Stroming...


Plaats reactie
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

06-02-2004 17:48

Hallo mensen,

Ik heb tot nu toe eigenlijk alleen nog maar op stilstaand of zeer zachtstromend water gevist. Een heel klein knijploodje 20cm boven de haak deed het zaakje op de plaats blijven.
Maar ik wil aankomend seizoen op wat wateren visssen waar het zo af en toe wel redelijk kan stromen. Als ik het zaakje dan rustig op 1 plek wil laten liggen, dan moet ik er wel een loodje van 5 gram aandoen. En dit is eigenlijk niet mijn bedoeling aangezien het mijn inziens niet goed is voor de beetregistratie/dressuur.

Ik vraag mij dus af op welke manier jullie op dergelijke stromende beken vissen. qua montage dan he.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik moet nog zoveeeeeel leren :D

mvg


Koen
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

06-02-2004 17:54

Ik doe eens een gok. Waarom niet dat loodje schuivend monteren? zoals bij de systeemvissers bekend staat als een run-rig. Zal wel werken hoor.
Zelfs vastlood kan je onder een pen hangen als het moet.

En hoe is het met je lies?
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
jan ververs
Berichten: 390
Lid geworden op: 18-03-2003 01:00
Locatie: Hartje Betuwe

06-02-2004 18:04

Koen,

gebruik bij stroming een pen met een dubbel drijflichaam, deze vragen als vanzelf meer lood en staan door het dubbele lichaam veel stabieler.

Groeten,

Jan
** De (pen)vissende groeten uit de Betuwe **
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

06-02-2004 18:06

Misschien wel stabieler, maar daardoor heeft de stroming er ook veel meer vat op. En heb je dus een nog zwaarder "ankerlood" nodig.

En mijn lies is nog steeds lek kevin :evil:

mvg

Koen
Gebruikersavatar
jan ververs
Berichten: 390
Lid geworden op: 18-03-2003 01:00
Locatie: Hartje Betuwe

06-02-2004 18:16

Koen,

waarom vraag jij om adveies al je het zelf toch "beter"weet?
Ik moet nog zoveeeeel leren?
Inderdaad Koen, je hebt volkomen gelijk!

Veel succes op het stromende water.

Groeten, Jan
** De (pen)vissende groeten uit de Betuwe **
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

06-02-2004 18:20

Jan,

Is absoluut niet mijn bedoeling jouw welgemeende advies af te kraken.

Als dat zo overkwam, nou eeh...Sorry :oops:


Maar ik probeer ook gewoon een beetje te beredeneren hoe het zit enzo.
En ik dacht dat ik wel redelijk goed zat met mijn beredenering.

Bedankt voor het mee denken in ieder geval.

mvg

Koen
Gebruikersavatar
jan ververs
Berichten: 390
Lid geworden op: 18-03-2003 01:00
Locatie: Hartje Betuwe

06-02-2004 18:25

Koen,

Ok,probeer het nu maar en dan hebben we het er nog wel over.

Succes, Jan
** De (pen)vissende groeten uit de Betuwe **
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

06-02-2004 19:05

Als je vist in de stroming heb je gewoon meer lood nodig om alles op zijn plaats te houden. Je kan ook de dobber met je hengel tegenhouden. De dobber staat dan wel schuin in het water, maar een aanbeet zie je wel aan een opsteker. Verder ben ik ook niet echt bedreven in het vissen in de stroming met de pen. Ik zou eerder statisch vissen in stroming.
Groet Frank
Herijgers Erwin
Berichten: 12
Lid geworden op: 30-11-2003 01:00
Locatie: Hoogstraten

06-02-2004 20:15

Klopt Frank , leg zelf de pen ook bij harde stroming met de stroming mee
en dan blijft de zaak ook goed liggen hoor , de lijn staat dan wel strak ,
en tegen de kant , maar je zou ervan verschieten wat voor beten en opstekers je krijgt .
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

25-02-2004 13:13

Zo'n piepschuim bolletje voor floaters bovenop de antenne van je pen doet ook wonderen. Oude kadevissers (Den Haag) weten waar ik het over heb.
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

25-02-2004 15:36

Koen, de maier waarop ik vis is ook te gebruiken is snel stromend water. Mijn haak zit diect iop de hoofdlijn. Op 20 cm een stoppertje. Daarboven heb ik een 4 of 5 grams loodje wat hol is en waarin een kunststof spietje zit waar je lijn doorheen loopt. Het spietje, waarin een gleuf zit waar de lijn doorheen loopt zit een kwartslag of halve slag gedraaid in het loodje en houdt dat netjes op de plaats. Daarboven vis ik met een dobbertje in een kunststof tube die met een warteltje aan mijn lijn bevestigd. Boven dat warteltje zit ook een stoppertje. Elke aanbeet wordt feilloos geregistreerd en het gwicht van het loodje wordt niet gevoeld omdat de lijn daar vrij doorheen loopt.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

25-02-2004 15:44

Theo,

Iets dergelijks had ik ook al in gedachten.
Ik zal het proberen. Al geloof ik er niet in dat een karper de weerstand van die 5 grammer niet voeld. Er is namelijk een hoek van bijna 90 graden van de onderlijn en de lijn boven het lood. De karper zal het lood altijd wel verslepen.

