Spiegelkarperproject in randmeren??

Plaats reactie
Willem Sibbing

31-08-2003 17:59

beste mensen,

Is er al eens aan gedacht een spiegelkarperproject in de randmeren te introduceren?? Ik hoor het graag

mvg,

Willem
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

31-08-2003 19:55

Hoi Willem,

Is een vraag die Aart ongetwijfeld beter kan beantwoorden, ga toch een poging wagen.
Er loopt een groot IJsel project, vissen zwemmen dus ook de randmeren op.
Of het verstandig is om een apart project te beginnen,lijkt me op dit moment zinloos.
Zolang beroepsvissers de duur gekochte vis daar wegvangen voor de kloten handel.
Als dit tot het verleden gaat behoren, moet het mogelijk zijn.
Praat er binnen je HSV over, de visrechthebbende beslist daar over, ondersteuning van de KSN kan volgens mij ten alle tijden.

PS, Heb je Familie in Denhaag??

Groeten, Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

31-08-2003 23:12

Beste Willem, zowel de projectspiegels van het AHV project (Amsterdam) als van de IJssel kunnen ook op de Randmeren terecht komen.
Anderzijds is het m.i. nog steeds zo dat er nog steeds eerder te veel als te weinig karper op de Randmeren voorkomt en dan kan van uitzetting al helemaal geen sprake zijn.
Natuurlijk zwemmen er in de Randmeren in verhouding maar weinig spiegels, maar dat komt door vroegere uitzettingen van alleen maar schubkarpers en intrek vanaf o.m het IJsselmeer en de IJssel waar het aandeel spiegels ook maar gering is (was voor de IJssel).
En de (schub)visrechthebbende op de Randmeren is de VHSR (bestaande uit 4 federaties). Dus niks HSV of i.d.

Voorlopig zie ik een Spiegelkarperproject op de Randmeren dan ook niet zitten vanwege bovengenoemde redenen.

Daarbij komt nog dat 'ingrijpen' in visbestanden (niet alleen karper, maar in totaal 21 witvissoorten) op dergelijke grote watersystemen die ook nog eens in verbinding staan met hele grote meren als het IJsselmeer (100.000 ha) en het Markermeer (60.000 ha) alleen te overwegen zou zijn na gedegen onderzoek. Gezien de grootte is dat verre van simpel en het kost ook erg veel geld.

Ik hoop dat je wilt begrijpen dat het 'zomaar dumpen' van spiegeltjes op de Randmeren absoluut overantwoord is en dus niet aan de orde zal komen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Aart Lokhorst op 2003-08-31 23:32 ]</font>
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-09-2003 00:35

Beste Aart,

Dat "zomaar" dumpen van spiegelkarpertjes heeft een jaar of 8 geleden al plaats gevonden op de Kagerplassen of was dit een officiël project?

Volgens mij ging dit toen om een kleine 300 spiegelkarpertjes van ca. 5 pond.

Groet, MB
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

01-09-2003 00:44

beste michael,
ik kan je verzekeren dat de hengelaarsbond voor leiden en omstreken.
nooit zomaar karpers waar dan ook dumpt ,ik denk dat wij de een van de eerste waren die de problemen onderkende en een oplossing gezocht en gevonden hebben.
ook wij zijn op dit moment druk doende om volgens de richtlijnen van het karperspiegel project het een en ander te verwezelijken
groet henk
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-09-2003 03:02

Beste Henk,

ik schrijf nergens dat de Hengelaarsbond voor leiden en Omstreken de bewuste uitzetting heeft gedaan.

Het enige wat ik weet is dat er een uitzetting heeft plaatsgevonden ca. 8 jaar geleden.

Het "dumpen" van karper waren trouwens niet mijn woorden maar die van Aart, die dit op de enige juiste wijze omschrijft.

Dat juist de Hengelaarbond voor Leiden en Omstreken goed werk verzet daar ben ik van overtuigd gezien het feit dat jullie, als één van de weinige SVH's, een karpervergunning in het leven geroepen hebben.

