Enkele vragen over penvissen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-08-2005 17:07

Beste karpervissers,

Hier even wat vraagjes waar ik nog steeds mee zit als het om pennen gaat...

1. Wat is het voordeel danwel nadeel van het gebruik van gevlochten lijn en is dit sneller zichtbaar in het water ja of nee?

2. Wat is het nut van scherp uitloden van de pen, behalve dat je een snelle beetindicatie hebt?

- Reden van deze vraag is dat ik met een scherp uitgelode pen (die uiteraard snel onder gaat, ook door kleine tikjes) naar mijn mening veel te vaak missla en/of onnodig aansla op tikjes van bijv voorns.... Een scherp uitgelode pen is overigens wat mij betreft technisch zeker wel beter, maar echt een 'crime' als je met witvisgevoelig aas zit en je met een bonk in de keel voor de zoveelste keer op rij een gat in de lucht slaat op niks....

3. Is het veel te diep afstellen van je pen echt wel zoveel beter als je vist waar karpers ervaringen hebben met penvissen? Denken jullie dat je meer kans maakt op die wantrouwige vis indien je veel te diep ligt en geen lood toepast of wanneer je de zaak scherp uitlood en de lijn dus verticaal omhoog loopt vanaf het aas?

Ik ben benieuwd naar jullie bevindingen...

Groeten Laurens
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

19-08-2005 17:42

Laurens,

Gevlochten lijn zal zeker beter zichtbaar zijn. Tevens zal het gevlochten spul eerder een nadeel zijn tijdens de dril zo direct en zonder rek onder de top.

Ik persoonlijk lood mijn pennetje altijd zodanig uit dat het onderste loodje nog op de bodem ligt en de laatste 15 -20 cm van de nylon lijn over de bodem loopt.

Als karper het haakaas oppakt zal dit vrijwel zeker resulteren in een opsteker doordat het onderste loodje van de bodem gelicht word.

Witvis heeft dan 15 - 20 cm ruimte om te rommelen met je haakaas. Dat zal alvast een paar hartverzakkingen schelen.

Als de lijn vertikaal omhoog loopt vanaf het haakaas zal je veel meer lijnzwemmers (en wellicht ook meer boeggolven zien) hebben en dus veel meer gaten in de lucht slaan met waarschijnlijk ook een grotere kans op een valse inhaking. ( Vis zwemt door de lijn, haakt kruipt omhoog naar onder/zijkant van de vis en jij ramt die haak daar dan in, in de veronderstelling dat je een heuse aanbeet hebt.)
Gebruikersavatar
Bart Pijls
Berichten: 132
Lid geworden op: 15-07-2004 22:39
Locatie: Almere

19-08-2005 17:50

Laurens,

Probeer het grote karperboek van Groothuis op de kop te tikken, hier staan vele voorbeelden en voor- en nadelen in van diverse methoden. Hetzelfde geldt voor het boek van Kempen/Schouten - "Zwaargewichten".
Greetz,

Bart
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

19-08-2005 23:30

Hallo Laurens,

1. Met gevlochten kun je een stuk dunner gaan vanwege de trekkracht. Plus het is soepeler dan nylon, ik dacht dat je met 12/100e gevlochten al menig karper baas kunt zijn. Het zicht...ikzelf til daar niet zo zwaar aan, met een beetje troebel water valt zo'n dun draadje echt niet op, laat staan dat een karper het met gevaar indentificeerd. Dit zal hooguit kunnen gebeuren op een helder water, vissend met een staande haak en vissen die de klappen van de penvisserij kennen. Met een paar wiersliertjes valt het geheel al niet op.
Ikzelf heb ik eerlijk gezegt nog niet met de pen gevist met gevlochten lijn, heb er al wel over zitten denken, ben wat huiverig vanwege het mogelijk 'ontschubben' van karpers met de dunne gevlochten lijn...

2. Ikzelf lood mijn pen nooit zo scherp uit dat ik de aanbeet niet meer kan volgen. Ik gebruik wel hele lichte pennetjes, maar toch wel het liefst 1,5 cm boven het wateroppervlak zodat ik kan volgen hoever de pen zakt en in welk tempo dit gebeurt.

3. Met een staande haak heb ik nooit goed gevangen eerlijk gezegt, maar extreem overdiepte vis ik ook niet. Meestal zo'n 20 cm, max 35cm over de bodem. Het laatste snippertje lood maak ik met wat wantrouwige karpers wel heel erg klein. Daarbij leg ik mijn aas altijd net buiten het voerplekje in deze gevallen zodat voor mijn gevoel de vis weer een stukje moet zwemmen voor het volgende aasdeeltje waardoor de vis niet te lang op 1 plek blijft en dus de tijd heeft om mijn foute haakaasje te herkennen. Plus het voordeel is dat mijn staande lijn niet midden over de voerplek loopt wat schrikreacties en lijnzwemmers scheelt.

