verspelen of verwonden?


Plaats reactie
Guido Paassen
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Reeuwijk

02-09-2003 14:17

Heren,

Ik vis nu al het hele jaar in een oergezond polderwater. Niet diep, maar o zo voedselrijk! Een probleem, naarmate het zomerseizoen vorderde ving ik steeds minder vanwege het natuurlijke voedselaanbod. De mais werd gelaten voor wat het was en teleurstelling was mijn deel.

Echter, na de temperatuursdaling van de laatste week, begonnen ze weer te azen. Veel schuimbellen en goede hoop.

De eerste avond was het na twee maanden voor jan lul vissen eindelijk weer raak. Bij de aanslag (1 meter 20 diep) schoten er allemaal visjes het water uit. Ik weet niet of er meer mensen zijn die dit gevoel kennen, maar ik had het gevoel dat ik de grootste karper had gehaakt die ik ooit had gezien..

Nog nooit zo hard heb ik een karper voelen trekken richting...... het dichtsbijzijnde wierbed!!!!
Het uiterste van mijn materiaal vergend probeerde ik de vis te stoppen. De slip zo goed als dicht en hangen in die hengel....
Echter hij kwam steeds dichter bij het wierbed.....

Toen werd de weerstand schokkering. Ik hield de spanning op de lijn er twee seconden gaf de vis een slag, maar er zat geen beweging meer in.... de vis zat muurvast!

In de overtuiging dat dit het grootste beest van de polder was geweest (plusminus 28 a 30 pond) baalde ik als een stekker, maar ik zag nog hoop.

Tot twee keer toe heb ik dit jaar namelijk al een karper kunne landen samen met zo'n tien kilo wier in het net. Door het water in te gaan en de vis te zoeken (volg de lijn) kon ik die twee keer de vis alsnog ongeschonden binnenhalen.

Ik stap (inmiddels was het pikdonker) de sloot in, ik zak een meter weg in de drek maar probeer toch het wier van mijn lijn te halen.... Echter, na ruim een uur bezig te zijn geweest (dobber was inmiddels wel vrij, maar die was blijven hangen terwijl de vis de lijn door de dobber trok) brak de lijn.

Scheldend en tierend sta ik daar in de bagger!

Mijn grootste angst was echter, stel de vis zit nog vast! drijft er dan over een paar dagen een big tussen het wier met een haakmaatje 2 in de bek?

Wie van jullie heeft ervaring met dergelijke vangsten en ging het water in om de vis te "redden"?

Ik moest dit effe kwijt, ik was er werkelijk een paar uur van in de stress....

Hopelijk haak ik hem morgen weer, kan ik meteen de haak uit zijn bek halen....

groeten
guido van paassen
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

02-09-2003 15:18

Guido,

Natuurlijk erg lullig voor jou en de vis.
Al denk ik dat je je onterecht ongerust maakt als het alleen een haak met een stukje lijn betreft.

Behalve het voorkomen hiervan door niet te gaan vissen waar zoveel wier ligt blijf er weinig over lijkt me.
Tenzij je het ermee eens bent dat haakmaatje 2 wel erg aan de grote kant is, wat met dat gesleur door en met een paar kilo wier voor uitscheuring van de bek kan zorgen.

Het bovenstaande in acht genomen heb ik dus nooit het water ingehoeven om een vis te 'redden' dus kan ik je hier weinig zinnigs over vertellen.

Persoonlijk heb ik ook weleens een mooie karper moeten scheppen voorzien van ettelijke kilo's wier en ik moet zeggen dat het drillen, landen etc.me niet bepaald heeft weten te bekoren.
Hoe groot en/of mooi de vissen ook bleken te zijn.
Groet,

John
Koen Workel
Berichten: 1242
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Goor(Twente)

02-09-2003 15:23

Das flink balen guido.

Ik ben ook wel es het water in gegaan om een karper te bevrijden, met suc6.

Maar ook ik heb wel es lijnbruik gehad.
Daarom is het aan te raden om weerhaakloos te visen. Dan is de kans groot dat de vis weer loskomt.

En hoeveel lijn heeft de karper "meegenomen"?

Als het een halve meter is, dan komt het vast wel goed.

Vriendelijke groet,
Koen
Willem Barnas

03-09-2003 20:43

Ja joh,

Denk dat het ook wel een beetje meevalt, wellicht dat ie wat kiespijn heeft en wat raar lacht, maar da's dan ook alles. Het kan met ettelijke meters lijn achter z'n reet wel linker worden, hou dat wel in je achterhoofd!

