Vangsten April (met de pen)


Plaats reactie
Gebruikersavatar
rik ligthart
Berichten: 231
Lid geworden op: 01-09-2005 22:02
Contacteer:

09-04-2006 19:18

Bert, ik ben uiteraard blij voor je en begrijp dat je het beste met onze vriend karper voor heb maar wilt u aub volgende keer letten dat de vinnen goed liggen op de mat> danku
Rik
CarpAngler
CarpHunter
CarpFighter
CarpCatcher
Carpreleaser
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

09-04-2006 19:44

Rik, als er één het beste voor heeft met onze vrienden, ben jij het blijkbaar wel.

Ik had hier :oops: eigenlijk nog niet over nagedacht - m'n eerste vis, hè? Bedankt dus voor je heldere tip. Dat noem ik nou opbouwende kritiek.

De volgende keer zal ik er op letten. Nooit te oud om te leren...

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

09-04-2006 23:36

Daarnet ook nog eentje kunnen vangen in het donker!
Net daarvoor kreeg ik beet, maar ik was juist niet aant opletten en door het schrikken sloeg ik zo hard aan dat ik de loodhagel van m'n draad sloeg haha. Godverdomme dacht ik, nu is alle vis weg. 2 minuten later ging ie weer onder en had ik em.

Afbeelding

Hebben jullie dat trouwens ook als je met een breekstaafje vist in het donker dat je pennetje enorm veel heen en weer zit te "wiebelen" ? Ben er nog niet uit of het gezichtsbedrog is of niet, omdat ik dat bijna niet heb als het nog licht is. Kan ook zijn dat de kanten in het donker vol vis zitten :D Maar dan zou ik toch iets meer beet moeten krijgen. Het gekke was dat een maat waaraan ik vroeg wat hij zag de pen net hetzelfde zag doen als mij.
Bon,
Goedenavond nog ! :)
Gebruikersavatar
michiel van willegen
Berichten: 224
Lid geworden op: 04-05-2004 17:27
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

10-04-2006 17:24

Nou, ik heb de eerste 3 vissen al weer binnen,normaal vis ik alleen statisch maar dit jaar begonnen,gelijk drie mooie vissen!
7 kilo 6.6 kilo en 5 kilo spiegel! niet verkeerd voor een "beginneling".
met alleen een blik mais en pennetje. :D

groeten
ik leef want ik vis
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

10-04-2006 22:39

Dat wiebelen met die breekstaafjes klopt wel. volgens mij ligt het ook aan de spiegeling in het water, waardoor je een "dubbel" staafje ziet. Het gespiegelde deel beweegt natuurlijk door de golfslag. Let vooral op verplaatsingen van de dobber. Soms is het beter om na lang turen juist naar een ander punt te kijken dan naar de dobber, dan zie je vaak beter wat er met het lichtpuntje gebeurt.

Wat helemaal verraderlijk is is als de pen ver boven water uitsteekt (te ondiep afgesteld dus) en vervolgens door windvlagen gaat platliggen. Overdag zie je dit gebeuren en kun je het zwiepen van de dobber zien, maar s'nachts lijkt het staafje ineens kleiner te worden en denk je dat je beet hebt...

Groeten Hans
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

10-04-2006 22:45

Dus voortaan vissen jullie hem ook net onder de waterspiegel???


Groetjes,
peter andrae

11-04-2006 05:03

Bert lekker eerste vis op de pen,nou laat de volgende maar komen we zitten er allemaal klaar voor :D .


groetje,s peet.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

11-04-2006 14:19

De teller staat inmiddels op 9, allemaal met de pen... Deze wilde ik even
met jullie delen, wat een lekker fel beestje was dit zeg! ging er als een
gek vandoor...

Afbeelding
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

11-04-2006 15:38

Prachtig kereltje zo... mijn teller is blijven steken op 4 vissen. Komt nog wel verandering hoor.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

11-04-2006 15:48

Ik heb geen tellertje.. Erg??

Sebastiaan mooie vis weer en een mooi molentje


Ajuu,


Ruud
jasper de boed
Berichten: 5
Lid geworden op: 06-03-2006 16:39
Locatie: heemskerk

11-04-2006 18:56

heb in totaal al 8 karpers gevangen. eerst 4 achter elkaar met aardappel. dag erna 1 met brood. dit waren allemaal kleine schubjes. daarna 1 grote schub op aardappel. en vandaag 2 grote schub op kattenvoer
Peter Waterland
Berichten: 23
Lid geworden op: 02-02-2006 22:45

11-04-2006 20:28

Afbeelding

Zondag 9 april. Vanmorgen voor de verandering een keertje lekker uitgeslapen. De temperatuur nodigt ook niet uit om vroeg van huis te gaan om te gaan vissen. Het is gewoon een paar graden te koud voor de tijd van het jaar. En omdat ik vandaag voornemens ben om de polder in te trekken, lijken mij de middag en avonduren het meest kansrijk. Na het ontbijtje ben ik met de kinderen op stap gegaan, en zo heeft Francine ook even tijd voor zichzelf. Thuisgekomen maak ik mijn spullen in orde. Haast heb ik niet, want ik wil tot donker gaan vissen. Dat verandert als de telefoon gaat.