Hoop dat je hier wat aan hebt

succes ermee

mvg

Koen
peter andrae

22-08-2005 16:25

Ik wel Koen en vind het niks ik heb jarenlang met nylon lijnen gevist in combinatie met een jack hilton hengel en een sigma molen,altijd van genoten,eigenlijk omdat ik drijvend ging vissen had ik besloten om een gevlochten drijvende lijn te kopen dat steeds invetten vond ik maar niks en omdat katten en hondenbrokje,s door het lage gewicht niet makkenlijk zijn te werpen was dit voor mij nog een punt om het eens te proberen.

Zo gezegd zo gedaan en ik moet je zeggen voor het drijvend vissen een topper maar met de pen had ik zoiets van nou nee das niet de bedoeling,ik heb nu 3 spoelen in mijn tas met diversen lijnsoorten zo zit ik altijd goed.

Met staande haak vissen nog nooit gedaan wat ik wel heb gedaan is een paar voerplekken maken en even later zo uitgelood dat het aasje net boven de bodem zweefte en dat ging vaak erg goed,het laatste loodje op 20 cm doet het goed,nog een kleine tip :wink:als je voerplekje,s maakt ga er dan niet bovenop liggen maar aan de rand of iets erbuiten scheelt je een hoop lijnzwemmers en de karper pakt het toch wel soms eerder als dat je er bovenop vist.

mvg peter.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

22-08-2005 18:07

Mijn beste manier van vissen de laatste jaren is zo 'compact' mogelijke plekken met hennep maken en die 1 voor 1 afvissen staand op me aas ( 1 nootje , 1 pindaatje het maakt niet zoveel uit want de vis aast op de hennep! 8) en dus neemt hij dat ene particel soortje mee. Je zal ook zien dat je veel vaak vissen vangt die nog nooit een haak hebben gezien. "de zogenaamde natuurlijk voedsel vissen")
Verder 25/100 nylon lijn haakmaatje 8 of 10 ( fox serie 1 zijn mooie ) en me loodjes 10cm van me haak bij elkaar om zo valse aanbeten te voorkomen.
Vaak krijg je na het inleggen of een klein opstekertje of dat je pennetje een paar cm naarbeneden tikt en dan BENG hangen. Deze manier van vissen werkt ook echt super in de winter!!!!! Een plek of 6 maken op interesante plekken en dan als je bij je laatste plek hebt gevoerd de 1ste afvissen en niet langer dan 15min per plek als je niks ziet. Ga je weg en heb je vertrouwen in je plek 2 handjes erboven op en weer verder gaan. Ik voer vaak een volle hand of 6, en probeer het echt zo com[act mogelijk te maken i v m lijnzwemmers.

Vraag 1: Ik vind het wel lekker zeker op die korte afstand dat je vist, de rek van de nylon om het kopschudden van de vis op te vangen.
Vraag2: Waarschijnlijk sla je vaak mis op lijners?!
Vraag3: Ik pen 9 van de 10 x op de zogenaamde waters waar al jaren met de pen wordt /is gevist en daar vis ik dan zo als boven aangegeven.
Vis ik daarentegen op het ijselmeer of op een ander water met weinig dressuur dan vis ik gewoon lichend met een overdiepte van een 1.5 meter en verspreid ik mijn loodjes over me lijn ik schuw dan ook niet om een veel grotere pen te nemen dan als ik op de dressuur putjes vis( vaak een cm of 5)
Succes
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-08-2005 18:50

Hallo mensen,

Bedankt voor de antwoorden, ik zal de reacties meenemen in mijn overwegingen :-)

Gr. Laurens
peter andrae

23-08-2005 05:54

Hennep hmzzzz :wink:,moet je wel oppassen dat je mij niet aan de haak slaat :D,pidaas,s Ruud dan zou ik Joop maar niet meenemen anders grijp je mooi mis :wink:,lol hier sorry kan er niks aan doen ik mag met die wedstrijd wel een slot op mijn koelbox doen anders grijp ik ook mis :lol:.

Nog ff he dan zitten jullie in la douce,lekker hoor ik hoop dat jullie een paar mooie vissen vangen en een leuke sessie hebben daar,maar dat hoor ik allemaal wel tegen die tijd.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

23-08-2005 23:06

haha met die wedstrijd kom ik wel ff langs kijken of ik nog wat van jullie leren kan.
Ja zondag avond gaan we rijden totdat ik ergens in zuid frankrijk een water zie. Zal wel de middelandse zee worden :D
peter andrae

24-08-2005 03:22

:o Je lijkt nou op iemand met dat leren die stond midden in mijn huiskamer mijn onderlijnen op te meten omdat ik zo goed ving :lol:,heb liever dat je,je even omdraaid als ik mijn aas bevestig leg wel een doekje over mijn onderlijn :wink:,zitten daar ook karpers dan ohhh dat wist ik niet :roll:.


mvg peter.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

24-08-2005 18:14

o sjit ik verlul me wil :oops: ik zal wel weer de vaste middelandse zee caln over me heen krijgen SORRY jongens ;)
Gebruikersavatar
Michiels Gino
Berichten: 667
Lid geworden op: 29-11-2004 22:22
Locatie: Bredene (België)

20-01-2006 10:20

Heb ook enkele vraagjes, ben een volledige nieuweling op het gebied van penvissen.

