karpers uit de polders

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-01-2008 00:52

Een groot deel van de Zoetermeerse watergangen bevatten (mijn inziens) een (te) grote hoeveelheid karpers.
Het betreft hier vooral al die sloten en vaarten die met elkaar in verbinding staan in de industriewijken. W.s gaat het hier om een flink deel van een populatie karpers die toendertijd uitgezet zijn met het floriade gebeuren in 1992
Een flink deel hier van heeft zich blijkbaar succesvol voortgeplant.
Tevens zit hierbij een flink deel zeer mooie en fraaie spiegelkarpers bij ter grootte van een flinke projectspiegel.

Let op, ben geen waterbeheerder en zal ook als zodanig nooit zelfstandig optreden.
Mijn vraag (uit nieuwsgierigheid :wink: ) luid als volgt.
Kunnen dergelijke kleine karpers die hier al jaren hun rondjes zwemmen en qua groei mischien op deze sloten altijd klein zullen blijven (dwerggroei?) op een grote plas wel uitgroeien naar karpers van respectabele afmetingen? Of hebben deze karpers zich door de natuur zichzelf genetisch aangepast aan hun kleine leefomgeving geudrende de jaren en zal er nooit meer een door-groei kunnen plaatsvinden
Is hier enige info/inzicht over bekend?

Wellicht kan hieruit voort vloeien dat er op beperkte schaal na gedegen onderzoek !!., enige spiegelkarpers weggevangen kan worden om elders uit te zetten op groot water mbv sleepnetten.
mvg
Hans Brinkel
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-01-2008 22:32

Hans, hierover is wel het een en ander bekend. Als je 'toevallig' a.s. zaterdag naar Carp zou gaan kun je dit het beste even aan Joris vragen of aan Gerwin (Gerwin is er zondag ook trouwens).
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

23-01-2008 23:37

Zijn hier eventueel ook gepubliceerde onderzoeksrapporten over? Ben eigenlijk ook wel een beetje benieuwd :oops:
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

23-01-2008 23:45

Wellicht ga ik de zondag en dan zal ik het zeker vragen aan Gerwin
thanks
Hans
Bernard Holtkamp

24-01-2008 07:05

Intressante stof hans waar we het gisteren ook al over hebben gehad.

Houd mij maar op de hoogte want ik ben hier zeer benieuwd naar.


Gr bart
Ray van Monnik

24-02-2008 11:26

Hey hans , ik denk dat als je een vis uit de floriade plukt en hem bijv. op het noord Aa uitzet hij wel flink kan groeien. Er is op wateren zoals de floriade domweg te weinig voeding voor zoveel karpertjes. Ook is de leefomgeving niet zo groot waardoor ze ook klein blijven. Als u andere dingen heeft ondervonden wil ik ze graag horen. Gr raymond ( die knul van de noordhovense plas topic :wink: )
Jeroen Blaas
Berichten: 17
Lid geworden op: 18-09-2007 14:03
Locatie: Elburg

24-02-2008 20:53

projectspiegels op groot water spatten werkelijk uit hun voegen. 5 pond per jaar is niet bijzonder. Wel zonde als er zulke mooie vissen aanwezig zijn en deze niet de ruimte hebben om uit te groeien tot "biggen"

Gr Jeroen
pim pam pet, dit jaar al een 30 'er in het net.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-02-2008 21:22

Jeroen, absoluut gezien heeft dat niets met groot water te maken. Er zijn diverse voorbeelden op zandwinputten met een lage bezetting waar de groei op of boven de 10 pond per jaar ligt. Hoe kleiner de biomassa t.o.v. het voedselaanbod des te meer de groei zal zijn.
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

27-02-2008 21:58

Kijk Artikel in de Karperwereld , net als Aart al zegt over die zandputten staan daar ook voorbeelden.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

27-02-2008 23:00

Mannen,
Heb genoeg info ondertussen.
Berichten van diverse kanten melden dat een doorgroei zeker mogelijk is.
Wellicht iets voor de nabije toekomst om projectmatig hiermee aan de slag te gaan na verkregen toestemmingen van rechthebbenden :wink: .
Dit zou evt ook kunnen via carp club zoetermeer, maar eerst andere meer dringende zaken op orde zien te krijgen voor Carp club zoetermeer 8)
mvg
Hans
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

28-02-2008 11:39

Ja , de website word bevoorbeeld helemaal niet bijgehouden.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

28-02-2008 19:17

Taco,
Wel enigzins off-topic
Maar dit is inderdaad een punt van aandacht.
De website en bovenal het forum wordt node gemist.
Helaas heeft de webmaster ons in de steek gelaten en missen we zelfs de helft van de ledenadministratie.
De redenen hoe dit heeft kunnen ontstaan ga ik hier niet plaatsen ivm pricacyredenen
Hoe dan ook, we zullen wellicht opnieuw een website moeten neerzetten bij een nieuwe server, mits hiervoor iemand zich vrijwillig aanmeld :) ...
De bereidheid om iets te doen onder de 150 leden was en is (Te) minimaal.
Wel hebben we vooruitgang geboekt middels de oprichting van Hengelsportplatform Zoetermeer.
Hierbij zijn alle Zoetermeerse hengelsportverenigingen aangesloten zoals Het pontje, de Opsteker, Weight forward , en de s'Gravenhaagsche hsv en Carp Club Zoetermeer.

Eindelijk heeft de gemeente Zoetermeer ingezien dat Hengelsportplatform Zoetermeer een ideale gesprekspartner is en zijn we in Maart uitgenodigt om mee te vergaderen omtrent het regelen van het nachtvissen :D
Ray van Monnik

28-02-2008 19:38

Heey , dat is goed nieuws Hans :D
Gebruikersavatar
Taco van der veen
Berichten: 1024
Lid geworden op: 19-05-2007 16:01
Locatie: Z-H

28-02-2008 21:42

Hans , Misschien zou je nu al een Forum op kunnen starten kan toch genoeg informatie geplaatst worden omtrent CarpClub Zoetermeer?

Groeten

Taco van der Veen
Plaats reactie