Omgaan met dressuur


martine broks
Berichten: 71
Lid geworden op: 06-07-2003 02:00
Locatie: lieshout

07-07-2003 22:35

hallo jeroen!
ff een antwoord op je tweede ps: ja er zijn vrouwen aanwezig op dit forum maar volgens mij ben ik wel de enige! maar ik weet misschien wel een antwoord op je tweede vraag. hoewel ik natuurlijk ook nog geen jarenlange ervaring heb. ik denk dat jou verhaal van de hondenbrokken ook te maken heeft met dressuur maar wat ik wel ooit doe is de kattenbrokken (daar vis ik altijd mee) in de boiliedip of flavour of iets dergelijks doen en dan in het water gooien. dit is misschien ook wel een manier om de gedresseerde karper te foppen dan is het alleen nog uit vinden wat voor geur/smaak bij de karper in de smaak valt. als van dit verhaal niks klopt dan verbeter mij maar want dan leer ik er zelf ook nog van.
groetjes martine!
en veel vangsucces!
jan van kranenburg

08-07-2003 01:38

Koen, wat doet die karper dan als die op je stek zit?
Lichamelijke oefening of zo?
Neem maar aan aan als jij karper waarneemt op je stek dmv een bellenbaan, de kans dat die hapt erg groot is.
Overigens, maar dat zal je ook wel weten, is de bellenbaan van een karper afwijkend van die van een brasem.
Ik heb veel sukses gehad met mais; wat voeren uiteraard; helaas brasem kan een plaag zijn. Maar zodra ik karper op de voerplek signaleerde, wierp ik opnieuw in, en sleepte het aas (mais) voorzichtig en langzaam naar de voerplek. Bijna altijd volgde aanbeet. Dat was penvissen, Koen, maar ook dat had je al begrepen, denk ik.
Ook Martine veel sukses!
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

08-07-2003 10:49

Nou Jan van K. Dat met die lichamelijke oefening kon wel eens kloppen.

Vorige week dinsdag ben ik om 4:15 uur begonnen met vissen. 1 hengel op de bodem (met eigengemaakte boilie), en 1 hengel met de pen (met zoete mais).

De hele ochtend had ik bubbeltjes op de stek, en ook van die "bellenplakaten". Binnen 5 minuten had ik een run op de bodemhengel, maar dat zette niet door, dus er zat niks aan.
De rest van de tijd heb ik geen ene niks beet gehad, een keer ging m'n dobber heen & weer, waarschijnlijk een lijnzwemmer....

Ik zit nu zo te denken, dat ze mijn boilies niet lekker vinden (vonden, nu zijn ze op).
Dat waren eigengemaakten, met monstercrab geur, en ik heb de dosering op het potje aangehouden, maar ik schrok er van hoe hard ze meurden...
Dit waren ook de eerste serie boilies ooit door mij gemaakt waar ik geen karper op gevangen heb.......(1 verspeeld, + 6 brasems op gevangen).

Moraal van 't verhaal:

Ik denk dat de vis wel op mijn stekkie was, maar dat ze zich aan het volproppen waren met natuurlijk voedsel.


Soms willen ze gewoon niet bijten, dat hoort er nu eenmaal bij.

Met vriendelijke groet,

WouteR StegginK
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

08-07-2003 11:12

Dames, heren ook,

Zelf heb ik helaas maar al te vaak situaties meegemaakt waarin het water werkelijk 'kookte' door de aas-activiteiten die de aanwezige karpers vertoonden.

Ze liepen b.w.v.s. door je lijnen heen, en nee het ging niet om brasems!
Welk aas ik ook presenteerde een goede aanbeet, laat staan een karper is tot nu toe achterwege gebleven.
M.i. is de karper op bepaalde momenten ('s avonds) massaal op rooftocht naar tubifex e.d. en zou je alleen sucses kunnen boeken met dat aas of iets wat daar dicht bij in de buurt komt.
Laat je fantasie maar de vrije loop!
Groet,

John
Michiel Stijntjes
Berichten: 55
Lid geworden op: 17-06-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

