Doe-het-zelf-tips voor de huis-, tuin-, en keukenknutselaar

Gesloten
Eddy Roelans

05-12-2013 22:42

Ruwa jachtlak voor glasvezelhengels is inderdaad perfect heb ik uit ervaring ondervonden. Heb voor mijn glasvezel hengels nog nooit iets anders gebruikt.
Schuren met waterproof is een "must". Minimaal korrel 2.000 of hoger. Klopt!!

BTW ik heb al mijn hengels in de badkamer afgelakt. Handdoeken/baddoeken etc. allemaal uit de badkamer verwijderd. Muren nat gemaakt met de douche sproeier, vloeren idem dito. Natte bedoeling, maar om zoveel mogelijk stofvrij te lakken, is het zeker de moeite waard!!!

Heb echter (nog) geen ervaringen met andere soorten lak.
o.a. K1 en K2 lakken, waarvan ik denk dat die ook geschikt zijn voor het lakken van wikkelingen en hengels.

Die tip van die zilverpoets kende ik nog niet :)

Nooit te oud om te leren!
Neem ook eens een kijkje op mijn blog over het bouwen van pennetjes.

Blog: http://zelfdobbertjesbouwen.blogspot.nl/
Daniël van Es

06-12-2013 08:30

Geniaal die platen speler, tip van de dag :D
Willem de Bruin

06-12-2013 10:14

Goed topic Robert,
Ik wil van deze winter me Hexagraph hengel onder handen gaan nemen.
En ook me Traditonal mag wel een nieuw laklaagje hebben.
Heb zeker wat aan je tips.
Groeten, Willem
Hoe ouder je wordt, hoe meer je op jezelf gaat lijken.
En neem het leven niet te serieus, je overleefd het toch niet ;)
Hans Eshuis
Contacteer:

06-12-2013 13:27

Voor als de lak droog is:

De hengel in de turtle wax zetten.
Blijft dan strak glimmen en trekt geen vet en vuil aan.

grt Hans
Hans Eshuis
Contacteer:

06-12-2013 13:30

juist....stond al bij de tips van Robert die wax
.... eerst goed lezen Hans!
Schaper Michael

09-12-2013 20:06

Goeie tips Robert en een heel leuk topic.
Mijn planning wordt al steeds opgeschoven door andere financiële verplichtingen.
Als eerste wil ik mijn oude Ultimate new expression (22 jaar oud) eens helemaal strippen en voorzien van een nieuwe uitstraling. RAL6007 zal hij worden met RAL7013 wikkelingen als dat te vinden is.
Daarna wil ik de oude Hardy helemaal opnieuw (laten) lakken.

Wie weet volgend jaar eensaan de klusserij.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
koos kalkman

14-01-2014 17:36

Ben inmiddels ook aan de slag,met een prehistorisch fp hengeltje,van 3,10mtr.
Mooi stokje voor het lichtere werk.
Schuren en lakken is al gebeurt en coontje gepolijst met staalwol.
Gaan 8 geleideoogjes hardchroom op komen zwart gewikkeld.
lol..
Afbeelding
groet koos
Bas B.

23-01-2014 17:08

Hallo penvissers,

Mooie tips hier! Wat de lak voor klassieke hengels betreft was ik altijd zeer tevreden met Diaglass van Frenken. Dit is een polyurethaan alkyd hars. Net wat harder dan PU en vloeit heerlijk uit. Deze lak is er ook in eiglans en mat. Net wat ik nodig heb voor mijn huidige projectje.

Afgelopen zomer heb ik een Jack Hilton Fast taper 1 3/4 lbs op de kop kunnen tikken; de goede met de matte Conoflex Conoflex blank. De hengel is vrijwel ongebruikt (geen krassen op de pen en kurk als nieuw) alleen waren vrijwel alle ogen afgebroken met een ongelukje of zo. De prijs was er ook naar; slechts 50,- euro ...
Vandaag heb ik hem kaal gemaakt en geschuurd. Ik zal laten weten en zien hoe het afloopt met de eiglans lak.
Dadelijk de hardverchroomde oogjes bestellen bij Rodvisions.

