Drijvend vissen tussen de planten.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roland Duistermaat
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-06-2003 02:00
Locatie: Warnsveld
Contacteer:

08-06-2004 19:19

Ik heb even een vraag hoe ik het beste drijvend kan vissen tussen het wier en waterplanten. Ik heb namelijk een mooi stuk water gevonden met een flink aantal mooie karpers. Ik heb hier vandaag weer een ½ kilo hondenbrokken in geschoten en de karpers werden helemaal dol. Nu wil ik graag weten hoe ik het beste kan gaan vissen zonder vis te verspelen in de planten. Zou het namelijk zonde vinden als er vissen met haken in de bek rond zwemmen. Ik vis normaal met 25/100st ik weet niet of ik dikker moet gaan vissen nu. Tevens wil ik vragen met wat voor haken jullie vissen. De mijne zijn misschien iets te zwaar want ze gaan altijd recht onder de brok hangen en soms zie je de karper gewoon schikken als hij mij brok wil pakken.

Groeten Roland
Marco Wolvekamp !!!
Berichten: 134
Lid geworden op: 30-04-2002 02:00
Locatie: Sappemeer

09-06-2004 00:47

Gewoon een goede lijn kopen ( shimano technium bijv.).
30/100...

en gewoon gaan vissen..., gehaakte karper niet de kans geven om de diepte in te gaan..... het gebeurt mij nauwelijks dat de vis zich echt vastzwemt.....en anders moet je gewoon het water in...hahahha
...doe ik ook...lekker fris hoor...

groetjes

Marco
Albert van Peppen
Berichten: 44
Lid geworden op: 21-02-2002 01:00
Locatie: Duiven
Contacteer:

13-06-2004 00:10

8)

[quote="Roland Duistermaat"]
Nu wil ik graag weten hoe ik het beste kan gaan vissen zonder vis te verspelen in de planten. Zou het namelijk zonde vinden als er vissen met haken in de bek rond zwemmen. Ik vis normaal met 25/100st ik weet niet of ik dikker moet gaan vissen nu.
[/quote]

Afhankelijk van het soort planten en de dichtheid zou je kunnen overwegen om zo'n 10 tot 25 meter dynema (of fireline oid) als 'voorlijn' te kunnen gebruiken. Ik doe het zelf bijna nooit omdat ik geen voorstander ben van dergelijke lijnen, maar soms is het wel verstandig ivm lelies ed.
Voordeel is nl dat deze lijn de lelies weet te overleven en als de karper echt lijn trekt je altijd nylon overhoud met rek. Ook heb je direct contact met de vis waardoor je a) direct voelt of de vis (goed) gehaakt is b) je meer controle hebt over de vis om hem boven te houden.
Nadeel, en dat vind ik nog steeds het belangrijkste, is dat je de vis (of andere vissen) vervelend kunt beschadigen.
Ook is het soms erg onhandig om zoveel direct contact te hebben met de vis als je op een wat minder handige plaats staat; modderige grond of kuilen/rattenholen (iedere tik door de vis wordt een dreun op je armen). Dit is mede waarom ik het penvissen en het drijvend vissen met gevlochten lijn af zou raden.


[quote="Roland Duistermaat"]
Tevens wil ik vragen met wat voor haken jullie vissen. De mijne zijn misschien iets te zwaar want ze gaan altijd recht onder de brok hangen en soms zie je de karper gewoon schrikken als hij mij brok wil pakken.
[/quote]

Ik gebruik meestal gewoon een boilie haak maatje 9. (Drenan)
Maar wat belangrijker is lijkt me dat je de haak in het aas weet te plaatsen.
Ik gebruik meestal een elastiekje (zo een die kinderen van de 'beugelboer' krijgen) die ik door de brok haal en dubbel over de haak doe. Nu krijg je dat de haaksteel langs het aas ligt en de punt eruit steekt. Beste resultaat heb ik als het me lukt om de punt boven weet te krijgen (lukt vaak wel met hondebrokken, maar met kattebrokken mislukt dit meestal, altijd in mijn geval :lol: )

Met de korst kun je de haak in de korst verstoppen; door het water zal de korst nl zo zacht worden dat door de aanslag de haak er echt wel doorheen komt.

