Karper sturen..?


Plaats reactie
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

29-10-2004 18:50

Hallo mede penvissers.
Ik had een vraagje, aangezien ik zelf vaak met deze kwestie te maken heb. Ik heb namelijk een hele lichte penhengel, die ook nog eens behoorlijk 'slap' is. Het is een waar genot om hier een vis op te drillen, maar ik heb een beetje het idee dat ik totaal geen inbreng heb in de dril, en de vis totaal niet kan 'sturen'. Nou was mijn vraag, zijn er mensen die dit probleem herkennen, en hoe lossen jullie dit op? Misschien iets in de richting van manieren van drillen, of het niet gebruiken op obstakelrijk water...? Ik doe maar een gooi, brand maar los. (Ik doel niet op antwoorden als "koop een zwaardere stok, want daar heb ik niks aan)

Mvg. Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

29-10-2004 18:58

Hallo Daniel,

Het eerste wat ik dacht is: koop een zwaardere stok. Maar daar zat je dus niet op te wachten.
De stand van je hengel tijdens de dril kan je wel enorm vooruit helpen. Ik weet niet wat je nu doet, maar hoe lager je de hengel houdt (parallel aan het water) hoe beter je de vis kunt sturen.
Je hengel mag ook best krom tot in de kurk hoor. Met 1 pondertjes zijn al heel wat grote vissen gevangen, dat mag echt het probleem niet zijn. Als je de hengel niet haaks op de vis houdt, maar ietsje minder hoek erin, dan kan je ook al veel meer kracht ontwikkelen.

Succes,

Bas

P.s. deze tips zijn van iemand die gewapend met een 1 pondertje en 23/100 zijn eerste grote vissen ving met de pen op grote kanalen.
Maurice Samar
Berichten: 62
Lid geworden op: 18-11-2003 01:00
Locatie: Zutphen

29-10-2004 20:39

Hoi Daniel,

Net wat Bas meld, laag houden die hengel het liefst de top onder water, de ervaring die ik dan heb is dat de vis praktisch altijd naar boven komt en dan is er altijd een moment dat de vis uit balans is en kun je de vis de gewenste richting sturen.

Wat tevens wel aardig is om te weten dat de vis altijd van de druk van de lijn (het gesleur) af wil, en dus vroeg of laat afbuigt de andere kant op, dat is het moment dat je je hengel dan naar je andere zijde brengt. Als je dit blijft doen zul je merken hoe snel je de vis afmat. En ja dat kan ook met een ponds stokkie mits het water natuurlijk niet te obstakelrijk is uiteraard en je niet te dicht op de obstakels vist.

Succes
Maurice
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

29-10-2004 20:48

Zie je Daniel, komt best goed met die lichte hengel van jou. Wat me ook te binnen schiet (lastig altijd om dat automatisme in goede bewoordingen om te zetten) is niet meteen met veel druk de dril beginnen en rustig aanslaan. Dat geeft je meer tijd om op de zwemrichting van de karper te anticiperen. Als je minder hard aanslaat, gaat gewoonlijk ook die vis niet meteen als een wilde tekeer. Die kleintjes dan weer wel, maar dat hou je nu eenmaal.
Eigenlijk moet je tijdens je aanbeet (voor het aanslaan) al anticiperen op de zwemrichting van de vis en hem meteen uit z'n evenwicht trekken na het aanslaan als je in de buurt van een obstakeltje zit te vissen.
Dat laatste komt vanzelf wel, eerst ff lekker sturen die vis :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-10-2004 13:41

Het is maar wat je een lichte stok noemt dat ten eerste.
Zelf vis ik met 1 lbs en 1.5 lbs penhengels.
De vis wil tegen de druk in weg zien te komen daar moet je rekening mee houden.
Vis je tegen een rietkraag of iets dergelijks aan sla dan richting dat obstakel en houdt je hengel in die richting, trek niet direct te hard hoe harder jij trekt des te meer wil de vis weg.
Laat bv als het helemaal mis dreigt te gaan de lijn eens slap vallen je zult zien dat de vis vrijwel direct stopt.
Houdt er wel rekening mee dat je de hoek van je lijn zo houdt dat je kunt sturen, laat je de vis te veel rechts of links lopen ben je het sturen kwijt.
Breng de vis zo snel mogelijk naar het oppervlakte toe, dus je hengel zover mogelijk onder water brengen, aan de oppervlakte kun je vis simpeler uit zijn evenwicht halen.
Het zal nog vaak mis gaan maar je zult zien dat je steeds meer ervaring krijgt in wat de vis gaat doen.
Karpervissen is ervaring opdoen maar een beetje theorie kan helemaal geen kwaad.
Hoe rustiger jij bent des te beter gaat het, maw je mag pas uit je dak gaan als de vis binnen is.
Met lichte hengels kun je soms vissen binnenhalen zonder dat de vis feitelijk doorheeft dat hij vast zit.
Aan de kant zul je dan iets meemaken wat een afstandvisser nooit mee zal maken.

succes Douwe
Laatst gewijzigd door Douwe Bijlsma op 30-10-2004 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-10-2004 14:33

Douwe,

Oké. Geringe druk op de karper maakt dat deze niet eens door heeft dat hij aan de haak zit. Maar zeg geen nooit bij de afstandvisser.

