Hoe moet ik voeren bij het Polder penvissen?


Plaats reactie
Peter Pan

09-04-2008 10:02

Hi,

Ik ben nieuw op het forum en (deels) ook nieuw in het karpervissen. Ik vis gewoonlijk op roofvis, maar het seizoen is daarvoor nu gesloten.
Binnenkort ga ik penvissen in de polder (stilstaand tot zeer licht stromend) en heb een vraag over het voeren. Ik lees in veel berichten en artikelen dat de karper zeer schuw is (niks nieuws toch?), maar hoe zit dat dan met voeren? Ik ben van plan om kleine voerballetjes te maken (ter grootte van een golfbal) en deze af en toe bij te voeren tijdens het karperen.

Ik wil hooguit 2 uurtjes voor het vissen wat voeren en langs de kant wat voerplekjes maken over een lengte van 100 meter om die later op de dag af te vissen. Schrikt de karper niet van voerballetjes, of komen ze later weer terug als je lekkers in het water gooit? :)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-04-2008 10:17

Peter welkom op het forum ik betwijfel of jij je met je echte naam hebt ingeschreven en dat is een verplichting anders zal het account worden verwijderd.
Om je vraag te beantwoorden je kunt heel goed losjes voeren als je je maar rustig gedraagt langs de waterkant.
Zelf zou ik kiezen voor meer los voer partikels en daar wat balletjes bij voeren.
Vis de stekken af en na een vangst direct verkassen naar een andere stek.
Weer iets bijvoeren zodat je later nog eens terug kunt keren op die stek.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

09-04-2008 10:21

Hallo Peter,

Welkom op forum, en in de wondere wereld van het penvissen...

Bij het penvissen is voeren heel eenvoudig. Over het algemeen zul je dicht op de kant vissen, dus voerballen maken is niet nodig, aangezien je er niet ver mee hoeft te gooien. Het zal inderdaad de vissen eerder afschrikken.

Als ik zelf "instant" ga penvissen (dus zonder dagen van te voren voor te voeren) dan maak ik stekjes, door een of meerdere handjes voer los in het water te strooien. (de hoeveelheid is afhankelijk van het seizoen: temperatuur, het weer, activiteit van de karpers etc.)

Met voer bedoel ik dan over het algemeen "korrelig" voer zoals blikmais, hennep, duivenvoer, kippenbix, pellets. Laat de voerplek een uurtje voor wat 'ie is en leg dan je haak met aas boven het bedje van voer dat je hebt neergelegd. Als er binnen een kwartier tot half uur geen actie is, ga je naar je volgende stekje..

Er is me de laatste tijd wel iets opgevallen: karpers zijn schuw, maar ook erg nieuwsgierig. Ze herkennen het geluid van zaden, vogelpoep etc. die in het water vallen. Regelmatig gooi ik tijdens het vissen nu een enkele korrel mais, of enkele pellet bij m'n pennetje. Deze komen met een licht "plopje" in het water terecht, en ik ben ervan overtuigd dat dit vissen, en ook karper, aantrekt! Probeer 't maar eens.

Succes!!
Peter Pan

09-04-2008 10:27

Bedankt voor de antwoorden. Ik heet overigens Peter Panhuis, maar word altijd Peter Pan genoemd.

Nog een tweede vraag waar ik geen passend antwoord op kan vinden in alle boeken en artikelen; nl. het bevestigen van het aas. Ik wil gaan vissen met kaas, aardappel, Smack en mais (niet allemaal tegelijk hoor :)) onder een zeer licht dobbertje in de polder.

Ik lees de ene keer dat je de aardappel of mais direct op de haak kan schuiven, maar zie ook wel eens constructies waarbij bonen of stukjes kaas, aadrappels via een onderlijntje (dus zoals bij een boilie) worden bevestigd.

Is deze keuze geheel persoonlijk of is het beter om je aas op deze 'boilie manier' aan te bieden?
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

09-04-2008 10:33

Hoi Peter, Hoi Douwe.

De aasbevestiging is zeker een kwestie van pers. smaak en ervaring. Mijn eigen ervaring is nog altijd aas op de haak, bij het pennen.
Waarschijnlijk bedoel je met "onderlijntje" een hair.. Zelf pen ik zonder onderlijntje en zonder hair.

