Penvissen in Z-Limburg


Plaats reactie
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

05-05-2011 15:19

Beste vissers,

Ik vis nu al een aantal jaar statisch en wil langzaam het penvissen erbij gaan pakken. Nu hoorde ik dat je goed kan penvissen op sloten en beken, en daar hebben wij er wel een aantal van hier in het zuiden.
Heeft iemand enig idee waar ik het beste kan proberen te pennen in de regio zuid-limburg.
Ik woon in de buurt van de rode beek, valt hier wat te vangen? Volgens mij zijn deze beekjes allemaal erg ondiep en smal, maakt dit wat uit voor een karper?
Gebruikersavatar
kevin bogers
Berichten: 73
Lid geworden op: 24-03-2011 21:57
Locatie: breda

05-05-2011 16:19

Sander Russing schreef:Beste vissers,

Ik vis nu al een aantal jaar statisch en wil langzaam het penvissen erbij gaan pakken. Nu hoorde ik dat je goed kan penvissen op sloten en beken, en daar hebben wij er wel een aantal van hier in het zuiden.
Heeft iemand enig idee waar ik het beste kan proberen te pennen in de regio zuid-limburg.
Ik woon in de buurt van de rode beek, valt hier wat te vangen? Volgens mij zijn deze beekjes allemaal erg ondiep en smal, maakt dit wat uit voor een karper?




vanaf hier kan ik niet ruiken of er vis zit haha

maar als ik jou was zou ik gewoon gaan vissen voerplekjes maken en vissen maar wie weet wat er zit


suc6 en vang ze (A)
t Mag vloeien, ‘t mag ebben’ Die niet waagt zal 't niet hebben.
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

05-05-2011 18:15

Sander,

Denk dat we niet ver van elkaar af wonen. Probeer t eerst op een van de vele vijvers in de buurt.
Rode beek zit volgens mij nagenoeg geen vis in.

mvg Rob
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

05-05-2011 20:53

Rob Borjans schreef:Sander,

Denk dat we niet ver van elkaar af wonen. Probeer t eerst op een van de vele vijvers in de buurt.
Rode beek zit volgens mij nagenoeg geen vis in.

mvg Rob


Ik ben net even op een paar plekken aan de rode beek gaan kijken maar valt inderdaad zwaar tegen. Ik vind vrijwel geen stekken die dieper zijn dan 30cm en nog geen voorntje zien zwemmen :(

Rob de vijvers bij mij in de buurt lopen niet zo lekker dit jaar, ik hoor langs het water veel dat er slecht gevangen word. Dan heb ik het over de gemeente vijver, schutterspark, hering, kattekoele, koffiepoel, ruschervijvers.. Hoe zit dit met de vijvers in landgraaf??

Gr Sander

Edit: Ik heb in 12/13 sessies ook pas 10 karpers gevangen, met veel moeite!!!
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

05-05-2011 22:47

Sander,

Ben niet met je eens dat de genoemde vijvers niet lopen. Verander je aanpak en je zal versteld staan. heb de afgelopen 3 weken 4 sessies van elk 2 uurtjes met de pen gemaakt en heb in deze korte sessies mer dan 10 karper beten gehad.

verander je statische visserij voor t pennetje en ga eens wat wandelen in de ochtend en avond uren, geef je ogen de kost en je zult verstelt staan hoeveel vis je ziet. spendeer een klein deel van je visserij in stekken observernen en het vangen gaat vanzelf.

gr Rob
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

06-05-2011 15:12

Sander,

Ik ken die regio wel aardig aangezien ik er ben opgegroeid en tot een paar jaar terug woonde en altijd veel gevist heb en vrees dat je het toch vooral van die verenigingsvijvers zal moeten hebben. Daarnaast blijft 10 vissen in 12 a 13 keer vissen nog steeds niet slecht, maar weet ik dat er op de door jou genoemde wateren grote kans is op zowel meer als ook nog eens grote vis. En ik hoorde een paar jaar terug ook altijd iedereen klagen dat er daar slecht werd gevangen, maar dit is vooral te danken aan de vissers zelf. Als je een beetje moeite doet en vooral vroeg uit je bed komt kan je er leuke dingen meemaken.
Succes!
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

06-05-2011 19:14

kevin diederen schreef:Sander,

Ik ken die regio wel aardig aangezien ik er ben opgegroeid en tot een paar jaar terug woonde en altijd veel gevist heb en vrees dat je het toch vooral van die verenigingsvijvers zal moeten hebben. Daarnaast blijft 10 vissen in 12 a 13 keer vissen nog steeds niet slecht, maar weet ik dat er op de door jou genoemde wateren grote kans is op zowel meer als ook nog eens grote vis. En ik hoorde een paar jaar terug ook altijd iedereen klagen dat er daar slecht werd gevangen, maar dit is vooral te danken aan de vissers zelf. Als je een beetje moeite doet en vooral vroeg uit je bed komt kan je er leuke dingen meemaken.
Succes!


