penvissen met de vliegen hengel


Plaats reactie
toby beeloo
Berichten: 2
Lid geworden op: 13-06-2013 19:58

13-06-2013 20:00

ik heb wel een pen hengel maar ik heb daar geen molen voor.
kan ik met de vliegen hengel en daar een pen dobber op zetten met een vliegenreel.
of het vleigen reeltje op de pen hengel zetten.

alvast bedankt.

fisherman
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

13-06-2013 20:44

Hoi Toby,

Dat kan zeker en is ultra cool als je het mij vraagt. Deze man doet niet anders http://carponthefly.blogspot.nl/
Verder wordt er bij het penvissen heel veel gebruik gemaakt van een reel of centerpin. Kijk maar eens naar:



Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

17-06-2013 22:47

karper op de vliegenhengel is inderdaad heel gaaf en superspannend!

leuke filmpjes ook van michael,maar enige nuance is wel op zn plaats.
als je wilt gaan vliegvissen op karper heb je daar degelijk materiaal voor nodig ,en een hengel welke minstens
aftma klasse 7 is, voor grote karpers eerder een #8 of een #9.

jij geeft niet aan wat voor vliegenlat je hebt,dus kun je ook niet zomaar stellen dat je ermee kunt gaan karperen,en aan je vliegenhengel een penmontage gaan knopen is helemaal geen succes (ik denk niet dat michael wel eens met een vlieghengel heeft gevist?)

een vliegenhengel is gemaakt om een zware vliegenlijn weg te zetten,niet om met een dobbertje te gaan vissen.een vliegenhengel heeft een wezenlijk andere actie,en is ook niet gemaakt om mee aan te slaan. bij het vliegvissen zet je de haak namelijk niet met de hengel,maar met een strip strike,dwz een ruk aan de lijn.

last but not least,michael stelt dat je je vliegenreel wel op je penhengel kunt zetten,wederom een beetje gebrek aan kennis denk ik,want een centrepin is iets heel anders dan een vliegenreel.
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

18-06-2013 23:55

Dank je wel Wouter. Ik was meer aan het beamen dat je een vliegenreel op een penhengel kunt zetten en dat je met vliegen kunt penvissen. Verder kun je prima op een vlieghengel met vliegreel een penmontage zetten. Waarom zou het niet kunnen? Als je maar kunt sturen, demping kunt opvangen en lijn binnen kunt halen. Met elke hengel kun je karper vissen/vangen. Ik heb karper gevangen op hengels nog lichter dan aftma 7. Ervaring heb ik niet met vliegenreels, dat heb je goed gezien.

Misschien kun je uitleggen wat precies het verschil is tussen een vliegenreel en een centerpin. Leren we allemaal weer van. Volgens mij heeft de een een slip (vliegenreel) en de ander niet. Vliegenreel is kleiner? Klopt dat?
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

19-06-2013 12:06

in principe heb je gelijk,en kun je met elke hengel een karper vangen,maar in veel gevallen is het absoluut niet raadzaam.

jij zegt dat je met hengels lichter dan een aftma #7 klasse karper hebt gevangen,dat kan best en ik weet dat er ook mensen zijn die met een #5 gaan karperen,ik vind dit onverantwoordelijk,je hebt met een dusdanig licht stokje amper controle over de vis,en de dril duurt vaak onnodig lang,wat absoluut schade kan toebrengen aan de vis.

met een combinatie van vliegenhengel en reel gaan penvissen is in mijn ogen totaal onzinnig, een vliegenreel kan geen lijn afgeven zonder weerstand,wat inhoud dat je alleen maar je pen onder je top naar beneden kunt laten zakken,nu is dat met een penhengel niet perse een probleem,maar een gemiddelde vliegenlat is een stuk korter (9 ft/270 cm,en in lichtere aftmas vaak nog wat korter),waardoor je behoorlijk beperkt wordt,om te gaan proberen een penmontage te werpen op de manier zoals je een vliegenlijn werpt heeft geen enkele zin,of je moet zin hebben om de hele dag je boeltje uit de knoop te halen.

daar zit dus ook het verschil met een centrepin,die kan wel zonder weerstand lijn afgeven,waardoor je er gewoon een onderhandsworpje mee kunt maken.
in engeland vist men veel op stromend water met een centrepin en laat dan de dobber gewoon driften,das een mooie manier van vissen,een centrepin heeft idd geen slip en moet je met de hand bijremmen.

de meeste vliegenreels hebben wel een slip (ook niet allemaal),een vliegenreel is overigens niet per definitie kleiner dan een centrepin,vliegenreels heb je in alle aftma klasses passend bij de hengel waar hij op moet.
een #10/#12 reel bijvoorbeeld is een behoorlijke unit waar je een vliegenlijn van 30 meter plus een paar 100 meter backing op kwijt kunt.


naar mijn mening kan de topicstarter beter gaan vliegvissen op karper met zijn vlieghengel (mits niet te licht dus)
of wellicht een mooi budgetmolentje kopen voor op zijn penhengel.


greetz,wouter.
Plaats reactie