08-07-2003 11:28

Jan,
Ik denk dat Koen wel degelijk gelijk heeft.
Vaak hoor ik verhalen van mensen die zeker weten dat er karper op de stek zit, maar ze zullen zich echt niet constant laten zien denk ik. En wat betreft de verschillende bellen, daar heb ik een iets andere mening in. Bij toeval zag ik laatst een karper aan de oppervlakte zwemmen in een sloot en kon het niet laten even te blijven kijken (hoewel ik naar mijn werk moest) ik zag hem vanaf een bruggetje zo een kroosbed in duiken om te azen en tot mijn verbazing gaf die een heel piepklein bellenspoor, iets waar ik normaal geen karper achter zou zoeken, na hem een kwartiertje bekeken te hebben bleek dat er vaak bijna geruisloos de bodem/waterplanten wordt afgestruind, natuurlijk als de hele bodem word omgeploegd is het anders. Ik heb vervolgens uit mijn auto een zak boilies gehaald die ik er nog in had liggen en heb op een open plekje waar ik de bodem kon zien 4 boilies gegooid, de karper zwom er na een paar circeltjes heen en begon ze te eten, zonder ook maar 1 bel of stofwolk.
Mijn conclusie: Als je een mooi voerplekje maakt met boilies en/of particles hoeft een karper daar niet met zijn hele kop voor de bodem in te wroeten, je zult niet zo gek veel merken van het eten van je voer vooral wanneer dit boilies zijn, dit wil natuurlijk niet zeggen dat het niet kan dat je veel bellen ziet, maar ik wil er mee zeggen dat als elke karper die aast een bellenspoor achterlaat, de singels van tijd tot tijd op een whirlpool moet lijken...
Ik krijg zelden voortekenen van karper op mijn stek, runs komen vanuit het niets bij mij.
Zo, dat wou ik ff kwijt :grin:



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michiel Stijntjes op 2003-07-08 11:29 ]</font>
Jaco Boudestyn
Berichten: 29
Lid geworden op: 19-05-2003 02:00
Locatie: Krimpen aan de Lek

08-07-2003 12:35

Dame en Heren,

Even mijn bevindingen en mening hierover.

-Wanneer je doormiddel van voerplekjes stekken maakt en na enige tijd hier activiteit op ziet, kan je er mijns inziens vanuit gaan dat je aas gegeten wordt. Immers de vis is naar dat ene plekje toe gelokt door je voer. Wanneer hij op andere natuurlijk eten zou azen, zou hij niet naar je voerstekje komen (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).

-Aasbellen van een karper zijn naar mijn mening vrij makkelijk te onderscheiden van die van andere vissoorten. Bij mij in de polder zien ze er uit als het schuim in een glas bier. Hele fijne bellen met daar omheen een wit randje.
Ook het aantal bellen dat omhoog komt is soms gigantisch. De enige vissoort die dit ook produceert is Zeelt. Het aasgedrag tussen zeelt en karper is daarom voor mij nog het moeilijkst te onderscheiden.
Toch zit hier ook een verschil in namelijk, dat karper(dit is mijn ervaring) kort aast en weer weg is, om vervolgens na 10-15 minuten weer terug te komen. Zeelt blijft continu azen tot de stek leeg is en dan pas verdwijnt.

-Een op je stek azende karper is naar mijn mening niet moeilijk te vangen. Meestal wanneer dit het geval is, loopt mijn pen binnen de minuut wel weg. Wanneer dit niet zo is, wil het nog wel eens helpen je lijn vanaf je haak iets veder over de bodem te laten lopen of langzaam je aas richting de opkomende bellen laten glijden.

-Tevens denk ik dat het type bodem bepaalt hoe de aasplekken erzien, dit kan je alleen door ervaring te weten komen. Zo kan ik me voorstellen dat je op een zandbodem bijna geen bellen zal zien en dat de opkomende bellen snel uitmekaar klappen.

Met bellende groet Jaco
geld maakt niet gelukkig, vrije tijd wel!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-07-2003 19:28

svp

Specifieke Voedsel preoccupatie. Gaarne verwijs ik naar een aantal artikelen van Jan Junge.