Het is Tom, een vriend en als ie tijd heeft tevens ook vismaat van mij. Of ik vandaag nog ga vissen vraagt hij? Natuurlijk ga ik vissen, ik sta op het punt om de deur uit te gaan. Tom heeft zeker wel zin om mee te gaan, en vraagt of Wouter ook mee kan. Nou, Wouter is voor mij ook geen onbekende, dus dat is geen probleem. Tom heeft een drukke baan en heeft naar eigen zeggen veel te weinig tijd om te vissen. Het is dan ook wel zo leuk als er, wanneer er dan gevist wordt, ook gevangen wordt. En de kans op een aantal wilde karpers in de polder is gezien het weersbeeld niet groot. Over de telefoon besluiten we dat de grootste kans op karper nu nog steeds op cultuurwater is. En daarom gaan we niet één maar twee cultuurwatertjes aandoen vandaag.

Ik moet met een rotgang mijn visspullen in orde maken, want de 4 meter lange penhengel en ABU 44 heb ik nu niet nodig. Lekker mobiel struinen vraagt om ander materiaal, zeker gezien de wind. Het wordt een lichte 295 cm lange snoekbaarshengel en daar kan de door mij zo lang gezochte, en vorig jaar eindelijk gevonden ABU 52 zijn debuut onder maken. Ik heb jaren gevist met zowel de 52 als zijn eenvoudigere broertje, de 152. Mijn eerste 52 heb ik helemaal afgedraaid, en nu heb ik er gelukkig weer een.

De ABU spoel ik vol met 18% nylon, met dank aan Francine die altijd (zij het met gezonde tegenzin) de spoel met nylon vasthoudt terwijl ik de molen opspoel. Niet veel later arriveren Tom en Wouter, en vertrekken we naar het water waar ik afgelopen zondag gevist heb. Vantevoren hebben we afgesproken hier niet te lang te vissen. Sowieso wil ik graag op dat andere watertje vissen, ik heb daar zeker al drie jaar niet meer gevist. Aangekomen op de eerste bestemming zie ik twee bivy's staan. Gelukkig bestaat het water uit twee aparte stukken water die via een duiker(mijn winterstek!) met elkaar in verbinding staan. We besluiten dan ook om op het gedeelte te vissen waar niet gevist wordt. Nadeel van het vastlood vissen op wat kleiner cultuurwater vind ik dat je vaak niet weet waar en hoe de lijnen lopen van deze vissers. En over het algemeen wordt er onder de overkant gevist. En nu er verderop niet gevist wordt, is de keuze voor de hand liggend.


We blijven hier ongeveer twee uurtjes vissen, maar het is niet wild. Wouter weet een leuk karpertje te vangen bij een bruggetje en ik vang er één in de vuilhoek (de kant waar de wind op blaast). Tom heeft wel aanbeten gehad, maar die zetten geen van allen door. Tijd om naar het andere water te gaan, een kleine 25 minuten rijden met de auto, maar eerst gaan we langs de McDrive. Na een vette hap , rijden we letterlijk een woonwijk in. Deze stek heb ik puur toevallig jaren geleden ondekt toen hier twee vrienden van Francine en mij woonden. Zij woonden toen aan het water, en toen ik daar op een zonnige middag voor het raam stond naar het water te kijken zag ik tot twee keer toe een karper voorbij zwemmen. "Hier moet ik een keer gaan vissen", schoot toen door mij heen. En de eerste keer dat ik daar ging vissen is een jaar of zes geleden. Samen met mijn vroegere buurman en vismaat Mark viste ik toen in de polder op karper, maar de aanbeten bleven uit. Ik vertelde hem over wat ik gezien had daar in de woonwijk. Die eerste keer vissen daar werd een succes, en ik had nog nooit zoveel karpers op één dag gevangen als toen. Later hebben wij daar vaker gevist als niets wilde lukken, maar nu heb ik daar al drie jaar niet meer gevist en onze vrienden wonen daar ook niet meer.

De stekjes van 'toen' liggen er nu ook nog steeds goed bij, en Tom en Wouter besluiten te starten bij de houten beschoeiIngen. Ik loop een stuk door naar de brug, die de woonwijk verbindt met de uitvalsweg. Ik sta nog niet op de brug, of Wouter heeft de eerste al. Daarna ben ik aan de beurt, en ik vang drie karpers achter elkaar. Daarbij zit één zeer fraaie die ik samen met de hengel en de ABU 52 heb gefotograveerd, en boven dit verslag heb geplaatst. Tom vangt zijn eerste karper bij de beschoeiing maar al snel besluiten de mannen ook bij en op de brug te vissen.

