gewoon pech of.....??


Plaats reactie
Fred Schuurhannes
Berichten: 174
Lid geworden op: 01-02-2005 10:38
Locatie: Nieuwerkerk ad Ijssel

08-06-2005 14:24

de laatste 2 dagen zit het niet echt mee met het pennen.
heb een mooi zandplateau gevonden ..+/- 70 cm diep.
overdags ligt er karper op...doet dan weinig...aast soms wel maar savond en sochtend azen ze wel goed.

gister zwom er volgens mij 1 karper doorde lijn en ik haakte hem vals na naar paar klappen schoot de haak los.
later op de avond nog een stootje en weer zo'n fijne boeggolf weg karper dus.

vanochtend weer geweest al snel actie op de plek...weer een stoot en een boeggolf.
een uurtje laten een mooi dansend pennetje en schuin weglopen...en hangen...een paar klappen lijnbreuk op de knoop ( bloedknoop )

is dit nou gewoon pech of loop ik gewoon te kloten ??? die karper is zo retesterk op zo'n korte afstand...en ik moet die slip toch wel flink dichtdraaien omdat ik bij overhangende takken/bosjes zit. ik zit met 25/100ste maxima lijn.
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

08-06-2005 14:31

als je lijn op de knoop breekt dan klopt er iets niet natuurlijk
dat mag niet gebeuren
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

08-06-2005 16:59

Fred,


Met wat voor aas vis je en wat voor hengel ( hoe zwaar) gebruik je ?
Boegolven kunnen gevolg zijn van dressuur, Maar ook dat de vissen met teveel vertrouwen azen.
Ze blijven dan te rustig op de voerplek en komen dan plots je haak tegen.
Maar je kunt ook wat veranderingen aanpassen aan je systeem door bijv. iets lichter te gaan vissen.
Lijnbreuk kan meerdere gevolgen hebben( bijv je knoop! of zwakke stukken in je lijn. )
Altijd goed controleren als je begint, of een vis gevangen hebt


Succes,


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

08-06-2005 17:19

nieuwe lijn opleggen.
Hoe oud is hij ?
Lijkt mij vesleten.
Anders dikkere lijn opleggen.
grtz peeke
Greets Gino
Fred Schuurhannes
Berichten: 174
Lid geworden op: 01-02-2005 10:38
Locatie: Nieuwerkerk ad Ijssel

08-06-2005 18:47

lijn ligt er nog geen jaar op...ik gebruik gewoon de bloedknoop waar ik van merk dat die toch niet goed houd...maar het is wel zo dat de knopen ( bijna ) altijd de zwakkeere plekken zijn lijkt me.

ik vis met een arca 1.5 ponds hengel 3.6 meter.
en heb er 25/100ste maxima opzitten...dat moet toch voldoende zijn lijkt me zo en lichter wil ik eigenlijk niet gaan vissen ivm met de obstakels in de buurt.

ik gebruik als aas 2 korrels zachte mais uit blik op een vrij kleine haak...maatje 10 ongeveer.

tja de boeg golven...ik heb eens wat rond zitten lezen maar ik ben niet de enige die dat heeft.
Gebruikersavatar
martijn dekker
Berichten: 383
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

09-06-2005 14:08

In plaats van mais zou ik het eens met een stukje aardappel proberen, en de haakmaat 8 wil ook wel helpen. Gewoon wat aardappelkruim eromheen gooien, misschien dat dat werkt.

Voer je alleen mais of ook nog wat anders. Op dressuurwater is er (helaas) haast niet meer te vissen met mais, vandaar ook die boeggolven.
Penvissen.... met geen pen te beschrijven.
Gebruikersavatar
dion van dongen
Berichten: 310
Lid geworden op: 02-06-2004 20:00
Contacteer:

09-06-2005 15:32

1. Of je pakt een zwaardere lijn of je neemt een zwaardere hengel want je moet iets doen om die vis bij de takken weg te houden.

2. Je voert op een plek maar vist nu niet met je aas miden in de voerplek maar aan je eigen kant van de voerplek zodat de vis niet van alle kanten op je haak komt zodat die schrikreacties minder voorkomen.

3. Je laat een langer stuk lijn over de bodem lopen.

4. en natuurlijk goede knopen leggen.

veel succes

dion
bas nanninga
Berichten: 114
Lid geworden op: 14-10-2004 08:53
Locatie: Oldambt

09-06-2005 20:26

gooi die lijn maar weg ,is niks die maxima

neem bijvoorbeeld carbon x,en of synergy van sufix, dit zijn betere lijnen,en wees niet bang om 30 honderste te gebruiken de vis pakt het aas tog wel

succes :lol:
Jelle Bijker
Berichten: 51
Lid geworden op: 24-09-2004 16:40
Locatie: Zuidhorn (Groningen)

10-06-2005 08:40

aan dit alles heb ik misschien nog een enkele tip toe te voegen, of het mogelijk is hangt vooral af van hoever je moet werpen.....


freelinen.... en probeer dan eens gewoon een broodvlokje
zomaar een vismoment:

Ik geniet van de serene rust die heerst tussen de langzaam wegtrekkende dampen van de ochtendschemering. Op een meter van mijn korst zie ik af en toe een karper door het wateroppervlak breken. De tijd lijkt stil te staan.
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

13-06-2005 21:29

Bas,

Waarom is Maxima niet goed?

