Spiegel Karper projecten Groningen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
patrick brouwer
Berichten: 300
Lid geworden op: 02-01-2007 15:10
Locatie: trakker dinges nog wat ofzo

16-01-2007 22:18

Ik weet dat er karpers zijn uitgezet in het AG wildervanck. Maar nou is mijn vraag is hier ook een registratie van zo niet zijn er wel foto's gemaakt.. ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hierna, want ze doen het goed. Mvg Patrick. Afbeelding
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

16-01-2007 23:13

De spiegelkarpers zijn niet gefotografeerd omdat het te veel werk was om dat te doen voor de gehele provincie Groningen. Bovendien ontbrak het destijds aan vrijwilligers.
Daarnaast is de nuchtere Groningse afweging gemaakt dat monitoring een middel is en geen doel. Monitoring was een middel om in sommige delen van het land waterkwaliteits- en waterkwantiteitsbeheerders evenals starre bestuursleden van de visrechthebbende organisaties te overtuigen. Zo geef je een project een semi-wetenschappelijk tintje namelijk waardoor het interessanter lijkt en kwamen er tevens gemakkelijker gelden vrij om het project te financieren. In Groningen was dat niet nodig.
Het primaire doel in Groningen was het creeren van een gezond karperbestand dat bestaat uit karpers met een gevarieerd beschubbingspatroon (dus spiegels en schubs). En dat is gelukt.
Uiteraard kan monitoring interessant zijn en ook leuk. Daar zijn voorbeelden genoeg van. Persoonlijk interesseert het me echter niets.
Door het simpelweg uitzetten van duizenden kilo karpers in de gehele provincie Groningen zonder monitoring, hebben we hier een beetje mysterie kunnen behouden. :-)
En wat is er leuker dan een karper te vangen zonder naam of zonder nummer?
Wat mij betreft zouden meer visrechthebbenden dat moeten doen. Gewoon die karpers in het kanaal donderen. :-)
By the way. Ook de provincie Drenthe is voorzien van niet gefotografeerde spiegelkarpers.

Roelof
Sam Bos

02-03-2007 20:26

maar roelof gebeurt dat niet bij de ovb dan voordat ze hierheen gebracht zijn?? want vis zelf ook wel es op wildervanck en was benieuwd er naar of je ergens kon zien waar en hoeveel precies uit zijn gezet .

mvg sander
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

02-03-2007 23:00

Sander,
De OVB (nu Sportvisserij Nederland) doet dat niet. Dat is de zaak van de visrechthebbende - als ze dat leuk vinden - al dan niet in samenwerking met bijv. de KSN of andere vrijwilligers.
Ter aanvulling. Aangezien het uitzetten van karpers geld kost - en dat had niet iedere visrechthebbende ter beschikking dan wel wou het niet ter beschikking stellen - kon je in het verleden van de OVB subsidie krijgen. De zgn. Subsidieregeling Sport- en Beroepsbinnenvisserij (SSB). Als je project aan bepaalde criteria voldeed dan kon je in aanmerking komen voor deze subsidieregeling. Deze regeling bestaat overigens niet meer. Elders is toen het monitoringsverhaal ontwikkeld om middels de SSB-regeling extra gelden te genereren. Kon je mooi karpertjes van kopen.
In Groningen was er genoeg geld destijds.
By the way. Er is in 1999 200 kg uitgezet en in 2002 ook 200 kg.
Ondertussen ben ik trouwens bezig met een opzetje wat vanaf bijvoorbeeld 2010 zou kunnen ingaan. Karperuitzetbeleid in Groningen Fase 2 zeg maar. Gaat met name over onderhoudsdoses. Is trouwens nog helemaal niet met de Federatie Groningen Drenthe besproken hoor. Dus voor hetzelfde geld gaat het niet door.
Mijn voorkeur ligt uiteraard bij het ongefotografeerd uitzetten van karpers in de kanalen. Gewoon die teil met spiegeltjes (of edelschubs) op de kop houden. Een beetje mysterie moet de karpervisserij toch behouden blijven.
Groningen. Where the carp have no names...
Maar wie ben ik om dat te vinden.
Cheerio,
Roelof
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-03-2007 07:12

Hoi Roelof,

Prima dat je het stukje charme wilt behouden door de vissen geen naam en nummer te geven.
Wel de vraag wie de namen aan de vissen geeft? Foto’s en alle andere gegevens doorspelen aan belangstellende is voor mij ook geen optie. Je hebt zeker gelijk dat je afhankelijk bent van vrijwilligers die de taak op zich willen nemen. Persoonlijk vindt ik het teleurstellend dat karpervissers niet meer moeite doen om terugmeldingen door te geven. Je nek uitsteken voor andere wat je zeker ook gedaan hebt zij het in een iets andere vorm wordt daarmee niet beloont. Om HSV en federaties warm te maken voor (herstel) uitzettingen gaat hier makkelijker aan de hand van cijfers vandaag de dag.

