Wanneer is de pen goed uitgelood?


Plaats reactie
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

01-05-2005 20:26

Hallo,

Ik vraag me af hoeveel mm of cm jullie de pen boven water laten steken. Ik gebruik een pen van drennan (insert crystal 3no4) die alleen aan de onderkant bevestigd wordt.

Als de antenne 1 a 1.5 cm boven water steekt, is de pen dan goed uitgelood of is het beter om echt maar een puntje van de antenne boven water te laten steken?

Bert
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

01-05-2005 21:47

Bert,

Geen idee hoe jij met de pen vist. Op karper lijkt mij het alleen niet zo heel erg geleerd. De onderste loodhagel ongeveer 30 cm van de haak. Dan uitloden tot de pen op de laatste loodhagel net zinkt. Dat geeft dat de lijn tot de onderste loodhagel altijd op de bodem ligt en het niet langer uitmaakt hoeveel de antenne van je pen nu precies boven water uitsteekt. Zolang die maar goed zichtbaar blijft.

Groet, Kees
Bert Snoek
Berichten: 195
Lid geworden op: 07-04-2004 14:01

01-05-2005 23:56

Hoi Kees en anderen,


Mijn onderste loodhagel bevindt zich op ca. 20 cm van de haak. Verder heb ik nog een paar loodhagels redelijk dicht onder de pen hangen. Het onderste loodje (dat zich op 20 cm va nde haak bevindt) zorgt ervoor dat de pen zinkt. Als het onderste loodje op de bodem ligt, dan wordt de pen staande gehouden door de andere loodhagels.

Nu kan ik er voor kiezen om er zoveel lood aan te doen dat de pen met een heel klein puntje boven water staat (als het onderste loodje op de bodem ligt) , maar ik kan ook 1 loodhageltje minder aan de lijn doen en dan staat de antenne van de pen zo'n 1-1,5 cm boven water. Als ik voor de laatste optie kies, dan zie ik de pen beter, maar de karper zal dan wel meer weerstand ondervinden als hij het aas in de bek neemt.

ik vraag me af wat de beste optie is, of de pen met een puntje boven water of de antenne van de pen 1 of 1,5 cm boven water.

Bert
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-05-2005 08:38

Is niet zo moeilijk hoor, pen licht zinkend afstellen en dan in de overdiepte de pen naar voorkeur boven water uit laten komen.
Stel je pen zo af dat de pen tegen het oppervlak stuit en geef dan 1 á 2 cm meer, bingo.
Maar het blijft spelen met je lood verdeling, geen stroming of trek, je lood onder de pen uitgezonderd je zinkloodje natuurlijk, bij stroming of trek bv door wind je lood laag zetten.
Je kunt ook moeten wisselen van pen enz.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
klaas Sipma
Berichten: 156
Lid geworden op: 25-12-2005 15:51

25-12-2005 15:59

doe een stoppertje aan de lijn(loodje, rubbertje, touw, maakt niet uit, mijn voorkeur is rubber)
doe de pen er aan en dan het zware lood bovenaan en het lichte lood onderaan tot 4 cm van de haak.
het hele spulletje moet heel traag zinken, dan is ie goed
Plaats reactie