Pen Montages


Ernie Molenaar
Berichten: 22
Lid geworden op: 30-06-2011 16:58
Locatie: Den Haag

11-01-2012 14:04

gijs beuningen schreef:Even nagekeken hoe het zit. Ik gebruik dobbers van Middy, de carp viz insert serie. het kleinste model is voor gelood met 0,5 gram en daar moet nog 0,5 gram bij.

deze dus: http://www.middytackle.com/products_and_spares/product_search/?keyword=carp+viz


Hallo Gijs, ik heb ook wel interesse in deze pennen. Zijn deze ook te verkrijgen in Nederland of jij weet? Of moet dat via middytackle.com?
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

12-01-2012 11:16

Ik heb de dobbers bij de reus hengelsport in Drempt gehaald. Ik denk dat ze verspreid worden door joyofffishing.nl en dit is hun winkeliers overzicht: http://www.joyoffishing.nl/www.joyoffishing.nl/index.php?action=extra&extra=A_dealers&lang=NL
Ik denk dat iedere winkel in die lijst ze ze moeten kunnen bestellen. succes
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-01-2012 12:27

Ernie haal andere pennen daar heb je meer aan, de voorgelode pennen zijn leuk maar voor karper zijn er veel betere op de markt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

12-01-2012 14:55

Douwe, kun je me uitleggen wat er mis is met voorgelode pennen als je op karper gaat vissen?

Wat is voor jou een geschiktere pen voor de karper visserij?
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

12-01-2012 18:30

Hoi Gijs,

Mis is een groot woord, gok dat jij vast weleens een karper vangt anders ga je er zelf toch aan twijfelen.
Toch deel ik wel de mening van Douwe, zelf vind ik ze minder geschikt voor het penvissen. Alleen al de hoeveelheid lood die jij aangeeft is bijna driemaal zoveel als ik op mijn lijn wil zien. Daarnaast heb je het lood aan je pen vasthangen, dit kan consequenties hebben voor de mate waarin de dobber wel of niet reageert op wat er onderwater gebeurt; stel je hebt een stuk kale lijn op de bodem, één of twee loodjes en daarna je draad omhoog naar deze schuivende pen. Karper pakt voorzichtig het aas en richt zich op. Bij een normale pen levert dit direct een flinke beweging op, het lood echter dat onder deze pennen hangt komt niet in beweging en de pen zal dus alleen reageren binnen de marge waarmee je hem dieper hebt gezet met extra lood (als de karper verder niet wegzwemt natuurlijk).
Ik ga ervan uit dat Douwe hier ook op doelt, maar misschien heeft die weer iets heel anders.
Maar dan weer jij vangt ook vast je visje wel dus uiteindelijk kom je toch weer uit in het vertrouwen dat je zelf wel of niet in een bepaalde combi hebt, ik denk dat vertrouwen in wat je zelf doet weleens onderschat wordt en we al snel zeggen, maar ik doe het zo dus dat is beter, maar dat komt allemaal door eigen positieve ervaringen uiteindelijk.

groeten Andries
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-01-2012 19:47

Andries ik heb aan jou reactie nie t veel toe te voegen.
Gewicht aan de pen KAN zinvol zijn als je verder weg moet vissen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

12-01-2012 20:35

Vind dit topic steeds interessanter worden.

Ik vang zeker wel mijn vissen. Ik vis in het algemeen wat zwaarder dan Andries en Douwe denk ik. De door mij gebruikte lijn 00/33 is sowieso al dikker dan de lijn die iig andries gebruikt (ik lees vaak 00/22 of 00/24 in de overigens erg leuke verslagen op je site). dit is nodig ivm de obstakels in het water waar ik vis.
Mijn ervaring is dat de door mij gebruikte pen zonder dat er een loodje aan de lijn hangt net rechtop staat (ipv plat op het water) en met de ongeveer de helft van de totale lengte van de pen boven water staat. De pen schiet naar mijn idee meteen omhoog zodra het enige loodje aan mijn lijn van de bodem komt. Deze pen heeft geen drijf lichaam wat ook weerstand oplevert onder water. Deze montage is voor mij gevoelig genoeg, ik krijg immers ook prima daar dat er een school klein grut de kattenbrok van mijn haak aan het snoepen is.

Vertrouwen in je eigen montage is idd ook erg belangrijk.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

13-01-2012 08:24

Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-01-2012 08:34

Gijs ik zo licht of zwaar als het in mijn ogen moet.
Als ik met een lijn 0.20 kan vissen zal ik het niet laten maar als 0.30 nodig is monteer ik die ook.
Het is niet de hengel die de dikte van de lijn uitmaakt maar de stek.