Grts,

Bas

P.s. ik vind dat het penvissen nog veel meer gepromoot dient te worden met het uit de hand lopen van het vastloodvissen. Het penvissen is ook weer bijzonder effectief. Wat zijn die vissen trouwens gegroeid in de 6 jaren dat ik niet gevist heb. Zelfs in kleine polderslootjes vind je dikke bakken ..
Fred Hazenbroek

23-01-2014 20:59

Bas B. schreef:
P.s. ik vind dat het penvissen nog veel meer gepromoot dient te worden met het uit de hand lopen van het vastloodvissen. Het penvissen is ook weer bijzonder effectief. Wat zijn die vissen trouwens gegroeid in de 6 jaren dat ik niet gevist heb. Zelfs in kleine polderslootjes vind je dikke bakken ..

Mijn idee?: VEEL (dus niet alle) "nieuwe" vissers hebben niet eens een idee waar ze mee bezig zijn, desondanks vangen ze wel vis op de vastlood systemen. 3o mtr recht vooruit gooien tegen een rietpolletje?? vergeet het maar.
Iemand die zich echt een beetje verdiept in karpervissen, zal toch uiteindelijk wel uitkomen bij de bredere vorm van karpervissen. Observeren-Pen-drijvend-stalken.

Ik zelf hou van de afwisseling. Vind het heerlijk om aan het water wakker te worden(ALS ik al slaap)
Vang ik tussen 05.00 -07.00 een vis, zet ik een bakkie en sta ik naast m,n plu uren te observeren(en teveel te roken :oops: )
Maar vroeg de wekker zetten om te gaan pennen heeft ook z,n charmes. Ook vaker met een breekstaafje hele nachten geweest. Nu vinden m,n ogen dit niet zo,n goed idee meer :D
Ach man..Ga toch vissen !!
Schaper Michael

23-01-2014 21:52

Leuk Bas.

Promoten hmm.. eerder koesteren met mede penvissers. Maar dat is mijn mening.

Vorig jaar had ik deze topic geopend. Misschien leuk om eens te lezen
http://karperwereld.nl/board/viewtopic.php?f=18&t=72792&hilit=penvissen+nash
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Bas B.

23-01-2014 22:54

Mooi en interessant topic, Michael. Daar misschien verder discussiëren om dit topic van Robert relevant te houden.

On-topic: De Jack Hilton is na opschuren met korrel 2000 klaar om afgelakt te worden. Heb alleen de lak zelf niet kunnen krijgen. Morgen weer even op pad.
Wel balen dat mijn artikel over hengels afbouwen en opknappen uit 2006 is verdwenen.

Grts,

Bas
Eddy Roelans

29-03-2015 21:06

Wauw Robert, dat ziet er wel heel strak uit! Echt professioneel!

Jachtlak, of toch een andere lak als ik vragen mag (K2?)

Ik vermoed dat je de hengel gespoten hebt, maar ik kan het mis hebben
natuurlijk. Mooi, dat je de structuur van de glasvezel zo goed kan zien. Geweldig!

Nogmaals, schitterend gelakt. Ik zal niet vragen hoeveel uren je daar ingestoken
hebt, maar dat heb je niet op een regenachtige zondagmiddag gedaan.

Ben jaloers. Wil ook nog een paar oude glashengels strippen en opnieuw afbouwen,
lakken etc., maar heb helaas geen tijd. Misschien komende winter...

Eddy Roelans

30-03-2015 22:30

Toch de Ruwa jachtlak! Nochmaals een schitterend resultaat Robert.
Ziet er heel strak uit! En wederom bedankt voor de tips!

Schaper Michael

31-03-2015 12:49

Heel mooi Robert
- Dr. Seuss

rick boom

31-03-2015 19:01

Ziet er goed uit Robert..
Waar woon je? Ik heb nog wel een soortgelijk klusje voor je.. Tegen betaling uiteraard.. :wink:
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
John Riegman

31-03-2015 22:33

Mocht je toch met de 2 componenten lak aan de gang willen gaan dan is het zaak nauwkeurig te mengen, niet gierig zijn en heel weining gebruiken anders is de mengverhouding snel uit balans en goed mengen, heel goed mengen en de lak goed op minimaal kamertemperatuur gebruiken.

Mocht je een element uit bovenstaande niet doen of goed doen, dan heb je kans dat je lak nooit meer uithard en blijft plakken. Ik spreek helaas uit ervaring.

groet...John R
Frenk de Gruiter

31-03-2015 23:25

Klasse, Robert!
rick boom

01-04-2015 11:14

Dat is een duidelijk verhaal. Goed dat je er over schrijft. Ik denk dat dat ook goed is voor jezelf.
En als je nu een bepaalde balans hebt gevonden zal ik de laatste zijn die dat wil verstoren..

