Fairplay penhengels van grafiet


Plaats reactie
Klaasjan Zuidema
Berichten: 25
Lid geworden op: 25-03-2005 03:40
Locatie: Prov Groningen
Contacteer:

25-03-2005 05:09

Is hier iemand op het forum die met penhengels van grafiet vist gemaakt door de firma Schreiner uit Amsterdam (Fairplay). En zo ja, wat zijn je ervaringen.
Ik wil namelijk ook ooit een penhengel aanschaffen uit grafiet met een lengte van 4 meter. Praktijkervaringen zijn dan altijd welkom. We praten immers wel over een hengel met een huidige nieuwwaarde van bijna 700 euro. En dan heb je liever geen miskoop. :D
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

25-03-2005 10:43

KlaasJan,

die kun je wel aanschaffen hoor!

Ik vis al jaren met Schreiner hengels. Ze hebben wel 1 klein nadeeltje en dat is die bus. Die behoeft af en toe wat onderhoud en zal opgerekt moeten worden.

Voor het penvissen bouwen ze wel hele goede hengels daar.

Zelf spaar ik nu voor een hexagraph, 13 ft 3lbs. Ook geen misselijk stokkie

mvg Mitsz
Gebruikersavatar
Rene Reurings
Berichten: 129
Lid geworden op: 01-02-2004 15:05
Locatie: Mijdrecht

25-03-2005 19:23

Het zal ongetwijveld een mooie hengel zijn, maar het feit dat deze afgebouwd worden met een bussluiting dat bevalt mij niet. Nadelen hiervan zijn dat ze de actie van de hengel belemmeren en je hebt meer gewicht bovenin de hengel. Mijn voorkeur gaat meer uit naar de penhengels van Cor Spinhoven. Ik zou zeker even op zijn site kijken of gewoon even langs gaan om ook deze hengels te bekijken want het is zeker de moeite waard.

mvg René
Gerrit Peters
Berichten: 14
Lid geworden op: 09-01-2004 20:38
Locatie: Vaassen

25-03-2005 20:16

Zijn prima hengeltjes...
Vis er nu zelf al weer bijna 7 jaar mee en heb net van de week een nieuw 1.5lb grafiet stokje gekocht voor 't iets lichtere pen werk :)

En ja..ze zijn idd afgebouwd met een metalen bus maar ik heb zelf nog nooit het idee gehad dat de hengels er minder actie van krijgen zoals sommige mensen beweren..

Krom tot in 't handvat gaan ze wel trouwens ;)

Grtz, Gerrit
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

25-03-2005 20:44

Klaasjan,

ik vis uitsluitend met Schreiner hengels. En dat al voor vele jaren. Mijn broer en vismaat vist evenlang als ik met Schreinerhengels. Voor ons geldt dat er geen betere zijn.

Sjors
Gebruikersavatar
Rene Reurings
Berichten: 129
Lid geworden op: 01-02-2004 15:05
Locatie: Mijdrecht

25-03-2005 23:46

wel duur trouwens 700 eutjes

mvg René
Klaasjan Zuidema
Berichten: 25
Lid geworden op: 25-03-2005 03:40
Locatie: Prov Groningen
Contacteer:

26-03-2005 02:11

Bedankt voor de reacties tot dusver.

Ik ben ook een fairplay liefhebber en kan dan ook uit ervaring zeggen dat een bussluiting zeker geen nadeel is. Inderdaad wel eens wat onderhoud nodig ivm het slecht in- en uitelkaar willen.
Met de hengels van CJW ben ik bekend. Heel mooi inderdaad. Ook ruim een week geleden kennis gemaakt met een hele mooie penhengel van Ron Peuyn uit Marrum. Zeker niet minder. Fairplay blijft echter trekken. Vooral de 1,5 LBS grafiet stok met een lengte van 4 meter. Helaas nu al bijna 700 euro terwijl dezelfde hengel ongeveer 3 jaar geleden nog 200 euro minder kosten moest. Zet je dit bedrag af tegen de 425 voor CJW en 350 voor Peuyn dan wordt het geheel er niet gemakkelijker op.
Met andere woorden, ik heb eigenlijk geen 700 euro over voor een hengel maar het blijft wel mijn eerste keus.

