Omgaan met dressuur


Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-07-2003 10:25

Koen,

Ik durf te wedden, dat je meer SVP meemaakt dan dat je zelf weet. Alleen is het gedrag zoals met die pluisjes het meest duidelijk waar te nemen. Reken maar dat er onderwater meer gebeurt dan je denkt. En lang niet alles is dressuur.

Heb je nog nooit meegemaakt dat er karper in / om je stek aast en dat je geen piep krijgt? Nog nooit met hennep gevoerd en geen of pas naar een paar uur, soms dagen, een aanbeet op je bol krijgt?

BTW Rod Hutchinson schreef jaren geleden al, dat hij bij het voeren van hennep nooit meer als een liter voerde over de omtrek van een tennisveld.

Laurens,

Soms wil ik meer zeggen/schrijven, maar het is toch leuker als je zelf dingen (mee)ontdekt? Waarom, daar draait het bij mij om. Dan hoe en wanneer.


MVG

Klaas

PS Wat ik van wie aanneem is wel my cup of tea. Drijvend vissen en penvissen is niet aan mij besteed. Als je weird bedoel: Nou en. Je hoeft niet gek te zijn, maar helpt wel hahaha.
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

12-07-2003 11:28

Klaas,
Ik vis zo goed als altijd met de pen en piepen krijg ik dus niet vaak.
Maar nu je het zegt, had laatst wel iets opvallend waar ik erg van baalde.

Ik zag een karper mijn kant opzwemmen en legde daarom m'n pennetje met aardappel op z'n route.
En toen ging hij precies onder me pen zitten wroeten en doen, dat ging wel 10min door, me pen heen en weer, maar hij pakte het niet.
Dacht eerst dat het er af was ofzo, maar het tegendeel was waar.

En er is hier ook een vijver die nu voor een groot deel is dichtgegroeit met kroos, de karpers zitten nu elke dag met hun kop in het kroos, ook aan de oppervlakte.
Ik neem dan aan dat karpers azen op het voedsel dat is blijven haken in het kroos.

Je kunt ze dan nog wel es verleiden met een hondebrok of korst, maar het is wel frapppant(schrijf je dat zo?).

En met hennep voer ik nooit(1 keer gedaan, blijkt de hennep 5 jaar oud en wil het niet kiemen)
Dagen op een aanbeet wachten op je bol terwijl er veel karpers zijn die het hennep opvreten? Nooit last van!
Niet mijn pakkie an om zo lang achter de hengels te zitten/liggen.

En ik bedoelde inderdaad WEIRD.
Het lijkt me wel handig als je een gebruiksaanwijzing in je profiel zet over je zelf.

mvg,
Koen
Jeroen Boes
Berichten: 27
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: Arnhem

16-07-2003 10:28

Mannen,

Ik heb dit item gestart om te discussieren over dressuur en penvissen, zoals Laurens al opmerkte een probleem voor iedere penvisser. Kunnen de SVP'ers aub een ander item beginnen? (ik bedoel het niet rot)

Laurens,

Met een vrije lijn vissen, bedoel je gewoon op de bodem zonder enige vorm van weerstand en met een slappe lijn? En dan maar turen naar je lijn of die gaat "lopen"?

Goede tip, zo heb ik vroeger ook heel wat gevist, als ik niet mijn karperspulletjes bijhad, maar wel wat van die rakkers zag rondzwemmen.

Greetz
Jeroen
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

16-07-2003 11:25

Jongens ik heb in het weekend op vanaf een brug gevist midden in de bossen op een klein smal riviertje hier stikt het van de karpers (SPIEGELS) nou vist ik vanaf de brug en het is er niet diep dus ik zag de karper als van +/- 30 meter aan komen soms alleen en soms in scholen wat me opviel ik viste met zachte mais uit blik ze pakte alle mais pitjes op en toen ze de mijne pakte ik zag het gewoon spuugde hij het uit aast verder en het zelfde ritueel herhaalde zich steeds weer ik viste gewoon met de vrije lijn en ik denk wel dat ik het weet waarom de karpers dat doen ik denk dat het veel te maken heeft met het gewicht van het haak aas meestal neem ik een kleine haak en prik ik hier 2 a 3 maispitjes op nu denk ik dat de karper merkt dat het gewicht van de voer mais pitjes en je haak aas merkt en wantrouwd en zo pakt hij dit dus niet!!! het 2e wat me heel erg opviel is dat als een karper alleen is/aast dat hij dat voorzichtig doet dan als er een school voorbij komt dan echt waar stofzuigen ze de plek helemaal leeg en dat maakt je haak aas niet uit en pakken ze het gewoon!!! heeft iemand hier een verklaring en een oplossing voor ik weet het niet

En ik denk ook daarom dat de grote vissen minder worden gevangen omdat deze meestal alleen zwemmen dus voorzichtig azen en de kleine in scholen voluit gaan!

maar mijn vraag is wat kan ik hieraan doen alle reacties zijn welkom!!!

groeten
kevin
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-07-2003 11:25

Ik gebruik zelf altijd een heel licht loodje en een super licht foliewakertje. Het is de bedoeling dat ik de vis fop voordat ie ook maar iets doorheeft, dus hierbij kun je alsnog wel van een vrije lijn-visserij spreken ja. Jammergenoeg doe ik dit veel te weinig de laatste tijd..]

gr. laurens
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

16-07-2003 12:01

Laurens,
Hoe doe je het dan met je haak aas ik denk als ik zo ga vissen dat de karper het dan al lang heeft uit gespuugd

groetjus
kevin
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

30-07-2003 20:20

Kevin,
Om ff te reageren op hetgeen dat karpers sneller azen in een groep.

Ik weet bijna zeker dat dat komt doordat er voedselnijd ontstaat.

Koen

PS. Goed om trug te zijn
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

19-08-2006 10:01

De oplossing van dresuur!
Ikzelf zit in een water waar een zogenaamt dresuur is opgetreden en gebruik het volgende om dat te omzeilen
1 lijn: Fluorcarbon onderlijn van 5 meter.
2 schuifloodje van 1,5 a 2 gram
3 crystal wagler(doorzichtige engelse pen dus)
4 gebruik normale bolie's en/of breek ze in stukken en doe een halve bol aan de haak, als een water voor dresuur is verklaard gaan de karperaars er de meest vreemde azen gebruiken van komkommer tot grasbolies
Leuk maar die vissen zijn zulk exotisch spul niet gewend en storten zich er echt niet masaal op.
Als iedereen speciale azen gaat gebruiken kan je mooi weer traditioneel gaan vissen.

P.s. ligt het aan mij of zijn sommige karpers op dresuurwater zo vaak gevangen dat ze zich wel heel gemakkelijk naar het net laten glijden.
Dit heb ik al vaker meegemaakt, bv een 19 pond schubkarper werd gehaakt en nam een run van 3 a 4 meter en liet zich moe het net in glijden, ik heb mijn slip toch niet zo zwaar staan want een volgend exemplaar van 17 pond neemt wel de runs waar ik van hou

Klaas Sipma
Zwolle
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

19-08-2006 10:29

Zo kom je na drie jaar pas met de oplossing???
07- 2003 8) 8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!