Gevlochten lijn op een 1.5lbs penhengel?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

10-03-2004 18:55

Hallo,
Ik heb vorig jaar gevlochten lijn gekocht van Berkly Whiplash Pro deze lijn heeft slechts een dikte van 0.06 maar een terkkracht van 10kg. Soms hoor ik men hengel (van 1.5 lbs) wat kraken en dit schrikt mij af. Ook wordt er regelmatig gezegt dat je die fractie van een seconde rek bij het penvissen nodig hebt (deze is niet aanwezig bij gevlochte lijnen).
Was dit niet zo een slim idee van mij? Wie heeft ervaringen met gevlochten lijn op een lichte penhengel? Kan iemand me eventueel de voor- en de nadelen geven hiervan?

Alvast bedankt,
Joeri :D
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

11-03-2004 08:40

Zeker met pennen, ligt nylon meer voor de hand, omdat je vaak heel kortbij vist. De rek in de nylon heb je dan nodig. Overigens hoef je niet persé bang te zijn wanneer je een beetje gekraak hoort. Heel vaak is het de lak die je hoort, omdat de hengel krommer gaat dan ie ooit heeft gedaan. En kraakijs is geen breekijs. :wink:
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

16-03-2004 19:43

bedankt
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

28-04-2004 14:03

Niet dat ik een vakman ben op het gebied van het pennen joeri, maar je moet zorgen dat je niet te hard aanslaat en dat je slip vrij los staat zo voorkom je onnodig letsel voor de vis en bij misslaan heb je niet meteen alles in de knoop hangen natuurlijk.

Mvg Rob
Daan de korte
Berichten: 59
Lid geworden op: 07-05-2003 02:00
Locatie: hillegom

28-04-2004 16:33

Hallo Joeri,

Ik gebruik bij het pennen bijna altijd 22/00 ''sufix XL strong'' of 25/00 ''Tubertini Gorilla.'' Deze lijnen zijn allebei nylon. De rek in het nylon komt bij mij zeer van pas, het vangt in combinatie met mijn 1.75 lb penhengel alle klappen op.
De 06/00 die jij gebruikt heeft bijna geen rek, hierdoor krijgt je hengel het een stuk hardere klappen als dat je met nylon vist. Ook het feit dat dat soort zeer dunne lijnen vaak verwondingen aanbrengen in de karperbek vind ik een rede om over te stappen naar dikkere gevlochten lijn of gewoon nylon.

Daan
Gebruikersavatar
jan metselaar
Berichten: 89
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: gouda

07-05-2004 11:54

Beste joeri


Zoals de voorgaande schrijvers al aan geven,
is het beter om met pennen nylon te gebruiken.
De rek in de lijn is van groot belang bij het aanslaan.
Omdat het penvissen meestal gebeurt een metertje uit het kantje
is het van belang dat bij het aanslaan van de karper,
voldoende rek en een goed werkende slip aanwezig zijn, dit om de
krachten die hier bij vrij komen op te vangen.
Ik hoop je dat je er wat aan hept

mvg
Jan Metselaar
Een dag niet gevist, is zeker niks gevangen.
Gebruikersavatar
joeri onkelinx
Berichten: 672
Lid geworden op: 28-12-2003 13:47
Locatie: België

14-05-2004 23:15

Alvast bedankt allemaal ik heb even geen tijd gehad om naar het forum te komen de paasexamens zijn pas gedaan en we moete al voorbereide aan de grote exames dus niet veel tijd.

Het zal dus nylon worden :D

m.v.g. Joeri
Adios,
Joeri

Het mag vriezen, het mag dooien, maar Joeri zal niet plooien...
Plaats reactie