MVG

Klaas
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

08-07-2003 19:39

Ja Klaas,

En toen...........................??????????
Ik zou bijna zeggen.....verwijs maar!
Groet,

John
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

08-07-2003 21:39

precies,
Als er een karper op m'n stek aast, dan zie ik vrijwel nooit aasbellen.
En dat doen brasems bij mij wel.
Een karper heeft toch ook geen reden om in de bodem te wroeten als het er gewoon los op ligt?
En zoals me weet zuigt de karper het op van een paar centimeter boven de bodem.
Vandaar mijn antwoord.
Dus toch geen lichamelijke oefening.

Maar eigenlijk begrijp ik dan niet waarom de brasem dan niet het aas pakt, tenminste als het een brasem is.
Ik zie het bij mij ook best wel vaak dat er aasbellen bij komen, maar dan weet ik zeker dat het geen karper is, aangezien ik weet hoe de aasbellen eruit zien van een karper.

Dat blijft toch een vraag die ik niet kan beantwoorden, iemand anders hiero wel?

mvg, Koen

PS. Klaas, waar kan ik dat artikel ergens lezen?
Jeroen Boes
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: Arnhem

09-07-2003 13:23

Gossie! Ik merk dat ik toch iets los heb gemaakt. Al heeft het dan even geduurd. Er wordt flink gereageerd. Mijn dank ik groot.

Wat ik hieruit oppik:

- Er is wel degelijk een vrouw op dit board (vraag was puur uit belangstelling gesteld. ik ben getrouwd en mijn vrouw is zwanger - al zou dat ook wel weer een dubbele betekenis kunnen hebben-) :wink:

- Aasbellen zijn moeilijk te "lezen". Je kunt niet zo goed inschatten van welke vissoort ze afkomstig zijn.

- De bodemsoort is absoluut cruciaal bij het al dan niet aanwezig zijn van aasbellen. M.a.w. bij vaste bodems (zand) is de kans groot dat er gewoon geaast wordt zonder dat er bellen zijn.

- Ergens is een artikel te lezen over specifieke voedsel pre-occupatie

- Het is een kwestie van de vissen bekend maken met een bepaald aas alvorens je ze kunt vangen met dat aas, als het nieuw voor ze is.

Dat zijn mooie, interessante conclusies.
Greetz
Jeroen
Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

09-07-2003 15:03

Kan iemand mij misschien eens uitleggen wat dan het verschil is tussen een drefter van een brasem en een drefter van een karper. Volgens mij is dit namelijk echt onzin. Beide vissen fourageren namenlijk op dezelfde manier.
Zeelt oke, deze vist aast vaak vertikaal en heeft daardoor vaak moeite je aas (aan de lijn) goed naar binnen te krijgen, vandaar de vaak aarzelende aanbeet, maar karper en brasem verschillende drefters.... nooit van gehoord....
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

09-07-2003 15:13

euhm,




"drefters"




??????????
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

09-07-2003 18:36

volgens mij(ik gok maar wat) bedoeld hij of brasems en karpers op verschillende manieren je pen onder trekken.

Ik weet alleen niet wat het met deze topic heeft te maken.

Koen
Gebruikersavatar
Dennis van den Bogaert
Berichten: 4400
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

09-07-2003 18:48

Ik heb zo het vermoeden dat Jeroen met "drefters" bellenplakkaten bedoelt.............
Weet je wel,dreft in water,bruis bruis,bubbel bubbel.....:grin: :grin:
Dennis
PROUD TO HAVE BEEN A WATERLANDER ;-)

BETER GOED 2DEHANDS DAN NIEUWE BAGGERZOOI !
Jeroen van den Berg
Berichten: 93
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Vuren

10-07-2003 12:23

Dennis,

Inderdaad!

Maar is er nog iemand die me het verschil kan uitleggen.

Lijkt me namelijk erg makkelijk bij het aflopen van mijn voerplekjes.

Aha, u bent een brasem> volgende voerplek!!


groetjes,

Jeroen
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

10-07-2003 18:25

Ik denk niet je het altijd kunt zien of er een brasem of karper op je voerstekje zit.
Behalve dan als een karper een echte bruisplakaat maakt.

Dus gewoon afvissen die handel.
En als je een brasem vangt, wat dan nog?
Ben je even van de brasems af en heeft de karper nog genoeg voer over zodat tie langer op je stek zal blijven terwijl jij op een andere stek aan ut vissen bent.