Groet uit het zuiden,
Peter
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

03-03-2007 07:57

Ha die Peter,
Ik ben niet teleurgesteld hoor. Niet in het kader van monitoring. Monitoring is destijds tevens door de visrechthebbende beoordeeld als niet nodig. En ik kon prima leven met die stelling. Het gaat om het doel. En dat is niet je persoonlijke mening (of die van een ander) gerealiseerd zien, maar het uitzetten van karpers c.q. het karperbestand op peil houden. En het doel is gehaald tot zover. Dus ik moet uiteindelijk zeer tevreden zijn. Over doelen gesproken.
En monitoring is voor mij geen doel, het is slechts een middel. Overal waar karpers uitgezet worden moet opeens gemonitoord worden en lijkt het een doel op zich geworden. Zonder monitoring geen uitzetting. Op zijn minst gezegd een hele bijzondere benadering. Let wel. Ik zeg niet dat monitoring geen interessante gegevens opleverd. Uiteraard wel.
Hersteluitzettingen kan ik echter ook wel motiveren aan de hand van gemiddelde sterftecijfers en een handjevol vangsten etc. En bovendien, we weten allemaal wel dat die terugmeldingen (met name op groot water) dramatisch zijn.
We moeten ook niet opeens heel erg ingewikkeld gaan doen. Dat deden we vroeger ook niet. We hebben in Nederland de neiging om alles maar te reguleren tot in den treure. Is nergens voor nodig. Een beetje nuchter boerenverstand kan je ook een aardig eind op weg helpen.
Ik zie al jaren een trend dat karpers maar uitgezet (moeten) worden in het kader van een of ander 'project'. Het is veel mensen ontschoten dat je ook zonder monitoring een zeer goed en verantwoord karperuitzettingsbeleid kunt voeren. In andere landen wordt dat ook al jaren bewezen.
De snoekbaarzen, voorns, snoeken, etc. die jaarlijks uitgezet worden in Nederland, worden toch ook niets eerst op de foto gezet?
Gebruikersavatar
Arjan Gijs Verkoelen
Berichten: 324
Lid geworden op: 24-09-2003 02:00
Locatie: Leeuwarden

03-03-2007 09:14

gij binne de vroeg bij Roeloef!

Zeker aan het verhuizen...

Koelio
http://www.karperbootshop.nl

Vortex Karperboten voor en door Karpervissers

http://www.sunrisebaitservice.com

Quality Carpfood
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

03-03-2007 09:34

Schuttenier,
Amen, niets aan toe te voegen.

groet en succes met verhuizen, ben er gelukkig vanaf :lol:
groet,
P
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-03-2007 10:23

Roelof, eerst even mijn spiegels in mijn aquarium voeren ben zo weer terug.

5 minuten later, daar ben ik weer. Monitoren een doel op zich dat zal je van mij niet horen. Wel is er bij jullie in het noorden een andere situatie als in het zuiden behalve de gezelligheid waar je over mee kunt praten. De veel en uitgestrektheid aan viswater wat ik bij jullie aantref is niet met hier te vergelijken. Hier is doel van het monitoren van wegen de kleinschaligheid op de kanalen te voorkomen dat er een overbezetting aan karper plaats vindt. Een van de rede dat ik nog wel eens ageer op reacties van overbezette pisputjes met alle gevolgen van dien. Maak er in bepaalde kringen geen vrienden mee, maar ja dat is niet mijn probleem. Mogelijkheden zijn er hier genoeg bij een juiste aanpak goede omstandigheden te creëren voor onze hobby vriend. Ben het met je eens dat een stuk uitdaging wel ontbreekt zeker als ik kijk naar water waar men kan voorspellen op welke stek die dag om 22.00 uur Kareltje of b.v. de leder gevangen wordt. Met een driekeer hoera daar hij weer 500 gram zwaarder is. Met die kolderiek wens ik me niet bezig te houden. Een totaal doorgeslagen visserij in mijn ogen. Ben wel niet van boeren afkomst mijn ……..verstand kan daar niets mee. Ga me nu weer wijden aan mijn taak het vrouwtje gelukkig te maken daar zij jarig is. De rede dat ik vandaag niet in Leerdam vertoef. Oja, foto’s maken van andere vissoorten zal het eens navragen of er nog meer van die vreemdsoortige wezens rond lopen :lol:

Groetjes,
Peter
_________________________
Voor terugmeldingen van ons spiegelkarperproject otte.peter@tiscalie.nl
Sam Bos

06-03-2007 12:03

haha dank je roelof het is nu wat duidelijker
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

06-03-2007 14:09

Ik heb het nooit zo erg op uitzettingen gehad , maar nu de Meerval populatie in Nederland toch van de grond gaat komen gaat jullie gang maar :P :P


Zal ze hier onder ook eens polsen voor die zaken.


Vind t alleen n beetje raar dat dalijk maar iedereen zo kan doen wat hij zelf wil.

N paar 100 kilo vis ergens inproppen kost weinig , n bestand uitroeien ook :-?


Gr :wink:
Harold Hoekstra
Berichten: 408
Lid geworden op: 29-04-2003 02:00
Locatie: Noord Nederland

09-03-2007 09:00

Roelof Schut schreef:Mijn voorkeur ligt uiteraard bij het ongefotografeerd uitzetten van karpers in de kanalen. Gewoon die teil met spiegeltjes (of edelschubs) op de kop houden. Een beetje mysterie moet de karpervisserij toch behouden blijven.
Groningen. Where the carp have no names...
Maar wie ben ik om dat te vinden.
Cheerio,
Roelof


Laten we drenthe/groningen idd maar mooi de plek houden where the carp have no name/number! 8)
Plaats reactie