Oh takkenwijf!!!


Plaats reactie
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

12-10-2004 19:47

Zoals een paar medeboarders hier weten ben ik de laatste tijd het takkenwijf uit aan het hangen (op stekken met veel struiken en bomen aan het vissen) met mijn 6 voetertje (en dat is geen variant van de duizendpoot).
Alleen zit ik nu dan met 1 probleem. Wat als het water nu een beetje dieper is dan bijvoorbeeld 50 cm en je met een vaste dobber en zo'n korte hengel dan lastig kan gooien? Een schuifdobber dan maar? En die hele rits aan loodjes eronder dan? Zelf was ik nu dan aan het denken om de onderlijn ( met een lengte van zo'n 25 cm) voortaan dan met een wartel aan de hoofdlijn te maken en hier dan zoveel kneedbaar lood overheen te kneden dat de pen al goed blijft staan. Nu heb ik dus een stoppertje/stuitje op de lijn die op 15 cm dieper dan de waterdiepte is afgesteld (de onderlijn ligt dus met 15 cm op de bodem.. oftewel de andere 10 cm richting de wartel en het lood gaan omhoog). Dan komt er een klein kraaltje tussen die stopper/stuitje en een transparante matchpen (die van drennan die iedereen wel kent). Dan komt er eigenlijk al de onderlijn met het kneedbare goedje om de wartel. De pen rust tijdens de worp dus op die wartel en het kneedbaar lood.
De onderlijn is eigenlijk niks anders dan een standaard gevlochten onderlin met een haakmaatje 8 of 10 en op de hair een nep(drijvend) en echt korreltje sweetcorn.

Ik weet dat ik het ingewikkeld heb uitgelegd. Maar ik zou wel eens willen weten wat jullie ervan denken. Het is niet zoveel anders, maar wie weet hebben jullie er toch wel wat goeds of slechts over te melden.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-10-2004 19:56

Freelinen?
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

12-10-2004 19:57

Mitsz,

Ik ben altijd bang dat ik een aanbeet mis. Een paar uur kijken naar een stukje lijn dat misschien gaat trillen lijkt me ook niks. En freelinend krijg ik het aas weer minder makkelijk een paar metertjes voorbij de top. :(
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

12-10-2004 20:10

Ik vis in dit soort situaties vaak met een engelse pen methode. Veel vaste pennen hebben aan de onderkant een oogje en aan de bovenkant een rubbertje waarmee ze op de lijn worden bevestigd. Als je nu alleen het oogje gebruikt heb je het schuifdobber idee zonder de meestal veel te zwaar uitgevallen schuifdobbers. De rest kun je gewoon vissen zoals je beschreven hebt alleen kun je nu wegkomen met minder lood en dus minder weerstand voor de vis. Trouwens, ik knoop mijn haakje meestal gewoon op de hoofdlijn (0.27) als ik met mais vis.

Met freelinen moet je voorzichtig zijn. Ik heb met winderige omstandigheden tussen de struiken (mais freelinen op een gevoerd handje losse mais) een karper gevangen die de haak bijna uitpoepte. Ik had de beet ondanks scherp opletten door de winderige omstandigheden niet optijd door. Dit moet natuurlijk koste wat kost voorkomen worden en ik heb daar wel veel van geleerd.
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

12-10-2004 20:16

Je haak gewoon aan de hoofdlijn knopen, een olivvette loodje wat je pen (zonder haak) net laat zinken en dan met een breekmesje zoveel lood wegsnijden dat de pen langzaam zinkt. Werkt echt perfekt!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-10-2004 20:34

Hé, is die vlokdobber die Leo Besters ooit verzon er niet meer? Die is perfect voor dat werk.

Je kunt ook nog de pen uitloden door bladlood rond de onderkant te wikkelen. Dit soort pennen zijn ook wel te koop. Golden Label Tackle meen ik.

Kees
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

12-10-2004 20:36

Het nadeel van dat engelse systeem vind ik, dat op ondiep water die pen zo'n stuk onder water steekt. Probeer het anders eens met een paar baarsdrijvertjes. Ben je van het hele geneuzel af.

Zo heb ik ook eens een mini dobbertje van zo'n breekstaafje gemaakt. Verlijm een klein warteltje aan de onderkant van een stukje siliconeslang. Stop aan de bovenkant het breekstaafje en vis dit dan weer wel op de engelse methode. De onderkant van de "pen" zal slechts enkele cm's onder het oppervlak uitsteken. Een miniloodje moet dan genoeg zijn om het handeltje recht te houden.

Het freelinen went echt Kevin. Als ik het aantal uren zou krijgen uitbetaald dat ik slechts naar een lijn heb zitten kijken......... Het werpprobleem valt te verhelpen met wat zwaarder aas. Neem een willekeurig deeg naar eigen recept en maak er een lekkere dikke bal van. Leg de hengel op twee steunen met de molenbeugel open. Gooi nu onderhands je aas op de stek. De lijn zal vanzelf volgen. Simpel van Dimpel. Voor het visuele kun je dan altijd een heel licht wakertje gebruiken.

succes ermee Mitsz
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

13-10-2004 14:04

Mitsz,

Ik zie het al voor me. Ik zit in de struiken en zie een mooie spiegel voor de takken langs banjeren. Echt zo'n bakbeest van al gauw een pond of 25 bij een echt korte lengte. Net een voetbal die alleen maar aan vreten denkt. Oei, die moet ik gewoon vangen.

PLONS, daar land de deegbol dan.

