beginnend penvissen


Plaats reactie
johnny de vries
Berichten: 7
Lid geworden op: 05-09-2008 13:47
Locatie: surhuisterveen

07-09-2008 18:55

dag beste karper vrienden

sinds kort heb ik een kleine gekregen dus worden de uurtjes om te karperen een stuk minder
daarom ben ik van plan om de uurtjes die ik heb met de pen doorte brengen nu heb ik 1 vraag


over het uitloden ik lees veel op i-net dat ze meerdere stekjes maken en die aflopen maar dan moet je toch steeds opnieuw uitloden ? verstoor je dan niet gelijk je plek

mijn vraag is hoe gaan jullie te werk en eventueel tips om snel uit te loden
en als jullie een dobber met alleen een oogje onderaan gebruiken wat voor stuitjes gebruiken jullie zodat ze niet los gaan zitten na een paar keer verschuiven zoals jullie al merken heb ik nog veel vraagjes maar dat komt met de tijd wel eerst bedankt alvast
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

08-09-2008 09:48

Als ik meerdere plekjes afloop zijn het plekjes waarvan ik ongeveer wel weet hoe diep het is. Bovendien kijkt het niet zo nauw op de manier waarop ik pen, want ik vis bijna altijd een stuk dieper dan het water. Na het loodje dat op de bodem ligt volgt dus nog een stuk lijn met enkele kleine zinkloodjes en uiteindelijk de haak. Zo vis je niet recht onder de opstaande lijn. Dus als je op die manier op overdiepte vist heb je wat marge qua waterdiepte.

Je zou ook eerst de stekjes die je voor ogen hebt stuk voor stuk kunnen uitpeilen en de diepte markeren op je lijn of zo en vervolgens voeren op die plekjes en dan vissen. Je moet ze toch langslopen dus kun je gelijk peilen.

Mocht ik toch nog moeten uitpeilen/uitloden doe ik dit een eindje naast of voorbij m'n voerstek waar het ongeveer even diep is. Zo verstoor je ook de vis niet. Hoe verstorend dit is kan overigens verschillen per water. Soms gooi je in, zien of voelen ze iets en zijn ze er vandoor! Op andere wateren kun je 3x ingooien op een stek waar al vis aan het azen is en trekken ze zich er nog niks van aan en krijg je gelijk beet.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.
johnny de vries
Berichten: 7
Lid geworden op: 05-09-2008 13:47
Locatie: surhuisterveen

08-09-2008 17:32

iedergeval bedankt voor je reactie ik ga het eens proberen gr
johnny de vries
Berichten: 7
Lid geworden op: 05-09-2008 13:47
Locatie: surhuisterveen

12-09-2008 19:08

hmm wel jammer dat er niet wat meer tips zijn die ik kan proberen neem aan dat niet iedereen het zelfde vist
Wim Verbeek
Berichten: 295
Lid geworden op: 21-09-2004 16:54

14-09-2008 21:25

Ik vis ook altijd iets te diep, hierdoor staat de lijn ook iets slapper en heb je minder last van lijnzwemmers. Wel staat je pen dan minder "scherp" afgesteld. Als je merkt dat de aanbeten slapper worden, moet je toch weer iets scherper gaan zitten vissen...
Gebruikersavatar
Victor van Hoek
Berichten: 160
Lid geworden op: 23-09-2009 16:05
Locatie: Huizen

30-09-2009 15:17

Ik pijl eerst de diepte bij het maken van een stuk of 3 voerplekken en zet markeer de diepte met een klein stukje tape op de hengel. Hierdoor kan ik voordat ik van stek wissel de stuitjes bij de pen even snel verplaatsen. Zoals zo velen neem ik altijd een centimer of 10 extra voor het geval dat.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Brasem op je stek in de weer,
Dan komt de karper ook wel een keer!
Plaats reactie