Heel af en toe, als de bodem zeer dicht begroeid is, en/of een dikke drablaag heeft, dan vis ik wel met onderlijn en hair, waarbij ik met een stukje schuim het aas en de haak net boven de bodem laat drijven.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-04-2008 10:35

Ik vis zachte aassoorten altijd op de haak, ook krieltjes die rijg ik op de lijn en zet dan een haak 2 of 4 op de lijn dit moet wel omdat een te kleine haak het aas niet draagt.

Soms is een aanbieding op een hair ook wel succesvol bv een strengetje mais met wat foam zodat het gaat zweven.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-04-2008 10:36

Nou Peter met twee penvissers direct online kun je het niet beter treffen volgens mij kun je nu weer verder.
Vissen is een hobby, geen religie!
Peter Pan

09-04-2008 10:39

Douwe Bijlsma schreef:Nou Peter met twee penvissers direct online kun je het niet beter treffen volgens mij kun je nu weer verder.


Haha, jazeker :) Hoewel er na mijn eerste penvissessies van komend weekend weer nieuwe vragen zullen komen, thanks!
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

09-04-2008 10:55

Tja! En DAAR is nou dit forum voor..

Je probeert zelf dingen uit, en als je ergens mee zit, of ergens niet uitkomt, dan zijn er de mede-vissers op het forum! In ieder geval succes dit weekend, en als je wat wilt weten... gooit 't op 't forum, want 100 vissers weten meer dan 1 visser!



Oh, Peter en Douwe, check ff de "penvangsten april". Daar heb ik net trots m'n eerste karper van 2008 gepost! :)
Tom de Jonge
Berichten: 10
Lid geworden op: 30-03-2008 23:18

09-04-2008 12:32

Nuttige info, ik had ook geen idee hoe ik moest voeren. Ik heb toevallig ook gewoon een los handje mais gevoerd. Niks gevangen helaas. Wat is eigenlijk de beste tijd op de dag om te pennen? Als het smiddags warm is of tegen de avond oid? Ik weet uit ervaring dat 's avonds wel Het moment is om aan de oppervlakte te vissen, of is dat alleen zo als het ook 's avonds warm genoeg is?
Ja een boel vragen in het topic van een ander. Dat was niet mn bedoeling. Nou ja wellicht leren we er beide van.
Gebruikersavatar
Huib van Baren
Berichten: 58
Lid geworden op: 17-03-2008 16:11
Locatie: Zeist

09-04-2008 13:30

Hallo Tom,

Qua tijdstip...ik ben er ook nog niet helemaal uit. Ik vis zowel op ochtenden, als middagen als avonden... (wanneer ik maar ff kan)

Mijn ervaring is dat vroeg in de ochtend en in de avondschemering de vissen algemeen erg actief zijn en met de penhengel ben ik dan meestal wel succesvol.

Aan de andere kant, ik vis ook wel eens op de middag, en ook dan heb ik wel goed gevangen. Vooral in het koudere seizoen.
Als ik zomers af en toe een hele dag vis, merk ik duidelijk dat de activiteit minder wordt.. karpers bijten minder, maar liggen lekker aan de oppervlakte te zonnen, en dan na een uur of 5 a 6 gaan ze weer azen..

En dat is allemaal puur mijn eigen ervaring. Het betreft water in en om Utrecht en in de Flevopolder...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-04-2008 13:39

Nou Huib ik ben er wel uit, de beste tijden heb je al aangegeven, het dier is een pure kantazer en dan het liefst in de schemer ochtend en avond maar is net zo goed overdag te vangen.
Sla met penvissen in iedere geval de schemertijden niet over .
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

11-04-2008 22:37

He lekker topic jongens,

Dat leest goed weg. Gewoon positief bezig allemaal.

Ik heb een aanvulling op de aastijden. Die verschillen natuurlijk per water en op grotere wateren per zone. Gewoon uitproberen. Dan kom je er overigens achter dat het verhaal van Huib en Douwe klopt voor zeg maar 90% van de stekken.
Maar er zijn wel degelijk plekken te vinden waar het ook of juist overdag bal is.

Groeten van Bert.
ff v==
Jeffrey Hooi
Berichten: 77
Lid geworden op: 09-06-2007 20:46
Locatie: Ede
Contacteer:

21-04-2008 21:26

Bedankt , mensen hier heb ik zelf nuttige info. :)
Ik wil binnenkort ook mijn 1e sessie gaan proberen.
Dus hier heb ik het nodige informatie gevonden :wink:

Bedankt.
Plaats reactie