Ook bij het afstandvissen kan de karper met geringe druk naar de oever gebracht worden. Er is zelfs zoiets als het begrip “kiten”. Een gevolg van het mee zwemmen van de karper. Vermoedelijk om druk te ontwijken. Maar goed.

Dus ook de afstandvisser kan een explosieve dril onder de kant hebben als hij het sleuren uit zijn hoofd zet. De lichte hoofdlijn als je de afstand werpend behaald helpt mee.

Het sturen is niet meer dan een spel van druk doseren in de juiste richting. Dat kan ook met licht materiaal. Maar ik ken het tegenovergestelde ook maar al te goed. Met zwaar materiaal heb ik altijd het gevoel té veel overmacht te hebben op een karper. Daarom laat ik mijn 3 ponders lekker in het foudraal als ik ze niet nodig heb.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-10-2004 15:44

Kees ik veralgemeniseer weer eens te veel, er zijn idd nog vissers te vinden die het spel spelen zo het het leukst is.
Mede daarom is het spel voor mij de aanbeel en de dril daarna.
Het spel op de kant is meer een kwestie van onthaken en terug zetten voor mij is dan de spanning er al weer af.
Foto,s maken? vaak vergeet ik het gewoon is voor mij dan ook helemaal niet belangrijk.
Het belangrijkste in deze vind ik dat de moderne vissers de rust op kunnen brengen dit spel ook zo te leren en toe te passen.
Dus heren dat nooit neem ik terug in de plaats daarvan komt meestal niet.
:-)
Vissen is een hobby, geen religie!
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

30-10-2004 21:14

Hallo iedereen, heel erg bedankt voor de tips!
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het vissen met dat lichte penhengeltje eigenlijk het mooiste vindt wat er is, en ik met deze tips gelukkig weer lekker verder kan!
Je zult me weliswaar vaak achter mijn loodhengels (van 1.3/4 lbs :) ) vinden, maar het penvissen heeft iets aparts, en dat beleef ik het liefst met een zo licht mogelijk hengeltje.
Jullie tips hebben mij, en hopelijk ook anderen weer aan het denken gezet, en ik denk dat zoals ook door Bas, Maurice en Douwe gezegd werd de penvissers hier een pleziertje aan zullen hebben die de afstandsboys niet elke dag mee zullen maken :D

Mvg. Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

12-11-2004 20:26

Heb je nog wat geprobeerd Daniel?
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

13-11-2004 15:05

Hoi Bas
:oops:
Ik heb het de laatste tijd errug druk met school+werk, dus t vissen is er eigenlijk niet meer van gekomen.
Mijn doel was eigenlijk om volgend jaar op een aantal watertjes waar ik het nu eigenlijk wel gezien heb met m'n loodstokkies, te proberen iedereen naar huis te vissen met 'n penhengeltje :)
Enfin, ik zal de resultaten zeker laten weten als die er zijn!

Groeten, Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

10-01-2005 16:41

JA! Gister ochtend even met 't pennetje op stap geweest, met als resultaat een mooie schub van 17 pond. De aanbeet was heel rustig, en de dril stelde ook niets voor. Blijkt wel weer dat het water nog steeds erg koud is.... De vis sloeg een of twee keer met z'n kop, en toen kon ik 'm al scheppen :)
Dus dat is de eerste dit jaar op het lichte stokkie, op naar de volgende(n)!

Mvg. Daniel
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

10-01-2005 16:50

Ha, een wintervis op de pen! Mooier kan het toch niet?! Gefeliciteerd met de eertse vis van het jaar.
Ik ga zelf ook weer wat meer licht penvissen. Krijg je toch weer wat meer gevoel met je visserij. Te lang achter de vastloodstokken en het ebt vanzelf weer weg ook. Blijven doen dus dat pennen!

Groeten,

Bas
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

11-01-2005 09:55

Hoi Bas, dank je wel!
Ik moet zeggen dat ik me erg herken in het feit dat het gevoel met het karpervissen wegebt door het te lang zitten bivakkeren achter 2 stuks carbon.
Toen ik zondagochtend op de fiets stapte ging er voor het eerst in lange tijd weer een golf van verlichting door me heen, voor het eerst in lange tijd weer die spanning om bij het water te komen.....
Uit observaties eerder die week had ik een bruggetje weten te vinden waar enkele karpers onder lagen, verder heb ik ze nergens gezien. Frappante was dat de enige aanbeet van de dag op het eerste voerplekje kwam, en ja, onder die brug.... :)
Voor de rest niets meer gezien die dag, op wat gerommel van witvis na, maar de eerste kan maar vast binnen zijn :D
Ik wens je veel succes en hoop dat jij ook dat heerlijke gevoel van een mooie wintervis op de pen mag ervaren!

Mvg. Daniel
Plaats reactie