Haha, 't bekende gat in de lucht. Tja, hoort erbij.., tot op een zekere hoogte inderdaad.
Neem ander aas, ik ben er vrij stellig in maar buiten de winter om vis ik eigenlijk nooit met maïs, veel te witvisgevoelig.
Zelf vind ik dat dit erg afhankelijk is waar ik vis. Zwemt er weinig karper, dan zal ik ook harder/groter aas (...) toevoegen aan m'n voer, maar dan nog steeds wat mais (evt. gekookt) meestal niet achterwegen laten.
Waar ik gisteren weer geweest ben, daar zwemt zoveel karper en giebel, dat ik niet vrees voor een grote voorn. Die eerste twee zijn er negen van de tien keer, ..en nog veel vaker, eerder bij.
Overigens gebruik ik slechts één maiskorrel aan de haakbocht, en vind ik het niet erg dat dat - waar dan ook - witvis komt kijken op m'n voerplek. Het snel lokken van vis vindt ik bij het penvissen het belangrijkst. Ik ga met de pen altijd max voor een uurtje of vier op stap. Heerst voorn, dan voer ik gewoon bij en ga ik naar de volgende stek. Ik schreef het al vaker, maar ik gebruik de laatste jaren dan ook altijd snel oplossende zetmeel pellets, en die laten sowieso een geurspoor achter al zijn de grotere delen eventueel verdwenen. Na het opstarten van een stek voer ik na elke aanbeet alleen nog maar zoete mais - of het mengsel waar ik op dat moment mee vis - bij. Soms voer ik nog een paar korrels rond m'n dobber bij, mocht er activiteit zijn maar geen goede aanbeet. Even triggeren.
Gisteren lekker gevangen, zelfs een beresterk polderspiegeltje (de kou was duidelijk uit het lijf), maar ook een dril in de flank van een karper gehad en een snelle losser. Beide resulteerde in een los schubje aan de haak. Ik zag, aangezien ik terplekke met de polaroid in het bruine water van zo'n 60cm diepte duidelijk één grote stofwolk van 5m2 onder water kon zien, dat er wel erg veel vis aan het azen was. In beide keren van fout haken liep de dobber dan ook gewoon mooi schuin weg...
'T blijf vissen

.
Overigens had ik gisteren door de pelletmix ook wat vismeelpellets van 2, 4, 6, 8 en 10mm gemengd, samen met wat 10mm boilies, mini aardbeipellets en 3mm method pellets. Ik had sterk het idee dat er minder gretig - minder beweeglijk - geaasd werd vanwege de wat grotere hoeveelheid aan eetbare deeltjes. Ook moesten ze daardoor minder zwemmen tussen de aasdelen in. Is er buiten het stofwolkje van de zetmeelpellets niets te eten, dan wat verspreide (zoete) mais over een oppervlak van +-2 a 4m2, dan moeten ze wel zwemmen tussen de aasjes in. Ook twee wat diepere inhakingen waren zeer waarschijnlijk door de voermethode het gevolg. Blijven liggen/amper zwemmen en eten...
Op dit (...) water dus weer gewoon drie, vier handjes zetmeelpellets/zoete mais mix per stek.