Raar volkje die karpervissers.

Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

26-03-2012 15:51

De vraag naar (spiegel)karper en zeker grote karper te betrekken van beroepsvissers in den landen blijft me verbazen. Krijg van verschillende kanten signalen dat HSV hier regelmatig om vragen. Zijn natuurlijk niet de bestuursleden maar de karpervissers die de vraag neerleggen bij hun bestuur. Na jaren van aan de beltrekken om geen karper over te zetten zeker niet van het ene naar het andere afgesloten water omwillen van het o.a. verspreiden van infectie ziekten. Zijn het nu regelmatig o.a. projectspiegels die te koop aangeboden worden en door HSV afgenomen worden. Het geld voor de aankopen van projectspiegels is in veel gevallen met bloed zweet en tranen tot stand gekomen. Je moet op zijn minst onwetend zijn of anders aardig van de pot gerukt zijn om deze handel als karpervisser in gang te laten houden. Het gekke is dan ook nog dat men moord en brand schreeuwt als andere dezelfde (spiegel) karpers weer naar een ander water verplaatst worden. Is je water er echt aan toe dat er een uitzetting moet plaats vinden heb dan als karpervisser geen boter op je hoofd. Maar vraag je bestuur om alleen uit kwekerijen karper te betrekken. Ondanks dat er beroepsvissers zijn die witvisrechten dus die mogelijkheid hebben is het niet verstandig deze handel te laten plaats vinden. Is het toch van de gekken dat we als karpervisser ten kosten van collega karpervisser en veel geld karper gaan verplaatsen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

26-03-2012 17:45

En waarom Peter alleen maar om het groot, groter, grootst en daar helpen bladen, fora's en een flink aantal personen hard aan mee.
Gebruikersavatar
sebastian Stephenson
Berichten: 91
Lid geworden op: 24-04-2011 18:31

26-03-2012 17:47

Daar valt natuurlijk weinig tegenin te brengen. Naar mijn idee is het te bizar voor woorden dat een hsv zich zo laat beïnvloeden door (sommige) vissers en zelf niet beseffen of willen beseffen dat dit niet de manier is. Ik kan er met mijn pet niet bij.

Eigenlijk is het soort van diefstal. De ene hsv steelt ten slotte toch karper van de ander...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

27-03-2012 17:05

Zit met de vraag of zij die onze belangen behartigen hier ook een mening over hebben? Als Federatie en Sportvisserij Nederland zou je hier op zijn minst een stuk voorlichting over kunnen geven. Weet niet of het Visblad hier wel eens aandacht aan besteed heeft? Wat meer der nek uitsteken zou me anders een groot goed zijn.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

29-03-2012 22:12

Wie is er eigenlijk met de spiegelhandel begonnen?
Gelukszoekers, koopjesjagers, PB products, KSN mennekes?
Wat jank je nou Peter, steek inderdaad eens je nek uit en schrijf dat voorlichting stuk voor S N.
Jullie spannen de paarden achter de kar, had eerst eens nagedacht wat er zou kunnen gebeuren met de projectjes indien...Nu sta je enkel aan dooie paarden te trekken.

Kijk maar eens op onderstaande link, dan weet je waarom spiegels zo 'in trek' zijn.
Arme spiegels, dat er mensen zijn..stel rukkers zijn het. :o
http://www.carpcrossing.com
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-03-2012 07:09

De eerste regel mag je zelf beantwoorden met jouw (kennis) in huis moet dat toch lukken.

Je tweede regel is hier niet ter zaken doende is niet meer van uiten bepaalde frustraties.

Wat je derde regel aangaat kan ik je vertellen dat hierover in het verleden al contact heeft plaats gevonden. Maar zij tot nog toe (voor zover mij bekend) niet inhoudelijk gereageerd hebben.

Dat er verder wel degelijk beroepsvissers zijn die na gesprekken aangeven hier te willen meewerken aan een overeenkomst.

Dat je het uitzetten van (spiegel) karper vervloekt mag natuurlijk. Zeg er dan wel bij dat je dan na een aantal generaties alleen met gedegenereerde karperbestand zit in ons land. Mag van jouw als criticaster toch wel een juiste voorstelling van zaken verwachten.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-03-2012 13:10

De handel in grote karpers staat los van de Spiegelkarperprojecten die uitgaan van kweekkarpers bij een beperkt aantal geselecteerde kwekers. Is daar zelfs volledig in tegenstelling mee. Die handel wordt voornamelijk bedreven door een beroepsvisser die grote karpers wegvangt. Al of niet als beloning voor overigens legale afvissingen. Er is richting HSV'en geadvisseerd om deze handel niet te stimuleren door dergelijke karpers aan te kopen. Mijn inziens was daar postief op gereageerd. Gaat het hier nu om de uitzonderingen die de regel bevestigen? Die zul je altijd houden. Als er een stijgende lijn is, dan moet het wellicht nog eens voor de schijnwerper gehaald worden. In het overleg met Sportvisserij Nederland zou de KSN dit aan kunnen kaarten. Ik zie geen reden voor paniek, maar ook niet voor denigrerende reacties richting elkaar.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-03-2012 18:05

