Vangsten september met de pen en drijvend aas


Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

27-09-2006 19:25

Hee!
Je verstopt je baard achter de vis, of is hij er af?
:lol:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

27-09-2006 20:09

He wat naar voor je, Robert.

Beard or no beard.

Be(a)rt.
ff v==
Robert Lamboo

27-09-2006 23:52

De baard zit er nog aan gelukkig, tis een deel van mn leven geworden he :wink:

Zelfontspannerfoto's nemen blijft lastig, neem de 2e bijvoorbeeld: je ziet me angstig over de vis heen kijken bang dat mn camera het water in plonst :lol:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

28-09-2006 12:46

Gisteren weer op het inmiddels vertrouwde stekkie een poosje wezen "brokken". De karpers kwamen nu wat langzamer en voorzichtiger, maar na enkele minuten werden ze al wat gretiger. Tijd dus om een hondenbrok met haak te water te laten. Na enkele minuten werd de brok snel gepakt en na een flitsende (?) reactie mijnerzijds stond de hengel krom. Met een voor mijn doen soepele sprong stond ik op het steigertje en draaide de molenspoel zijn eerste toeren. Het ging allemaal minder hard dan de dag ervoor en de vis was duidelijk niet in paniek. Hij liet zich wat dichterbij trekken en draaide enkele rondjes onder de hengeltop, waarbij alleen wat wellingen zichtbaar werden. Vervolgens ging het dan toch naar het struikje. Vanuit m'n ooghoeken zag ik dat er zich zo'n 5 meter achter dat struikje gewoon nog enkele gulzige karpers aan de oppervlakte bevonden!
De vis dook onder het struikje, waarop ik de hengel weer onder water stak, ik zou het weer gaan flikken…
…Dacht ik, maar deze vis besloot om niet onder, maar IN het struikje te duiken. De takken bewogen heftig en de vis schoot vervolgens los! Shit!

Intussen hadden de overige karpers ook de vinnen genomen, zodat ik met een enigzins leeg gevoel achterbleef.
Ik strooide nog wat brokken en ging eens aan de andere kant van het struikje kijken. Hiervoor moest ik eerst een eindje omlopen. Vanaf deze kant strooide ik nog wat broodkorsten erbij en al snel werd er eentje door een karper gepakt, vlak onder het kantje. Snel een hondenbrok erbij en jawel hoor! De brok werd vrijwel direct, maar wel heel voorzichtig en geruisloos gepakt en ik ramde vast op een mooie karper. Deze ging onhoudbaar door de slip, waarbij hij aan de oppervlakte bleef zwemmen, met de rugvin fier overeind en flinke boeggolven veroorzakend. Wat een spektakel! Na zo’n 1o minuten van geven en nemen komt de vis kopschuddend naar de kant. Het schepnet gaat te water en ik trek de vis erboven, waarna ik het net lift, hebbes!

In het net ontploft de vis en klappert hevig om te ontsnappen. Doordat er een flinke scheur in m’n net zit, een gerepareerd stuk wat onlangs opnieuw open was gescheurd, lukt het de vis ook daadwerkelijk om te ontsnappen en tot m’n ontzetting gaat hij er opnieuw vandoor. Nu wordt het tobben met de lijn nog door het schepnet en een vis die alweer lijn van de molenspoel trekt. Na een hoop gehannes heb ik de hengel en molen door het gat gewurmd en dril ik de vis nog zeker 5 minuten voordat hij echt uitgeteld is. Hup , het net meteen uit het water en dan kan ik de vis bewonderen. Het blijkt dezelfde vis als twee weken geleden, maar nu heb ik wel de digitale camera bij me en hoeven jullie het niet te doen met een onscherpe screenshot:

Afbeelding
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

28-09-2006 13:33

Verdorie, daar was ie weer...

Afbeelding

Leer eens van je fouten vis! 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

28-09-2006 15:52

Wat een verhaal, Kees.

Ik krijg de hartkloppingen hier achter mijn bureau. :-?

Groet, Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Albert van Benthem
Berichten: 319
Lid geworden op: 07-07-2006 14:38
Locatie: Oosterwolde (Fr)

28-09-2006 16:44

Inderdaad, erg goed verhaal 8)

En ik als hovenier moet zeggen dat 't gras er op je stek er wel aardig knap bij ligt! :wink:

Gr. Albert
Melk nooit mannetjesgeiten...

http://vimeo.com/9069111
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

28-09-2006 20:34

Hoi Kees,
Een pracht verhaal.Het lijkt toen ik het las,of ik naast je stond.
Maar ook hier blijkt weer;Een suksesvolle sessie begint altijd weer bij; goed materiaal..
Veel sukses verder bij het oppervlakte vissen.
mvgr.Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

28-09-2006 21:10

Ik ga ff bij 'Ideeën voor het Carpboard' voorstellen of er geen 'literaire' afdeling kan komen. Voor verhalen als deze, gedichten van Willem Barnas en wellicht ondergetekende, etcetera.

