Doorzichtige wagglers op ondiep water?


Plaats reactie
rico stougie
Berichten: 40
Lid geworden op: 22-07-2006 10:50
Locatie: Alphen a/d Rijn

31-07-2007 16:28

Ik zat laatst te denken... Ik vis vaak op ondiep, helder polderwater. Dan vis ik meestal met een gewone pen, maar is het niet beter om een doorzichtige waggler te gebruiken? misschien dat het minder argwaan opwekt?

gr rico :wink:
Langzaam kruip ik langs de waterkant...ik werp mn pen naast een bosje riet. Dan schuift het rode puntje langzaam weg..Pennen is heerlijk!
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

01-08-2007 13:26

Je zou in eerste instantie zeggen van wel, maar en er toch geen voorstander van. Ik heb in het verleden in helder en ondiep water gevist met Vanish lijnen. Die zijn onzichtbaar in het water. Nog nooit zoveel schrikreacties gezien. Ik ben er van overtuigd dat een karper de lijn in het water ziet, maar daar gewoon langs of tegenaan zwemt en dan niet schrikt. Dat gebeurt dus wel, wanne r de lijn niet gezien wordt. Het zelfde geldt naar mijn mening dan met een onzichtbare pen.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-08-2007 13:43

Theo leuke theorie hij zou best wel eens kunnen kloppen alleen blijf ik wel met een vraag zitten.

Hoe weet jij wat een karper ziet en hoe hij dat interpreteert, of is het volgens jou zo dat iedere onverwachte "aai" langs het lichaam een schrikreactie teweeg brengt?

Volgens mij is het hier ook zo dat wij teveel met mensenogen kijken en aannemen dat een dier er ook zo tegenaan kijkt.

Mij bevallen die doorzichtige pennen wel om terug te komen op de vraag.
Onzichtbare lijnen onder water zijn ook niet zo onzichtbaar als je er naar kijkt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

02-08-2007 11:51

Douwe Bijlsma schreef:Theo leuke theorie hij zou best wel eens kunnen kloppen alleen blijf ik wel met een vraag zitten.

Hoe weet jij wat een karper ziet en hoe hij dat interpreteert, of is het volgens jou zo dat iedere onverwachte "aai" langs het lichaam een schrikreactie teweeg brengt?

Volgens mij is het hier ook zo dat wij teveel met mensenogen kijken en aannemen dat een dier er ook zo tegenaan kijkt.

Mij bevallen die doorzichtige pennen wel om terug te komen op de vraag.
Onzichtbare lijnen onder water zijn ook niet zo onzichtbaar als je er naar kijkt.


Douwe,
ik weet natuurlijk niet wat een karper ziet of niet ziet. Ik kan alleen maar interpreteren. En wanneer ik met een onzichtbare lijn vis, dan krijg ik veel schrikreacties. Ik zie aan mijn pen dat ik met een lijnzwemmer te maken heb. En ik heb dat veel minder (eigenlijk nauwelijks) met een zichtbare lijn.

Off topic: is dat echt jouw link bij de Bluemarlin3 op Gran Canaria?
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

02-08-2007 13:53

Ik weet niet of karpers zo schrikken van een dobber. Mij is het nooit zo opgevallen, maar misschien elders wel. Er ligt zoveel rotzooi in het water dus ik denk dat ze (in de meeste gevallen) er geen gevaar in zien.

Van de lijn wel. Bij drijvend vissen gebeurt het me op sommige wateren dat ze het aas benaderen en op t laatst toch terugdeinsen, zonder iets aangeraakt te hebben. Met penvissen (verticale lijn) is het meer het voelen van de lijn dan het zien denk ik. Een drijvende lijn wordt door karpers dus van onderen benaderd en ik denk dat het zonlicht van boven de lijn extra zichtbaar maakt. Bij een lijn onder water is dat denk ik minder. Misschien is een doorzichtige dobber door zonlicht ook wel extra zichtbaar, ik weet het niet.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-08-2007 16:00

Theo mijn link staat daar inderdaad.
Vissen is een hobby, geen religie!
rico stougie
Berichten: 40
Lid geworden op: 22-07-2006 10:50
Locatie: Alphen a/d Rijn

02-08-2007 17:22

nou jongens, ik heb vandaag geprobeerd en het leverde meer vissen en meer aanbeten op als met een normale pen.... 2 gras, 1 schub een klein spiegeltje in nog geen 4 uur tijd 8) :D
Langzaam kruip ik langs de waterkant...ik werp mn pen naast een bosje riet. Dan schuift het rode puntje langzaam weg..Pennen is heerlijk!
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

07-08-2007 17:00

Douwe Bijlsma schreef:Theo mijn link staat daar inderdaad.


Ben verleden jaar een dagje met hem meegeweest. Ik wil niet meer naar Ierland.

http://www.bluemarlin3.nl/photoalbums/s ... &album=124
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Plaats reactie