Bert
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

14-06-2005 14:41

tja als ik je verhaaltje zo lees dan zijn er een hoop verschillende dingen die nu mis gaan. Je kunt dus niet de schuld aan één ding geven en ik heb het id dat je gewoon wat pech hebt.

Kijk een lijnzwemmer kan gebeuren, één verschrikte karper ook en lijnbreuk kan ook gebeuren. Het zijn allemaal dingen die ons allemaal wel eens een keertje overkomt en jij hebt nu de pech dat alles ineens komt... :P

Maar het zijn natuurlijk allemaal wel dingen waar je even over na moet denken(is je lijn nog goed, is je aas goed, de juiste haak voor de situatie en scherp). En als steeds dezelfde dingen fout blijven gaan dan moet je er zeker wat aan veranderen(2x een verschrikte karper bijvoorbeeld, daar zou ik wel even over na gaan denken). Maar als je dan tot de conclusie komt dat je alles goed voor mekaar hebt dan blijft er maar één ding over, en dat is accepteer dat het gebeurt en doorgaan.

Ik heb dit jaar ook alles al gehad, lijnbreuk(1e vis van het jaar meteen al), 5x een losser, verschrikte vis,waarschijnlijk een vals gehaakte vis. Maar alleen het probleem van de lossers heb ik aangepakt door weer mijn oude vertrouwde haak(drennan SS) te gaan gebruiken. Van de rest probeer ik te leren maar het hoort er nu eenmaal een beetje bij... :)

succes... :P
bas nanninga
Berichten: 114
Lid geworden op: 14-10-2004 08:53
Locatie: Oldambt

16-06-2005 21:04

bert

ik heb gewoon slechte ervaringen met de maxima lijn, veel rek wat ik in sommige situaties niet kan gebruiken,en ik ben ook van mening dat de hengel de klappen moet op vangen.
de lijn knapte mij ook te vaak, met de lijnen die ik genoemd heb zoals de carbon x heb ik de karpers nog wel eens uit de takken gesleurd
:wink:
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

17-06-2005 08:54

Maxima staat er inderdaad om bekend dat het redelijk veel rek bevat, dat is nu eenmaal zo. Dus als je geen rek wilt(of weinig rek) dan is maxima misschien niet zo een goede keus.

Met het penvissen vind ik het juist prettig om een lijn te hebben met veel rek, en ik heb maxima juist leren kennen als een lijn die veel hebben kan als het erop aan komt(en ik heb er dus veel vertrouwen in). Maar goed, zo heeft iedereen zo zijn voorkeuren en veel hangt van de situatie af.

Maar om nu zomaar te zeggen dat maxima niets is... :P
bas nanninga
Berichten: 114
Lid geworden op: 14-10-2004 08:53
Locatie: Oldambt

23-06-2005 22:23

ieder zijn meug harold! ik moet wel zeggen dat mijn voorkeur naar een paramboolische hengel uitgaat, zeg maar anderhalve pond
en ik vindt het heerlijk als je de kurken voelt doorbuigen(het laatste wat in de hengel zit voor de slip begint te lopen) de lijnen die ik gebruik bevatten ook nog wel rek maar niet zo veel als de maxima, ik denk dat het ook nog wel wat uitmaakt wat voor hengel je vist en daar kan er een bepaalde voorkeur uitkomen met wat voor lijnen je dan het prettigst vist
Robert Franssen
Berichten: 85
Lid geworden op: 16-05-2005 16:23
Locatie: Borculo

24-06-2005 21:01

1. Ten eerste zou ik er 30/100 opgooien, want dit kan geen kwaad en is veel sterker!

2. Wanneer er weinig actie is zou ik is proberen 1 a 2 meter voor het plateau te vissen dus niet erop (weet niet of je dit al doet)

3. Toch maar gevlochten lijn ????? (als er mooie vissen zitten maar wanneer er toch opstakels zijn waarvoor je je molen tamelijk dicht moet zetten is dit zeker het aankopen waard)

Mjah misschien dram ik ook maar wat :roll:

Robert
Ze bijten of ze bijten niet.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

