uitloden van pen


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-07-2007 13:52

Oke overnieuw dan, van onder naar boven. haak, 15-20 centimeter daarboven een zink- verklikkerloodje maat 6/8, daar 40-60 cm boven je hoofdlood 75%.
Daartussen in verdeel je een drietal loodjes tot je pen goed staat met het verklikkerloodje OP de bodem.

Met de loodjes tussen verklikker- en hoofdlood kun je schuiven meer naar beneden meer gewicht bij de bodem.

Dat is de basis.

Als je het in je aquarium probeert doe er dan geen haak aan die heeft niets met de uitloding te maken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

09-07-2007 17:30

heb net beetje zitten klooien met uitloden van een witvistuigje

heb op ong 10 - 15 cm van de haak 2 loodjes gedaan, had geen hele grote loodjes, en daar zonk het pennetje op maar als ik het pennetje iets te ver omhoog schoof had ik een heel stuk lijn wat in een kronkel stond.

en soms stonden de 2 loodjes ook een paar cm boven de bodem, houd het dan in dat me loodjes te licht waren?


en zou je ook bijv gewoon 5 gram lood (oid) op 15 cm van de haak kunnen zetten, en dan het pennetje zo zetten dat die net boven water uitsteekt?

of een stuitje op je lijn op 15 cm afstand van de haak en dan schuifloodje erop
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-07-2007 19:33

Tsja als je pen zinkt en je wilt dat niet doe je er minder lood aan of je neemt een pen die meer lood kan dragen.
Maar waarschijnlijk zal ik wel te simpel denken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

11-07-2007 10:44

snap ik douwe, maar er staat ook, dat als ik het pennetje dan omhoog doe, zodat die net boven water komt dat die goed staat, maar doe ik het pennetje iets tever omhoog dan staat ook nog goed maar staat de lijn tussen de pen en het loodje op de bodem in een kronkel.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-07-2007 14:20

De trek in het water trekt de lijn wel strak tussen pen en lood.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mario de Wit
Berichten: 65
Lid geworden op: 04-05-2007 20:45
Locatie: Den Haag

23-07-2007 12:43

Hallo

Ik heb een vraagje ivm het uitloden van mijn pen.

Ik vis vrijwel altijd statische, maar wil toch is een karper vangen op de pen, in de avond uurtjes, de vroege morge etc.

Maar één ding begrijp ik niet, het uitloden van de pen!

vb: stuitje/pen/stuitje/lood/haak

Maakt het dan uit wat voor lood, hoeveel lood je gebruikt? als dat loodje maar op de bodem blijft liggen?

Voelt de karper geen weerstand? want je pen schiet volgens mij omhoog waardoor het loodje ook omhoog komt?

MvG Mario :wink:
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-07-2007 22:02

Ik heb even een tekening gemaakt van hoe ik het doe. Het is niet dé manier, maar slechts hoe ik hem meestal monteer.

Afbeelding
Tim Sanders
Berichten: 369
Lid geworden op: 21-03-2005 21:26
Locatie: Didam

23-07-2007 22:10

Wat een tekenkunsten meneer boerboom!

Maar op die manier doe ik het ook altijd.

De pen niet midden op de stek gooien maar aan de rand van je stek. Zodat de lijn omhoog niet midden op je stek staat. Wilt nog wel eens lijnzwemmers geven, met het gevolg dat ze hem aftaaien. En niet meer weer komen.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-07-2007 22:14

Jaja Sanders, ik heb nog nog wel iets meegekregen van tekenles op school vroegah :wink:
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-07-2007 08:03

Mario,

Persoonlijk doe ik een heel klein loodje op de bodem (tenzij het water stroomt).

Dus als ik een 2AAA dobber heb, dan lood ik die uit door 3BB loodjes meteen onder de dobber en een halverwege het water. Nu is jou dobber op drijven gelood. Doe je nu nog een heel klein loodje voor op de bodem erbij dan is het opeens een zinkertje geworden.

voordeel:

Jouw dobber staat op scherp, dus bij minste of geringste aanraking wil hij meteen omhoog.

Nadeel:

Erg witvis gevoelig, bij de kleinste voorn zie jij je dobber al omhoog komen.

Indien ik op water zit dat veel witvis herbergt dan vervang ik het onderste loodje door een zwaarder exemplaar (AAA) waardoor mijn hart ook af en toe een beetje tot rust kan komen. Ik stap dan ook over op een witvis ongevoeligere aassoort, zoals tijgernoten.

(Dit is puur hoe ik het doe hoor, maar betwijfel of dit wel de methodiek is aangezien ik al heel erg lang visloos ben :evil: , het wil gewoon niet lukken momenteel).
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Mario de Wit
Berichten: 65
Lid geworden op: 04-05-2007 20:45
Locatie: Den Haag

24-07-2007 12:13

Tnx voor de uitleg mannen :D

Ik ga hier wat mee doen, heb nog veel te leren iig :)


Groetjes, Mario
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

24-07-2007 13:16

wat is het verschil als je je loodjes onder aan doet, of juist hoog bij de dobber of verspreid tussen de dobber en bodem?
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

24-07-2007 16:00

Rick, van die lijn op de bodem, (overdiepte) om lijnzwemmers te voorkomen geloof ik niet helemaal. stel, je vist met een overdiepte van 20cm. dan voorkom je hier geen lijnzwemmers mee. de vis hoeft zn lichaam maar te draaien, toch al snel 70cm, en hij ligt al dubbel en dwars tegen je lijn aan. Pas bij een overdiepte van minimaal 50cm. verminder je in mijn ogen lijnzwemmers, maar dan ben je helemaal niet meer scherp aan het vissen.
Misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor.

