Klein maar fijn

Frenk de Gruiter schreef:Even 2,5 uur weggeweest. Wezen kijken in de mooie omgeving. Een polderstelsel met een brede basissloot met vele zijsloten die kilometerslang doorlopen. Het is hier lastig karper te vinden. De waterplanten bloeien welig op sommige plekken.
Prachtige witte zwanen, slobeenden, hier en daar witvis aan het spelen, soms een grote V die de oppervlakte doorklieft, een enkele vliegvisser en op één plek (van de 7 km die ik bekeken heb) azende karpers, maar wel weer snel door zwemmend. Karper is hier niet in grote getale aanwezig en veel oevers zijn niet toegankelijk, veel land van boeren die hun grond niet betreden willen zien. Dus als je de karper ziet, is het byzonder.
Ik wil kijken hoe de karpers reageren. Er worden brokken gegooid, over een afstand van zo’n 30 meter verspreid over het water. Niet één waterkip die een poging doet om de brokken te pakken, ze laten het liggen. De zwanen doen een enkele poging, maar hebben meer oog voor elkaar. Een zeelt doet een aanval op een brokje en slokt de beoogde brok weg. Slurrrrrp! Voorntjes maken kringen in het water door aan de zacht wordende brokken te vreten.
De karpers stoppen, onderzoeken de brokken, en zwemmen verder, keren om, onderzoeken nogmaals, zwemmen verder. Verderop, buiten de brokkenzone, draaien ze weer om en zwemmen mij tegemoet. Ze onderzoeken wederom brokjes, en zwemmen weer verder, zeker 50 meter verder. Ik onderscheidde een mooie spiegel en een grote schub. Héle grote schub. En een kleine graskarper! Ik loop verder langs de kant en volg de karpers richting een bosje en weiden met hoog gras. De grote V golf die zij veroorzaken, is indrukwekkend en ik kan ze nauwelijks bijhouden.
Na 40 meter volgend door hoog gras, hoor ik geritsel uit de struiken rechts van mij. Twee reeën komen uit de struiken op 10 meter van mij vandaan. Ik sta gebiologeerd te kijken, ze hebben me niet door. De bries waait mijn kant op, ze hebben me niet geroken. Eén kijkt mijn kant op, schrikt en springt tegen de andere ree aan en ze verdwijnen samen in de het struikgewas en daarachter het veld met hoog gras in. Ik lach, keer om en loop naar de auto.
De karpers zijn doorgezwommen. Ik heb de hengels alleen aangeraakt om ze in de auto te zetten. Straks raak ik ze alleen maar aan om ze weer uit de auto te halen en in de schuur te doen.
Klik, de autovergrendeling springt open, ik stap in de auto, en rijd naar huis op aan. Een uur later dan ik dacht (“even een anderhalf uurtje vissen”) ben ik thuis, een mooie herinnering erbij.
Nee, niet gevist, wel enorm genoten.
Robert Lamboo schreef: Eddy, als de wind naar oost draait lijkt de vis soms wat meer naar boven te komen hier in de buurt. Wellicht dat dat ook bij jou in de buurt zo is?
Wilco Bekkem@ schreef:Voorvoeren doe ik duiven voer en hennep.
Door de gemalen is het kanaal altijd in beweging.
En je voer ook?
Robert Lamboo schreef:Gisteren lagen ze nog te batsen, en die verloren energie moet er weer aangegeten worden natuurlijkZat op een schub te vissen, kwam deze vis de hoek om en nam de korst zonder blikken of blozen met een heftige vierkantemeterdril tot gevolg.