Jaar of twee terug op een rustige morgen met een 20 gram matchpen toch karper weg gehaald op 40 meter aan de overkant van een kanaal met 0.18 lijn.

Was wel met de mathhengel maar zag karper draaien in het riet en kon het niet laten.

@Kevin inderdaad die zijn echt mooi.
Vissen is een hobby, geen religie!
niels Hetteling
Berichten: 16
Lid geworden op: 05-01-2012 05:45
Locatie: wormerveer
Contacteer:

13-01-2012 13:15

als je met een hair vist is dan 0,28 nog steeds te dik of niet ?
Voor al uw schilder & timmerwerk.
www.saenonderhoud.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-01-2012 13:25

Niels met de pen vis ik zelden met een hair als ik het wel doe dan monteer ik een stukje soepele gevlochten of dunne nylon hair op de haak.

Ik gebruik ook geen losse onderlijnen gewoon hoofdlijn tot aan de haak.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

13-01-2012 19:52

niels Hetteling schreef:als je met een hair vist is dan 0,28 nog steeds te dik of niet ?


Hoi, als je het nodig vind kan je met een hair vissen (voor bv tijgernoten of ander hard aas), wat ik niet snap is dat je het gebruik van een hair koppelt aan een lijndikte? Volgens mij hebben die twee niets met elkaar te maken?

gr Andries
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

13-01-2012 20:37

Toch zit hier nog enig obstakel
Als je met een dikke (gevlochten) lijn vist krijg je een erg dikke knoop.
Hoe ik dit oplos met gevlochten materiaal (onderlijn) is 1 van de in mijn geval 4
Draadjes vast te pakken en e rest terug te duwen,
De gene die je vast hebt afknippen en terug schuiven, dan is je hair dunner.
Ik merk een groot verschil wanneer ik met bijv. Kikkererwten vis,
"breekt de kikkererwt snell"
Dan kan dit echt een probleem zijn.
Vis je met hard aas bijv. Boilies, tijgers etc.
Dan is dit niet van toepassing

Gr. Patrick
Boeruhhhhhhhhhhh
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

13-01-2012 21:16

patrick,je kan toch gewoon een los hairtje aan je haak knopen van een (heel) dun gevlochten draadje?

zelf gebruik ik als ik met een hair vis overigens gewoon een 15 lbs braid hoor.
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

13-01-2012 21:21

Zeker kan dat, het is alleen ff een tip.
Zelf vis ik ook veel met 15lb gevlochten onderlijn dan is het geen probleem.
25lb + kikkererwten wel.
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-01-2012 09:55

We hebben het over penvissen, waar dat vissen met gevlochten lijnen dan vandaan komt snap ik niet.
Je gebruikt geen gevlochten hoofdlijn en geen losse onderlijnen, totaal onnodig.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

14-01-2012 10:21

Helemaal nooit Douwe? Ik ben zelf ook eigenlijk altijd van mening geweest dat het geen meerwaarde heeft. Toch kan ik me situaties voorstellen waarin een onderlijn voordelen oplevert. Een volledige gevlochten hoofdlijn kan ik ook niet plaatsen.
Even terug naar die onderlijnen. Nylon gedraagd zich stukken trager, dikker, onnatuurlijker in water onder de 6(?) graden. Ik kan me situaties voorstellen tijdens het winterpennen dat je gene risico wil nemen ivm obstakles maar wel een behoorlijke aaspresentatie over wilt houden. Een kort onderlijntje kan hierbij helpen denk ik?
Jij bent vrij duidelijk in je mening maar ik lees nog geen waarom, kan natuurlijk wel eea verzinnen maar dan vul ik het misschien weer in.

Overigens snap ik niet zo goed (en dan dus echt niet snappen) waarom een hair persé van bv25lb zou moeten zijn? Ooit is het gebruik van de hair gestart met aas op menselijke haren onder/ achter de haak (in de start lengtes van 15cm en meer!!!), waarom nu niet gewoon met een dunne lijn een hair los op de haak knopen en verder gewoon met nylon vissen? Doe dit zelf nooit, ben benieuwd of iemand wat meer erover kan vertellen?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-01-2012 10:48

Andries imo helemaal nooit ik zie echt geen toegevoegde waarde.
Ik kan veel sneller lood en pen verplaatsen dan een kortere of langere onderlijn monteren.

Wel leuk was een bezoekje van iemand die vroeg om een onderlijn omdat hij anders moest stoppen met vissen.
Ik heb hem proberen te vertellen dat hij 100 meter onderlijn bij zich had.
En dat zonder te lachen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

14-01-2012 17:07

Sorry ik had dit beter moeten verwoorden,
Ik vis gevlochten onderlijn tijdens het staties vissen.
Hier kwam het probleem voor,
Wat eventueel ook bij het pen vissen voor kan komen.
Mijn fout.

