De kracht van het variantje zit hem juist in het formaat en het oliespoor wat ze achterlaten op het water dat maakt het tot een toppertje maar net als met de statische visserij treed terughoudendheid op na veel gebruik van een bepaalde aassoort dus ook het variantje moet er met de tijd aan geloven,in het voorjaar gaat het meestal voorspoedig maar in het najaar als de buikje,s goed gevuld zijn dan word het een heel ander verhaal.
Een vervanger voor variantje,s is drijvende bollie,s in een klein voormaat maar je kan natuurlijk elke vorm geven die je wilt dat heb je zelf in de hand,maar in de dierenzaak zie je soms mooie dingen liggen die zeer geschikt zijn om mee te vissen.
Het op de bodem aanbieden van waar je normaal drijvend mee vist kan ook nog weleens mooie vissen opleveren dit kennen ze niet en ze gaan er dan ook echt voor echt iets voor als het iets minder is met het weer of als je een keer statisch wilt op het water waar jij of veel drijvend word gevist.
Brood is nog steeds een prima aas alleen op sommige wateren hoef je er niet mee aan te komen ik heb karpers echt als zenuwlijers er omheen zien draaien,er onder hangen,even aan tippen met de snoet en daarna had je het nakijken terugzakken en wegwezen,niet gek natuurlijk op een water waar de meeste mensen met een broodkorst vissen.
Ik kan nog 1001 dingen bedenken om karpers te vangen dat vind ik juist het mooie je hebt het zelf in de hand,maar ik hou nog iets achter de hand

Ja leuke topic.