misschien iets mis met het aas??


Plaats reactie
sven van hattem
Berichten: 11
Lid geworden op: 20-08-2011 05:59

21-09-2011 22:18

goeiedag allemaal,

Ik ben sinds 3 weken bezig met penvissen. Hartstikke leuke manier van karpervissen!!
Maar tot nu toe nog geen karper weten te vangen :( Ik ben nu 2 keer gaan vissen en allebij de keren ving ik brasem. Is er een aasje waar brasem minder snel voor gaat? ik weet dat boillies goed kunnen maar ik ben meer op zoek naar een particle of iets in die richting, het moet in ieder geval wel aan de haak te bevestigen zijn ( vind ik net ff wat makkelijker met het pennen:P).
Of misschien een watertje in de buurt van Duiven/Arnhem waar je toch sneller karper zal vangen dan brasem of grassers?
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

22-09-2011 12:50

He Sven,

je meld niet met wat oor aas je nu vist. Wordt lastig om te bepalen of er iets mis is met je aas.
Ik denk het niet. Brasem en Karper vinden veel dingen allebei erg lekker. Het feit dat je brasem vangt geeft in ieder geval aan dat je goed bezig bent. Gewoon volhouden!

Victor
Gebruikersavatar
Sander Janssen vd L
Berichten: 220
Lid geworden op: 25-07-2011 08:50
Locatie: Soest

22-09-2011 13:12

als je met mais vist kan je natuurlijk ook eens wat anders proberen bijvoorbeeld aardappel :wink:
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

22-09-2011 16:24

Geen enkele aassoort kan bijvangsten volledig uitsluiten, met uitzondering van heel grote boilies. Je zult bijvangsten gewoon voor lief moeten nemen. Die brasem, voorn of zeelt, behandel "m goed, die karper komt echt wel.
wouter veuger
Berichten: 303
Lid geworden op: 30-01-2011 17:08

22-09-2011 16:50

je geeft al aan dat je pas 2 keer bent wezen vissen,dan is het nog niet eens zo slecht dat je brasems hebt gevangen,penvissen is een veel moeilijkere manier van vissen als statisch vissen.

er zijn genoeg "vissers" die geeneens een pennetje uit kunnen loden en na een paar pogingen weer teruggrijpen naar het statisch vissen.

je zult met penvissen altijd meer bijvangsten hebben als met de statische visserij,want je vist veel subtieler en scherper,het zou zomaar kunnen dat als je op die plek statisch had gezeten dat je helemaal niets had gevangen...

ik zeg: gewoon volhouden en met duivenvoer,smac,pellets,kleine boilietjes vissen,komen de kerps vanzelf.

suc6!
Richard Boot
Berichten: 3
Lid geworden op: 15-10-2007 20:48

22-09-2011 21:00

Probeer eens met kidney bonen ,
gr Richard.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

23-09-2011 10:15

Ondanks dat vriend Brasem en grotere vriend Karper zo'n beetje hetzelfde dieet hebben zoeken ze hun eten nogal eens op verschillende plekken.
Ik heb plekken waar beiden veel zwemmen, op plek A bijna altijd actieve brasem, op plek B vaak actieve karper. Wat dit verschil maakt weet ik niet. Wel heb ik het idee dat Karper eerder dan brasem geneigd is heel kort onder de kant te azen.
Daarnaast heb ik al heel vaak meegemaak dat kort na het haken van een brasem de karper op e stek kwam, hoe dit werkt weet ik ook niet maar het valt wel op.

Ook moet je er rekening mee houden dat op een gemiddeld water meer brasem zwemt dan karper, hierbij kan je dus ervan uitgaan dat je vaak een aantal brasems vangt (moet vangen) voordat karper de voerstek vindt, vaak duurt het dan nog weer langer voordat er zeelt op de voerplek komt omdat die weer minder voorkomen dan karper maar die hoe die soorten zich tot elkar verhouden kan per water verschillen.

Succes en laat je niet teveel leiden door succes soms wil dat ook weleens goed werken!
sven van hattem
Berichten: 11
Lid geworden op: 20-08-2011 05:59

23-09-2011 13:35

@ victor ik vis nu met mais drie korrels op de haak. En ik voer meestal bij met wat gemalen speculaas en beschuit, dit maak ik nat met het vocht van de mais. Ik merk dat ik op deze manier snel vis op mijn stek heb.

Maar ik zal door blijven gaan met proberen en misschien een ander plekje proberen, en kidney bonen. Maar de vraag kwam ook een beetje doordat ik een paar filmpjes had gezien op youtube waar mensen toch aardig wat karper weten te vangen in een dag. Maar de bijvangsten neem ik voor lief en aangezien het toch flinke brasems zijn op dat water is het toch een leuke bijvangst ( laatste was 50 cm).

Bedankt voor de reacties allemaal.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

30-09-2011 21:50

sven gewoon doorgaan al zou ik die gemalen speculaas en beschuit achterwege te laten.
je hoeft je geen zorgen te maken want na 2 x vissen ken je nog geen conclusies trekken.
filmpjes zijn leuk om te zien maar daar moet je geen maatstaf voor jezelf aan zetten.
ik zelf gebruik altijd als haakaas 1 korrel mais met 3 maden of een worm met haakmaatje 10.
ik voer altijd met hennep(ook te gebruiken in de winter) en mais.
veel succes.
Vis is vis
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

01-10-2011 13:22

Ten eerste laat je niet gek maken door filmpjes en dergelijke, allemaal moment opnamen.
Zeker doorzetten, na 2 keer kun je geen conclusie trekken.
Probeer het eens met een aardappeltje, vleesbrokken honden/kattenvoer, beetje hennep of wat tarwe bijvoeren en een paar verschillende voerstekjes maken op het betreffende water.
Met de pen vissen kan tegenwoordig op veel wateren beter gaan dan de boilievisserij, maar goed ieder zijn ding.
Suces.
Groetjes Ron
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

11-10-2011 21:27

Sven,

Ik sluit me voor een grot deel bij Andries aan wat betreft de brasem. Het is niet zelden dat ik er na enkele brasems ee stilte valt van enkele minuten, vooral niet inpakken meestal begint de pen na paar minuten te stuiteren door aanwezige karper.
Heb wel vaker bemerkt dat als er voorn gevangen wordt dat het niet snel meer iets wordt met de karper.
Bijvangsteb horen er nu eenmaal bij.

Voer enkele stekken aan het klein voer zoals hennep en of tarwe gemengt met je haakaas. En gun de stekken dan genoeg rust, onderschat de waarde van deze rust niet. Heb zelf de ervaring dat te snel op een voerstekje vissen de vis argwanend maakt.

mvg Rob
sander van thiel
Berichten: 704
Lid geworden op: 20-01-2010 20:39
Locatie: Houten

11-10-2011 21:40

Dat vind ik dan weer het spannende van penvissen,Je weet nooit wat er onder aan je haakje bijt.

Probeer ook is te kijken naar aasbellen,Maak meerdere plekjes aan met mais en pellets,En kijk of er karper aasbellen aanwezig zijn deze zijn vaak makkelijk te onderscheiden van brasem bellen,Probeer dat eens,

Heel veel succes met pennen.
vissen 2014

schub 1
spiegel 1
brasem 6
zeelt 1
Plaats reactie