Spiegelkarperproject op het Apeldoorns kanaal

Plaats reactie
Chee Luiz
Berichten: 117
Lid geworden op: 04-07-2012 16:47

16-01-2013 10:18

Interessant stukje..

Het is wel heel erg om van 400-500kg biomassa per hectare in 1991 naar 26kg per hectare te gaan in 2012...
johan kers
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-04-2013 00:03

28-04-2013 00:53

hallo aart ik heb weer een profieltje aangemaakt
want er wordt onzin verkondigd hier.
na de eerste uitzetting 2007
was er direct daarna al een zeer massale KARPERsterfte tussen heerde en hattum
alleen al bij me huis 10 talen dooie zien drijven
van het originele bestand.na een aantal jaren het hele stuk optisch in de gaten gehouden
op zoek naar karper.maar ik durf te stellen dat 80 procent weg is van wat er ooit zwom
op de knollentuin.en juist toen de knollen groot werden.zieke spiegeltjes erbij
rip to the old ones.en andere mensen die vaak aan het kanaal zijn hebben exact dezelfde mening.
ik heb jou voor een aantal jaar terug (exacte datum zou ik terug kunnen halen)
allang fotos gestuurd van vissen met de gaten ziekte
komende vanaf heerde vaassen.
en hier melding van gemaakt bij gerwin gerlach .
en er op de karperbeurs me mond over los getrokken.
maar JULLIE hebben het hele verhaal in de doofpot
gestopt en hier nooit geen ruchtbaarheid aan gegeven.
heb toen nog gevraagd om er een te vangen en naar
lelystad te brengen .nee maar dat hoefde absoluut niet.
nu blijkt wel waarom omdat jullie bang waren voor de waarheid.
dus een goede zaak dat het jullie verboden is om verdere uitzettingen te doen.
loop nog met weemoed terug te denken hoe mooi
het kanaal was voor de uitzettingen.
laten we hier van leren door die buitenlands rommel karper
te verbannen uit onze wateren.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-04-2013 10:08

JOhan, je verkondigt een hoop onzin. Was trouwens geen buitenlandse 'rommelkarper' maar Valkenswaard spiegeltjes waar jij het over hebt. En van een massale sterfte was toen geen sprake, in 2012 wel op het gedeelte Loenen-Apeldoorn en daar is onomstotelijk vastgesteld dat een lozing uit een riool de oorzaak is geweest.
Chris Groenewold
Berichten: 112
Lid geworden op: 04-03-2008 13:47
Locatie: hattem

29-04-2013 17:22

Johan, tussen Heerde en Hattem heb ik ook nog nooit massale karpersterfte gezien, en de afgelopen jaren heb ik het nauwlettend in de gaten gehouden dus je bevinding vindt ik uiterst vreemd.
Wél moet ik je gelijk geven dat het bestand tussen Heerde en Hattem veel kleiner is geworden. De oorzaak daarvan is me onduidelijk Er gaan wel eens geruchten dat doordat de Hezenbergersluis af en toe gebruikt wordt er karpers verdwijnen het onderkanaal en dus uiteindelijk de IJssel op, echter dit is hooguit 1 á 2 keer per jaar. Dit lijkt me dan ook niet aan de orde.

Vooralsnog denk ik dat we maar niet moeten uitzetten nu de plannen om het kanaal bevaarbaar te maken concreter worden. Eerst maar eens afwachten wat er staat te gebeuren.

Overigens ben ik er wel een voorstander van. Op termijn is dit voor het kanaal en de vissen beter. Nu slibt het langzaam dicht en het water wordt kwetsbaarder voor ziektes etc.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-04-2013 09:46

Chris, volgens het laatste VKO is het totale visbestand nog maar ca. 50 kg per ha. En dat is heel erg weinig t.o.v. het verleden. En het karperbestand maakt ook onderdeel uit van die 50 kg/ha...
Chris Groenewold
Berichten: 112
Lid geworden op: 04-03-2008 13:47
Locatie: hattem

01-05-2013 09:14

Aart,

Wat is normaal op een kanaal als deze? En zijn er concrete plannen er wat aan te gaan doen of wacht men in deze ook op de plannen die er liggen mbt het bevaarbaar maken van het kanaal?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-05-2013 09:38