Koen Workel
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

10-07-2003 19:17

Klaas,

Het eerste waag ik te betwijfelen!

Wat de SVP betreft, daar heb ik idd het e.e.a. van Junge van gelezen en aangezien dit zeer interessante stof is liujkt het me handig om deze info met anderen te delen.
Ik weet niet meer waar, Groothuis????

Ik meende dat er hier op het board ongeveer een jaar geleden ook een discussie over SVP is geweest.
Ik kan er echter niets van terug vinden!
Groet,

John
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-07-2003 23:24

John,

Echt hoor.

In de Karper nummer ... (Mark?) op zeker.
In een nummer van de Beet op sportvissersmagazine ook. Waarschijnlijk in Op Jacht naar...

Staat over SVP.

Luc haalt ook zijdelings SVP aan en verwijst volgens mij naar Jan Junge. Kan ook in een lezing geweest zijn. Heb het boek niet hier voorhanden.

Naar mij dachten op Bleiswijk, lukte de SVP meerdere malen op pluizen van bomen. Leuk hoor die grote oranje toeters. 120 cm over je aasje.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-07-2003 08:31

Koen,

Kan gewoon hier hoor. Van Jan Junge staat weinig of niets op het internet.

Misschien dat hij zijn SVP in 1 van de volgende KW's wil plaatsen? (Mark van Balveren: op veler verzoek?)

Maareh,

Als ik nix vangt ligt het altijd aan SVP. Ze moesten immers alles hebben, behalve mijn aas. Je moet toch wat?

Maar wie herkent dit fenomeen?


MVG

Klaas
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

11-07-2003 09:30

Ik!!!!!!
Groet,

John
Ps. Even quoten Klaas;
'Naar mij dachten op Blijswijk, lukte de SVP meerdere malen op pluizen van bomen. Leuk hoor die grote oranje toeters. 120 cm over je aasje' ?????????

Hier snap ik dus werkelijk de ballen van!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-07-2003 10:21

John,

Oa in Bleiswijk azen karpers op bepaalde periodes alleen op die witte pluizen (zaadjes) uit bomen. Je ziet dan een paar vinnen en aan de voorzijde een paar oranje lippen, die deze zaadjes naar binnen zuigen. 120 cm dieper, op de bodem, ligt / lag mijn aas voor pepernoot. De beestjes waren enkel en alleen op de zaadjes uit.

MVG

Klaas
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

11-07-2003 11:54

Klaas,
Kun je ze dan niet vangen met die pluisjes?
Een klein stukje kurk op de haak, en iets lijm daaraan en pluisjes erop plakken.

Moet toch lukken.
Ik weet het niet zeker, maar kun je daarvoor niet die lijm gebruiken waar witvissers de maden aan elkaar plakken?

mvg, Koen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-07-2003 12:11

Koen,

Ik hoor het wel of je dat gelukt is. Is in elk geval not my cup of tea.

MVG
Klaas
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

11-07-2003 15:11

het zal mij nooit lukken aangezien ik niet met die situatie in aanraking kom.
Maar was gewoon ff een adviesje.
Zal je wel niet nodig hebben van zo'n snotaap als ik.

you're so fucking weard!

Lijkt soms wel geheimtaal.

mvg, Koen
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-07-2003 15:21

:smile:

Hij wil het zo mysterieus mogelijk brengen en tegelijkertijd mensen aan het denken zetten. Moet soms zelf ook ff hersenkraken!

Probeer het e.e.a. zelf altijd maar duidelijk te brengen zodat mensen meteen snappen wat ik bedoel.

Oh ja Jeroen:

1. Dressuur op de pen is enorm lastig te omzeilen! Dat omhoog lopende lijntje is een dijk van een herkenninspunt. Mijn ervaring is dat het dan statisch juist nog enorm hard kan lopen... wel kun je met vrije lijn gaan vissen, een foliewaker of je pen twee keer de daadwerkelijke diepte leggen... zo fop je ze nog wel eens.

2. Op de smaak zal je weinig invloed kunnen uitoefenen. Op de aasplaats wel. Veel voeren aan de oppervlakte kan ze over de schreef trekken, maar sommige populaties willen er gewoon niet aan, dat oppervlakte azen...

gr. Laurens