Respect voor je werk en je openheid.
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Eddy Roelans

01-04-2015 23:11

Robert Lamboo schreef:. Het enige nadeel van Ruwa Jachtlak is dat je een soort gele gloed over je hengel krijgt, maar dit hoort er natuurlijk ook een beetje bij.

Klopt helemaal. Ruwa Jachtlak is niet helder van kleur, beetje bruin/gelig. Op donkere wikkelingen, zwarte blanks valt het bijna niet op. Voor mijn pennenbouw gebruik ik voor de bovenantenne matte lak van Frencken Diaglass. Deze lak is er ook in een zijdeglans en een glanzende uitvoering. De matte variant is goed te verwerken. Heb eens contact gehad met een hengelbouwer en die gebruikte deze lak ook voor de wikkelingen van de ogen. Foto's gezien van hengels die 20 jaar oud waren. Niks mis mee. Frencken lak is ook een goede waterbestendige lak. Wordt o.a. voor aanrechtbladen gebruikt etc. Kwestie van uitproberen. Helaas ontbreekt mij de tijd.......

John Riegman

05-04-2015 09:48

In plaats van Ruwa jachtlak gebruik ik tegenwoordig Tenco bootlak, deze is helder en wordt dus niet zo geel als de Ruwa lak. Bij Hornbach gekocht.

groet....John R
Eddy Roelans

06-04-2015 00:28

John Riegman schreef:In plaats van Ruwa jachtlak gebruik ik tegenwoordig Tenco bootlak, deze is helder en wordt dus niet zo geel als de Ruwa lak. Bij Hornbach gekocht.

groet....John R

Ik kende deze lak nog niet.
Bedankt voor de tip!

Eddy Roelans

29-02-2016 22:48

De Frencken lak is vernieuwd:

http://www.dullerenco.nl/frencken-diaglass

De lak is een stuk helderder dan vroeger!
Paar weken geleden een potje hoogglans besteld.
Ben die aan het uitproberen op wat pennetjes die ik aan het bouwen ben.
Is goed te verwerken en is na een paar uur al stofdroog.

Rick Voorendt

01-03-2016 10:02

Mooi heren!

Goeie topic overigens!

Jaren geleden sprak ik een oud docent (natuurlijk over penvissen), woonde toevallig in de buurt waar mijn schoonouders wonen. Hij zei "Rick, als je tijd hebt kom een keer langs". Nou ik bij me schoonouders op visite en dacht laat ik toch even een bezoekje brengen. Jeetje wat had deze man en mooie collectie hengels staan, wat niet eigenlijk. Kamer waar een aantal foto's hingen (laat 70s, 80s en 90s wat een pracht foto's) met eigen vangsten. Tafel vol met eigenbouw dobbers, rek vol oude glas stokken. Onder het bureau waar dobbers werden gelakt complete collectie tijdschriften.. echt een walhalla voor de penvisser. Hij Pakte een van zijn stokken uit de hengelhouder "Rick houdt eens vast.." hengel voelde licht.. oogde oud en ohja wat ging de hengel krom tot aan de handvat. Viel mijn oog al heel snel op dat hier zorgvuldig mee was omgegaan. Vol passie werdt dezelfde avond de geschiedenis van de hengel verteld en dat hij zelf zijn hengel opnieuw in de lak had gezet. Heb een aantal dobbers meegekregen waar ik later veel waarde aan hechte, helaas heb ik deze op het water verspilt zucht... dat je zoveel kan hebben met een dobber... ja echt!

Komt een dag en dan zou ik graag zelf dobbers willen maken en zeggen ik maak de hengel in gedachte!

:)
Eddy Roelans

01-03-2016 22:05

Rick Voorendt schreef:Komt een dag en dan zou ik graag zelf dobbers willen maken en zeggen ik maak de hengel in gedachte!

:)

http://www.pennenrosseel.be/

http://www.dobberbouw.nl/

Van bovengenoemde sites kan je best veel opsteken. Heb zowel Ronald Hammers, als Ludo Rosseel
op een beurs bezig gezien. Met een draaibankje en veel geduld kom je al een heel eind.
Succes, mocht je er ooit eens aan willen beginnen.

Foto van een pennetje wat ik vorig jaar nog heb gebouwd:

Afbeelding

R de Winter
Contacteer:

02-03-2016 07:56

ziet er gelikt uit die spullentjes op die site,..

en kleine tip voor wie geen draaibank heb,.. met een stabiel gezette schroefboormachine of iets kom je ook een heel eind ;)

Cheers.
Oja joh!!!
Gesloten