Het is een vrij lange brug dus dat geeft geen problemen. Uiteindelijk weten wij hier samen 16 karpers en karpertjes te vangen. Waarvan ik er tien op mijn conto mag zetten! Tom en Wouter vangen beiden 3 vissen hier en zijn uiteraard ook heel tevreden. Met z'n drieëen hebben wij dus met de twee karpertjes op het eerste water meegeteld 18 stuks gevangen, waaronder een aantal zeer fraaie exemplaren. Een topdag, zeker gezien de tijd van het jaar en de achterblijvende temperatuur. Leuk is ook dat Wouter en ik tegelijk aan een karpertje haken, en dus gezamelijk met onze vangst op de foto kunnen. Deze visdag verliep anders dan in eerste instantie door mij gepland, maar wel met een happy end.

Groeten,
Peter
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

11-04-2006 21:03

Haha tja, mijn tellertje... Ben dit jaar begonnen met al m'n vangsten heel
nauwkeurig bij te houden, vandaar mijn "tellermanïsme" (is dat een
woord?? ghehe)

Zonder tellertje, even goede vrienden hoor! :)


Leuk verhaal trouwens peter! En dat tellertje maar rinkelen :wink:
Leon van Grol
Berichten: 63
Lid geworden op: 05-02-2006 20:37
Locatie: Zoetermeer

11-04-2006 21:50

Hey,

Ben net terug van 2 uurtjes pennen.
Me eerste karper schoot los :cry:.
Handje voer er op en naar de volgende stek.
Daar heb ik een kroekarpertje gevangen. Toen ging toch maar weer even naar de eerste plek van de avond.
Daar heb ik nog een mooi karpertje gevangen :D.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

13-04-2006 23:10

Al twee dagen niemand?

Ik ben me weer flink door het brasembestand aan het heenvangen.
Nog een stuk of wat en dan is Koning Karper weer aan de beurt, hoop ik.
Vandaag even binnen gebleven. Morgen een kruimig aardappeltje uitproberen...

Gr B
ff v==
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

13-04-2006 23:36

ikke twee vandaag! samen waren ze een pondje of 9 :lol:
Peter Waterland
Berichten: 23
Lid geworden op: 02-02-2006 22:45

14-04-2006 09:42

Hallo Bert,

Vanmiddag ga ik samen met twee vismaten wat Amsterdams cultuurwater afstruinen, met de penhengel en blikmais. Misschien kom ik jou nog wel tegen :wink: .

Groeten,
Peter
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

14-04-2006 10:23

van de week eindelijk er eentje opgehad,tering wat heb ik er lang op moeten wachten,vorig jaar rond deze tijd beten ze als gekken,dit jaar om 1 of nadere reden laten ze zich maar mondjesmaat zien.


mvg

viktor
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

14-04-2006 10:27

Peter,

Ik ben die man met die kromme hengel, die de hele tijd brasems zit te onthaken.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

14-04-2006 15:37

Zo, de stekjes zijn gemaakt! klaar voor een namiddagje pennen op een
brabantse grindafgraving... Eerst nog ff mn boterham opeten 8)
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

14-04-2006 16:34

Gisteravond in het donker drijvend een graskarper gevangen. Ik schat zo'n cm of 85. Ik heb hem niet gemeten, gewogen, of uitgebreid een foto gemaakt. Ik zet namelijk liever een levende gras terug, bovendien regende het veel te hard.

:o :-? :cry: Vage beesten, ik heb er echt een :cry: - :D -verhouding mee.

Afbeelding

Ik hoop dat het in het penvisforum nog wel toegestaan is om een foto zonder onthaakmat te plaatsen. :wink:

Gr. Pierre
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

14-04-2006 18:00

Pieter,

Uit je posting maak ik op dat graskarpers kwetsbaarder zijn dan 'echte'.
Klopt dat?

Niet dat ik er hier ooit één zal vangen, maar je weet maar nooit...

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

14-04-2006 18:40

Ja dat klopt, ze zijn vrij kwetsbaar. Ze kunnen slecht tegen een lang verblijf op de kant. Vaak is de dril kort, en klapperen ze op de kant van de mat af (die je bij grassies eigenlijk wel moet gebruiken).
Hierbij kunnen ze beschadigen. Ik heb al twee keer gehad dat een gras erg vaag begon te doen toen ik 'm terug zette. Beide vissen wilden niet terug de diepte in. Eentje ging een uurtje later alsnog, de andere duurde wel wat langer. Beide vissen hebben het overigens overleefd.
Mijn advies met grassies. De dril zo kort mogelijk, en de vis zo kort mogelijk op de kant.

Gr. Pieter
Robert Lamboo

14-04-2006 19:07

weer een uur of 3 gepent op een putje bij mij in de buurt.

Resultaat:

Een nat pak

Zakte dwars door de kant heen tot mn middel..gdvrdegdvr