Chris, na het baggeren kan wellicht de totale visbiomassa wel weer 80 a 100 kg/ha worden. En goed en waar gezegde is dat ieder water de visstand krijgt die het verdient...
In overleg met Sportvisserij Oost-Nederland wachten we in ieder geval tot na de baggerwerkzaamheden alvorens de geplande laatste 2 jaar aan pootkarpertjes uit te gaan zetten. Daarbij moet het waterschap en de nieuwe VBC Veluwe dan ook toestemming daarvoor verlenen. Maar gezien het laatste rapport over de visstand daar mag dat geen probleem opleveren.
johan kers
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-04-2013 00:03

01-05-2013 18:33

Chris Groenewold schreef:Johan, tussen Heerde en Hattem heb ik ook nog nooit massale karpersterfte gezien, en de afgelopen jaren heb ik het nauwlettend in de gaten gehouden dus je bevinding vindt ik uiterst vreemd.
Wél moet ik je gelijk geven dat het bestand tussen Heerde en Hattem veel kleiner is geworden. De oorzaak daarvan is me onduidelijk Er gaan wel eens geruchten dat doordat de Hezenbergersluis af en toe gebruikt wordt er karpers verdwijnen het onderkanaal en dus uiteindelijk de IJssel op, echter dit is hooguit 1 á 2 keer per jaar. Dit lijkt me dan ook niet aan de orde.

Vooralsnog denk ik dat we maar niet moeten uitzetten nu de plannen om het kanaal bevaarbaar te maken concreter worden. Eerst maar eens afwachten wat er staat te gebeuren.

Overigens ben ik er wel een voorstander van. Op termijn is dit voor het kanaal en de vissen beter. Nu slibt het langzaam dicht en het water wordt kwetsbaarder voor ziektes etc.


hoi hoelang ben jij al aan het kanaal te vinden?
direct na de eerste uitzetting heeft er een tijdje
later wel degelijk sterfte plaats gevonden.
heb er zelf tientallen zien drijven.
daarom is het bestand aardig uitgedund.
maar dat had je dus zelf ook wel gezien.
dat is dus een feit en zou zomaar
met de uitzetting te maken kunnen
hebben.en heb je de vissen met de
gaten ziekte wel zien zwemmen
pand terug?
en wat is de afgelopen jaren?
uit me hoofd 2007 2008
sterfte.dat je ze niet
hebt zien drijven dan
gr
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

02-05-2013 01:28

Johan je speciaal aangemeld hier op het forum om de boel eens weer flink op stelten te zetten.
Chris Groenewold
Berichten: 112
Lid geworden op: 04-03-2008 13:47
Locatie: hattem

02-05-2013 11:47

Johan, ik weet het niet. Het is maar een raar verhaal. Helemaal omdat ik ook geen andere vissers heb gehoord over een mogelijke sterfte. Het enige wat ik kan vertellen is dat ik minder vis zie en minder vis vang.
Mogelijk heb je gelijk hoor, alleen durf ik niet te zeggen dat dit komt door een uitzetting. Ik denk dat de waterkwaliteit en zéker de bodem niet best is.
johan kers
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-04-2013 00:03

02-05-2013 17:27

dick spijker schreef:Chris die opmerking slaat helemaal nergens op, je doet alsof Aart alleen de beslissingen neemt om te gaan uitzetten.

Kijk hij doet veel erg veel zelfs, maar net als de pasjeshouders op Bussloo zijn er ook hier meerderen die mee hebben beslist om te gaan uitzetten op het Apeldoorns kanaal. Sterker nog het was de wens van een flink aantal vissers.