gr, tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

24-07-2007 18:09

Ja dat zie je verkeert, neem een wedstrijdvisser zodra de grote vis op de voerplek komt gaat hij met een lange sleep vissen 50 plus cm. en ik ken verschillende topcompetitievissers die juist daardoor een wedstrijd wisten te winnen.
Tussen het azen van grote brasem en karper zit geen verschil.
Met een lange sleep kun je nog heel scherp vissen is een kwestie van uitloden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

24-07-2007 22:26

Maar hoe kan je dan scherp vissen als je 50cm lijn op de bodem hebt liggen? Dus 50cm tussen je haak en je zinkloodje?
Ik heb altijd max. 20cm tussen mijn haak en mijn laatste loodje, dat de pen doet zinken.
Als je meer hebt, kan de vis toch meer met het aas zwemmen, zonder dat dat loodje verplaatst, en dus zonder beetregistratie?
Stel hij pakt het aas, en zwemt naar het loodje toe, dan zou die in princiepe 1m. kunnen zwemmen voordat het loodje achter de vis aangaat, en je pen beweegt?

gr, tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

24-07-2007 22:52

Je vist ook helemaal niet zo scherp als bij het voorntjes pikken Tim.

Maar ga maar eens scherp vissen met een staande haak.

Je hebt ook helemaal geen dun pennetje nodig. Een pauweveer of een paar baarsdrijvertjes is goed genoeg.

Overigens zie je het wel op tijd door een beetje trek in het water.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

25-07-2007 00:07

Met een staande haak vis ik ook weleens. soms als ik met frollic vis, en soms wanneer ik met ander vlees uit blik vis. het aas is dan zwaar genoeg om in de stroming te blijven liggen zonder zinkloodje, en dus gebruik ik het aas om de pen te doen zinken. ik heb dan het idee dat ik scherper vis.

Door trek in het water staat de lijn tussen pen (of baarsdrijvertjes) en je zinkloodje strak, en zie je perfect wat er met je zinkloodje gebeurd. Maar als je de afstand tussen je zinkloodje en je aas groot hebt, zie je niet goed wat er met je aas gebeurd toch? Immers, het aas kan vrij ver verplaatst worden totdat je zinkloodje zich verplaatst....

gr, tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

25-07-2007 09:00

Hm, gaat de gode kant op deze discussie :-)

Ik denk dat de beet registratie goeddeels afhankelijk is van de manier waarop de "sleep" op de bodem ligt. Als die relatief recht ligt dan heb je gewoon een goede registratie. Bij een sleep van 50 cm verwacht ik echter geen opstekers meer, klopt dat?

Even een uitstapje naar het ststisch vissen, ik gooi in en rem mijn handel vlak voor de landing af. Onderlijntje strekt en valt daarna als een mooie spaghetti op het loodje, puur dynamica omdat het lood nu eenmaal de neiging heeft om als eerste op de bodem te willen zijn.

Is dit bij een langere sleep ook niet het gevaar?
Doen jullie dan ook mimime loodjes op de sleep om hem strak tegen de bodem te houden?

Gr M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-07-2007 12:03

Een opsteker is een kwestie van uitloden niet van aanbeet.
Met het grootste gewicht onder de pen is een opsteker vrijwel niet meer mogelijk.

Een valloodje is niets zwaarder dan de beaasde haak dus die zal niet eerder op de bodem zijn
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-07-2007 13:41

Tjeemig. Ik vis nooit zo ingewikkeld. Het is een karper hoor.

Een hageltje of 3 tot 4, totdat de pen afzinkt. Eerste loodje een half metertje van de haak. Opschuiven zodat de pen blijft staan. Aas erop en dan de boel vanaf een brug laten zakken of vanaf de oever met een onderhands worpje plaatsen. Boel strekken tot de pen goed staat, en voila. Aanslaan als de pen weggetroken wordt.

Lijkt mij dat de lijn dan wel netjes op de bodem ligt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-07-2007 18:08

Ja waarom makkelijk als het moeilijk kan.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

25-07-2007 19:50

Daar lijkt het inderdaad op Douwe.

Nou ja, heb mijn witviskennis ook niet bijgehouden.

In ieder geval wat nieuwe woorden geleerd. :P

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-07-2007 22:56

Bij mij wordt het tegenwoordig aardig opgefrist met heel wat nieuwe inzichten, krijg je als je controleur in Neerlands topcompetitie loopt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

25-07-2007 23:15

Mischien kan je hier nog iets mee.

Foto spreekt voor zich neem ik aan.

Afbeelding
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

26-07-2007 08:41

Zo moeilijk was mijn opzetje toch niet? Bij penvissen op karper is wel het laatste waar ik moeilijk doe. Maar ik denk wel dat een stuk overdiepte meerwaarde heeft. Ik noem als voorbeeld 50 cm. Maar mocht ik het nodig achten schroef ik het best op naar 75 cm of meer. Ik pen nu op een watertje waar ik gemerkt heb dat de vissen bijzonder lijnschuw zijn. Ze hebben iets teveel ervaring met vislijntjes. Op sommige wateren zwemmen ze net zo lomp door je lijn en azen gewoon verder. Maar hier gebeurt het nogal eens dat ze schrikken, er vandoor gaan en ook niet meer terugkeren! Een karper is dan misschien eens 75 cm, maar ze azen vaak in een hoek ten opzichte van de bodem. Dus in principe hoef je niet altijd die afstand volledig te overbruggen. Scherp vissen... tja wat is scherp vissen? Als het zaakje mooi gestrekt ligt, loopt mijn dobber gewoon weg als een vis het aas heeft. Snel aanslaan op het minste of geringste beweging van de dobber is toch uit den boze omdat de dobber door beweging van staart of een lijnzwemmer soms al een stukje gaat lopen of zelfs onder gaat.