Ik heb trowuens nog even rondgezocht naar wat leuke pennen. Heb nu wat engelse pennen gevonden die volgens de fabrikant 1,25 gram kunnen dragen en die ik met een SSG loodje en een geloof nr. 3 loodje perfect kan uitloden. En die pennen kosten me net geen euro...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Marcel Timmermans
Berichten: 108
Lid geworden op: 23-04-2004 19:53
Locatie: Arnhem

13-10-2004 16:12

Kevin,

Ik gebruik vergelijkbare pennen met grote tevredenheid. Ik vind het zelf wel meevallen met het onder water steken van de pen (is maar een cm of 6/7). Wel is het lastig vissen met deze lichte pennen en deze combinatie op iets grotere afstand. Door stroming of lichte wind komt er een bocht in de lijn en de pen zal langzaam onder gaan. Het is dus afhankelijk van de wind (richting en kracht) en stroming ter plaatse hoever je hiermee uit de kant kunt vissen. Verder als 5 meter lukt meestal niet.

Groeten,

Marcel
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-10-2004 16:35

Kevin,

die bal kan er ook liggen eer de vis er komt natuurlijk. Bestudeer het gedrag van je vissen eens, dan weet je ook rond welk uur ze er aankomen. je zult er versteld van staan met welk een regelmaat dit in bepaalde jaargetijden gebeurd. Uiteraard moet je zo'n bal niet op z'n kop gooien :o

Mitsz
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

13-10-2004 18:01

En dan komt die vis bovendrijven en kan je hem zo pakken. :P

LOL...

Geef me dan toch maar een pennetje. Anders kan ik net zo goed een bonk lood plaatsen voordat de vis er is. Niet dan? Dacht toch van wel.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

13-10-2004 19:26

Wat is het verschil tussen freelinen en penvissen?

De pen en een hoeveelheid lood dacht ik zo. Het kan ook met licht aas
jan van kranenburg

14-10-2004 02:36

Een of meerdere(baars)drijvertjes werken prima op zeer ondiep water.

Een z.g. Engelse pen is uitstekend in bijna alle gevallen.
Ook daarin heb je allerlei maten.

Zaak is wel dat je je hengel vrijwel voortdurend in je je hand hebt.

Dat zijn we wel een beetje vergeten, lijkt me.

mvg

Jan
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

14-10-2004 15:12

Hengel in de hand houden... :P

Vandaag toevallig gaan vissen op een putje waar ik met een 12 voeter echt overal terecht kan. Wederom struinend gevist. Alleen bleken weglopers te haperen en er erg veel voorn aanwezig te zijn die wel voor fatsoenlijke beten zorgde. Toen maar voorzichtig een van de voerplekjes bevist met een vastlood dat ik langzaam liet zakken op de stek. :D Ik had nog geen uur later twee schubs en mijn vismaat alleen wat stootjes gezien. En hij hield zijn hengel vast en ik had die van mij even op een STEUN gelegd. Maar is het vasthouden dan net zoals een het weigeren van vastlood tijdens het struinen ook al verplicht? :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
jan van kranenburg

14-10-2004 15:37

Kevin,

Uiteraard doel ik op penvissen of freelinen.
Molen altijd dicht bij het pennen, en meestal ook bij het freelinen.
In deze gevallen kun je het vrijwel niet permitteren de hengel op de steun te leggen.
Desondanks heb ik dat toch wel eens gedaan, en heb mijn hengel achterna moeten zwemmen. Was gelukkig maar een kleine put...., en het weer was goed en ik was 40 jaar jonger dan nu.

Na deze ervaring, heb ik mijn hengel maar voortaan "gezekerd".

Jouw succesvolle methode "vastlood en dan op je stek laten zakken", is me geheel onbekend.

Zou daar best eens iets meer over willen horen.

mvg

Jan
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-10-2004 00:12

Kevin,

vastlood kun je dus wel laten zakken , maar een stukje deeg niet?
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

15-10-2004 13:22

Mitsz,

Die sessie was op een totaal ander water. Eeen water met nauwelijks begroeiing en een echt enorm bestand aan karper. Maar ik zal er waarschijnlijk niet meer komen. Ik kan je wel eens een foto mailen van de bekken daar en je weet waarom ik er nu toaal op afgeknapt ben.

Dan maar uren maken voor die ene grote gave vis? Ik moet toegeven dat ik van die ene 18 ponder op een kleiput waar ik in de 50 uur dat ik er heb gevist net 2 runs kreeg echt geweldig heb genoten.

Maar als de vis nog niet ter plekke is op die watertjes waarvan de oevers nauwelijks begaanbaar zijn, dan zal ik er gewoon vastlood aan hangen. Ik zou er niet aan moeten denken om na al die uurtjes blanken (als je dat dan al gedaan zou hebben) op die ene aanbeet mis te slaan. Maar wat als ik de vis duidelijk kan zien azen of gewoon door een of andere reden weet dat ze aanwezig zijn. Dan lijkt het me nu niet echt vangstbevorderend om er 2 oz door de oppervlakte te laten klappen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-10-2004 18:49

Je hebt gelijk Kevin.

Lijkt me ook wel weer eens leuk. De laatste keer dat ik de door mij belaagde vis zag zwemmen, is al weer een aantal maanden geleden.

Zet 'm op man. We horen het wel.

Mitsz
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

24-10-2004 11:54

Na een weekje kazerne dan eindelijk weer eens vakantie... lekker de aap uithangen met mijn bonsai... Nu nog banaan als aas. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Plaats reactie