En voor gerrit. Heb jij de 4 meter versie of een andere. En zo ja dan ben ik natuurlijk graag op de hoogte van je ervaringen.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-03-2005 09:06

Klaas..laat je niet gek maken.
Voor de hengels van CJW betaal je in mijn ogen al in principe de hoofdprijs, kwalitatief wel goede hengels trouwens en waarschijnlijk de top momenteel.
Maar 700 euro voor een Schreiner hengels vind ik persoonlijk buitensporig veel te veel :o .
Krijg zo het idee dat ze bij Schreiner puur om exclusief te blijven (Anders doen dan anderen) zich kramp-achtig vast blijven houden aan die ouderwetse bussluitingen (Want ouderwets is het zeker)....Wellicht verkopen ze er steeds minder van ..dus moeten de prijzen maar omhoog...just my thoughts 8) .
Ben dus zoals je leest niet zo'n fan van Schreiner, en ik heb er heel wat in mijn handen gehad in de loop der jaren als hengelsportverzamelaar :wink: .
Houd evt ook rekening mee met een restwaarde als je de hengels later eens wilt verkopen. :wink:
Voor veel minder geld (Rond de 150 euro geloof ik) kun je ook de spro strategy kopen, ook 1,25- 1,5 lbs en 4,10 of 4,20 meter lengte? met lekker veel r.v.s ogen afgewerkt. Deze hengel ziet er zeer gelikt uit voor een fractie van de prijs. Wel heeft deze hengel 1 nadeel en dat is de reelhouder....mischien dat ze hiervoor een verbetering hebben doorgevoerd voor dit jaar (FF kijken op de Visma)
gr
Hans
Gerrit Peters
Berichten: 14
Lid geworden op: 09-01-2004 20:38
Locatie: Vaassen

26-03-2005 12:43

De mijne is 3.75m Klaasjan (hengel bedoel ik ;))

Grtz, Gerrit
Klaasjan Zuidema
Berichten: 25
Lid geworden op: 25-03-2005 03:40
Locatie: Prov Groningen
Contacteer:

27-03-2005 00:50

Weer bedankt voor de reacties.

Het is inderdaad zo dat 700 euro voor een dergelijke hengel schandalig hoog is. Ben ik met je eens. Maar wat de restwaarde aangaat. Fairplay hengels houden hun waarde heel goed. Moet je ze niet na 1 jaar weer wegdoen natuurlijk. Hengels van zeker 15 jaar oud brengen nu net zoveel op als waar ze toen voor gekocht zijn. En dat is bij een fabriekshengel niet het geval. Maar ik zal zeker kijken naar de SPRO strategy.
Jammer voor je ervaring dat je hengel niet 4 meter is. Niet dat de 3,75 verkeerd is, integendeel. Je mag trouwens blij zijn dat de jouwe niet 375 is. Wat een gesleep de hele dag.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

27-03-2005 08:34

700 euro :o

Dat was me nog niet eens opgevallen. Da's een flinke prijsverhoging zeg!

Dan heb ik ook m'n laatste Schreiner hengels al gekocht
Klaasjan Zuidema
Berichten: 25
Lid geworden op: 25-03-2005 03:40
Locatie: Prov Groningen
Contacteer:

28-03-2005 00:18

Om even precies te zijn. De grafiet special medium long kost nu 642 euro. :(
Gerrit Peters
Berichten: 14
Lid geworden op: 09-01-2004 20:38
Locatie: Vaassen

28-03-2005 10:48

Die 642 euro moet je naar mijn mening dan ook als investering zien.

Je krijgt 30 jaar garantie op zo'n stok..en als je er fatsoenlijk mee om gaat heb je d'r waarschijnlijk meer dan 30 jaar plezier van :D

642 / 30 = 21 euro per jaar ;)
Je geeft verdorie per jaar meer uit aan klein spul en aasjes ;)

Gaat misschien voor een boel mensen niet op, maar ik ben nog altijd van mening dat je beter iets duurs kunt kopen waar je ook echt met plezier mee vist, dan dat je iets goedkopers kiest dat uiteindelijk niet blijkt te zijn wat je verwacht had.

Grtz, Gerrit
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-03-2005 08:35

[quote="Klaasjan Zuidema"]Weer bedankt voor de reacties.

Maar wat de restwaarde aangaat. Fairplay hengels houden hun waarde heel goed. Moet je ze niet na 1 jaar weer wegdoen natuurlijk. Hengels van zeker 15 jaar oud brengen nu net zoveel op als waar ze toen voor gekocht zijn. quote]
Klaas jan...dat zal je nog flink tegenvallen, by the way, er is een persoon op dit board die zijn fairplay hengel wilt verkopen voor 145 euro, dat gaat hem niet zo makkelijk af als ik het zo lees.
gr
HB
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

29-03-2005 08:43

Gerrit Peters schreef:Die 642 euro moet je naar mijn mening dan ook als investering zien.