Belangrijk met drijvend vissen is wel dat je zelf op het juiste moment aanslaat. De vis haakt zichzelf nl niet of nauwelijks als ze een paar keer gevangen zijn met drijvend aas (soort van dresseurgedrag denk ik)
Ik heb zelf vaker meegemaakt dat de vis het aas nam en direct weer uitspuugde. Als je dan aanslaat op het moment dat ie het aas 'binnenheeft' is het meestal raak en een groot paniek door de wegschietende karpers; een machtig schouwspel, of je nu missloeg of niet :lol:

Maar dat is mijn mening, wellicht denken anderen hier anders over; graag hoor ik die ook :)

Albert

8)

Edit: Sorry voor de type vauten :oops:
Gebruikersavatar
Roland Duistermaat
Berichten: 66
Lid geworden op: 22-06-2003 02:00
Locatie: Warnsveld
Contacteer:

13-06-2004 15:56

Albert dat zijn nog eens goeie tips. Mag ik je hartelijk bedanken. Ik zelf ben ook geen voorstander van het gebruik van voorslag dus dat ga ik zeker niet proberen. Die Drennan haken heb ik altijd wel gebruikt met statisch vissen met boilies. Ik ga het zeker even proberen deze week.

Nogmaals bedankt voor de reactie.


Groeten Roland
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

05-07-2004 09:13

Hey Roland,
Ik heb maar een dingetje aan deze tips toe te voegen, en dat is dat ik zou kiezen voor een hoofdlijn van zo'n 30/00, maar wel een lijn met veel rek!
Ik geloof dat Maxima een van de meest rekbare lijnen is, maar dat zou je anders nog ff na moeten vragen...
Het voordeel van een lijn met veel rek bij het oppervlaktevissen tussen wier is dat je je slip redelijk dicht kan zetten en in combinatie met een redelijke zachte (glas)hengel de vis goed uit kan laten razen in het wier met een veel kleinere kans op lossers/lijnbreuk.

Hoop dat je er wat aan hebt,

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
Simon van Vegchel
Berichten: 427
Lid geworden op: 10-03-2004 14:43
Locatie: Eindhoven

05-07-2004 17:20

mocht je karper het riet/wier/plantenbed ingaan, zet dan voor de gein eens de beugel open met je vinger op de spoel... De karper waant zich veilig, komt uit de planten en de dril kan weer verder. Mijn PR zo uit het riet gekregen op een koude dag waarop het leek dat ik er in moest :P 8)
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

09-07-2004 17:43

idd Simon, dit kan wel eens werken, maar besef wel dat je dan te maken hebt met de wat meer ervaren karper..
Nu weet ik niet hoe begroeid t water precies is, maar een andere tip is om je hengeltop tijdens de dril als de karper een obstakel opzoekt helemaal onder water te steken. Hierdoor verandert de richting vanwaar de kracht op de karper werkt, dit merkt de karper en heel vaak reageert hij door naar boven te zwemmen, waar je hem gemakkelijk kan keren..

succes, Jordi
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

03-08-2004 23:50

grappig en interessant om te lezen hoe andere vissers het doen, daar kunnen we namelijk een hoop van opsteken.

Zelf vis ik iets anders dan hier over het algemeen word geschreven, ik zal een voorbeeld geven, wat me gisteren is overkomen.

kom aan bij een putje met een mooie partij lelies, en zie daar karper tussen liggen, snel een korst aan een haakje maat 14 !!!!!!!!!!,, geloof je het niet,, ook prima.. :-) als hoofdlijn 24/100. gooi in en al vrij snel word mijn korst gepakt, nou kun je niet voorkomen dat de karper als een idioot door de lelies schiet, zeker niet met de lijn die ik gebruik. waarom zo dun ?? omdat elke lijn kan breken, en ik wil het niet op mijn geweten hebben dat een karper een stuk voorslag van dynema of een lijn van 30/100 in zijn bek wil hebben. Ik ben namelijk sterk van mening dat de vis ook een eerlijke kans verdient, soms moet je jezelf de verliezer wanen. afijn, de karper zit muurvast en er zit geen bewiging meer in, ik spring als een gek de plomp in en ga voorzichtig op onderzoek uit waar de vis zich bevind. voorzichtig trek ik wat plompen weg en na een hoop ge-emmer heb ik na een 30 minuten eindelijk de vis in het net. ten eerste geeft je dit meer voldoening als dat je de karper vangt met 30/100, ten tweede, mocht de lijn breken heeft de karper een veel grotere kans om de lijn kapot te trekken, ten derde is de karper veel sneller het kleine haakje kwijt en is er tijdens de dril minder kans op uitscheuren, gezien het kleine haakje in verhouding meer vlees pakt. begrijp me niet verkeerd, dit bericht is absoluut niet bedoeld als kritiek op anderen, maar dit is mijn manier van denken over vissen in en tussen obstakels

ik ben benieuwd naar jullie reactie
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

