penvissen in de winter


Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan metselaar
Berichten: 89
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: gouda

14-11-2004 15:54

Beste penvissers.


Wie kan mij wat meer vertellen over het pennen in de winter.
volgens mij is er niet zoveel verschil als in de anderen jaargetijden
maar toch wil ik weten wat anderen doen om een karper aan de schubben te komen,
er zijn vast wel een paar goede winterharde penvissers die een paar goede tips hebben.


[i]Mvg Jan[i]
Een dag niet gevist, is zeker niks gevangen.
Gebruikersavatar
Pim Dijkgraaf
Berichten: 1182
Lid geworden op: 02-06-2004 16:48
Locatie: Lemmer, Fr
Contacteer:

14-11-2004 16:32

In de winter ga ik meestal in een zijslootje van een kanaal zitten, het liefst nog bij een bruggetje of plaatsen waar warm water in het water komt, daar heb ik de beste ervaringen mee, verder gewoon met kippemais.
Voer en vang!!!

I love BTW
Maurice Samar
Berichten: 62
Lid geworden op: 18-11-2003 01:00
Locatie: Zutphen

14-11-2004 16:53

Vooral de wintermaanden zoek ik de obstakelstekken op en vis er dan stijf tegenaan. De stekken waar je in de warmere maanden een knappe visser bent wil je een karper op het droge brengen, daar maak je nu een goeie kans. Vaak zijn dat ook de stekken waar meerdere karpers de winter doorbrengen.

Zo heb ik al jaren een winterstekkie onder een brug en verschalk er aardige vissen. En heb middagen gehad van meerdere vissen.

Wbt het materiaal, je kunt een dunnere lijn nemen en ik schakel altijd over van een schuif- naar een vaste dobber. Met een vaste dobber kan ik scherper vissen wat in deze periode echt cruciaal is.

Tevens gebruik ik kleiner aas en haakmaat, wel begin ik vrij vroeg met voeren. Wat je wel ff moet bekijken hoeveel je voert in deze periode, mijn motto in is regelmaat.

Succes
Mvgr
Maurice
Gebruikersavatar
Hans van Putten
Berichten: 190
Lid geworden op: 27-05-2004 16:42
Locatie: Betuwe

15-11-2004 12:12

Jan,


Bij het bovenstaande sluit ik me grotendeels aan, obstakels vormen idd. de perfecte winterstek.

Zeker bij cultuurwateren kun je deze stekken het beste zoeken, of de wat diepere plaatsen bevissen..

Het aas zou ik wel aanpassen, ikvis in deze maanden nooit met partikels..

Deze periode is DE periode om blikvoer (hond/katten) te gebruiken, geen last van witvis, is een opvallend aas terwijl je maar weinig hoeft te voeren!!!

Probeer het maar eens, resultaten gegarandeerd....
Gebruikersavatar
Bart Hofstede
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-04-2004 13:19
Locatie: Oud-Beyerland
Contacteer:

12-12-2004 12:26

jan,

Ik pen onder een war van takken en bomen in het water.Ik kijk ook of ik enig teken van karper kan ontdekken in de vorm van bellenplakaten e.d.
verders voer ik gewoon met mais en een beetje schraal ,maar wel beetje dichtop de pen.

Mvg,

Bart
keihard de geksteeeeeee
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

22-12-2004 23:56

Ik heb eergisteren nog even met de pen gevist. De watertemperatuur was ongeveer 3 graden dus van wintervissen kun je zeker spreken.
Ik had er voor gekozen om te vissen met een klein pluimpje brood boven een klein beetje hennep. Hiermee heb ik vlak voor een duiker, waar een stuk meer water stond dan elders, nog 2 mooie schubs weten te vangen.
Beide aanbeten waren uiterst traag en amper merkbaar.
Hennep is voor mij altijd een killer in de winter. Probeer het zoals ik eens met een pluimpje brood als aas, en laat dit langzaam zinken. Vaak worden de karpers aangetrokken door het langzaam zinkende pluimpje!!

Succes met de vangsten

Bart
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

28-12-2004 21:46

Hoi Bart, vis je boven de hennep of op de hennep met het vlokje?
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

29-12-2004 16:15

Kevin,

Ik viste mijn pen zo dat hij zonk op het laatste loodhageltje. hierdoor is het automatisch zo dat mijn vlok OP de hennep lag.
door de aanwezige witvis was ik echter genoodzaakt om me aas elke 10 min te verversen en dan voerde ik ook elke keer een beetje hennep bij (dan moet je denken aan een heeeeeel erg klein handje), hierdoor was er continue nieuw aas op de stek en bleven ook de kleine visjes actief. Waarschijnlijk heeft dat de aandacht van de karpers getrokken.

GRoeten Bart
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

29-12-2004 20:13

Thnx voor de tip! ik ga het proberen :P

MVG, Kevin
Plaats reactie