Penhengel???


Plaats reactie
Dennie J

23-05-2012 19:01

Ik heb een vraag.
Ik heb een Commoran carp hengel. Deze is 12ft met een lb van 2,75

Volgens mijn schoonvader is dit een mooi stokkie om mee te pennen. Ik heb er een molentje aanzitten die ik ook gebruik bij de feeder aangezien het een mooi klein molentje is waar ik een aparte spoel op heb zitten met 0.25 lijn.

Nu wil ik graag jullie mening horen mbt de stok. Is dit te zwaar of kan ik hier mee door.

De wateren zullen sloten en plassen zijn rondom Zwolle.

Alvast bedankt
Jan Huis
Berichten: 153
Lid geworden op: 02-01-2011 16:57

23-05-2012 19:37

Je zou er mee kunnen pennen maar,hij is er niet voor gemaakt.
Het is veel fijner en leuker om te pennen met een lichtere hengel en een langere hengel vind ik ook altijd wel fijn
zo kun je met een langere hengel de pen net iets verderweg in het water laten zakken zonder te werpen.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

24-05-2012 08:01

Hoi Dennie,

alles kan, maar ook alles heeft zijn voor en nadelen.
25/100 combineren met een testcurve van 2.75lb is lastig, het draad heeft niet de trekkracht om optimaal gebruik te maken van het arbeidsvermogen van de hengel.

Dus, of zwaardere lijn, wat nadelen voor je aaspresentatie kan hebben, of andere hengel die je niet zomaar gratis kan krijgen.
Als je deze combi gaat gebruiken let erop dat bij kort onder de kant vissen je het draad doormidden kan slaan op een aanbeet als je te enthousiast reageert.

Ik weet ook niet wat voor een actie de hengel heeft? Weet je of het een fast taper (buiogende werking vooral in de top) medium taper (buigend vermogen over gehele blank maar veel krachtontwikkeling nodig om dit te bereiken, slow taper (buigend vermogen over gehele hengel, neemt snel en makkelijk "vechtstand" aan?
Penvissen doe je vaak kort onder je eigen kant, kracht ontwikkeling bij een gehaakte karper is heel anders als op afstand, dit betekend iets voor het soort hengel want die krachtontwikkelinjg moet overgebracht worden.

Hoop dat je hier iets mee kunt

vr gr Andries
Dennie J

24-05-2012 17:01

Andries,

Ik denk dat het een fast taper is. hij buigt namelijk wel heel erg in de top maar de rest niet heel erg.

Ik denk dat ik toch maar gan kijken voor een wat lichter model. Rond de 1,5 tot 1,75 lbs.

De feedermolen lijkt me dan wel geschikt neem ik aan?
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

24-05-2012 19:14

Hoi Dennie,

die feedermolen lijkt me geen probleem, penvissen met een fasttaper van 2.75lb kan maar prettig is anders, kijk maar of je iets geschikters kunt vinden, succes!

gr Andries
Plaats reactie