grote karper op de pen


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-05-2005 08:21

Richard, dat was het topic helemaal niet!!!
Het gaat niet om het gemiddelde maar of het mogelijk zou zijn grote vis te vangen met de pen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

06-05-2005 13:43

Waarom eigenlijk met de pen zo groot mogelijk willen vangen?
Als je er een leuke hengel bij hebt, heb je toch aan een vis van 10 pond net zoveel sport?
Vind dikke vette brasems vangen ook nog altijd leuk tijdens het penvissen :D
Die spanning van elke tik die je op je pennentje krijgt met de gedachte dat het vanalles kan zijn blijft leuk ! :D

Succes

Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

06-05-2005 13:48

Maar om even op het onderwerp te reageren..
Ik denk dat je over het algemeen ook meer kleine vis vangt op de pen dan echte groten
Bij ons ligt dat aan het bestand, maar dat is bij elk water verschillend natuurlijk.

Succes




Mvg Rick
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Rene Vermunt
Berichten: 269
Lid geworden op: 18-09-2004 20:47
Locatie: Zuid-Holland

06-05-2005 21:27

De meeste grote vissen die ik heb gevangen zijn allemaal op de pen gevangen ! Met als grootste een schub van 30,5 pond. Is een onwijze kick om met een 1 3/4 hengeltje zo'n gewicht te drillen. Ben de afgelopen jaren ook steeds lichter gaan vissen. 22 - 25 mm lijn. De vangsten nemen hierdoor enorm toe in ieder geval....
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

19-05-2005 00:52

dolle blijdschap hier en nog een nuttige waarde aan de topic ook :D
kom zojuist terug heb net anderhalf uur zitte pennen
resultaat 26 pond schub
alleen batterijen waren leeg van me camera maar had gelukkig een bewaarzak bij me dus snel me spullen ingepakt en de vis gezakt snel heen en weergefietst voor nieuwe batterijen

ik viste ook op afgesloten terrein dus niemand kon aan mijn vangst komen :D
jan van kranenburg

19-05-2005 02:54

in 2003 heb ik op een semi cultuurwater enig sukses gehad.

Daar paar maal gevist met vastlood-systeem; eigenlijk niet mijn ding.

Toch wel vrijwel elke dag, instant vissend, resultaat.
Ik weeg en meet nooit, maar naar schatting elke keer wel karpers van ca 10 tot 15 pond.

In dat water zijn enkele mooie rietkragen; zag daarin beweging en besloot toen te gaan pennen. Beetje voerend met hennep en mais.

Was de "touch" een beetje kwijt; heel lang niet op die manier gevist.

Zag kolken van afgeschrikte karper door mijn eigen onbeholpenheid, maar slaagde er uiteindelijk met de pen een karper te vangen van ca een pond of 20.

Denk dat, waar je ook vist, met de pen veel sukses te boeken valt.


mvg

Jan
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

26-05-2005 16:06

Zal het aan het aas liggen?

In mijn ervaring vang je inderdaad groter op groot aas dan op klein, gemiddeld genomen dan, ik heb veel 25+ vissen gevangen op partikles maar vis er dan ook veel mee. Als ik echter puur voor de grote vissen ga dan grijp ik altijd naar groot aas, op de pen is dat een bint en op het lood 30mm+ boilies......

Vaak vist men met de pen met klein aas, uit ervaring weet ik dat je dan sneller vis vangt en dus vaak ook wat kleiner.
Voorbeeld: een maat van me heeft jaren met grote binten als aas gevist en weigerde kleiner te gaan, ik deed dat wel (bv mais) en ving ook bijna altijd m'n visje. De jaren dat hij groot vistte en ik klein (op hetzelfde water, altijd samen!)ving ik gemiddeld 4X zoveel vis als hij, mijn grootste 3: 23, 21, 21 zijn top 3: 32, 28, 28 ..................
En toch vis ik nog steeds met klein aas 9 out of 10

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Christiaan van der Staaij
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-12-2004 08:48
Locatie: H.I. Ambacht

31-05-2005 10:42

Natuurlijk kan je dikke vis vangen op de pen. Misschien juist wel op de pen, omdat je de haak veel sneller kunt prikken dan met een loodsysteem. Denk eerder dat het inderdaad een aas-kwestie is.
marcel bertens
Berichten: 667
Lid geworden op: 12-04-2004 18:36
Locatie: den haag

31-05-2005 13:27

Christiaan van der Staaij schreef:Natuurlijk kan je dikke vis vangen op de pen. Misschien juist wel op de pen, omdat je de haak veel sneller kunt prikken dan met een loodsysteem. Denk eerder dat het inderdaad een aas-kwestie is.

denk toch dat je het niet helemaal op t aas kan afschuiven
wat denk je als je met een flink stuk aardappel vist ken je alsnog karpers van 5 pond vangen
ik denk dat t vooral een questie van stekkeuze is en rond welke tijd je vist op plekken
Gebruikersavatar
Hans van Vrouwerf
Berichten: 526
Lid geworden op: 11-06-2003 02:00
Locatie: aant watur
Contacteer:

31-05-2005 14:05

Ckr te weten dat je grote vis kan vangen op de pen...Gewoon zeer selectief zijn in de wateren die je met de pen belaagd! En goed observeren...wat je kan vangen met de boillie kun je ook met de pen vangen zij het soms in minder tijd soms in heel veel meer
Christiaan van der Staaij
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-12-2004 08:48
Locatie: H.I. Ambacht

31-05-2005 21:39

Marcel,

Ben je niet in de war met Vinnie die groot aas in de groep gooit (?) ? Op de grootte doelde ik eigenlijk niet, meer op wat voor soort aas je gebruikt. Neem nou zoete mais, welke vis er nooit op gevangen op een dressuurputje?

