Raar volkje die karpervissers.

Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

31-03-2012 21:21

Beste vrienden

Zonder me écht te mengen in de discussie, even het volgende:

Sinds een aantal maanden zit ik in het bestuur van een lokale afdeling van de door het Vlaams Gewest erkende natuurbehoud- en beheersorganisatie Natuurpunt.

Ook deze organisatie grijpt constant in wat betreft natuur in al haar vormen. Je kan dit noemen hoe je wil, het komt op hetzelfde neer. SKP's of karperprojecten: it's all part of the plan. We hebben alleen maar het beste voor met de natuur, elk vanuit zijn eigen perspectief.

I rest my case.

Grts
Mark
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

31-03-2012 21:23

Henk ter Maat schreef:Beheren Jan?
Wat?

Het beheren van ons cultureel erfgoed zou je het kunnen noemen Henk.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

31-03-2012 21:34

Jan, ik was al bang dat je zoiets zou roepen..

Door contact met dit erfgoed krijgen de huidige generaties een beeld hoe mensen vroeger geleefd moet hebben. Cultureel erfgoed is van belang voor de identiteit van een samenleving.

Nu bestaan die huidige uitzet spiegeltjes nog niet lang genoeg om het predikaat te kunnen dragen, wel is de kweekvorm destijds doorgefokt om te dienen als volksvoedsel en bron van eiwitten en in dat licht zou het cultureel erfgoed kunnen zijn.
Niet in de vorm van beschermde hobbysportvis bedacht door een paar hoog of laagvliegers.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

31-03-2012 21:55

Dus jij zou het liefst de natuur zijn gang laten gaan? Er zouden slechts bestanden van verwilderde karperrassen in onze wateren gaan zwemmen. Een beetje van het soort als de wildbroed hybride. Als karpervisser zul je dus nog eerder naar het buitenland moeten gaan om een spiegelkarper te kunnen vangen. Of moeten we die spiegels maar vergeten?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

31-03-2012 22:19

Nou Jan,
dan zou ik ervoor kiezen om de spiegels maar te vergeten, je wil me toch niet vertellen dat je enkel naar het buitenland gaat om zo'n spiegeltje te vangen?

In ieder geval zouden de karpervissers daardoor een minder raar volkje worden, zoals de opener van het topic mogelijk wil opperen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

31-03-2012 22:37

Ik kan mezelf geen Frankrijk visser noemen Henk, slechts tweemaal heb ik daar gevist. En ik kan nog steeds genieten van een mooie verwilderde schubkarper die hier in de polder te vangen is. Maar ik zou het betreuren als de kans op een fraaie spiegelkarper voortaan bekeken zou zijn.
Mzzl, Jan