Penvissen in stromend water


Plaats reactie
Andre Hackenitz
Berichten: 18
Lid geworden op: 05-01-2005 00:23
Locatie: Haarlem

10-01-2005 00:11

Beste lezers,

Wellicht dat er iemand is die mij nog een aardige suggestie kan geven voor het volgende probleem.
Ik vis uitsluitend met de pen en het stuk water waar ik me de laatste tijd op concentreer vanwege het zeer goede karperbestand heeft 1 probleem en dat is een groot gemaal op het einde.
Als deze in werking is ( gelukkig niet altijd ) is het scherp vissen met de engelse pen niet meer mogelijk aangezien deze geheel wordt weggezogen door de stroming.
Ik heb dit nu opgelost door dan met een kleine snoekdobber te vissen die net zijn koppie boven water kan houden maar de afstand tussen de dobber en de haak is aanzienlijk.
Het vangen gaat dus wel maar eventueele trage aanbeten zal ik op deze wijze absoluut niet traceren en dus wellicht vissen missen zonder het in de gaten te hebben.
Natuurlijk kan ik gewoon weer een peertje met lood monteren en een waker onder de hengel plaatsen maar dat wil ik dus niet.
Iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen ??

Alvast bedankt

Groetjes,

Andre
Gerard Numan
Berichten: 62
Lid geworden op: 12-01-2005 22:44
Locatie: Groningen

16-01-2005 01:10

Andre,

Waarschijnlijk heb je alle soorten pen al geprobeerd!? Smal, breed, drijflichaam hoog of laag? Ik red het tot nu toe met een klein schijfloodje om het aas op de plek te houden en een aangepaste pen voor de stroming.

Gegroet Gerard.

Ps. je tip voor een visweek in noordholland klinkt wel ok alleen lijkt het me akelig veel water om uit te kiezen.
Wanneer ik pas echt gelukkig ben? Jagend met de pen!
Andre Hackenitz
Berichten: 18
Lid geworden op: 05-01-2005 00:23
Locatie: Haarlem

16-01-2005 22:37

Hoi Gerard,

Heb inderdaad alle pennen wel gehad zo langzamerhand

De stroming is gewoon zo sterk dat het waarschijnlijk gewoon niet zal lukken hem boven te houden.
Dit komt omdat ik 500 meter vewijderd ben van het gemaal en dat is een flinke jongen dus die doet zijn best wel.
Maar gewoon volhouden met het snoekdrijfertje het zal niet anders zijn.

Betreft de tip

Geen zorgen als je een week de tijd hebt kun je een paar mooie plekken uitzoeken en ik kan je aardig op weg helpen want ik ken het gebied op mijn duimpje daar.
Ik zal dan ook niet nalaten om je een paar goede tips en stekken aan te geven want vangen doe je daar altijd zomer en winter !!!!!
Kijk maar wat je doet ik hoor het wel
Mocht je meer willen weten gaan we weer over tot een PB

Groetjes Gerard

Andre
Met penvissen blijf je fit !!!
Gebruikersavatar
Koen de Been
Berichten: 1882
Lid geworden op: 10-02-2004 19:08
Locatie: Wosterhout

17-01-2005 11:41

Uitloden op de bodem met een zwaarder loodje......
Gebruik een matchdobber(smal van lichaam dus minder wrijving in het water) en lood je montage uit op de bodem.
Oftwel de "opsteker" manier...... :wink:
Pakt de karper je aas dan wipt je dobber omhoog of hij gaat plat liggen.
Vindt je het loodje te zwaar waardoor het de karper eerder afschrikt als de haak+aas wordt opgenomen, dan kan je het loodje iets zwaarder nemen en dit schuivend op je (onder)lijn monteren. Een klein rubberstuitje houdt je loodje van je haak.
Hoe dichter je loodje bij de haak, hoe minder speling de haak krijgt. let wel op: Zorg niet dat je haakaas onnatuurlijk gaat bewegen omdat je je loodje te dicht bij je haak hebt zitten. Een afstand van zo'n 15 centimeter is over het algemeen voldoende. :wink:
Mijn ervaring op stromend water is dat de karper niet rustig kan gaan liggen azen als het harder stroomt. De karper moet constant in beweging zijn om op z'n plek te blijven. Hierrdoor zal de vis wat drukker azen dus de aanbeten komen duidelijk door. Je kan het geheel ook nog onder druk zetten door je voerplek zo klein mogelijk te maken, zoals je aangaf is het een water met een goed karperbestand. Voedselnijd creëren en je zit gebakken. 8)

Groeten Koen

Groeten Koen
Vriendelijke groet,

Koen de Been
Andre Hackenitz
Berichten: 18
Lid geworden op: 05-01-2005 00:23
Locatie: Haarlem

19-01-2005 18:58

Hoi Koen,

Dat zou inderdaad een aardige oplossing kunnen zijn

We gaan het proberen

Hartelijk dank voor de informatie

Groetjes,

Andre
Met penvissen blijf je fit !!!
Plaats reactie