0.35 mm nylon bij het pennen


Plaats reactie
Joris Janssens
Berichten: 122
Lid geworden op: 05-02-2004 00:11

07-02-2004 12:59

Hoi,

Het nadeel van een lijn van nylon met een dikte van 0.35mm is toch de zichtbaarheid van de lijn? Ik lees vaak dat dik nylon minder geschikt is voor het penvissen. Welke andere nadelen kleven er nog aan een dikke lijn van nylon?

Joris
Gebruikersavatar
michel kemp
Berichten: 622
Lid geworden op: 27-05-2003 02:00
Locatie: zoetermeer

07-02-2004 13:17

Waarom zo dik ??????

Zelf gebruik ik voor het pennen 22 to 25 honderste !!!!!

Mvg Michel
Tight Lines......
Canada where carping is catching!!!!!!!
tim vd veen
Berichten: 895
Lid geworden op: 11-04-2003 02:00
Locatie: Deventer

07-02-2004 13:42

Joris,
Ja ik vraag me ook af waarom zo zwaar....? :o
Het gezegde luidt toch?: zo zwaar als nodig en zo licht als mogelijk.
Zolang je niet bij grote obstakels vist kan er met 22/100 niet zo mis gaan.
Een ander nadeel van dik nylon is dat de rek op korte afstand zeer beperkt is.
Ik hoop dat ik je een beetje verder heb geholpen.

Mit grunningse groet'n,
Tim :)
Groet'n,
Tim
Gebruikersavatar
jan metselaar
Berichten: 89
Lid geworden op: 06-09-2003 02:00
Locatie: gouda

07-02-2004 14:36

hoi die joris :D

0.35mm voor het pennen is volgens mij veel te dik.
Het voordeel met nylon(0.24mm) is de rek in de lijn
wat mee helpt de klappen op te vangen bij het aanslaan van de vis.
Omdat je met pennen vlak aan de kant vist is een beetje rek welkom.
Zelf vis ik met 0.24mm maxima en een onderlijntje van 10cm tot 20cm
(fox delude). :roll:
Ik hoop dat je er wat aan hebt.



velen karpers!!!
jan metselaar 8)
Gebruikersavatar
jan ververs
Berichten: 390
Lid geworden op: 18-03-2003 01:00
Locatie: Hartje Betuwe

07-02-2004 14:54

De meeste penhengels zijn progresief opgebouwd, soepel en krachtig in het ondereind om toch enige druk uit te kunnen oefenen.
Juist deze constructie laat het gebruik van dunnere lijnen toe.
Wanneer ik in de buurt van obstakels vis gebruik ik maximaal 28/100 en dan in combinatie met een wat zwaardere penhengel, 2Lb.
Ikzelf vind 35/100 ook aan de zware kant voor het vissen met de pen.

Groeten, Jan
** De (pen)vissende groeten uit de Betuwe **
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-02-2004 16:27

Ik ehb zelf het afgelopen seizoen veelvuldig gebruik gemaakt van 35/00 tijdens het penvissen. Het kan zeker en ik heb er nog problemen mee gehad. Wel heb je het nadeel dat je een grote kans hebt dat die dunne soepele penhengel het begeeft. Maar je zou ook gewoon, net als ik, een boiliepook kunnen gebruiken tegen de obstakels. Maar sla dan wel wat minder hard aan en zet de slip wat zachter in verband met de stijve actie.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Arjan Meijer
Berichten: 72
Lid geworden op: 14-01-2004 15:34

07-02-2004 19:38

Hallo Joris.

Een lijn van 0.35 mm is erg dik. Maar zoals andere zeggen je moet zo dik vissen als nodig is. Ik heb zelf ook regelmatig met 0.30 mm Sufix en Maxima gevist wanneer dit nodig was. Maxima is dan in de praktijk nog iets dikker dan de opgegeven 0.30 mm. Als je er de juiste hengel bij gebruikt moet het kunnen als de omstandigheden er om vragen. Ik zou zelf kijken of ik er met 0.30mm kan vissen. Kan dit niet zoek dan een dikkere lijn maar wel soepel. Houd er rekening mee dat de aasaanbieding met een dikkere lijn er niet beter op word, je moet al gauw een zware pen gebruiken.

Succes groeten Arjan.


[quote="Joris Janssens"]Hoi,

Het nadeel van een lijn van nylon met een dikte van 0.35mm is toch de zichtbaarheid van de lijn? Ik lees vaak dat dik nylon minder geschikt is voor het penvissen. Welke andere nadelen kleven er nog aan een dikke lijn van nylon?

Joris[/quote]
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

10-02-2004 20:39

Joris,

Waar komt deze vraag vandaan? Wil je gaan penvissen met 0.35mm? De dikte van het nylon waarmee je gaat vissen is afhankelijk van waar je gaat vissen. Het gaat hierbij met name om de vraag of het te bevissen water obstakels bevat. Daarnaast speelt natuurlijk ook hoe bedreven je al bent in het drillen van een karper. In deze kan ik je het advies geven om mij een pb'tje te sturen of eens bij Hengelsport Sielhorst langs te gaan.

Groet,
Ron
Guido Paassen
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Reeuwijk

12-02-2004 10:55

de discussie over de lijndikte heeft niet alleen technische maar ook ethische grondslagen.

Een paar voorbeelden.
-Je kunt wel lekker sportief dun gaan vissen, maar hoeveel vissen verspeel je hierdoor tijdens lijnbreuk (vanwege bijv. een praktisch onzichtbare beschadiging) en zwemmen de eerste maand met vijf meter 20 honderdste rond?

-Voor de zekerheid met een dikke lijn gaan vissen in de buurt van obstakels is evenmin fair. Als de lijn verstrikt raakt in de obstakels en lijnbreuk is het gevolg, dan scheurt de vis ongetwijfeld zijn hele bek open voordat ie de haak losheeft 'geweekt' of de lijn gebroken heeft.

Kortom, allerlei afwegingen die je kunt maken bij de keuze van je lijndikte. Maar onthou dat wat mij betrefd de vis voorop staat. Het afgelopen jaar heb ik namelijk meermaals kunnen ervaren dat ik het eerder vervelend vond voor de vis dan voor mij wanneer er lijnbreuk optrad.

Gasten
Mazzel
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

12-02-2004 21:34

Op schoon water gebruik ik 0,24 en geef de vis dan ook meer ruimte. Maar door meerdere breuken tijdens vissen nabij planten,palen,overhangende bomen en struiken gebruik ik daar ook 0,35.

Ook als de obstakels wat verder staan ga ik voor dikke lijn, ik vind dat je daar de vis wat beter mee "stopt"dan dunne lijn.

Ik gebruik een onderlijntje van 40 cm.

Maar goed, ieder zijn meug. Doe er je voordeel mee
Plaats reactie