27-06-2005 08:32

bas nanninga schreef:ieder zijn meug harold! ik moet wel zeggen dat mijn voorkeur naar een paramboolische hengel uitgaat, zeg maar anderhalve pond
en ik vindt het heerlijk als je de kurken voelt doorbuigen(het laatste wat in de hengel zit voor de slip begint te lopen) de lijnen die ik gebruik bevatten ook nog wel rek maar niet zo veel als de maxima, ik denk dat het ook nog wel wat uitmaakt wat voor hengel je vist en daar kan er een bepaalde voorkeur uitkomen met wat voor lijnen je dan het prettigst vist


1,5 pond is voor mijn visserij een beetje aan de lichte kant. Ik heb een jaartje of 8 geleden een 2 pond hengel laten bouwen, en geloof me, die gaat helemaal rond hoor... ;) Maar zoals je zegt: "ieder zijn meug"... :)

En nu weet ontopic: Loopt het al weer wat beter Fred, of is het nog steeds niets...? :)
bas nanninga
Berichten: 114
Lid geworden op: 14-10-2004 08:53
Locatie: Oldambt

27-06-2005 22:46

ja fred, hoe gaat ie nu? :lol:
marcel bijl
Berichten: 83
Lid geworden op: 30-05-2005 22:14

28-06-2005 00:14

ik vis dus met een carpfloat van ultimate 1/25 1/50 lbs met maxima 28/100 meestal haakje 8 verder vind de rek wel belangrijk om de eerste klappen op te vangen je vist ook in princiepe onder je hengeltop op het moment dat de karper erop knal is de rek weg en blijf weg onder hoge spanning ik wil echt niets anders meer dan die combinatie heb er veel vissen mee gevangen

maar ja das mijn persoonlijke keus
wil je echt een onzichtbare onderlijn maak hem eens van pva
Fred Schuurhannes
Berichten: 174
Lid geworden op: 01-02-2005 10:38
Locatie: Nieuwerkerk ad Ijssel

17-04-2006 19:10

om even terug te komen op vorig jaar, ik heb een aantal leuke visjes gevangen vorig jaar, niet meer op dezelfde stek gezeten.

ik heb dit jaar een nieuw hengeltje gekocht en ben pas weer begonnen met pennen.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

18-04-2006 21:45

Gamakatsu (super) G-line en Fox Softsteel vind ik twee erg fijne lijnen
voor het pennen.

G-line omdat deze een (voor zijn diameter) zéér hoge trekkracht heeft.

Softsteel omdat deze een gezonde hoeveelheid rek bezit, en tevens erg
schuurbestendig en sterk op knopen is.

Een lange goed dempende hengel en molen met goede slip doen de rest!

Goed advies trouwens van Ton, hoe minder knopen in je montage hoe
beter! en nog een tip (misschien al lang bekend), zever even op je knoop
voordat je hem aantrekt, zo lukt hij mooier en beschadigd je lijn minder...

sccs! grs Sebas
Gebruikersavatar
Joris Kempen
Berichten: 14
Lid geworden op: 25-03-2006 15:52
Locatie: Utrecht

19-04-2006 10:29

Ik vis ook met de Gamakatsu (super) G-line . Wel 28/00 ivm opstakelrijk water (natuurwater, omgevallen bomen in het water etc).
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

26-04-2006 00:40

Kwestie van je knopen goed knopen en versterken met een druppeltje blanke nagellak... En de schrikkers kan je voorkomen door de eerste 10-20 cm van je lijn tot de haak over de bodem te laten lopen...

Trouwens een ander kleurtje mag ook als je wilt hoowr :evil: :P :P

Qua lijn ben ik erg te spreken over de Pro-logic Camou Line. Heb deze met 30/00 op mijn statische hengels liggen, en denk er ook over om deze op mijn penhengel te leggen, hetzij in een wat kleinere diameter. De lijn is niet snel kapot te trekken, valt niet tot nauwlijks op, en is vrij slijtvast.
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
lionel Coeverden
Berichten: 676
Lid geworden op: 24-05-2005 15:37
Locatie: Twente.

26-04-2006 07:31

laat die vis gewoon lopen maar stop hem net voor de riet kragen en bosjes. :lol: mischien dat dat werkt ?
Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

26-04-2006 14:06

Denk het niet, vissen kunnen niet lopen? :P :roll:

Denk ook dat er dan in een keer meer kracht op de knoop komt te staan. Ik heb gister toevallig wel een paar artikelen van Co Sielhorst gelezen met daarin een aantal Driltips. Vooral bij graskarper schijnen ze goed te werken. Als je geen tegendruk geeft, valt de vis stil, hoe meer tegendruk, hoe harder de vis er vandoor wil. Uit ervaring weet ik dat dat niet altijd werkt, en zeker niet altijd bij gewone karper, maar je kan het proberen. Niet geschoten is altijd mis.
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Plaats reactie