Van die postings waar je alleen al van de letters een goed (of slecht) gevoel krijgt.

Karperletters.

Bert.

Aanvulling: ben wezen kijken en vond bovenin de rij een vergelijkbaar initiatief. Heb me daar expliciet bij aangesloten.
ff v==
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

28-09-2006 21:21

Na gisteren een middag met Kevin Diederen op pad geweest te zijn en 3 wateren te hebben bevist, kwamen we bij het laatste plasje aan bij mij in de buurt. Hier moest het dan toch gebeuren, aangezien we op de andere stekken weinig tot geen actie op de pen hadden. Eerst even een rondje langs het water zodat Kevin een beetje een indruk kon krijgen. Hier moest het gaan gebeuren, ook hij was er mee eens. Nadat we de stekjes wat aangevoert hadden met blikmais visten we aan het eind van het water onze stekjes af. Niks, en het begon al langzaam aan donkerder te worden. We liepen naar de laatste stek, en hier zagen we gelukkig wel wat belletjes op het wateroppervlak verschijnen. Ik liet Kevin zijn pennetje voor het "gemaaltje" zakken totdat deze na korte tijd al weer beet had. Ik was weer niet op aan het letten en Kevin stond met een kromme glasstok en centre-pin. Was een flinke vis, bleef goed diep en lang knokken, tot de stok weer recht zwiepte en Kevin de vis loste. Niks geforceerd, alles 100% in orde, dus wel baalden wel een beetje. We hebben het in ieder geval naar ons zin gehad, en doen het nog een keertje over, maar dan met vis :D

Gr Mark
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

28-09-2006 21:23

Bert,

Je snapt natuurlijk wel dat ik nu niets meer durf te schrijven, straks moeten ze je nog eens reanimeren... :wink:

Tja Aaron, :oops: ik ben wel eens wat laks en dat kan dus vissen kosten... M'n lesje met botte haken heb ik ooit al gehad, maar nu nog dat schepnet fixen he! De vorige keer dat ik het eindelijk repareerde was trouwens toen er een woedende rivierkarper dat gat ontdekte en er ook doorheen knalde. Bloed, zweet en tranen, maar ik had hem uiteindelijk wel!

En dat gazonnetje, tja, idd vanuit een achtertuin bij mij gunstig gezinde mensen... weer eens wat anders dan brandnetels, rietvelden, kreupelhout of basaltblokken, de ingredienten van rivieroevers.

Gr. :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

28-09-2006 21:38

Kees,

Maak je geen zorgen. Mijn gezondheid is mijn eigen verantwoordelijkheid.
Er mogen wel weer wat kilootjes af; dat kan ook bijgedragen hebben aan de hartkloppingen (die overigens vooral spreekwoordelijk waren). 8) 8)

Keep up the good work (op straat en aan het water).

Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

28-09-2006 22:10

Keep up the good work (op straat en aan het water).


Ik sluit me aan bij Bert 8) Erg mooi en vermakend...

Mvg Tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
arnold buurma
Berichten: 208
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Ede

29-09-2006 10:19

vanochtend nog 3 schuppies in 2 uurtjes tijd :D 30cm uit het kantje.wat is het toch een prachtig gezicht als je vanuit het niets een kolk naast je pennetje ziet verschijnen de pen daarna iets uit het water komt om zijn as draait en wegloopt onder water.
traditionele visser :P
De dwaas doet wat hij niet laten kan,
de wijze laat wat hij niet doen kan.
-Oosterse wijsheid-
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

29-09-2006 19:26

@ mark,

De hele avond heb ik nog zitten balen. :(

De vis die ik dinsdag had maakte in ieder geval veel goed. Waar een half uurtje vissen al niet goed voor kan zijn he.



Afbeelding


Donderdag heb ik het daar nog even een kwartiertje geprobeerd en heb ik er weer succes gehad.

Afbeelding

Helaas kwam de wacht daarna melden dat er een algemeen visverbod is op de kazerne. Wat flauw... Net als ik de vissen massaal op het aas heb zitten. Achja... In totaal een brasempje, voorntje en twee fraaie karpers in maximaal 3 kwartier vissen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

29-09-2006 22:48

Strakke vissen!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

30-09-2006 11:17

Erg mooie visjes Kevin!

Maarre, die wacht heeft toch geen nachtkijker zeker? :wink:

En jij toch wel een lichtpen? 8)

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!