Groet MB
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-09-2003 10:02

Beste Michael, 8 jaar geleden bestonden de Spiegelkarperprojecten, zoals we die sinds 1998 kennen, nog niet. Van die uitzetting op de Kagerplassen is mij niets bekend. Heeft ook niets met de Randmeren in deze topic van doen. Waarschijnlijk zal die uitzetting destijds door de visrechthebbende zijn gedaan, welke HSV dat is weet ik niet, daar het uitzetten van vis alleen door de visrechthebbende mag gebeuren en door niemand anders.
Peter Farla
Berichten: 21
Lid geworden op: 06-09-2002 02:00

01-09-2003 10:22

In het vrij recente verleden hebben er wel spiegeluitzettingen plaatsgevonden, Volgens mij ging het hier om een regulier project. Van een uitzetting van 8 jaar geleden is mij niets bekend, maar het zou mij niets verbazen als er destijds op kleine schaal wat karpers gedumpt zijn. Het is een goede zaak dat leiden eo een derde hengelvergunning uitgeeft. Alleen jammer dat deze vergunning niet voor de plassen geldt. Misschien wat voor volgend jaar?

Peter Farla
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

01-09-2003 12:30

michael,
met jouw uitspraak over de kagerplassen gaat over de visrechthebbende en dus de hblo.
wie weet wij staan niet onvrijwillig tegenover een 3de hengel of uitbreidingen, maar het is wel oppassen dat men het niet voor elke plas of sloot uitgeven daarbij komt welke afspraken te maken zijn met de eignaren of machtinghoudende(beroepsvissers).
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

01-09-2003 13:45

Beste Henk,

mijn bootje ligt in Oud-Ade. Bij mijn haven begint/eindigt de zomersloot en aan de andere kant van de haven zijn de Kagerplassen.

Wel vreemd dat ik in de zomersloot wel met 3 hengels mag vissen(uiteraard met de karpervergunning en de grote visakte) en 10 meter verder op de kaag niet.

Nu heeft dit ongetwijfeld met de rechthebbende te maken dus dat hoef je mij niet uit te leggen.

Wat mij wel bevreemd is dat ik aan de penningmeester, bij hem thuis, vroeg of deze karpervergunning geldig was voor de Kagerplassen en hij dit bevestigde. voor de duidelijkheid: Verder niets dan goeds over deze man.(hij heeft mij nog met iets anders geholpen).

Uiteindelijk heb ik dus 23 euro voor een karpervergunning uitgegeven en 47,50 euro voor een grote vis akte en mag nog steeds niet met 3 hengels op de Kaag vissen.

Groet MB

ps: ga nu 2 dagen vissen dus evt. reactie's zullen even duren.
Willem Sibbing

07-09-2003 18:29

Beste Aart,

Sorry voor de late reactie, maar ik had niet eerder de beschikking over internet.

Ten eerste ik begrijp natuurlijk best wel dat men niet zomaar spiegelkarpers in de randmeren kan gaan dumpen. Ten tweede kan je me eens uitleggen wat je bedoelt met teveel karper in de randmeren, en wat is de oorzaak daarvan?

MVG,

Willem Sibbing
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-09-2003 19:01

Beste Willem, ik heb geen tijd om dat hier allemaal te typen. Je kunt me altijd hierover bellen op 06-51545164.
Gebruikersavatar
stephan bultman
Berichten: 163
Lid geworden op: 01-09-2007 16:47
Locatie: Doornspijk

10-12-2009 14:06

Nu jaren later zwemmen ze er toch... :lol:
You got to lose to know how to win
Gebruikersavatar
mark van der ham
Berichten: 66
Lid geworden op: 30-12-2005 15:38
Locatie: almere
Contacteer:

11-12-2009 12:09

Aart, vergeten we het spiegel karper project op de zuidelijke randmeren niet?
We hebben hier nu 4 jaar uit gezet en volgend jaar de 5e en laatste uitzetting.

mvg mark van der ham
je vis hoeft niet altijd groot tezijn als je er zelf maar plezier in hebt!!!

projectspiegls melden kleine moeite groot plezier
http://www.icarp.nl
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-12-2009 14:56

Mark, hierboven gaat het over het jaar 2003...
Gebruikersavatar
mark van der ham
Berichten: 66
Lid geworden op: 30-12-2005 15:38
Locatie: almere
Contacteer:

13-12-2009 19:15

achjee dat had ik niet gezien.
sorry!

groetjes mark
je vis hoeft niet altijd groot tezijn als je er zelf maar plezier in hebt!!!

projectspiegls melden kleine moeite groot plezier
http://www.icarp.nl
Plaats reactie