bix als alternatief voor hennep?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

13-06-2010 22:51

Hey lui,

Voor het pennen vind ik hennep een leuk middel om vissen op de voerplek te houden. heel klein beetje blikmais erop, zodat dat er lekker tussen opvalt en snel gepakt wordt. Hennep bereiden is altijd wel een werkje en hennep kost ook nog wel wat. De gedachte schoot daarom door mijn hoofd om de hennep te vervangen door iets wat iets goedkoper per bulk is en wat minder bereiding nodig heeft. Iets zoals bix!? (bereiding en kosten van hennep vallen mee, maar als het simpeler en goedkoper kan dan is dat natuurlijk altijd mooi meegenomen)

Goed idee? Welke bix kan ik het beste nemen? Op de zoekfunctie kom ik een paar keer schapenbix tegen, maar ook kippenbix, varkensbix en paardebrokken. Samenstelling zal ik even na moeten kijken, maar misschien heeft iemand het wiel al voor me uitgevonden :wink:
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

14-06-2010 02:32

Ik mag graag bixen, en koop regelmatig een zak. Ik probeer telkens iets nieuws uit, en kan niet bewijzen dat het ene veel beter werkt dan het andere. Uiteraard kijk ik wel op de zakken wat er inzit, en ik heb een voorkeur voor kippenbix vanwege de dierlijke eiwitjes die daar in zitten. Momenteel speel ik met een paardenbrok met veel melasse en maïs er in verwerkt. Deze brok val lekker snel uit elkaar en dat is een voordeel als ik even snel een uurtje wil gaan pennen. De volgende zak die aangeschaft gaat worden gaan watervogelkorrels worden, van de niet drijvende soort.

Simpeler en goedkoper dan hennep is het spul zeker, of het een echt alternatief is voor in jouw visserij zul je zelf moeten ontdekken. Hennep is en blijft iets aparts wat dat betreft, en als de vissen op jouw water er goed op reageren dan zou ik er lekker mee blijven vissen. Probeer de bix eens een paar keer uit op een stek waarvan je weet dat er iets te vangen moet zijn, als je net zo goed vangt als op hennep heb je zeker een leuk alternatief aas gevonden. Wat je ook kunt doen natuurlijk is de bix mengen met het kookvocht van de hennep en voerballetjes er mee maken. Zo krijg je ook het hennepvocht en de olie op de bodem van je stek, samen met de hennep...
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

14-06-2010 08:23

bedankt voor de tip Vincent. Kippenbix, das nog makkelijker voor mij, mijn ouders hebben kippen :D. De Welkoop is anders ook dichtbij. Op de plekken waar ik momenteel pen, vreten ze alles wel denk ik :lol:, het doel is vooral om ze lang op de plek te kunnen houden, zonder echt veel te hoeven voeren.

Bix leek me daarbij supermakkelijk, het staat altijd klaar, je schept zo je voeremmertje vol, blikje mais er door en gaan. desnoods nog wat visolie ofzo erover. Hennep heb je vantevoren moeten voorbereiden en dan moet je dus je pensessie ook vantevoren hebben gepland.
Gebruikersavatar
Ben Willems
Berichten: 38
Lid geworden op: 09-04-2010 16:17

14-06-2010 11:50

Ik heb ooit een voerplekje gemaakt met konijnenbix, dit resulteerde in erg veel brasems.

Geen idee als het voor karper ook werkt, in ieder geval klinken de andere bixen toch wat interessanter :P
Robert van Gangelen
Berichten: 31
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Lekkerkerk

14-06-2010 14:16

Hallo Andre,

Tip voor het snel bereiden van hennep:

In de wedstrijdvisserij wordt hennep vaak bereid door gebruik te maken van een thermosfles. De thermosfles wordt met hennep gevuld en vervolgens wordt het heet water overheen gegooid. Vervolgens gaat de dop op de thermosfles en wordt voor een nacht weggezet. Resultaat is dat je de andere morgen gekiemde hennep hebt.
Echter de hoeveelheid die je in een thermosfles kunt stoppen is niet toereikend voor de karpervisser.

Dit heeft me aan het denken gezet. Ik heb een oude hogedruk pan opgezocht en een hier flink wat hennep(2kg) ingegooid + water en de boel flink laten koken. OP de hogedurk pan zit een soort van overdruk ventiel en als hier stoom uitkomt dan is er een flinke overdruk in de pan. Vervolgens de pan van het vuur afgehaald en weggezet. Vervolgens heb ik na 2,5 voorzichtig de deksel van de pan gehaald. Kijk uit want er staat druk op en is nog gloeiend heet. Maar een zeer groot deel van de hennep was al flink gekiemd!!! dus inclusief af laten koelen heb je 4 uurtjes nodig om hennep te bereiden.

Ik bereid nu dus op deze manier mijn hennep! En in de resultaten merk ik n iets ten opzichte het 'traditionele manier' bereiden (20 uur weken, 30 minuten koken)
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

15-06-2010 08:22

Bedankt voor de tip Robert! De truc met de thermosfles kende ik al, opzich levert dat wel genoeg op voor een enkele pensessie. Heb momenteel overigens een flinke pan met hennep klaar staan :D.
Gebruikersavatar
vincent bakker
Berichten: 236
Lid geworden op: 20-07-2006 02:54
Locatie: Maastricht
Contacteer:

16-06-2010 02:16

Hennep en andere particles kook ik graag in ruime hoeveelheden van te voren en vervolgens gooi ik die in de vriezer in plastic flessen met een schroefdop (melkflessen, yoghurtdrank etc, die anders toch in de vuilnisbak terecht komen). Als ik besluit om te vissen of te voeren even van te voren zo'n fles uit de vriezer halen, of ontdooien in de magnetron.

Ongebruikte particles gaan gewoon weer de vriezer in, en als een fles leeg is schoonmaken en bewaren voor de volgende ketel met hennep, mais, tijgers, maples, bonen etc. etc. etc.
De karper heeft altijd gelijk... http://www.baitcalculator.com
Robert van Gangelen
Berichten: 31
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Lekkerkerk

16-06-2010 10:54

Andre,

Nog een tip:

Kijk eens bij http://www.partikelgigant.nl onder pellets...

Robert
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

16-06-2010 11:22

bedankt voor de tip, maar zo lui ben ik ook alweer niet hoor :P. Het ging er om dat je stante pede een (bij voorkeur goedkoop) bulk voer kunt pakken, die lang vis op de stek houd. Bix leek me daarvoor perfect, maar de vraag is of dit net zo goed werkt als hennep. Kom ik natuurlijk ook maar op 1 manier achter. Ik neem gewoon een emmer kippebix mee van mn ouders en ga er gewoon mee op pad. :)
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

16-06-2010 17:23

vis vaak met kippenbix, werkt goed maar korter als hennep.
bix valt uit elkaar en word een stoflaagje, vis komt er wel als een gek op af maar door het azen stuift het denk snel uit elkaar.
met bix vang ik heel vaak veel meer brasem dan met hennep.

als je met bix gaat vissen niet bijvoeren met hetzelfde als je haakaas.
paar handjes erin om het half uur.
Plaats reactie