Wat mij juist het dressuurdoorbrekende lijkt van het penvissen is het niet aanwezig zijn van strakke lijnen over de stek. Denk ook even aan de trend van de laatste tijd: camouflage. Maar vooral het vroeg waarnemen van de aanbeet en hierop aanslaan is een heel andere situatie dan statisch vissen.

By the way: ik ben ook nog maar beginnend penvisser hoor. Heb gelukkig nog heel veel te leren!
bart witteveen
Berichten: 25
Lid geworden op: 27-05-2004 16:16
Locatie: delden
Contacteer:

13-06-2005 12:53

zEkers te weten dat je de grote karpers met de pen kan vangen, ik heb zelf mijn pr van 30 pond op deze prachtige manier weten te vangen!!!

beter kan haast niej
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

13-06-2005 13:01

Gewoon eens wat anders doen dan 3 voerplekjes en die dan 20 minuten bevissen...

Op sommige wateren is het gewoon een kwestie van flink observeren en pas als je die grote vis in het vizier hebt de lijn nat te maken.
Moet je dan alleen nog een water hebben waar je op verschillende stekken de vissen gewoon zo kan zien. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Robert Franssen
Berichten: 85
Lid geworden op: 16-05-2005 16:23
Locatie: Borculo

24-06-2005 21:03

Vriend ving 36 ponder met de pen !
Ze bijten of ze bijten niet.
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

08-07-2005 17:28

tsjaa, ik heb mijn pb ook gevangen met de pen, 28 pondjess.
en ik vang zeker niet de kleinste vissen met de pen. ik voer nooit voor als ik met de pen vis, en soms vang ik met een lange voercampagne vissend op afstand kleinere vissen dan de dag ervoor met de pen.
(natuurlijk wel op hetzelfde water) kortom het gemiddeld gewicht dat ik op mijn thuiswater met de pen en afstand vang, is ongeveer gelijk.
dit zal ongetwijfeld ook aan het water liggen, ieder water is net als iedere karper weer zeer verschillend.

groeten, tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
paul van der pluym
Berichten: 160
Lid geworden op: 22-01-2006 08:01

04-02-2006 19:18

ik heb de grootste vis van een water in almelo gevangen... mag jij raden hoe> op de pen... jazeker.... het verschil tussen penvissen en statisch is minimaal ( tenminste bij ons in almelóóóóóóóóo wel ;)
penvissen is karpervissen.
Gebruikersavatar
Rob Ster
Berichten: 128
Lid geworden op: 07-01-2006 17:24
Locatie: rotterdam

05-02-2006 17:56

Heb al een paar zware 20ers gevangen op de pen en 3 dertigers wel op groot water maar maakt niet uit toch
Who Do You Think We are Bagage Handlers
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

05-02-2006 18:43

Waarom vang je kleinere vissen met de pen?

Het is zeker een punt dat er met de pen gewoon gemiddeld kleinere vissen worden gevangen.

Met de pen wordt vaak zacht aas gebruikt. Wat zeker een hoop vis aantrekt op jouw plekjes. Hoop vis betekend weer drukte. Houd grote vis van drukte? Om even terug te gaan naar het boillie vissen, vaak komen de grotere vissen net buiten een goed onderhouden voerplek vandaan...

Joris W schreef er eens een goed stukje over in de KW. Takkenspiegeltjes en beren van het wijt..

Mijn mening om wat selectiefer op wat grotere vissen te vissen met de pen ligt dan ook bij het gebruik van aas en waar bied ik mijn aas aan.

Ga maar alleen maar met 24mm bollen in het midden van een plas vissen met een bootje.
of
Lig je liever met je bootje tegen een rietjekraagje met een blikje mais( doe ik liever :wink: )

Dan kan je zelf al een conclusie trekken of er wat grotere vissen te vangen zijn met de pen.

Neemt allemaal niet weg dat er geen mooie vis langs kan komen op je "mais"plekje.

Ik heb zelf ook aardig wat mooie vissen kunnen vangen met het pennetje. Alleen ja hoe pak je het aan......

Succes


Groetjes,


Ruud
Gebruikersavatar
Jesse Oud
Berichten: 344
Lid geworden op: 26-08-2005 17:43

06-02-2006 21:44

Mijn grootste op de pen :oops: , echt totaal onverwachts op een watertje waar je gek werd van de dwergmeervalletjes en karpertjes van ungefahr 45cm en dan deze tussen het wier vandaan zien komen met een 20/100 en niet te spreken over het hengeltje! :o

Afbeelding

Leuke sport en ga het zeker meer doen dit jaar, de stay puts liggen in mijn tackle box :wink:

Groet'n
Vissen is gezond!