Maar ik ga er vanuit dat een karper met die stroming toch heel ietsjes minder voorzichtig aast en altijd het lood een stukje verplaatst en dat je daar maar goed op moet reageren. Dus niet denken dat het lood een stukje wegrold maar aanslaan omdat de karper gewoon het lood een stukje verplaatst.

Mensen, allemaal hardstikke bedankt voor de reacties.
Ik kom er nu wel uit.

mvg

Koen
Hoezeer ik ook mijn pen bemin, ik zie ´m nog altijd liever onder gaan, dan aan de oppervlakte staan.
Bas B.
Berichten: 3343
Lid geworden op: 27-07-2003 02:00

25-02-2004 15:56

Beetje weerstand maakt zeker niks uit. Hou vooral je hengel goed vast als je in de stroming vist.
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

26-02-2004 19:43

Wat zeker meehelpt is het ontvetten van je lijn. Ik gebruik hiervoor een "spuitbusje" van Trabucco, komt vanuit de witvisvisserij. Door het ontvetten van je lijn, zal deze zinken, althans niet op het wateroppervlak drijven en zodoende aan de wind e.d. onderhevig zijn. Hetzelfde werkt ook met een sponsje gedrenkt in afwasmiddel. Persoonlijk niet mijn favoriet. Immers, zakje komt aan je vingers en zo ook aan je aas. Wellicht zit het meer tussen de oren.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-03-2004 08:17

Hoi Koen, Ik heb ook op een watertje gevist waar het soms redelijk hard kan stromen! ik werd dan ook gek van... ik dacht waarom gewoon nie de pen tegenhouden zo staat je lijn strak en je pen komt schuin te staan maar dat boeid echt nie want een aanbeet zie je echt wel hoor ze trekken hem gewoon weg of je krijgt een mooi opsteker ;)

Ik zou het gewoon proberen misschien bevalt het je anders zoek je gewoon een andere oplossing!

Owjaa wat hierboven gezegt wordt van een 5 grams loodje waar de lijn vrij door het oogje loopt! dasss echt niks weet je waarom! omdat als een karper het aas pakt en hij trekt het weg gaat je pen onder logisch maar soms laat de karper het ook weer los en dan trekt de pen het aas terug over de bodem en ik heb gehad dat de haak dan ergens achter blijft hangen.

Groetjes Kevin
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

09-03-2004 08:50

Kevin,
niet zeggen dat het niks is, maar jij kan wel zeggen dat je het niks vindt. Ik vind het wel wat en vis alleen zo met een pen. Maar wanneer sla jij aan dan. Je pen wordt ondergetrokken en dan nog niet aanslaan? Je wacht net zo lang tot een karper de haak zelf door zijn lip heeft getrokken? En op het moment dat je aanslaat, maakt het niet uit of je haak bij een misser ergens achter blijft hangen. Je moet hem toch weer opnieuw inleggen.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

09-03-2004 11:23

Hoi Theo, zo heb ik het ervaren ;) ieder zijn eigen mening hierover!
Tuurlijk sla ik aan als de pen ondergaat!

groetjes Kevin
Maurice Samar
Berichten: 62
Lid geworden op: 18-11-2003 01:00
Locatie: Zutphen

10-03-2004 21:10

Hoi Koen,

Ik denk dat de opmerking van Bas Breet "vasthouden die hengel" er een is om te onthouden bij het vissen in stromend water (liever altijd vasthouden die hengel bij het pennen). De ervaring die ik er namelijk mee heb is dat je echt knallers van aanbeten krijgt, ze zijn amper te volgen. Dat heeft voor een groot deel met het aasgedrag te maken, maar dat is een andere discussie.
Maar zorg er gewoon voor dat je maximaal een hengellengte lijn hebt uitstaan, zo heb je de meeste controle over je dobber en kan je 'm corrigeren.

Succes ermee
Maurice
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

11-03-2004 00:00

Waarom niet op dergelijke wateren een "hoempie ploempie" dobber
(snoekbaars pen) gebruiken, van zo'n 15gr? De vis op stromend water
kijkt over het algemeen niet zo heel nauw! Dus waarom niet zo'n zware
pen?
Ik durf te wedden dat je genoeg aanbeten krijgt!
Om het geheel ook op z'n plaats te houden, is het een must om zo dun
als mogelijk te vissen, want hoe dunner de lijn hoe minder invloed de
stroming op de lijn heeft!
Een andere mogelijkheid is, om op plekken te vissen waar de stroming
stil valt, zoals achter pijlers, verbredingen, splitsingen enz.

groetjes Benny
Plaats reactie