Dat het jou niet aan staat prima, maar sla niet van die enorme onzin uit.

noem mij eens namenn van vissers die er om gevraagd hebben?
uit onze omgeving is niemand benaderd.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-05-2013 18:12

Ik begrijp even niet waarom sommige mensen (aart bijvoorbeeld ) persoonlijk aangevallen worden hier.
Aart doet ook gewoon zijn best.
Is er onderzocht waarom in het verleden vissterfte is geweest in jouw buurt, Johan? Dus daadwerkelijk onderzoek gedaan?
Dat dit voorkomt is al erg, dat je kun tachterhalen waarom het is gebeurd, kun je het in de toekomst misschien voorkomen.
johan kers
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-04-2013 00:03

02-05-2013 19:30

nee omdat iedereen het in de doof[pot heeft gestopt gerwin aart etc.
heb zelfs aangeboden een zieke vis te vangen en naar lelystad te brengen.
maar dat mocht absoluut niet van de heren.
dit betreft de gaten ziekte van een paar jaar geleden.
van die massale sterfte 2007 2008 heb ik niks gemeld.
maar toen ik er lucht van kreeg van de uitzettingen ging er een lampje branden.
erg vreemd dat niemand dat gezien heeft dat geeft dus wel aan
dat ze er niet dagelijks komen.
maar wat nu een aantal jaar naar de sterfte wel opvalt
dat er bijna geen karper meer zit .
rara hoe kan dat.
de echte cracks hebben dit wel gezien.
en meneer peters uit vaassen
die let tenminste ook op.
gegroet maar weer
johan kers
Berichten: 7
Lid geworden op: 28-04-2013 00:03

02-05-2013 19:58

dick spijker schreef:Johan je speciaal aangemeld hier op het forum om de boel eens weer flink op stelten te zetten.

nee dick maar jullie hoeven jullie MENING hier niet als FEIT te profileren.
en alles maar weg wuiven.
gegroet
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-05-2013 08:14

dacht dat we van die roeptoeters af waren..
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-05-2013 11:01

Als men hier stelt de feiten te weten wat is dan nog de rede om een onderzoek wat dik een € 1000 kost te laten plaats vinden. En wie gaat dat betalen ………………….. De uitslagen van onderzoeken is al jaren op een plek na (Floriade plas) hetzelfde. Dat sterfte onder karpers jaarlijks een gemiddeld een 5% bedraagt is men zeker effe vergeten. Of kent men de feiten toch niet??

Een roepende in de woestijn,
Peter
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

03-05-2013 11:11

Wat een verhitte discussie ..

Volgens mij profileert niemand hier zijn of haar mening als feit.

Ik denk dat we in onze handen moeten knijpen dat mensen zich inzetten voor het behouden en 'aansterken' van het visbestand door bijvoorbeeld snel groeiers uit te zetten.
Ik ben altijd erg jaloers op mensen die zich zo inzetten voor het behouden en verstevigen van het huidige visbestand. Petje af voor deze mensen.

Johan ik kan je frustraties begrijpen omdat je waarschijnlijk had gehoopt op een ingrijpen vanuit de mensen die je benoemd maar om deze mensen nu af te vallen? Wellicht kunnen jullie alsnog in contact komen met elkaar en wellicht elkaar de helpende hand bieden om het bestand weer optimaal te krijgen ? gebeurd is gebeurd, zand er over en de toekomst weer proberen op te bouwen ? Is maar een idee vanuit mij (als leek zijnde). Wil hier niemand mee aanvallen/afvallen of te kort doen !
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

03-05-2013 11:39

Johan als er in dit soms o zo verziekte karperwereldje nog twee mensen te vertrouwen zijn zijn het Aart en Gerwin wel, dus die opmerking slaat nergens op, net zo min als die doofpot. En zelf een massale sterfte van volgens jou 2007 en 2008 niet melden zo je zegt en wel kritiek, mot ook maar kunnen.

