dobberbevestiging


Plaats reactie
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

28-04-2004 14:12

Heren (en dames indien aanwezig) penvissers,

Ik vis nog niet zo lang met de pen en nu vraag ik me af wat bij jullie het beste bevalt met betrekking tot de bevestiging van de pen. Persoonlijk vis ik met gevlochten lijn dus vooral hiervoor wil ik het beste systeem weten. Ik heb eerst gevist met zo'n metalen 'haakje' dat je aan de lijn bevestigd door twee rubber tubetjes. Echter, bij 'elke' aanslag vliegt m'n pen door 't luchtruim. Nu heb ik de lijn tweemaal door het oogje gehaald en dit blijft wel redelijk goed zitten, alleen bij verwisselen is dit lastig aangezien ik dan de gehele montage opnieuw moet knopen. ook heb ik wel eens met rubberen stuitjes voor en achter de pen gevist maar deze verschoven me te gemakkelijk bij bijvoorbeeld de worp of de dril. Dit beviel mij dus ook niet al te best.

Ik ben benieuwd welke systemen jullie hanteren (met name bij gevlochten lijn).

Bvd en mvg,
Rob

N. Ik heb het hier dus over waglers e.d. met alleen bevestiging aan 't oog aan de onderkant van de pen.
Johan van de Vossenberg
Berichten: 25
Lid geworden op: 28-04-2004 15:40
Contacteer:

28-04-2004 15:45

Rob,

Meestal plaats ik tussen het lood en de stopper een swivel met daaraan een stukje siliconetube geschoven. Vervolgens kun je heel makkelijk een pen in de tube schuiven.
Deze methode werkt erg goed en kost bijna geen cent.

Groeten,
Johan
Gebruikersavatar
Thijs Knoester
Berichten: 17
Lid geworden op: 17-09-2002 02:00
Locatie: Oss

28-04-2004 20:31

Hallo Rob,

Ik gebruik liever geen wartel met siliconentube zoals Johan, want bij een stevige aanslag schiet je waggler er weleens uit - da's mijn ervaring.

Ik gebruik de speldjes van de simpelste wartels die er zijn, zoalsop de foto bij deze link: http://static.marktplaats.nl/fotos/watersport/hengelsport/43724.jpg
(wel ff het lood wegdenken ;-) Ik knip de wartel eraf, maar je kunt ook wartel+speld gebruiken, al slaat dat weleens om de lijn.

Je zei dat je met gevlochten lijn vist: gewoon een garenstuitje werkt erg goed! Je kunt ze goed strak aantrekken zonder dat je de lijn beschadigd. Stuitje, kraaltje, speld, loodhagels. Of nog een kraaltje en stuitje waartussen je de pen opsluit. Eventueel kun je dubbele stuitjes gebruiken, dus twee erboven en twee eronder.

Met zo'n speldje blijft je pen goed zitten, behalve bij echt grof geweld (vastzitten, karper in de lelies etc.) En dan is het juist handig dattie loskomt.

Succes!

Thijs
Laatst gewijzigd door Thijs Knoester op 29-04-2004 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjaak Brandsma
Berichten: 228
Lid geworden op: 18-04-2002 02:00
Locatie: Meppel

28-04-2004 23:46

ik doe op de lijn een stukje silliconenslang, daar druk je de onderkant van de pen in en klaar is kees. als je wilt wisselen van pen trek je hem eruit en kunt er zo een andere in drukken.
is dus alleen te gebruiken bij een vaste montage!
jan van kranenburg

29-04-2004 01:47

Rob,
Ik ben zo vrij aan te nemen dat je bij wisselende omstandigheden snel van pen wilt wisselen.
Jouw methode gebruikte ik ook, en idd. je verliest je pennen.

Ga nu omschakelen naar de methode die Johan beschrijft, maar vrees dat dan ook de pennen uit de tube gaan vliegen.

Eigenlijk zou er een systeem moeten zijn waarbij je alleen het onderste deel van een dobber (met oogje) handhaaft; en dat je dan dat onderdeel in combinatie met de dobber kunt "zekeren", dusdanig dat bij opslaan je pen niet alle kanten optvliegt.

Misschien is dat er wel, maar ken ik 't niet....

Tips zijn welkom.

mvg

Jan
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

29-04-2004 04:30

Er zijn van die spelden in de handel die een soort "lijngeleider" hebben.
Je haalt je lijn hier doorheen en kan dan aan de speld naar hartelust je pen wisselen.
Echter 1 klein probleem, die ik ben tegen gekomen hebben allemaal een nogal kleine diameter qua doorvoergroote van die lijngeleider waardoor je pen op wat dikkere lijn (25/100) soms wat lastig wil glijden in het water.

Misschien toch even de moeite waard om winkelier te vragen of ze die dingen kennen en eventueel ook in grotere maten kunnen bestellen ?

Mark
Gebruikersavatar
Thijs Knoester
Berichten: 17
Lid geworden op: 17-09-2002 02:00
Locatie: Oss

29-04-2004 13:25

Er heeft een tijdje gelden een artikel in BEET gestaan over diverse adapters om bij het matchvissen een vaste (maar dan ook echt vaste) dobbermontage te verkrijgen.

Stonfo had een aantal goede: http://www.stonfo.com/Inglese/FermaGall_eng.html

De "beste uit de test" was deze: http://www.stonfo.com/Inglese/Art26-1_eng.html

Voor een glijdende montage kun je natuurlijk zelf een stukje tube/wattenstaafje nemen van enkele millimeters, en daar een passende wartel of speld bijzoeken en die eroverheen schuiven. Drupje lijm erop en je kunt ze zelf op maat maken voor 25/00 of dikker!

Groet,

Thijs
Mark Creyghton
Berichten: 365
Lid geworden op: 28-03-2004 10:53

29-04-2004 13:52

Thijs,

Goede tip, ga ik maar eens proberen dat knutselen :)

Mark
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

04-05-2004 21:28

medeboarders,

Maak zelf over het algemeen gebruik van wedstrijdpennen met metalen onderstiften. Hierover schuif ik eerst een stuk siliconenslang, vervolgens buig ik de laatste centimeter dubbel. In het dan onstane "lusje" hang ik een (speld)wartelste en schuif het siliconenstukje hier overheen.

Voila een zelfgemaakte engelse pen, die niet mee zo kwetsbaar is (na voor ettelijke pleuro's aan wedstrijddobbers kapot te hebben zien gaan) :evil:

groetz,
Ted
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Plaats reactie