met of zonder hair vissen op de pen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
henk rueck.
Berichten: 31
Lid geworden op: 03-02-2010 12:32
Locatie: nieuw-vennep

29-04-2010 15:07

ik heb een vraag
als ik ga pennen is het dan beter om een
haakje met een hair of een haakje zonder een hair te vissen
ik vis namelijk nu met maar ik heb nu al 3 keer mis geslagen
of is dat gewoon pech hebben
Gebruikersavatar
Han Eijkenduijn
Berichten: 187
Lid geworden op: 01-10-2009 14:57
Locatie: Purmerend

29-04-2010 16:00

Henk,zonder bijdehand te willen doen is dat afhankelijk van het soort aas.
Voor mij persoonlijk geld,alle aas waar ik de haak doorheen kan slaan bij een aanbeet zal ik op de haak doen.
Pas bij boilie's of frolic ,ouwe kaas of een pellet zal ik een hair gebruiken.
Mijn inziens zal de haak sneller vlees pakken zonder hair,als het aas genomen is,zit de haak altijd in de bek.
Mis slaan kan ook gebeuren als de karper met de staart of vinnen de lijn raakt.
( zie topic volgdobbertje)
Hoor graag de resultaten.
Groet Han


There is no dark side of the moon really.
As a matter of fact it's all dark...
Gebruikersavatar
Paul van Rhoon
Berichten: 181
Lid geworden op: 19-09-2009 14:33
Locatie: Albrandswaard

30-04-2010 08:24

Ik vis altijd zonder ... ga dan ook niet met boilies vissen als ik pen .. altijd zacht aas
Gebruikersavatar
Mike Chiron
Berichten: 101
Lid geworden op: 07-05-2010 10:44
Locatie: Nederland

08-05-2010 11:43

Waarschijnlijk zul je met een hair meer vissen missen op de pen, omdat je niet met een zelfhaaksysteem werkt maar zelf moet aanslaan. Zodra het onderste loodje van de grond is gaat de vis weerstand van de dobber voelen en spuugd hij/zij het aas uit.

Als de vis het aas nog in z'n bek heeft (zonder hair) sla je dus 99% raak. Vis je met hair daarintegen, vis voelt weerstand, heeft de haak waarschijnlijk nog niet goed in de bek en jij slaat dan mis.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

08-05-2010 11:52

Mike Chiron schreef:Waarschijnlijk zul je met een hair meer vissen missen op de pen, omdat je niet met een zelfhaaksysteem werkt maar zelf moet aanslaan. Zodra het onderste loodje van de grond is gaat de vis weerstand van de dobber voelen en spuugd hij/zij het aas uit.

Als de vis het aas nog in z'n bek heeft (zonder hair) sla je dus 99% raak. Vis je met hair daarintegen, vis voelt weerstand, heeft de haak waarschijnlijk nog niet goed in de bek en jij slaat dan mis.


Volgens mij kun je hier veel in voorkomen door de lengte van de hair aan te apssen.

Al eerder genoemd, aaskeuze is doorslaggevend. Die aaskeuze maak ik aan de hand van wel of niet willen hebben van veel bijvangsten. Als er teveel brasem aanbeten komen schakel ik weleens over naar tijgernoten op de hair, hebben in de polders waar ik vis de platten toch wat mer moeite mee.
Lastig vindt ik dat je doordat je kort onder de kant vist snel last hebt van draadalg op de haak, zeker als je met de hair vist. Wat gerommel om het zwevend te maken kan dit weer voorkomen.
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

09-05-2010 09:24

sla zelf ook vaker mis met de hair, kortere hair werkt wel beter.

met aas gewoon op de haak heb ik de ervaring dat ze dit minder snel proberen uit te spugen. rijg m,n haak altijd helemaal vol, punt een milimeter door de laatste korrel .

denk dat ze met hair toch sneller de boel uitwillen spugen. met zelfhaak systeem geen probleem maar met de pen mis je dan sneller.

met de hair sla ik altijd aan bij alleen de opsteker of tik. bij haakaas vaak pas laat na een wegloper.
Bert Vercoulen
Berichten: 25
Lid geworden op: 05-05-2010 14:54

11-05-2010 19:21

Hoi Henk

Voor het pennen gebruik ik zelden een hair, alleen als het aas (bijvoorbeeld kippemais) het noodzakelijk maakt. Vooral in licht stromend water en water met veel waterplanten zie ik het als een nadeel.

Zachte aassoorten gewoon op de haak zetten.
Laatst gewijzigd door Bert Vercoulen op 11-05-2010 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.
A bad day fishing is better then a good day at work
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

11-05-2010 19:29

Bij mij hebben het gebruik van een hair icm het uitbalanceren van mijn aas echt een verschil gemaakt in de vangsten. Sindsdien vis ik alleen nog bij hoge uitzondering zonder hair (lees zwaar dressuurwater en dan met zacht aas).

Misslaan met hair heb ik nooit last van, de inhaking is juist beter omdat het aas op geen enkele manier in de weg zit.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Dylan de Brake
Berichten: 49
Lid geworden op: 02-01-2010 22:25

12-05-2010 00:50

Ik heb dit topic met uiterste interesse door zitten lezen.
vroeg het me zelf ook af maar dat hoeft nu niet meer.
bedankt voor de antwoorden die jullie op zijn vraag gaven 8)
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

14-05-2010 16:27

persoonlijk vis ik op de pen nooit met een hair, dat is in mijn ogen vaak een voordeel, omdat de haak lekker bedekt is, ik gebruik dan ook geen "harde" aassoorten als boilies of tijgers, juist omdat je de kans krijgt om met ultra zacht aas te vissen
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Plaats reactie