Er is sterfte geweest (er is altijd sterfte van vis elk jaar op elk water en na een beetje winter met ijs en sneeuw al helemaal), maar massaal, als jij het zegt en voor zo ver ik weet ben je de enigste, zal het zo zijn. Tientallen vissen zo je zegt zijn door meerdere vissers die regelmatig het kanaal bevissen niet gezien, wel een aantal zieke vissen enkele er van werden zelfs nog gevangen, en of dit gatenziekte was is nooit onderzocht voor zo ver ik weet. En onderzoek dat mocht die vraag bij ons neer worden gelegd we altijd beantwoorden met ga naar je plaatselijke HSV b.v. Vaassen die kan vissen opsturen naar Lelystad en krijgt het onderzoek vergoed. Wij niet en we hebben het geld er niet eens voor. Na onderzoek word er bijna nooit anders gevonden dan een verzwakte vis die daardoor geen weerstand meer heeft en besmet is met bacteriën en parasieten voorkomend in elk viswater in Nederland. Mocht je me niet geloven kan je de laatste rapporten sturen van een water hier in de regio. Waarom ze er jaren geen last van hebben en zo nu en dan wel, komt waarschijnlijk omdat die vissen sterk verzwakt raken, winter kan een reden zijn, uitzetten misschien ook maar waarom dan niet op elk water waar word uitgezet. Aart kreeg overigens in Wageningen bij zijn laatste bezoek te horen dat de professor waarmee hij sprak er van uit gaat dat khv waarschijnlijk op veel meer wateren voorkomt dan men nu denkt. Zou best eens waar kunnen zijn als je kijkt naar het percentage koi's wat besmet is in de koi wereld met khv en hoeveel koi's er inmiddels uitgezet zijn in open water. In principe is elke uitgezette koi met herkomst Israël drager van khv hoewel hij er zelf resistent voor is (als het ware ingeënt er tegen).

En wij hebben er uitgezet jazeker, maar niet meer de laatste jaren mochten we niet meer van SVON.
Heb door de jaren heen wel weet van uitzettingen gedaan op het kanaal met vissen afkomstig uit vijvers, sloten en plasjes waar het ze zo slecht ging vooral na de winter dat overzetten noodzakelijk werd. Dit verklaart dan ook meteen hoe het kan dat ik nu ruim dertig terugvangstmeldingen heb en er maar 5 terug kan vinden. En er zaten geen spiegels meer op het kanaal, of bijna niet meer, rara ......

Maar vind het fijn zo Johan, mocht je meer willen weten je bent welkom op de meeting kunnen we er na afloop van het programma nog eens over babbelen en je nog een en ander uit de doeken doen, word me te veel om dit allemaal neer te tikken, ben geen schrijver, gewoon een gemankeerde bouwvakker die zijn best probeert te doen, groeten.
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

04-05-2013 08:53

Tja Johan, de temperaturen gaan omhoog en ......

Laat ik nu net een mailtje krijgen van Aart inclusief foto (oorzaak lijkt wel SVC te kunnen zijn , met nadruk op lijkt), die via SVON een mail krijgt dat er wederom een dode karper op het kanaal is gespot. En geloof me we hebben er niet uitgezet, overgezet is er misschien wel maar dat word tegenwoordig ook maar geen ophef meer over gemaakt, want het mag eigenlijk niet, maar zo vis van vijvers naar het kanaal overzetten, niet aangevraagd hé.

Tevens schijnt het bij de Cannenburgh in Vaassen ook flink mis te zijn voor het zoveelste jaar. Hoorde ook dat er in 2010 vissen vandaar zijn overgezet naar het Apeldoorns kanaal, maar ze hadden daar in 2010 of was het 2011 toch ook al een flinke sterfte.
Gebruikersavatar
cor bruynes
Berichten: 149
Lid geworden op: 28-10-2003 01:00
Locatie: elburg

05-05-2013 21:44

en laat ik nu van de week gehoord hebben dat ze alle karper van dierenpark het wissel ook in het apeldoorns kanaal hebben uitgezet.
Chris Groenewold
Berichten: 112
Lid geworden op: 04-03-2008 13:47
Locatie: hattem

06-05-2013 17:26

Kijk! Het karperbestand wordt door derden op peil gehouden op het kanaal lezen we....
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-05-2013 20:02

Gehoord Cor, of werkelijkheid???
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

07-05-2013 09:58

Dat bericht heeft op faceboek gestaan.
Marvin Visser
Berichten: 1
Lid geworden op: 19-05-2011 12:46
Locatie: Wapenveld
Contacteer:

14-05-2013 00:06

Aart, ik heb op 02-05-'13 wel een spiegel karper (ook de 1e) op het Apeldoorns kanaal gevangen. Ik weet niet als dit om een project spiegel gaat maar heb hier wel melding van gemaakt, n.a.v. het lezen van je bericht uit 2008.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-05-2013 09:42

Marvin, graag daarvan een foto van de linkerzijde (d.w.z. gefotografeerd met de kop in de rechterhand) sturen naar contact@ksnregiozwolle.nl