lijnbreuk bij obstakelvisserij


Plaats reactie
ruud Hebben
Berichten: 37
Lid geworden op: 03-01-2007 14:03

06-08-2007 12:45

hoi weer een vraagje van mij, ik vis nog niet lang met de pen. Tot voor kort pas met succes. Ik vis met een penhengel van 1.5 lb dicht tegen de lelies aan met een lijndikte van 0.25 honderste. Nou heb ik gemerkt dat als je aanslaat de meeste karpers het open water kiezen en dus geen probleem vormen, maar gister koos er eentje de lellies en ik heb dus gemerkt dat de lijn niet dik genoeg was(had dus helaas lijnbreuk)dit mag niet nog een keer gebeuren. Ik heb al gelezen dat ik dan 35 honderste moet hebben maar is dat wel genoeg om de karper ervan te weerhouden om niet de lellies in te gaan en is een 1,5 lbs hengel (van fox barbel) wel sterk genoeg? de karpers zijn trouwens gemiddelid 13 tot 16 pond. Ik heb gister ook van iemand gehoord die wou op zijn penhengel gevlochten lijn opzetten voor opstakels maar dat zal wel geen goed idee zijn i.v.m uitscheuren?

ik hoor het wel
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-08-2007 12:53

Begin eerst maar te proberen om de vis naar het lelieveld TOE te trekken.
Je zult zien dan een karper tegen de druk in weg wil trek je hem naar het obstakel toe wil hij er vandaan, om de vis krampachtig er vandaan te willen houden bereik je dus het tegendeel.
Hengel hoog, de vis gaat diep, hengel laag de vis komt omhoog.

Sla dus laag aan naar het obstakel toe, gevlochten lijn met penvissen niet doen je hebt juist de rek in de lijn nodig.
Vissen is een hobby, geen religie!
ruud Hebben
Berichten: 37
Lid geworden op: 03-01-2007 14:03

06-08-2007 13:29

aha dat wist ik nog niet maar in dit geval was eigenlijk geen aanslaan maar een soort run ik wou net gaan aanslaan maar de vis ging voor het aanslaan al de lellies in
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

06-08-2007 16:13

eigelijk zit ik met het zelfde probleem. De karpers verschuilen zich in de lelies en daar leg ik dan ook mijn korstje in. Nou is het probleem dat de vis gelijk vast zit in de lelies. Nou is dit in het voorjaar en het najaar geen probleem, maar in de zomer breekt mijn lijn gewoon. Zijn er nog tips om een vis los te krijgen uit de lelies?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-08-2007 18:34

De enige tip is om in de zomer daar niet te vissen, onverantwoord gedrag tov de vis.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

06-08-2007 20:19

Met een beetje kunde heb je met 25/00 meer dan goede kansen tussen de lelies. Het is een kwestie van beleid en niet als een malle blokkeren. Als de vis stil ligt laat ik vaak de lijn even vieren. 9 van de 10 keer gaat de vis dan weer zwemmen. Nu flink druk zetten en eventueel deze procedure herhalen. Mocht dit niet helpen, schroom dan niet om het water in te gaan om de vis te halen.

Natuurlijk kan het zijn dat je te maken hebt met zeer taaie vegetatie en hard vechtende karpers. In dat geval is het wellicht beter om Douwes advies op te volgen: niet vissen!
peter andrae

07-08-2007 05:00

Sommige lelliebedden kun je beter niet bevissen of je moet je in een waadpak hijsen geheid dat je erachter aan moet,heeft mij al 1 paar pantoffels gekost en er staat ergens nog een rubbere kaplaars in de bodem :oops:.

Ik vind 25/100 ste zowieso al te weinig om in de buurt van lellievelden te vissen zowel met de pen als drijvend,ik vis zelf drijvend met 40/100 ste en moet mijn eerste vis nog verspelen in een lellieveld blokken doe ik niet dril ze rustig terug zoals ze zijn weggezwommen,ik vertrouw er niet op de manier waarop ik drijvend vis doet de vis zowieso al twijfelen bij een aanbeet en in de meeste gevallen zwemt hij het lelliebed in.

En mocht het niet lukken om de vis rustig terug te drillen,Tja dan zit er maar 1 ding op en dat is dan erin en kijken waar de lijn vastzit rustig loshalen en verder drillen.
martijn zeij
Berichten: 566
Lid geworden op: 24-02-2007 17:05

07-08-2007 08:46

peter ik vis drijvend met 35/00, maar meestal werkt dat niet. Ik vis met mijn korst recht in de waterlelies, dus wanneer ik een vis heb draait die gelijk om de stengels heen. Een ander probleem is ook dat de vissen snel moe zijn dus dat ze niet kunnen spartelen. Als ze dat wel doen komen ze nog eens vrij.
peter andrae

07-08-2007 13:34

Martijn ik vis er niet rechtstreeks in wel aan de randen maar wat ik al zei gaat het mis dan ga ik er achteraan ik vis ook niet bij die hele volle lelliebedden dan weet ik op zeker dat ik de vis moet halen ik lok ze wel met brokje,s naar mijn haakaasje.
Plaats reactie