Wat zijn echte vangers op freeline


Raymon Krul
Berichten: 22
Lid geworden op: 05-03-2007 20:06

20-12-2009 22:53

hoi Bas,
klinkt heel interessant !!
is deze hengel vergelijkbaar met een lange feederhengel?
Tot hoe groot heb je karpers gevangen op deze stok en met welke lijndikte/trekkracht; mono of gevlochten?

het volgende een beetje off-topic:
Ik zoek nog een stok om te vissen op grote zeelt en brasem,
maar je kan er op het betreffende water ook zomaar een grote karper aankrijgen.
Dit lijkt wel te passen in het profiel dat jij beschrijft (en ook fox op: http://www.foxint.com/uploads/catalogue_downloads/carp/d//Hengels2.pdf)
Wat denk jij als ervaringsdeskundige?

Ik vermoed dat deze stok door de lengte ook heel geschikt zou kunnen zijn voor een andere hobby van mij: hardervissen.
grtz, Raymon.
Laatst gewijzigd door Raymon Krul op 20-12-2009 23:06, 1 keer totaal gewijzigd.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

20-12-2009 22:59

je krijgt een 2.75 pond topdeel en een topdeel waar je weer 3 verschillende toppen in kunt zetten, deze zijn geschikt voor verschillende visserijen.

met een van deze 3 toppen is het idd gewoon een feederhengel. met het voordeel dat je hem ook als karperstok kunt gebruiken.

vissen op harder heb ik geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

22-12-2009 20:37

@Bas
Ik snap het niet denk ik, je hebt dus een hengeldeel waar verschillende toppen inpassen waarvan er één dusdanig is gebouwd dat hij een belasting van 2.75 pond kan hebben?

Hoe kan alleen een topdeel bepalen welke actie de hengel heeft? Het onderste deel moet toch ook meebuigen (zeker bij het penvissen is een progressieve actie erg voordelig).

In een eerder bericht wordt 2.75lb trekkracht ook als licht genoemd? Ik ben zelf niet eens een echte lichtervisser maar zwaarder dan 2lb voor het penvissen heb ik nog nooit gebruikt.

Heb ik het plaatje niet juist voor me? Ik hoor het graag.
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

22-12-2009 22:01

het zit zo: 1 topdeel is een compleet topdeel van 1.50 meter. met deze op de hengel is ie 2.75 pond.
het ander topdeel is eigenlijk maar een derde deel (50 cm)waar dan weer 4 andere topjes (quiver) (1 meter) inkunnen.
dit zijn verschillende toppen om onder verschillende stromingsomstandigheden toch een aanbeet te kunnen registreren doordat de spanning in deze top de verschillen in stroming opvangt en je niet met loze piepjes zit. bij een te stugge top zal je lood zich verplaatsen door de druk op de lijn, bij een te lichte top buigt de top helemaal door en veroorzaakt de spanning op de lijn weer een verschuiving van het lood.
de 4 losse deeltjes zijn dan ook meer geschikt om op bv. de waal of de ijsel te vissen.

de hengel blijft wel redelijkerwijs dezelfde actie houden om dat het onderste 2 delen het meeste doen als je de quivertoppen gebruikt. ik gebruik de quivertoppen maar zelden. eigenlijk af en toe als ik met een zinkende vlok ga freelinen op een voerplekje met mais, als ze de drijvende vlok niet willen. je moet alleen wel wat harder "aanslaan" omdat je hengel wat langer is. in het begin sloeg in nogal wat vissen mis omdat ik eerst met een 3.5 pond stok van 3.60 meter viste en deze toch wat eerder contact had met de vis.

heb er al redelijk wat vissen op gevangen en hij gaat zo krom als een hoepel. ik vis normaal met fasttaper 3.5 pond hengels en dan is dit echt veel lekkerder om te drillen. denk er ook over na om er uiteindelijk een bij te halen om ze ook gewoon per 2 op me rodpod te leggen.

het is eigenlijk ook niet bedoelt als pen/freeline hengel maar heeft naar mijn idee wel de goede eigenschappen.

hier nog een linkje naar de site van fox zelf:
http://www.foxint.com/catalogues-products.php?lang=e&product=1589&catalogue=1&section=70
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

26-12-2009 10:40

Okee, dat maakt het duidelijker.
Toch sta ik altijd wat wantrouwig tegenover dit soort combi hengels. kan me gewoon niet zo goed voorstellen dat je met één onderste deel met meerdere toppen met verschillende trekkrachten goed kan vissen. Er moeten toch ergens consessies worden gedaan in een dusdanige combinatie?
Als jij er goed mee kan vissen verder prima natuurlijk! Wel lijkt me 2.75lb nog vrij zwaar voor freeline of penvisserij of gebruik je de hengel op obstakelrijk water?
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

26-12-2009 17:47

ik gebruik zelf dan ook voornamenlijk alleen de 2.75 pond topdeel.

te zwaar?? dan moet je hier eens komen vissen. ik viste eerst met 3.5 pond hengel en 20 kilo lijn (nylon). als die vis de lelies in zwemt en je heb een 1.5 of 2 pond stokkie dan vergeet het maar. heb ook met 14.5 kilo lijn gevist maar die knalden ze gewoon in de eerste run doormidden! heb er ook een bigpit molen onderhangen, dat maakt de hengel van gewicht ook nog eens zwaar. krijg je "spierballen" van als je er de hele dag mee in je hand staat. :lol: :wink:

bij het aantikken van de vis heeft mijn 3.5 pond stok eerder de haak gezet dan mijn 2.75 pond. heb dan ook opnieuw moeten leren aanslaan. je voelt eerder een aanbeet bij een stijve hengel dan bij een slappe.

en ik vis idd ook vaak tegen obstakels aan. er hangen hier in de buurt veel bomen in het water waar de vis onder/tussen zit. als ze daar niet hangen dan zitten ze meestal midden tussen de lelies.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

27-12-2009 00:41

We drijven wel een beetje oftopic nu. Maar wil toch even inhaken op het zware penhengel idee...

Een karper blijft bijzonder rustig onder een soepele goed dempende penhengel. Bij een stugge 3lbs stok flippen ze meestal meteen de pan uit. Ik ben een keer een weekje samen met een vriend van me op een Frans kanaal wezen pennen. De meeste vissen kwamen uit een jachthaventje. Mijn maat viste met een 2,75 stok en verspeelde meerdere vissen tussen de stijgerpalen, ik viste met 1,5 en miste er geen. Wilde uitvallen worden op een soepele hengel geleidelijk aan opgevangen, karpers reageren hierdoor veel milder. Duurt wel een stuk langer voordat ze luchthappend aan het oppervlak liggen, maar een beetje geduld kan geen kwaad :)

Hoe zwaarder de hengel, hoe wilder de vis valt me op... Dus ik weet niet of je er goed aan doet om als maar zwaarder te vissen. Kun je nagaan hoeveel druk er op een karperbek komt te staan wanneer hij 14,5 kg lijn in tweeën trekt. Waar leg je dan de grens?... Aan een stijgerpijp met vliegertouw schieten ze zeker niet de lelies in, maar ik weet niet of dat nou de oplossing is waar we naar zoeken... :P

Afbeelding