Gr. Patrick
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
jari mulder
Berichten: 248
Lid geworden op: 11-12-2011 16:32
Locatie: achterhoek

14-01-2012 21:15

he patrick mischien moet je eerst is kijken
hoe je een goede montage maakt 8)
eerste keer gooien meteen vast :D :lol:
ligt aan de dobber hoor heb me trouwens kapot gelachen :lol: :lol:

mischien is penvissen jou visserij nog niet helemaal
nog ff oefen en dan kun je mij het leren 8) 8)
he niet verkeerd bedoeld ofzo maar nog ff statisch vissen

kunnen we in de zomer wel een keer gaan pennen :D

he greetz jari
een volle run in de nacht is vaak iets moois waar de mat op wacht

vissen uit 2012
karper 11
zeelt 1
brasem 1
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

14-01-2012 22:15

Vandaag was aardig faal ja,
Montage was niks mis mee, alleen die dobber tikte over de kop tegen die takken.
Eerst maar een betere, echte, penhengel kopen :lol:
Boeruhhhhhhhhhhh
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

14-01-2012 23:05

Andries Hoekstra schreef:Helemaal nooit Douwe? Ik ben zelf ook eigenlijk altijd van mening geweest dat het geen meerwaarde heeft. Toch kan ik me situaties voorstellen waarin een onderlijn voordelen oplevert. Een volledige gevlochten hoofdlijn kan ik ook niet plaatsen.
Even terug naar die onderlijnen. Nylon gedraagd zich stukken trager, dikker, onnatuurlijker in water onder de 6(?) graden. Ik kan me situaties voorstellen tijdens het winterpennen dat je gene risico wil nemen ivm obstakles maar wel een behoorlijke aaspresentatie over wilt houden. Een kort onderlijntje kan hierbij helpen denk ik?
Jij bent vrij duidelijk in je mening maar ik lees nog geen waarom, kan natuurlijk wel eea verzinnen maar dan vul ik het misschien weer in.

Overigens snap ik niet zo goed (en dan dus echt niet snappen) waarom een hair persé van bv25lb zou moeten zijn? Ooit is het gebruik van de hair gestart met aas op menselijke haren onder/ achter de haak (in de start lengtes van 15cm en meer!!!), waarom nu niet gewoon met een dunne lijn een hair los op de haak knopen en verder gewoon met nylon vissen? Doe dit zelf nooit, ben benieuwd of iemand wat meer erover kan vertellen?


andries,ik gebruik tijdens het pennen vrij regelmatig een hair,dit omdat ik ook vaak met (kleine) boilies vis,niet in dit jaargetijde overigens,maar das een ander verhaal.

op veel wateren waar ik vis barst het echt van de witvis,en nu vind ik het niet erg om een keer een brasem te vangen,maar om continu voorns mis te slaan/vangen heeft mijns insziens geen positief effect op de eventueel aanwezige karpers,overigens maak ik dan wel een voertje met ook partikels zodat ik wel kan afwisselen met (kippe)mais of een tijgernootje op de hair.

de hair knoop ik gewoon aan de haak en ik maak dus ook nooit gebruik van een onderlijn,dus haak gewoon aan het nylon en een hairtje aan de haak knopen,de reden dat ik dit met gewoon 15 lbs braid doe,is simpelweg omdat ik nooit enig verschil merkte met een dunner hairtje(heb het in het verleden wel geprobeerd)

groet.
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

14-01-2012 23:18

Tsjaa... over penvissen met gevlochten lijnen zou ik een boek kunnen schrijven... dus laat ik binnenkort eens met een artikel beginnen. 8)

Grtz
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-01-2012 07:08

Tsjaaaa zo zou iemand anders een boek kunnen schrijven over het penvissen met nylonlijnen.
Dat je er over kunt schrijven zegt op zich natuurlijk niks over de noodzaak of over de voordelen er van.

Er is echter een lijn in de handel wat geen gevlochten en geen nylonlijn is.
Dit jaar maar eens op de feedermolens spoelen.

http://www.berkley-fishing.com/line/nanoFil
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

15-01-2012 09:43

Schijnt nogal graag te willen blijven drijven,en lastig te knopen,Douwe.
Lijkt me niet handig voor de match,maar mischien wel op de feeder.
Verders zit er totaal geen rek in en is het vlijmscherp,dat vereist nogal wat disipline,voor de penvisser op karper.

groet..