Penvissen met gevlochte lijn!


Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

12-01-2004 12:02

Hoi ik weet dat hier al wat topic's over zijn maar ik kan niet precies vinden wat ik zoek. Op het water wat ik bevis heb ik heel erg veel last van planten en lely's ik vis gewoon met mijn penhengel carpfloat op dit water maar nu is 25/00 nylon niet echt geschikt voor dit water omdat ik de vis er niet uit krijg tussen al die planten die er zijn. Ik heb afgelopen jaar met 15/00 (volgens mij) fireline gevist ik moet zeggen dit scheelde een stuk maar wat ik een heel groot nadeel vond is dat het snijd en daarom heb ik het eraf gekijld maar ik wil dit toch weer gaan gebruiken om zo toch zo min mogenlijk te verspelen daar. maar wat kan ik doen tegen het insnijden van de lijn in de lip b.v.?

En welke gevlochte lijn vinden jullie een goede?

groetjes Kevin

PS: Jullie hoeven mij trouwens niet de voor en nadelen van de gevlochten lijn te vertellen want dat weet ik zelf ook wel!
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

12-01-2004 13:10

Hey kevin,

Ik heb verder geen ervaring met gevlochten lijn. Maar waarom gebruik je geen "voorslag" van een meter of iets langer met nylon?

Beschadig je de vis al een stuk minder mee.

mvg,

Koen
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

12-01-2004 13:55

Je kan ook met een onderlijn vissen, scheurt de lijn ook niet in.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

12-01-2004 19:08

Als jullie met gevlochte lijn zouden gaan vissen Fireline BV hoe dik zouden jullie de lijn dan nemen?

groetjes Kevin
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

12-01-2004 20:24

[quote="Frank Verstraaten"]Je kan ook met een onderlijn vissen, scheurt de lijn ook niet in.[/quote]


en wat voor een onderlijn dan frank?
een standaard toevallig?
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

12-01-2004 20:54

gewoon simpel rigmateriaal. Ik gebruik zelf voor het pennen af en toe korte onderlijntjes van 10 a 15 cm. Je kan bijv. merlin of silkworm nemen van kryston. Je kan er een met een hairtje proberen of gewoon het aas direct op de haak prikken. Haakje 6 of 8.
Ik denk dat hiermee het inscheuren in de bek is opgelost bij dunne gevlochten lijnen. Zelf gebruik ik voor het pennen altijd gewoon nylon.
Wil dit jaar wel gevlochten lijn gaan gebruiken voor het drijvend vissen tussen de lelies.
Groet Frank
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

12-01-2004 21:53

Hoi frank!
Hoe dik zou jij dan de gevlochte lijn nemen?

groetjes Kevin
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-01-2004 22:06

Kevin,

Waarom wil je gevlochten lijn voor het pennen......?
Met nylon kun je het ook goed af tussen de plompen........! :wink:

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

12-01-2004 22:21

Hoi Benny,
Ja ik kan het proberen maar of het lukt :S
Maar welke lijn zou jij dan nemen ik moet er 1 hebben die echt super schuurvast is !

groetjes Kevin
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

12-01-2004 22:48

Kevin,

Een goede nylon lijn voor het pennen tussen plompen, is de "Platil Super
Strong". Je zou ook de Berkley Big Game wit, kunnen nemen!

groetjes Benny
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

12-01-2004 22:55

Mijn ervaring is dat je minstens 35/00 nylon lijn nodig hebt tussen de lelies. Vorig jaar heb ik een aantal keren lijnbreuk gehad met 30/00. Ben toen overgestapt op 35/00, maar dat vind ik eigenlijk te dik. Het werpt niet goed en je aasaanbieding is ook niet echt nauwkeurig. Ben er zelf ook nog niet uit welke dikte gevlochten lijn ik ga proberen. Ik wil het gebruiken voor het drijvend vissen. Met pennen is het natuurlijk een ander verhaal. Ik zou dan ook eerder voor nylon kiezen.
Groet Frank
jan van kranenburg

13-01-2004 01:29

Frank,

Ik begrijp dit niet helemaal.
Heb tich maal tussen of vlak bij lelievelden gevist. En gevangen.
Nooit zwaarder gevist dan met28/100, en dan praat ik over tijden vanaf ca 40 jaar geleden. En de kwaliteit van lijnen zal sindsdien wel knap verbeterd zijn, denk ik.
Voor zover ik me herinner nooit lijnbreuk gehad. Wel aantal "losschieters".

