Brasem op je stek...


Plaats reactie
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

01-04-2008 11:56

Gister was het dan eindelijk mooi weer... Afgelopen 2 weken wat mais, hennep, pellets en boilies op een stek gevoert. Het was eindelijk tijd om deze stek te bevissen...

Mijn pennetje zakte een paar keer mooi onder... 6 flinke brasems :S Ik viste met 2 maiskorrels op een haak maatje 8... Dan is deze bijvangst ook niet zo gek! Maar nu de vraag:

Gaan de karpers niet van je stek als je een paar brasems achter elkaar vangt? Ik neem aan dat ze schrikken als een brasem wild wordt onderwater...

Ik denk dat ik wat groter aas moet gaan gebruiken om de brasem wat minder te vangen... Maar ik heb geen idee of er wel karper op mijn voerstek zit... Gewoon maar proberen is de sleutel naar succes denk ik!?
Gerard Hoogerkamp
Berichten: 24
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

01-04-2008 18:04

Bekend fenomeen.
Ik heb hiervoor een aanpak die mij al een paar keer een karper heeft opgeleverd.
a. ik wist dat er karper was door gedrag aan de oppervlakte en de vorm van de bellen plakkaten. Als ik deze tekens niet waar nam kreeg ik ook geen karper.
b. Bij het haken van een brasem laat ik de lijn slap en geef de brasem onmiddelijk de ruimte om onnodig gespartel op mijn stek te voorkomen. Vervolgen volg ik de brasem en probeer hem past te landen op 20 meter van mijn stek. heel voorzichtig in het water onthaken.
c. heel voozichtig terug naar de stek en hopen dat de karper inmiddels de stek heeft overgenomen.

Dit heeft al een aantal keren binnen 5 tot 10 minuten na een brasem en hele mooie karper opgeleverd.

Groet

Gerard
Gebruikersavatar
Hans Eshuis
Berichten: 355
Lid geworden op: 04-04-2006 22:04
Locatie: Serooskerke
Contacteer:

01-04-2008 22:10

Brasem woont hier niet, dus daar heb je (bijna) geen last van in Zeeland, probleem hier is meer hoe je tussen de knolletjes die ene grote op je stek weet te krijgen. Groter aas geeft geen garantie. Naast je stek gaan liggen wil ook wel eens werken.

Iemand enig idee hoe het werkt met dominantie in de karperwereld? Zeggen de grote vissen juist: "laat dat grut zich maar voleten en drukdoen, ik blijf wel even wachten tot de jeugd weg is" Of maken de kleintjes zich juist uit de voeten als er een grote aankomt? Ik vermoed dat het eerste het geval is.

Meestal probeer is al het even kan drijvend te gaan vissen, zodat je het aas voor de grootste bek kunt laten zakken, of weer op kan tillen als er een kleine langszwemt....

Hans
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

01-04-2008 23:54

Michel,

Ik heb op mijn thuiswater het zelfde probleem en vis daar dus gewoon nooit met mais op de haak.

Neem een handje van de boilies waarmee je bevoerd hebt. Breek ze in stukken en vermaal die stukken. Twee delen boiliekruim, één deel paneermeel en genoeg slootwater om er een deegje mee te maken, waar je de haak nog goed doorheen slaat. Zelf rol ik vaak deegbolletjes ter grootte van een flinke boilie.

Hopen dat je hier wat aan hebt. Als je je boilies zelf rolt, kun je ook een deegje maken van alle ingredienten behalve de eieren of zelfs met de eieren.

Groeten van Bert.
ff v==
Nick Flip

02-04-2008 00:26

boiliepasta ongeveer bert?

Nick
paul van der pluym
Berichten: 160
Lid geworden op: 22-01-2006 08:01

02-04-2008 07:26

ik heb de laatste tijd ook last van brasems op m'n stek, het beste wat je kunt doen is meerdere stekken maken om te bevissen, op het moment dat je 1 brasem hebt gevangen op een stek direct naar de volgende verhuizen. probeer het gewoon met boilies of pellets, die zijn keihard en worden vaak niet gegeten door brasems.

de aanpak van gerard lijkt me ook een goeie oplossing, alleen heb ik in de winter hele slappe aanbeten van karpers en kan ik het verschil tussen brasem en karper niet al te goed zien.

succes
penvissen is karpervissen.
Michel Striekwold
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-03-2008 17:26

02-04-2008 08:32

Ik probeer nu langzaam steeds minder met mais te voeren... mais wordt vervangen door pellets en boilies...

Ik heb 2 soorten boilies om mee te pennen...

Berkley Buzzbait Royal honey en Ocean Fresh Oily Crab! Ik voer deze nu ongeveer in 70% - 30% omdat ik het gevoel heb dat de eerste boilie in deze tijd van het jaar het beter doet... Hoe denken jullie hierover?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-04-2008 10:34

Zelf heb ik altijd zoiets van je vist je vanzelf door de brasem heen.
Maar daar heb jij zo weinig aan.
Ik raad je aan om een lange hair te nemen en de boilies in vieren te breken en die stukjes op de hair zetten.
Hou een onderlijn klaar met een kortere hair zodat je ook met één stukje of een helft kunt vissen.
De langere hair kun je ook gebruiken om een boilie te breken en de stukken omkeert dus met de rug tegen elkaar aan op de hair te zetten.
Voer dan ook met boiliekruim maak je zelf de boilies hou dan wat deeg achter de hand.
Vissen is een hobby, geen religie!
Plaats reactie