij ) kan je ze gewoon het hele jaar door vangen mits het water het toelaat. Vaak de wat ondiepere plassen/sloten/haventjes lenen zich uitstekend voor deze visserij.

Zelf vis ik met een 25/00 nylon hoofdlijn ook tussen de plompebladen ( Peet die sloffen zijn van mij nu ).. Vaak nemen ze 1 schot + een kleine versnelling door de stengels heen ( eerst met bruut kracht zijn kop aan de oppervlakte te houden ) gaat ie, laat hem dan ook gaan en begin daarna met touwtrekken. Vaak voel je zijn kop schudden en beetje bij beetje terug komen. Trek hem er bij wijs van spreken door heen ( feeling/ervaring ). Zit ie vast dan is het *paaaaalons*

Het probleem van Pieter is in een artikel verlede jaar beschreven door Dave Lane in Karper nr 31.. Jouw probleem is om jouw haakpunt naar de oppervlakte te krijgen, dus om gekeerde wereld. Hij bevestigd op de haaksteel een namaak brokje/stukje kurk en doormiddel van een loodhageltje erin te lijmen krijg je een contra gewicht wat je haak naarboven doet wijzen.
Zelf was ik ook altijd opzoek naar iets en ik camoufleerde op het laatst mijn haak doormiddel van wormen(aanrader!!!!!!) of een klein fluimpje wit brood...

Kan wel doorgaan maar laat dat maar aan de rotery schrijvers over..

Groetjes,

Ruud


Ruud,

Ik weet dat het kan, al heb ik eerlijk gezegd geen ervaring daarmee. Maar je zal met me eens zijn dat de warmere maanden voor de meesten dé maanden voor het vissen met drijvend aas zijn.

Ook ik red mezelf 99 van de 100 keer met 25/00 nylon. De manier die jij beschrijft gebruik ik ook. De vis hoog proberen te houden, en dan langzaam binnen trekken. Het duurt even, maar vaak komt de vis zo mak als een lammetje naar de kant.