Ik denk dat die lijnbreuken bij jou ook wel met de gebruikte dril-techniek
te maken kan hebben.

Als een karper zich vastzwemt in een lelieveld, dan moet je geduld hebben. Kan best lang duren, maar een karper zal altijd uit eigen beweging proberen zich los te werken. Lukt heel vaak, en dan moet je de
dril hervatten. Tot die weer vastloopt etc etc. "Spelen" met de karper, zei ik altijd.
Na vangst was lelieveld gewoon omgeploegd. Overal losse bleden, en stelen.

Moet er wel bijzeggen dat het in de gevallen die ik meemaakte niet ging over echte biggen, maar meestal karpers van max 10 kg. betrof; vaak zelfs minder.

En naast het lelieveld was er dan toch bijna altijd een open stukje water,
waar je het via een normale dril kon afmaken.

mvg

Jan.
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

13-01-2004 10:24

Hoi heb zojuist de hengelsportzaak waar ik altijd heen ga (DE STEK) en zij zijden als je een lijn (nylon) wild die heel sterk is en ontzettend slijtvast moet je voor trabucu (ofzo iets) gaan deze lijn BV 25/00 heeft een trekkracht van 12 kilo dit is super overdreven maar kennen jullie deze lijn?
Zou dit een oplossing zijn? ;)

groetjes Kevin
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-01-2004 10:44

Jan

Nooit last gehad van karpers die zich van de haak ontdeden nadat ze vastgezwommen waren?
Ik vis dan zelf wel niet veel met de pen maar wel vaak tegen rietkragen en/of plompen, het grootste gevaar vind ik, is het moment dat alles onwrikbaar vast zit omdat de kans dat de karper zich van de haak ontdoet groter word. Ik vis dan zelf ook met 35/00 nylon maar goed das niet echt geschikt voor het pennen.
Ik zelf vind wel de suffix synergy een bijzonder goede en slijtvaste lijn die je hiervoor zou kunnen gebruiken
jan van kranenburg

13-01-2004 12:51

Zeker wel, Martijn.

"losschieters", zoals ik zei.

Heb in dit verband nog wel een vraag aan de penvissers.
Vroger altijd met aas op de haak.

Wat preferen jullie. Dit of vissen met de hair? En waarom dan?

mvg

jan
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

13-01-2004 16:31

Jan,
mijn lijnbreuken hebben niet met driltechniek te maken denk ik. Heb dit jaar zo'n 25 karpers gevangen tussen dichte leliebedden. Ik heb ongveer 3 keer lijnbreuk gehad. 1 keer was het inderdaad een grote vis, daar baal ik nu nog van. Verder is lijnbreuk denk ik onvermijdelijk in dichte leliebedden met een niet te dikke nylon lijn. Soms zwemmen ze zich gewoon muurvast. Het spelen is dan inderdaad een goede manier om de vis los te krijgen, maar soms werkt dat gewoon niet. Vooral als ze ook nog naar de bodem duiken richting de wortels.
Groet Frank
Gebruikersavatar
jan ververs
Berichten: 390
Lid geworden op: 18-03-2003 01:00
Locatie: Hartje Betuwe

13-01-2004 21:58

Ik heb het afgelopen seizoen ook geprobeerd: vissen met gevlochten lijn.
Berkley Whipllash, 0,07 mm.
Ik dacht lekker dun, minder opvallend.
Alles gaat goed totdat je eens een keer mis slaat !
Alles in de knoop en niet meer te ontwarren. :cry:
Dit gebeurde me een aantal malen achter elkaar en het lijkt wel of het dan helemaal niet meer goed wil gaan, want je gaat, om het maar niet in de war te gooien, ook steeds krampachtiger aanslaan.
Voor mij dus gewoon weer lekker nylon met het pennen.
Nergens geen problemen meer en gewoon lekker ontspannen vissen.

Let wel, bovenstaande geldt voor mij persoonlijk, een ander kan met nylon vervelende ervaringen hebben.

Groeten, Jan
** De (pen)vissende groeten uit de Betuwe **
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

13-01-2004 22:37

Hoi Jan,
Nee daar heb je helemaal gelijk in als het eenmaal in de war zit dan heb je een probleembjuh met gevlochte lijn, nylon daartegen vliegt minder snel in de war en als dat gebeurd is dat makkelijk eruit te halen :D

groetjes kevin
jan van kranenburg

14-01-2004 02:22

Hoi Frank Verstraaten,

Onze ervaringen zijn duidelijk niet identiek. Mooi toch!
Ik geen lijnbreuk, jij wel.
Wellicht ander water, andere ,mogelijk zwaardere vis.