Ik ving op de beurs signalen op dat nogal wat Duitse verenigingen graag die grote karpers van beroepsvissers opkopen, heeft iemand hier enig zicht op?
Verder blijft er vanuit sommige HSV's vraag naar grote, gekweekte karpers. Heeft natuurlijk vrij weinig met goed visstandbeheer te maken, maarja de leden willen op de volgepropte knollentuin ook wel eens een 30er of 40er vangen :roll:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

30-03-2012 20:10

Verder blijft er vanuit sommige HSV's vraag naar grote, gekweekte karpers. Heeft natuurlijk vrij weinig met goed visstandbeheer te maken, maarja de leden willen op de volgepropte knollentuin ook wel eens een 30er of 40er vangen


En het dan gek vinden dat de vissen terug knallen in gewicht.

Groet,
Peter
Wijnand Lubbertsen
Berichten: 64
Lid geworden op: 02-01-2012 08:27

30-03-2012 20:35

Daaf en alle andere niet alleen de Duitse hsv maar ook de btw in Frankrijk tonen echt veel belangstelling voor grote vissen.
Goude zaak die btw, hier o.a. vis vandaan en de visser laten betalen.
Voor ik 't hele forum over me heen krijg, niet ALLE btw zijn zo.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

30-03-2012 21:33

Peter,
het rare karpervissersvolkje hou je door de kunstmatige uitzettingen zelf in stand.
Hou er mee op en het rare volkje heeft geen bestaan meer, op deze manier werk je volle bak mee aan mijn frustratie.
Iets tegennatuurlijks in stand willen houden ten faveure van de commerciële belangen, de spiegelkarpers zijn nu eenmaal de zwakkere broeders van een soort die hier eigenlijk niet eens thuishoren.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

30-03-2012 23:00

Ga jij maar lekker op zeelt vissen dan Henk, heb je ook weinig met dat rare volkje te maken.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

30-03-2012 23:29

Henk ter Maat schreef: de spiegelkarpers zijn nu eenmaal de zwakkere broeders van een soort die hier eigenlijk niet eens thuishoren.


Dit was in de jaren ‘70 al een regelmatig terugkerende discussie in Nederland. Als antwoord daarop ging de OVB de 40% wilbroed hybride kweken. De oude Valkenswaard spiegelkarper (waarvan er een aantal destijds in Redmire Pool in Engeland zijn uitgezet) werd helaas een zeldzaam verschijnsel in ons land. De bekende spiegel ‘Raspberry’ in Redmire leeft vandaag de dag nog steeds en zal inmiddels zo’n 70 jaar oud zijn.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

31-03-2012 00:17

Raspberry is al geruime tijd geleden overleden. Kan zo snel de exacte datum niet vinden, maar die moet met wat zoekwerk op Engelse forums wel boven te halen zijn. Maakt ook niet uit, waar het om gaat als we stellen dat spiegelkarpers zwakker zijn is niet een individuele uitschieter, maar de kansen op natuurlijke voortplanting en de overlevingspercentages. Zelfs op wateren met een redelijk tot goed spiegelbestand is het overgrote deel van het overlevende broed schub. Kijk maar eens op Franse rivierstukken waar de afgelopen jaren soms succesvol gepaaid is. Ondanks dat onder de grotere vissen vrij veel spiegels zitten zijn die scholen klein grut bijna alleen maar schubjes.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-03-2012 07:43

Van nature staat nederland voor het grootste deel onder water, en kunnen we staand zeewater drinken, en kabeljouw vissen... :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

31-03-2012 09:55

Dat zou wat zijn Martijn, heel Nederland onder water.
Kunnen die spiegeltjes zelf hun watertjes uitzoeken en zwemmen waar ze willen, wat het rare volkje dan weer ter vermaack zou moeten uitvoeren is weer van latere zorg. :wink:

Jan, die oude valkenswaarders groeien lang niet hard genoeg en dan zullen ze bij event. overplaatsing helemaal buiten de gratie van het rare volkje vallen.
Immers voor de niet rare karpervissert geldt alleen het gewicht; En het dan gek vinden dat de vissen terug knallen in gewicht.

Sooooo jammer dit.. :oops: :roll: Snappen nog steeds niet dat ze met hun bevoor(oor)deelde poten van de natuur moeten afblijven.
Waar de mens ingrijpt levert het vaak veel dode dieren op..ohh nee, dat is de normale wintersterfte!
Ik ben een lul en weet er veel te weinig van, klink dit al beter ??
Groet'n Henk..

still growing Old.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-03-2012 11:03

Ik snap je henk (denk ik). Maar over welke natuur heb je het? Heel nederland is aangelegd en kunstmatig.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-03-2012 11:08

Vraag is waar onderhoud ophoudt en ingrijpen begint.