Weerhaakloos is misschien de oplossing, maar ja... Als het beest zich dan vastzwemt in het wier, stil gaat liggen en met z'n brute kop begint te schudden, of de lijn wat slapzwemt (ik roep maar wat), dan sta je daar weer voor nop tot je kut in het water...

De keuze is aan u.

Afgelopen lente stond ik er ook tot m'n nek in, m'n hele bek klapperde van de kou en tussen de takken lag daar de 'Kooning' van de plas... Gelukkig kon ik 'm nog net in het net sjorren; een fractie van een seconde na de landing spatte het 34/00 kapot doordat de titaan nog een laatste haal met z'n machtige staart gaf... Phhhhhhhffffff!

Baadt het niet dan schaadt het niet en zeker na een nacht in de meurbaal kan een (ver)frisse(nde) duik geen kwaad.
Maak je niet te sappel he, het is en blijft vissen jong, waar gehakt wordt vallen spaanders (en ik als aanstormend houhakker kan het weten).

Vang 'm, die beer!!!

WB :wink:
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-09-2003 21:25

hmm jah willum je kop frist er idd wel van op!! :wink: en das voor sommige mensen wel handig!haha

tja die weerhaak kan je juist platknijpen als het water obstakelvrij is op het moment dat ie zich vastzwemt en je hebt geen weerhaak komt ie makkelijker los, tja en dan ist een afweging voor jouw..is de kans groot dat je hem uit de obstakel kan halen(maw is dat obstakel binnen handbereik) kan je dat niet vis dan zowiezo zonder weerhaak
lorenzo berlijn
Berichten: 102
Lid geworden op: 28-08-2003 02:00
Locatie: almere

03-09-2003 21:56

is een kut gevoel he.
maar trek het je niet teveel aan je hebt er alles aan gedaan om die karper eruit te krijgen dus daar kan het niet aan liggen
en je zegt zelf dat die dobber al vrij was dus zo'n groot stuk lijn zal er niet meer aan hebben gezeten.
enne die big van je nog wel hoor;)
Rick Derks
Berichten: 9
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: Hoogeveen

05-11-2003 23:27

Guido,

Ik denk ook dat je je niet zo druk hoeft te maken, ik denk dat je heel raar opkijkt hoe snel een karper zich ontdoet van een haak. Zolang er maar geen dikke bonken lood achter hem aan sleuren, valt zo'n haakje wel mee.
voorwaarde is wel dat je visvriendelijk vist, dus zonder weerhaak, de vis is de haak dan binnen de kortste keren kwijt
joris linden
Berichten: 40
Lid geworden op: 05-11-2003 01:00
Locatie: overpelt

19-11-2003 14:45

datje het water in bent gegaan om de vis te bervijden en hem niet zoaar aan zen lot hebt overgelaten noem ik klasse
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

19-11-2003 14:48

Joris,
Ieder karpervisser die het beste voor heeft met de karper doet dat ook al moet ik 300 meter zwemmen om hem te bevrijden doe ik dat! :wink: graag zelfs...

groetjes Kevin
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

19-11-2003 15:38

ik had een keer een verhaal gelezen dat ze ook te water gingen om de vis te bevrijden en toen ontdekten ze een lijk!!!! (van een mens he)
Guido Paassen
Berichten: 91
Lid geworden op: 13-05-2003 02:00
Locatie: Reeuwijk

20-11-2003 13:21

ik heb effe gerzoch op Google.

de query: "lijk AND karper AND vinden AND water AND joachim"

leverde niets op. Pure sensatie dus vriend.

Blijf vooral het water in gaan mannen!

later
Gee
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-11-2003 13:31

alsof google heilig is!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

20-11-2003 13:31

Geen sensatie beste vriend,

Dit jaar lijk gevonden op het Haringvliet vissend vanuit een bootje.

Tevens wel degelijk een verhaal gelezen over een sessie in Frankrijk waar eveneens een lijk in het water werd aangetroffen.

Zoek dus gerust verder.
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

20-11-2003 13:57

Zolang er voor jezelf geen gevaar is (!) en je hem niet vanaf de kant los krijgt getrokken (vanuit verschillende hoeken trekken, hengel op de steunen leg-gen) zou ik altijd het water ingaan om hem te bevrijden.

Ik heb het ook al meegemaakt en ook al wist ik dat het maar een kleintje was heb ik een half rietveld doorgeploegd om de vis te bevrijden.

Groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

20-11-2003 14:15

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je dadelijk zelf als lijk wordt teruggevonden.

groeten,
karperlimbo
Het is een kwestie van geduld.....
Plaats reactie