04-08-2004 00:50

Beste Erik,

ik ben t voor een gedeelte wel eens met je aanpak, maar besef wel dat bij eventuele lijnbreuk een karper toch met een haakje en stuk lijn rond blijft zwemmen... Of het dan zoveel uitmaakt welke lijndikte het is betwijfel ik. Echter ook ik ben een voorstander van kleine haakjes en alleen in de uiterste gevallen een (wel veilige) voorslag (zelf gebruik ik echt nooit een voorslag, omdat ik t niet nodig vind binnen mijn visserij).

grs Jordi
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

04-08-2004 08:16

Nou precies, ik heb dus ook liever niet dat de vis met een haakje in zijn bek rondzwemd, maar een maartje 14 is er zeer snel uit, heeft de vis mijns inziens minder last van dan een grotere haak, en het verschil van 24/00 en 30/00 kan bij sommige lijnen 4 kilo zijn, dat lijkt me wel degelijk verschil maken voor een karper die zie heeft vastgezwommen

groeten erik
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

04-08-2004 14:10

Erik,

Zo dun als kan, zo dik als moet......!
Onnodig dun vissen met een reele kans op (obstakels) lijnbreuk, vind ik
onnodig. Dan beter de vis op de kant krijgen met een wat dikkere lijn, in-
plaats dat ie moet rondzwemmen met een gebroken dunnere lijn!

Tot slot: Ik vind dat je het zogenaamde "sportief vissen", in alle opzichten
moet bekijken. Met een dunne lijn op obstakelrijk water, vind ik onverant-
woord! :wink:
Wat plompen betreft, gewoon een juiste dril techniek hanteren....! :)

groetjes Benny
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

05-08-2004 21:24

En de mensen die ervaring hebben met het ¨hit and hold¨ vissen? Zeg maar het drillen op de vierkante meter (extreem zwaar en onder de top). Ik heb het al vaker gedaan, geen onnodige beschadigingen opgemerkt en vond het wel spannend. Wat is er nu mooier dan een korte, harde en vermoeiende dril (je voelt het gewoon aan je polsen)?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

06-08-2004 23:31

Ey Kevin,
ik vis ook wel eens alles of niets, en inderdaad, erg spannend! Toch ben ik ook wel geinteresseerd in de techniek van Erik, dus t wordt ff nadenken watk zondag ga inzetten :wink:

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

07-08-2004 20:10

morgenvrowg om 5.00 u loopt de wekker weer af, voordat de bivvyboys wakker zijn staat mijn hengel al een paar keer flink krom, dat garandeer ik je,, succes
erik snijders
Berichten: 265
Lid geworden op: 30-06-2002 02:00
Locatie: veenendaal

08-08-2004 11:41

kunnen jullie ook eens wat foto's plaatsen van vissen die je drijvend of met depen gevangen hebt, lijkt me leuk
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

15-08-2004 18:07

Hey mensen. Ik ben vanochtend nog even tussen de planten bezig geweest, en niet zonder resultaat! Ik had gekozen voor m'n B&W in 1.3/8 lb testcurve i.c.m. een 24/00 lijntje. Het leek mij ook erg licht, maar uiteindelijk bleek dat nog mee te vallen.
De eerste vis was de klos tussen de waterplanten aan de oppervlakte van een klein slootje, en na een korte dril kon ik een klein schubkarpertje van zo'n 8 pond scheppen.
De tweede vis was moeilijker te verleiden, maar uiteindelijk greep hij een langzaam zakkende worm die ik voor z'n neus liet zakken toen hij voorbij zwom. Deze dril was nog korter, ik had de vis totaal overrompeld en voor 'ie t wist lag hij in't net. Pas hierna ontplofte de vis echt, maar doordat ik 'm met zijn kop boven water liet uitrazen heeft hij zichzelf geen schade toegebracht. Een mooie schub van zo'n 17 pond was het resultaat.
Al met al een leuke ochtend op licht materiaal gehad!

Mvg. daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Plaats reactie