Wat ik beschreef had betrekking op polderwater, dus meestal niet zo diep; max 80 cm. denk ik.

Kan een wezelijk verschil betekenen.

Misschien moeten we eens samen gaan vissen.
Geen wedstrijd of zo; maar ervaringen delen.
Neem je dan een rollater mee :D

jan
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

14-01-2004 02:32

Jan,
kom ik wel mee om jullie haakaas er aan te binden :lol:
groet,
een rebelse pierre :)
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

14-01-2004 11:36

Ik ga met Jan mee: de meeste vissen die ik verspeel in de lelies verspeel, zijn lossers. En vis bijna altijd met 25/00 Synergie...

Andere bijzonder betrouwbare lijnen zijn:

-Berkeley Extra Tough 8 Lbs. (zéér slijtvast, wel wat stug...)
-Berkeley Big Game 10 Lbs. (wel vrij dikke lijn, maar zeker betrouwbaar)
Frank Verstraaten
Berichten: 365
Lid geworden op: 10-01-2002 01:00
Locatie: Leiden

14-01-2004 13:14

Is goed Jan, kom maar een keer langs. Ik zal je wel een foto mailen van dat water, kan je ongeveer inschatten waar ik het over heb.
groet Frank
Arjan Meijer
Berichten: 72
Lid geworden op: 14-01-2004 15:34

14-01-2004 16:00

Hallo Kevin.

Alles goed? Ik heb afgelopen jaar ook wat met dynema gevist. Ik ben hier niet helemaal kapot van. Soepel en dunner dit zal ik niet ontkennen maar ik heb in helder water gezien dat het voor de karper duidelijk zichtbaar is. Het resultaat was meestal dat de vissen de boel verkenden en meteen vertrokken. Liet ik mijn lijn uit het water dan werd er rustig geaast. In troebel water kon ik niet zien wat er gebeurde maar heb het idee dat de vis het zelfde reageerde. Dit misschien omdat hij een dynema lijn beter waarneemt op zijn lichaam. Zelfs in dicht gegroeide slootjes hou ik het bij gewoon nylon,bv Sufyx of Maxima 30/00. Vis nu met 25/00 Shimano lijn wat tot nu toe bevalt.

Iedereen wil dat onze vriend karper een mooi bekkie houd.
Beschadiggingen komen helaas altijd wel een keer voor.

Maar naar mijn mening is er voor het beschadigen van de bek geen verschil tussen een volledige dynema lijn die de bek van de vis verlaat of een dynema onderlijn die na het verlaten van de bek over gaat in gewoon nylon. De bek zal eerder beschadigen met direct contact met dynema dan met nylon. Dus zoals al vaker gezegd met dynema een soepele hengel en een gevoelige slip met beleid drillen.

Groeten Arjan.

[quote="Kevin van Etten"]Hoi ik weet dat hier al wat topic's over zijn maar ik kan niet precies vinden wat ik zoek. Op het water wat ik bevis heb ik heel erg veel last van planten en lely's ik vis gewoon met mijn penhengel carpfloat op dit water maar nu is 25/00 nylon niet echt geschikt voor dit water omdat ik de vis er niet uit krijg tussen al die planten die er zijn. Ik heb afgelopen jaar met 15/00 (volgens mij) fireline gevist ik moet zeggen dit scheelde een stuk maar wat ik een heel groot nadeel vond is dat het snijd en daarom heb ik het eraf gekijld maar ik wil dit toch weer gaan gebruiken om zo toch zo min mogenlijk te verspelen daar. maar wat kan ik doen tegen het insnijden van de lijn in de lip b.v.?

En welke gevlochte lijn vinden jullie een goede?

groetjes Kevin

PS: Jullie hoeven mij trouwens niet de voor en nadelen van de gevlochten lijn te vertellen want dat weet ik zelf ook wel![/quote]
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

14-01-2004 18:20

Dus een gevlochte lijn is in helder water beter zichtbaar dan nylon?

groetjes Kevin
jan van kranenburg

15-01-2004 02:32

Graag, Frank

Stuur maar een p.b.

Gaan we de "lelie-velden" bestrijden.

mvg

Jan