penvissen/freelinen op (zwaar)dresuur water


Plaats reactie
arnold buurma
Berichten: 208
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Ede

29-09-2006 18:07

Ik wil vanaf volgend jaar 2 zware dresuur wateren gaan bevissen met de pen en freeline.maar hoe kan ik dat het beste aanpakken?1 water is voor de kant al gelijk diep en is een zandafgraving en het andere water is te vergelijken met een uit de kluiten gewassen parkvijver maar drukbevist.Het statische vissen wil ik op deze wateren achterwege laten en ik wil kijken of ik kan scoren met het pennetje of deegbal.wie heeft er tips of zelf ervaringen op moeilijk water
Laatst gewijzigd door arnold buurma op 29-09-2006 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
traditionele visser :P
De dwaas doet wat hij niet laten kan,
de wijze laat wat hij niet doen kan.
-Oosterse wijsheid-
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

29-09-2006 20:32

Arnold.

Ik weet dat jij ook al heel wat jaartjes op karper vist.
Maar heb je dan helemaal geen ervaring met freelinen ?
Frank de Beer, is niet meer.
arnold buurma
Berichten: 208
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Ede

29-09-2006 21:21

heel weinig ik heb het in het begin gedaan op de kreelse plas(roggebrood/justus/honing) maar was het gauw zat om het vele in het luchtledige slaan en toen werd de boillie geintroduceerd en ben daar eigenlijk altijd in gebleven.maar weet nog best hoe het moet alleen heb het nog nooit op zwaar dresuurwater gedaan en op dat water weet ik zeker dat ze nog nooit gefreelined hebben.
traditionele visser :P
De dwaas doet wat hij niet laten kan,
de wijze laat wat hij niet doen kan.
-Oosterse wijsheid-
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

29-09-2006 21:28

Arnold.

Hoe weet je dat zo zeker ???
Ben je daar 20 jaar geleden ook al geweest dan ???
Weinig of veel dresuur ,aan een freeline rig valt weing
aan te passen, daar het om een kale lijn en een haak gaat.
De enige tip die ik je kan geven is, gewoon proberen.

Met foliewaker tuurende groet.

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
arnold buurma
Berichten: 208
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Ede

30-09-2006 12:28

oke 20 jaar geleden zou kunnen :lol: :lol: maar de laatse 5 jaar durf ik wel te zeggen.maare ik ga het zeker weer proberen aanstaande maandag ff met het deegie pielen.komt best wel goed ff de slag weer te pakken krijgen.
traditionele visser :P
De dwaas doet wat hij niet laten kan,
de wijze laat wat hij niet doen kan.
-Oosterse wijsheid-
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

03-10-2006 11:26

Ben een paar week geleden ook begonnen met pennen op een zwaar dressuurwater(oude zandafgraving) bij mij in de buurt. Mensen kijken er raar op als ik daar aankom.. :P Zonder boot ben je kansloos, veel bollen strooien , uren maken en overdag sowieso kansloos enz enz. Je kent het mss wel.

Ben van het voorjaar al begonnen met veel observeren(kan daar erg goed vanwege het glasheldere water) en het rondstrooien van verschillende aassoorten kort onder de kant + drijvend. Door het heldere water kon ik precies de reactie van de vissen waarnemen en kwam 2 weken terug een 30+ er tegen die wel honger had in een bepaald aassoort(ik vond hem steeds op hetzelfde stukje water). 2 dagen aangevoerd(met één handje voer). Een pennetje van 0.2 gram erop, een meter fluocarbon aan het einde, de pen op veeeeeeeeel overdiepte zodat de lijn over de bodem liep. Binnen 30 minuten beet(op een zaterdagmiddag), kon alle bewegingen van de karper voor de beet exact volgen.... :) In mijn hoofd lachte ik al die prutsers al uit... :oops: Helaas overschatte ik mijn eigen capaciteiten enigsinds(of onderschatte ik die van de karper)... :cry: Verspeelt.... :cry:

Zo, ik ben mijn frustratie weer een beetje kwijt. Maar pak de punten eruit waar je wat aan denkt te hebben en doe er je voordeel mee... :P

Volgens mij ben je zeker niet kansloos. Ik ga het freelinen er ook proberen.
Gebruikersavatar
Theo Nieuwenhuijsen
Berichten: 379
Lid geworden op: 03-10-2002 02:00

03-10-2006 15:51

Misschien voor mijn (on)begrip. Freelinen is toch een haak aan een hoofdlijn zonder dobber. Gewoon een loodje er op knijpen en de kale lijn zo strak mogelijk draaien. Dan wachten tot je de aanbeet registreert omdat de lijn door het topoog gaat lopen. Net voordat ie helemaal strak staat sla je toch aan? Dat is volgens mij freelinen.
Hé mod. Hoe kan ik hier een onderschrift plaatsen????
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

03-10-2006 16:00

Theo Nieuwenhuijsen schreef:Misschien voor mijn (on)begrip. Freelinen is toch een haak aan een hoofdlijn zonder dobber. Gewoon een loodje er op knijpen en de kale lijn zo strak mogelijk draaien. Dan wachten tot je de aanbeet registreert omdat de lijn door het topoog gaat lopen. Net voordat ie helemaal strak staat sla je toch aan? Dat is volgens mij freelinen.


Als je het loodje weglaat ben je inderdaad aan het freelinen. Daarnaast een stukkie zilverfolie als waker wil ook wel eens fijn zijn... :)
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

03-10-2006 17:23

:D
Frank de Beer, is niet meer.
arnold buurma
Berichten: 208
Lid geworden op: 16-09-2003 02:00
Locatie: Ede

03-10-2006 20:34

wel een zenuwslopende manier van vissen hoor!voor je het weet staat ie al bovenin de hengel en net zo snel weer beneden.had van de week meer missers dan vis :lol:
traditionele visser :P
De dwaas doet wat hij niet laten kan,
de wijze laat wat hij niet doen kan.
-Oosterse wijsheid-
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

04-10-2006 08:39

Ja arnold dat is wel even wat anders dan
lekker onderuit op de stretcher.
Pas je wel op voor de junkie's die langs de
waterkant hangen ?

Ze jatten je zo het zilverfolie van je lijn af.


:lol:
Frank de Beer, is niet meer.
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

04-10-2006 08:39

arnold buurma schreef:wel een zenuwslopende manier van vissen hoor!voor je het weet staat ie al bovenin de hengel en net zo snel weer beneden.had van de week meer missers dan vis :lol:


Heb zo wel eens achter m'n hengel aan moeten duiken... :P Was aan het freelinen met een aardappel op een ander dressuur watertje. Viste met open beugel, kreeg een vis in het vizier(riet begon hevig te deinen). Dus ik kruip nog dichter achter mijn hengel, beugel dicht en wachten maar. De aanbeet liet even op zich wachten en toen ik me omdraaide om even een blikje cola uit m'n tas te halen liep alles ineens strak en hengel van de steunen het water in.... :P Ik erachter aan.... :P Was achteraf niet zo erg slim, een dikke meter water + zo'n kanaalkade ziet er vanuit het water toch een stukje hoger uit... :P Gelukkig kreeg ik hulp, anders stond ik er nu nog... :D
Plaats reactie