Je krijgt 30 jaar garantie op zo'n stok..en als je er fatsoenlijk mee om gaat heb je d'r waarschijnlijk meer dan 30 jaar plezier van :D

642 / 30 = 21 euro per jaar ;)
Je geeft verdorie per jaar meer uit aan klein spul en aasjes ;)

Gaat misschien voor een boel mensen niet op, maar ik ben nog altijd van mening dat je beter iets duurs kunt kopen waar je ook echt met plezier mee vist, dan dat je iets goedkopers kiest dat uiteindelijk niet blijkt te zijn wat je verwacht had.

Grtz, Gerrit

Gerrit,
tja..zo kan ik ook rekenen. :-? , iets goeds hoeft niet per definitie iets duurs te zijn
maar goed, een CJW penhengel voor 420 euro : 30 = 14 euro..scheelt toch weer bijna 33% :wink: , plus een hogere restwaarde doet de rest.
Niet dat ik allemaal CJW hengels heb hoor..mij te duur, maar deze zijn minstens ook tophengels dat gelijkwaardig zo niet beter zijn dan de schreiner hengels.
Wel een goed punt is die 30 jaar garantie van Schreiner...maar waar krijg je garantie op?....ook op versleten bussen na 30 jaar..worden deze dan gratis vervangen?, nieuwe wikkelingen op ogen na slijtage ?
neem aan dat je geen garantie krijgt op hengelbreuk.
gr
hans
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

31-03-2005 10:07

ik heb ook nog zo'n geel hengeltje van jan alweer twintig jaar oud.
op een gegeven moment begon het busje een beetje te rammelen
gewoon even met een tang met zakdoekje een klein kneepje gegeven en weg rammeltje.
ik hoop niet dat de volgelingen mij nu als een barbaar zien.
het zijn doorgaans wel sympatieke lui met hun caramelpijp en vaak een Citroën als vervoermiddel.
groetjes koos.
bas nanninga
Berichten: 114
Lid geworden op: 14-10-2004 08:53
Locatie: Oldambt

02-04-2005 23:11

die lang gespaart hebben koos , nee nieuwe prijs ligt aardig hoog!
dan liever een glas stokkie??en hans een hengel koop je voor je zelf niet voor de investering!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

07-05-2005 18:30

kijk voor een penhengel eens bij Co Sielhorst,mooie hengels voor een fractie van een Schreinderprijs
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
marcel knetsch
Berichten: 83
Lid geworden op: 28-04-2005 17:38
Locatie: katwijk zh

15-05-2005 16:48

ja met Rick eens,
ik heb mijn penhengel vorig jaar bij co sielhorst laten bouwen, 1,25 lbs en 4.20 lang , 14 ogen ,heerlijke lichte hengel voor 300,-
en drie delig!
mvg marcel.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-05-2005 17:03

bas nanninga schreef:die lang gespaart hebben koos , nee nieuwe prijs ligt aardig hoog!
dan liever een glas stokkie??en hans een hengel koop je voor je zelf niet voor de investering!

Bas....investering kun je op verschillende manieren lezen...het is natuurlijk geen belegging, maar ik vindt het persoonlijk wel een prettige gedachte als ik ooit iets weg doe de spulle dan nog enige waarde heeft..that's all
gr
HB
Matthijs Moelee
Berichten: 9
Lid geworden op: 24-08-2004 02:50
Locatie: Thessaloniki

16-06-2005 02:09

Ik ben er normaal gesproken niet zo'n voorstander van maar kon het nu toch even niet laten dat is fl 1414,- gulden!!!! voor een hengel die je nu al zo ongeveer te koop aanbied... Alle postings gaan over de rest waarde van de hengel blala. Als je zoveel geld voor een hengel neer wil leggen dan denk je er toch niet aan om um te verkopen? Die ga je koesteren zeker als je er een paar mooie vissen mee hebt gevangen.

Om het even over de hengels van schreiner te hebben ik heb zelf een 10 grams spinner en een snoekbaars hengel (doodaas, tegenwoordig) van Schreiner. Nu weet ik even niet welke 2 materialen schreiner gebruikt?
Het spinnertje heeft, voor Schreiner dan, een redelijk snlle aktie en en geribbelde blank. Op deze hengel was ik opslag verliefd. De snoekbaars hengel is super slap en heeft een gladde blank. Hier moest ik wel even aan wennen. Ik gebruik deze hengel nu voor het vissen op Harder en ik kan je zeggen petje af hoor!! met 18/00 vang ik vissen van 60-70 cm ze weten zich echt geen raad met deze slappe jongen.

Ik zat zelf ook te denken om er nog eentje aan te schaffen maar als de prijzen zo zijn gestegen prakiseer ik er niet over. Dan ge ik zeker eens kijken wat Co of CJB aanbied.

succes met je keuze!
Plaats reactie