Welke lijndikte, haak, zwaarte dobber en soort, lijnopzet, waar je loden plaatsen etc .
Vissen overloaded met schuifloodje etc.
Veel ?????????? vragtekens.
HELP

grtz peeke
Greets Gino
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

20-01-2006 14:01

Michiels Gino schreef:Heb ook enkele vraagjes, ben een volledige nieuweling op het gebied van penvissen.grtz peeke


ligt eraan waar je wilt gaan vissen, lijndikte, vis je bij obstakels? zoniet kun je een wat dunnere lijn nemen.
Haakmaat: 8
Wat voor dobber, ligt er ook waar je vist, stroming,stilstaand.
Loden plaatsen, meestal plaats ik zo zoveel mogelijk onder de dobber, 1 er iets onder, en het kleinste loodje stuk boven de haak, ook schuiven naar omstandigheden.


Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
paul van der pluym
Berichten: 160
Lid geworden op: 22-01-2006 08:01

31-01-2006 08:27

hoi,

ik vis al een tijdje met de pen en vis altijd met mais uit blik of brood, maar ik heb nou de vraag of je ook met boilies kan vissen onder de pen en of het verschil maakt of ik met mais of met de pen vis, ik ben van plan om met een vriend te gaan vissen in een vijver van karper tussen de 10 en 25 pond, welke soorten aas zullen goed werken ( ik ga pas in maart ) de vijver is trouwens 2 tot 3 meter diep
penvissen is karpervissen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

31-01-2006 12:36

Paul de vraag is simpel door jezelf te beantwoorden, waarom zou aas waarmee je vangt of waar anderen mee vangen op enige afstand met de pen niet werken?

Boilies werken als, stukje, heel, half, twee helften, meerdere stukjes kies maar uit.

Voeren en de juiste plek kiezen dan vangt alles, ook een legoblokje.
Vissen is een hobby, geen religie!
paul van der pluym
Berichten: 160
Lid geworden op: 22-01-2006 08:01

31-01-2006 16:35

maar werken boilies in je voordeel of nadeel met penvissen? of geen van beide ;)
penvissen is karpervissen.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

31-01-2006 19:04

Paul,

Je kunt tijdens het boilies draaien ook een deel van je boiliedeeg niet koken en in de vriezer leggen, dan kun je dit gewoon om je haak kneden, zoals je dat ook met roggenbrood (wat zegt ie nu?) of brooddeeg doet. Komt de instantwerking ook ten goede, dacht ik zo.
Dit seizoen ga ik voor mezelf uitvinden wat het beste werkt voor wat betreft de inhaking, maar ik hou jullie als penvissers wel op de hoogte uiteraard...

Frank Huisman
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

31-01-2006 19:47

Dat kan ik wel even aanvullen Frank....jaren gevoerd met boilies en gevist met het deeg.

Als je nu ook een keer een hoger gemiddeld gewicht af wil dwingen, dan is dit DE manier. Een pondje per stekkie voeren en dan met het boiliedeeg op de haak gaan vissen.

Als je deeg dan invriest, pas dan op dat je niet de hele bol deeg in één keer invriest, want je hebt tijdens het vissen slechts de hoeveelheid voor je haakaas nodig, dus is het raadzaam dit in kleine porties te verdelen.

Controleer ook de stevigheid van het deeg en kneed er -indien gewenst- wat water door, of een klein beetje mix.

Voor de instant respons vind ik aardappel, mais en brood veel beter dan boilies, maar als je dus regelmatig met de pen grotere karpers wil vangen en ook gewoon veel, dan is het dus raadzaam om de voerstekjes te maken met boilies....

goede vangsten Mitsz
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

01-02-2006 09:19

Mitsz,

Bedankt voor het delen van je ervaring met het vissen met boiliedeeg. Het scheelt mij (en anderen) nogal wat tijd en geeft me vertrouwen.

Ik ben idd van plan om voerstekken aan te leggen met boilies en er dan met de pen op te vissen (evt met groundbait aangevuld).
Zo kan ik mijn oude liefde weer oppakken maar toch de mooiere exemplaren blijven vangen, ideaal.

Met vriendelijke groet,

Frank
paul van der pluym
Berichten: 160
Lid geworden op: 22-01-2006 08:01

01-02-2006 19:32

maar kan iemand me een site ofzo geven voor het maken van een goeie hair? die je van nylon lijn kan maken ( de zelfde lijn gewoon)!
het liefst uitgelegd in stappen...
penvissen is karpervissen.
paul van der pluym
Berichten: 160
Lid geworden op: 22-01-2006 08:01

02-02-2006 18:41

welk ingredient ( wat je in de keuken kan vinden) is goed te gebruiken voor een flavour ( exclusief cacoa en paprikapoeder of jam)
penvissen is karpervissen.
Frank Huisman
Berichten: 671
Lid geworden op: 21-01-2002 01:00
Locatie: Dwingeloo

02-02-2006 20:39

Paul,

Kijk maar even bij de bakproducten (Baukje et cetera) en in het Indische kruidenrek.

Gr,

Frank
Plaats reactie