Als onderhouden gelijk is aan ingrijpen dan zijn we allemaal rare mensen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

31-03-2012 11:20

Zouden we niet ingrijpen in moeder natuur waren personen van 50 jaar en ouder allang onder de graszoden verdwenen. Kan toch niet zo zijn dat dit het streefbeeld is van sommige onder ons? Dat er aan de andere kant veel mis is op deze aardkorst zal niemand ontkennen.

Het Centraal Overleg (Spiegel) karperprojecten ( COS) houd zich niet alleen bezig met het propageren en uitzetten van spiegelkarpers. Ook gewone karpers worden al bij de verschillende projecten betrokken. Men name grote waterlopen zijn zeker in onze ogen aantrekkelijk om te bekijken wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn.

Dat b.v. polders waar al jaren een mooi bestand aan schubjes zwemmen niet in aanmerking komen. Dus met rust gelaten moeten worden om met vreemd bloed te bevolken is al jaren geleden onderkend. Zo ook afgesloten wateren waar al jaren een evenwichtig bestand aan karper aanwezig is. Mag zelf ook op een dergelijk water vissen, je moet wel gek zijn om hier in te grijpen.

(Spiegel)karperprojecten zijn dus in een aantal gevallen zeker niet zaligmakend. Neem daarbij dat waterbeheerders steeds kritischer tegen overstaan om vis uit te zetten. Overleg met steeds meer instanties is dus nodig om nog toestemming voor een dergelijk project te krijgen. De kwaliteit van het oppervlaktewater is immers hot op dit moment. We staan op een kruispunt waar ook de beroepsvisserij een onderdeel van uitmaakt. Nu niet aan de bel trekken bij belangenbehartigers en straks lopen klagen is zeker geen optie. De rede dat we de actie ‘Spiegels voor de Sport’ zijn begonnen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

31-03-2012 14:44

Zonder in te grijpen in Moeder Natuur zouden we nog steeds tot aan onze knieën in de bagger staan van een moeras dat overwoekerd wordt door elzen en wilgen en zouden we blij mogen zijn dat we een kabeljauw konden vangen. In dat dichtgeslibde riool van Duitsland hebben we door de tijden heen iets van een structuur weten aan te leggen, waardoor we ook nog eens wereldberoemd zijn geworden. Als succesvol zeevarend volkje hebben we tijdens al die reizen zaden van planten en bomen, alsook diverse diersoorten uit exotische gebieden meegenomen, aangeplant en uitgezet in onze geliefde riooldelta. Ik denk dat dit een normale gang van de evolutie is geweest. Het ingrijpen van de mens – die immers ook deel uitmaakt van de natuur – lag hier zeer voor de hand.

In de directe omgeving van mijn woonplaats vis ik graag op het grote openbare water van het kanaal, rivier en plas. Naar mijn weten zijn hier nog nooit spiegelkarper projecten geweest en ik zou het van harte toejuichen als dit in de toekomst nog eens mocht gebeuren. Het visbestand in de genoemde wateren lijkt me vrij gezond, maar de karper is hier overal zeer dun gezaaid. Als ik kijk naar mijn sessies hier in het kanaal dan mag ik blij zijn als ik over 10 sessies één schubkarper heb gevangen (een spiegel is me na jaren van vissen tot nu toe slechts eenmaal gelukt om te vangen). Je hoort over diverse karperuitzettingen van Vinkeveense- en Nieuwkoopse Plassen, maar de Reeuwijkse Plassen zijn nog nooit aan de beurt geweest. Veel viswater dus rond mijn woonplaats, maar karper? Als een naald in de bekende hooiberg.

Mzzl, Jan
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

31-03-2012 16:42

Voor geïnteresseerde deze link.
http://www.spiegelkarperprojecten.nl/fo ... f=47&t=456


Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

31-03-2012 17:08

Onderhouden.
In stand houden.
Ingrijpen.
Hulpverlening.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

31-03-2012 19:17

Onderhouden, behouden, bijhouden, in stand houden, cultiveren, in orde houden

Ingrijpen, aanpakken, interfereren, interrumperen, toedoen, toegrijpen, tussenkomen

:( Spelletjes.

Henk, de karperstand in orde houden heeft weinig van doen met jouw negatieve formuleringen. Daar houd ik het bij.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

31-03-2012 19:43

Onderhouden. In stand houden. Ingrijpen. Hulpverlening. Onderhouden, behouden, bijhouden, in stand houden, cultiveren, in orde houden, Ingrijpen, aanpakken, interfereren, interrumperen, toedoen, toegrijpen, tussenkomen
= Beheren!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

31-03-2012 20:45

Kees, negatieve formulering is het niet hoor maar wanneer je hongerlanden en derde wereld landen ervoor plaatst zou het negatief kunnen uitpakken..voor ons rare volkje.

Beheren Jan?
Wat?
De spiegelhulpverlening in stand houden?
Raar volkje hoor, die spiegelkarpervissersvereniging.
Groet'n Henk..

still growing Old.