Hoi kevin,

Je komt (en je naamt komt) me ook bekend voor, ik was al bang dat ik op de vereniging vijvers ben aangewezen. Jammer genoeg!! Ik heb inderdaad ondervonden dat je zo vroeg mogelijk moet gaan en dat na 11:00 het water dood blijft tot een uur of 20:00 op een uitzondering daargelaten. Daarbij komt nog dat de "leuke" waters (water waar grotere vis op zit) moeilijke vijvers zijn, dit houd natuurlijk de spanning er in. Maar iedere sessie blanken omdat er tot de knie gevoerd word en de prefecte plekken moeilijk te vinden zijn zonder dieptemeter is ook geen pretje. Ik zal het dus toch wat verder uit de buurt moeten gaan zoeken :(
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

06-05-2011 23:40

Perfecte plekken zonder dieptemeter moeilijk te vinden?
A: Wat moet je als penvisser met een dieptemeter
B: Al eens gehoord van een penvisser.

Ga vooral eens heel goed rondkijken. Ik weet zeker dat er in een paar hoekjes op een paar van de door jou genoemde wateren 's ochtends vroeg vis tussen het riet, onder overhangende bomen en langs de waterplanten zwemmen.
Welke wateren en welke hoekjes dat zijn mag je zelf uitzoeken.

Bij deze wat foto's van een paar vissen ik de nodige jaren terug op "die verenigingsvijvers heb gevangen".

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

07-05-2011 20:58

Sjunne Vusje Kevin!!

Sander,

Sluit me wat betreft dieptemeter aan bij kevin, ik kan mij hier in de buurt eigenlijk maar 1 water bedenken waar een diepte meter van pas zou kunnen komen en dat is Sigrano! Ga er van uit dat je wel enige kennis hebt van vissen om te weten waar je karper kan verwachten.

Wateren waar grote vissen zitten zijn er legio, en deze zijn niet moeilijk. Probleem is alleen dat al deze wateren al behoorlijk wat jaren onder hevige hengeldruk staan. En nu komt het, 99 procent van de vissers welke deze hengeldruk veroorzaken vissen op exact de zelfde plaatsen, met het zelfde aas, de zelfde rigs, en zijn 9 van de 10 keer te lui om de vis op te zoeken en planten zich het liefst op de parkeerplaats neer.
Mag jij raden wie wel vis vangt op deze wateren! precies die 1 procent die zich onderscheid door andere stekken te bevissen, beter cq. ander aas gebruiken, en wel de moeite doen om de vis op te zoeken en wat stekken uit te peilen.
Zoals ik al zei koop je een polaroid en ga in de avond en ochtend uren eens wat wandelen en voorzichting over de oeverrand kijken. Heb je een paar stekken gevonden pak een pen hengel voor deze stekken aan met een beetje mais, hennep, kattenvoer of wat dan ook en geef ze allemaal een half uurtje, vaak is dit tijd genoeg om achter de bodem gesteldheid te komen en vaak vang je binnen die tijd ook al wat vis.

Sander, je schreef:
Rob de vijvers bij mij in de buurt lopen niet zo lekker dit jaar, ik hoor langs het water veel dat er slecht gevangen word


Wat zou jij doen als jij je ergens het apentyfus zat te vangen en iemand kwam vragen hoer het met de vangsten zat?? Precies!!

gr rob
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-05-2011 12:03

Ik zou hopen dat ik een visje van een pond of 6 zou vangen en een dansje doen om vervolgens de visser te vragen of hij een foto wilt maken van je "eerste vis na tien blanks".
:o

Volgens veel mensen in Brunssum ving ik ook nooit wat.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

08-05-2011 13:00

volgens sommige jongens uit Boxtel ook niet Kevin!!! :P
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

08-05-2011 14:58

haha jongens bedankt voor de reacties, ik ben zelf zo'n vissen die juist andersom probeert te vissen dan de rest.
Zo heb ik op de katte al ieder hoekje gehad met statisch vissen, ook plekken waar ik mensen nooit zie uitgooien.
Ik zal dan toch maar wat vaker de vijver rondlopen om uit te zoeken waar de vis zich ophoud.

Dat met die dieptemeter was eigenlijk ook niet alleen pen gericht ;)


En een dieptemeter alleen nodig op de sigrano? Lijkt mij anders ook erg handig op de katte of gemeentevijver aangezien deze flinke gaten hebben en een paar leuke zandbanken ;)
Deze zijn ook wel te vinden zonder dieptemeter maargoed beter 1 keer varen en liggen laten dan 10 keer gooien om te pijlen en dan uiteindelijk nog verkeerd zitten :P

Morgen zet ik alle zooi weer in de week zodat ik het dinsdag kan koken. Woensdag maar weer eens een lange sessie maken.


