uitloden van een pen met boilie eronder


Plaats reactie
Guido Paassen
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Reeuwijk

08-05-2004 11:31

Heren penvissers. Ik heb een gerichte vraag.

Ik vis me een boilie onder een engelse pen. Heb echter af en toe twijfels of ik hem wel goed uitlood. Hoeveel lijn mag er over de bodem liggen etc.. Wat is de afstand tussen de laatst hagel en de haak?
Heeft iemand hier iets zinnigs over te vertellen?

gr
guido
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

08-05-2004 18:15

hoe ver je de lijn op de bodem legt moet je zelf weten ik leg hem meestal wel 20 cm op de bodem met op die afstand ook een loodhageltje!
Johan van de Vossenberg
Berichten: 25
Lid geworden op: 28-04-2004 15:40
Contacteer:

12-05-2004 17:54

[quote="Frank bosman"]hoe ver je de lijn op de bodem legt moet je zelf weten ik leg hem meestal wel 20 cm op de bodem met op die afstand ook een loodhageltje![/quote]

Guido,

Hier ben ik het mee eens. Ikzelf vis over het algemeen met een afstand schommelend tussen de 10 en 15 centimeter.
Je kunt ook met een afstand van bijv. 30 centimeter vissen. Let wel altijd op bij langere afstanden dat er onder water geen lussen uitstaan tussen de haak en het zinkloodje.

Groet,
Johan.
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

12-05-2004 22:28

ik heb goede ervaring met een langere lijn op de bodem, bij ondiepe wateren zwemmen ze vaak tegen de lijn of zien ze deze, dat is de reden waarom ik een iets grotere afstand aanhou! die lussen heb je met nylon niet zoveel last van, ieder zijn eigen montage maar dat is wat ik gebruik :lol:
Ron van Setten
Berichten: 466
Lid geworden op: 03-04-2002 02:00
Locatie: Culemborg

13-05-2004 20:23

Een staande haak heeft niet mijn voorkeur. Ik vind het persoonlijk geen vertrouwen geven dat de lijn "strak" naar het aas loopt. Bovendien leert de ervaring mij dat ik met een staande haak relatief meer vissen "vals" haak. Kortom, ik vis liggend.

Daarnaast heb ik vertrouwen in een soepele onderlijn. Ik heb het idee dat 12 lbs. Kryston Supernova soepeler is dan nylon bij de gewenste sterkte. Mijn onderlijn ligt compleet over de bodem. Direct boven de wartel nog een klein loodje om het geheel zinkend uit te loden. Met andere woorden, als mijn pen staat dan ligt de onderlijn in zijn geheel op de grond en bij het minste of geringste (althans, dat denk ik ;-) ) zakt mijn dobbertje weg.

Lengte van de onderlijn wil ik variëren van 15 tot 50 cm.
Plaats reactie