En dat anderen "zeggen" dat ze niks vangen terwijl ze dit eigenlijk wel doen vind ik nogal ongeloofwaardig aangezien ik genoeg uren aan de vijver zit en precies mee krijg wie wat vangt :P
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

08-05-2011 16:14

Geloof me, je krijgt niet alles mee wat er gevangen wordt. Er wordt goed gevangen hier op de verenigingwateren, ga je hier in Zuid-Limburg naar beekjes en sloten zoeken, dan vergeet het maar. Als je vlug een paar uurtjes wilt vissen dan ben je hier echt aangewezen op de putjes in de buurt. Hier kunnen de vangsten zeer goed zijn als je je een beetje moeite doet.
Succes ermee.
Groetjes Ron
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

08-05-2011 17:02

Sander,

Wat betreft de snelheid van een dieptemeter heb je gelijk. Het is wel een feit dat je met de ouderwetse manier net even iets beter voelt waar prutbodem of een grindplaatje ligt, en dat kan vrij doorslaggevend zijn.

Ron,
Waar vis jij nu nog, nog op Sigrano bezig?

groeten Rob
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

08-05-2011 22:30

Maar een dieptemeter met penvissen? Uhhh... hallo!!!

En tja... ik moet bekennen dat mijn laatste karper alweer heel wat weken terug is. Maar de laatste weken zouden ze ook tot de categorie bijvangst gedegradeerd worden.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

09-05-2011 11:40

Hey Rob,
Sigrano is alweer een aantal jaren terug toen het nog 'leuk' was.
Ik zit nu voornamelijk hier op de kanalen in zuid-limburg, moeilijk maar wel lekker rustig.
Maar om een paar uurtjes met de pen ertussenuit te gaan, zit ik op de vijvertjes hier.
Groet Ron
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

09-05-2011 15:48

Een jaar of 8 geleden waren we op vakantie in Valkenburg, daar heb je een visvijver waar ik destijds met de pen en ook drijvend wel leuk gevangen heb. Toendertijd niet uitzonderlijk zwaar, maargoed inmiddels zijn we 8 jaar verder...
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

09-05-2011 16:49

Daar in Valkenburg zwemmen inderdaad niet echt zware vissen rond, nog steeds niet, beetje overbevolkt daar met karper, dus goede kans met de vangsten, overigens wel een mooie vijver om te zien.
Groet Ron
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

09-05-2011 16:59

ron crumbach schreef:Daar in Valkenburg zwemmen inderdaad niet echt zware vissen rond, nog steeds niet, beetje overbevolkt daar met karper, dus goede kans met de vangsten, overigens wel een mooie vijver om te zien.
Groet Ron



Lijkt me leuk om een keer in de valkenier te mogen vissen.
Weet dat ik daar als klein jongetje vrolijker werd van al die grote karpers dan van de attrackties.

Als dat water niet vol zit met 20ers en 30ers dan weet ik het ook niet meer :P
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

09-05-2011 17:47

Volgens mij valt dat vies tegen met die 30ers, zit wel heel veel karper. Dit is trouwens wel in de Valkenier. De vijver wat hierboven beschreven wordt is een andere vijver.
Groet Ron
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

10-05-2011 16:56

ron crumbach schreef:Volgens mij valt dat vies tegen met die 30ers, zit wel heel veel karper. Dit is trouwens wel in de Valkenier. De vijver wat hierboven beschreven wordt is een andere vijver.
Groet Ron


Dat had ik begrepen ;) Gaf gewoon aan dat ik wel eens wilde vissen op de valkenier.

Ik weet eigenlijk niet wat het bestand is, het zijn er in ieder geval heel veel. En toen ik nog klein was (jaar of 10 geleden) zwommen er best al joekels tussen. Aangezien deze vissen nooit gevangen worden lijkt het me heerlijk drillen daar!!

Maargoed het ging over pennen!!
Ben vanmiddag anderhalf uur geweest voordat ik ging werken. 3 voerstekken gemaakt aangezien ik toch maar weinig tijd had en daarop ieder half uur naar een andere stek. Ik heb 2 keer een lijnzwemmer of korte aanbeet gehad (verschil zie ik nog niet) maar helaas niks mogen vangen.
Er zwommen wel constant karpers bovenin en het leek wel alsof ze de mugjes aan het eten waren. Dit waren er dan ook veeeeel en veel te veel :P was blij dat ik kon inpakken uiteindelijk.
Plaats reactie